+ Plus

Tips & Tricks MP 16-2009

GETEST: CRAFT PRO ZEROGOEDE VERPAKKINGCoolmax, Thermolite en interne luchtkanalen moeten in dit setje Craft onderkleding voor maximaal comfort zorgen. Dat proberen we graag even uit.Het Zweedse Craft maakt al sinds 1977 onderkleding, die volgens het principe van het capillaire effect functioneert en vocht van het lichaam afvoert. De set Pro Zero Extreme hoort bij de huidige collectie en daarmee hebben we ruim een jaar ervaring opgedaan, zowel tijdens koele dagtrips als tijdens inspannende offroad ritjes. Een jaar waarna we rustig de conclusie kunnen trekken dat deze combinatie uitstekend werk verricht. Het draagcomfort is bijzonder aangenaam, zelfs luchtig licht en dat terwijl het toch zeer nauw om het lichaam sluit. Vlakke naden en de zijdelings gepositioneerde halsritssluiting voorkomen hinderlijke druk- en schuurplekken. Bovendien houdt de Pro Zero je bij lage temperaturen lekker warm en blijft de huid bij inspanning verbazingwekkend droog. Verdere pluspunten zijn het lage gewicht en het feit dat deze onderkleding snel droogt als het vochtig is geworden. Conclusie: Uitstekende onderkleding, voor zowel koele motorritjes als voor het sportieve werk. Prijs: shirt € 49,95; broek € 39,95Info: www.hein-gericke.com [Im MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed[Kan stehen bleiben. Richtiges Bild noch nicht vorhanden][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: De Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende[Bild: Benelli-logo aus MRD 14 Seite 104]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze serie bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.BENELLIDe leeuw was er al. Hij sierde aan het begin van de twintigste eeuw de ingang van de firma Molaroni – ook een tweewielerfabrikant. Benelli betrok deze fabriek in 1911 en verwerkte de leeuw eveneens in het merklogo. De drie sterren staan voor de overwinningen in de motorsport die Antonio – ook wel Tonino – Benelli bij elkaar heeft gereden. Samen met de zegekrans en de leeuw moet het de moed en kracht van het Italiaanse merk verbeelden. Deze drie elementen zijn, evenals de kleur groen, zijn tot op de dag van vandaag behouden gebleven.[Aus MRD 16/2009 Seite 107 rechts][Opener]GETEST: POLO KUNSTSTOF-REPARATIESET Een ontsierende barst in een kuipdeel is ronduit ergerlijk. Nog ergerlijker: als de onbehandelde barst besluit om nog verder te scheuren. Vergeleken met een nieuw kuipdeel is reparatie vanuit kostenoogpunt erg interessant, zeker als je de reparatie zelf uitvoert. Via motorzaken en diverse automaterialenzaken (zie bijvoorbeeld ook www.bardahl.nl) zijn er reparatiesetjes te krijgen, maar wij probeerden een setje van de inmiddels ook in Nederland actieve internetshop Polo. Het setje kost veertig euro en werkt op ABS, GFK, polycarbonaat, FRP, styrol, acryl en vinyl. STAP 1Kuipdeel grondig reinigen en drogen. De scheur aan de buitenzijde van het kuipdeel met een stevig stuk tape fixeren. STAP 2Geef de scheur aan de binnenzijde van het kuipdeel met een elektrisch slijpapparaat (niet in de set) een v-vormige groef. STAP 3Vul de groef met de pipet uit de set op met de poedercomponent. STAP 4Druppel de bindcomponent voorzichtig op het poeder in de scheur. STAP 5Neem een bak koffie en wacht rustig af. Na een uurtje is de tweecomponentenlijm uitgehard en kan het kuipdeel weer op de motor worden gemonteerd. Conclusie: Functioneert prima en is in het geval van kleine scheuren een prima alternatief voor een nieuw kuipdeel. De gerepareerde scheur is van dichtbij weliswaar nog iets zichtbaar, maar scheurt niet verder door. Zelfs voor leken is dit een overzichtelijk klusje dat in een minuut of twintig kan worden geklaard (exclusief de tijd van het uitharden uiteraard). Mooi meegenomen: de aangebroken, luchtdicht afsluitbare set kan worden bewaard om later nog eens een reparatie uit te voeren. Wel is het handig om een elektrisch slijpapparaat (bijvoorbeeld een Dremel) in huis te hebben, omdat je anders enigszins hulpeloos bent.Prijs: € 39,95 + € 5,95 verzendkostenInfo: www.polo-motorrad.de [Im MotoPlus Logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed [Aus MRD 16/2009 Seite 107 links]5 WEETJES BIJ HET VERVERSEN VAN OLIE* Minerale en synthetische olie zijn mengbaar, waardoor je dus altijd kunt omschakelen. De doorgaans duurdere synthetische olie is het meest geschikt voor motorrijders die niet al te veel rijden, sportmotoren of motoren die veel op korte trajecten worden gebruikt. * In het oliefilter blijft meestal wat oude olie achter, die de kwaliteit van de verse olie beïnvloedt. Verwissel bij iedere olieverversing daarom ook het oliefilter. * Bij nieuwe motoren moet de eerste 2.000 kilometer een minerale worden gebruikt, omdat alle bewegende delen in het blok nog op elkaar in moeten lopen en dat gaat het beste met een minerale olie.* Iedere olie die met zuurstof in aanraking komt verouderd. Tot een jaar stilstand levert met verse olie geen problemen op en olie verversen kun je dus ook rustig voor de winterstop uitvoeren. * Motorolie ‘werkt’ vanaf ongeveer 50 graden. Rij de pakweg eerste vijf kilometer na het starten dan ook bij voorkeur ‘halfgas’. [Aus MRD 16/2009 Seite 106]HELMKUNDE: MATERIAALAan de lopende band duiken er fantasierijke en avontuurlijk klinkende materiaalaanduidingen op, maar motorhelmen zijn of van thermoplasten of van duroplasten gemaakt. THERMOPLASTENOm helmen tegen een lage prijs te fabriceren, worden thermoplast–granulaten uit acrylonitril-butadieen-styrol (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) gesmolten en via een injectieprocédé machinaal tot helmschaal verwerkt. Bij temperaturen rond de 300° Celsius en onder druk van ettelijke tonnen ontstaan zo complete buitenschalen in een enkele arbeidsgang. Omdat de hiervoor benodigde apparatuur erg duur is, loont dit productieproces alleen als het om grote aantallen gaat (overwegend helmen uit het lagere en middensegment). Moderne thermoplasten worden door chemische additieven veredelt om een levensduur van rond de vijf jaar mogelijk te maken. Gelakte exemplaren gaan meestal een jaar of twee langer mee, voor het materiaal door weersinvloeden al UV-straling broos wordt en zijn beschermende werking verliest. Thermoplasten worden door fabrikanten onder verschillende benamingen gevoerd, zoals ‘Polycarbon’ bij Uvex, ‘Lexan’ bij Nolan of ‘ATR’ bij Nexx. DUROPLASTENHarde, glasachtige polymeerstoffen die na uitharding niet meer vervormbaar zijn, worden Duroplasten genoemd. Deze kunststof matten of weefsels worden met de hand in meerdere lagen op elkaar gelamineerd. Een duur productieproces, waardoor er door fabrikanten veelal wordt uitgeweken naar landen als China. Duroplasten staan bekend als ouderdomsbestendig (tot een jaar of tien) en zijn resistent tegen oplosmiddelen, benzine en chemicaliën. Duroplasten zijn door de ‘vingernagelkloptest’ te herkennen, want ze klinken helderder dan Thermoplast helmen. Omdat fiberglas helmen relatief veel wegen, proberen fabrikanten door materiaalcombinaties gewicht te besparen. GFK (Fiberglas) wordt dan tijdens het lamineren aangevuld met carbon of aramide (kevlar). Deze mix krijgt dan uiteraard weer een geheel eigen naam als bijvoorbeeld ‘Advanced Integrated Matrix’ bij Shoei of ‘Tricomposite M.D.C.F.’ bij Lazer. Carbon helmen nemen door hun bijzonder lage gewicht weer een aparte plek binnen de groep der duroplasten in. Anders dan vaak vermoedt, zijn deze helmen niet voor de volle honderd procent van carbon gemaakt, maar zit er ook ‘vreemd’ materiaal in, meestal aramide of fiberglas. Sommige ECE-gekeurde carbon helmen wegen zelfs minder dan 1000 gram.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-