+ Plus

Tips & Tricks MP 14-2008

Het vakantieseizoen is in volle gang. Lekker met de motor erop uit. Maar hoe zit het verzekeringstechnisch? Het loont de moeite om de polisvoorwaarden nog eens goed door te nemen om niet in ‘Datzo- toestanden’ te verzeilen.Met betrekking tot de motorfiets maakt het natuurlijk verschil of je deze WA, WA-plus of all-risk verzekerd hebt. Zeker bij een ongeval en hulpverlening in het buitenland. Maar door de grote concurrentie in verzekeringsland, hanteert niet iedere maatschappij dezelfde dekking en voorwaarden. Zo kun je aardig voor verrassingen komen te staan. Mede daarom is het verstandig om ook een goede reisverzekering af te sluiten. Daarbij heb je niet alleen de keuze tussen een zogeheten aflopende en een doorlopende reisverzekering, maar ook tussen een Europa- of Werelddekking Ga je meerdere keren per jaar op reis, dan is de doorlopende reisverzekering een goede oplossing. Het is makkelijker en vaak goedkoper dan een aparte verzekering voor elke trip. Je betaalt maar één keer per jaar premie en bent het hele jaar verzekerd. Het maakt niet uit hoeveel reizen je maakt, als een reis maar niet langer duurt dan 60 dagen aaneengesloten. Ook hier zijn de verschillen groot. Kijk bij het afsluiten dan ook niet alleen naar de premie. Een reisverzekering is onderverdeeld in rubrieken, maar niet elke rubriek is automatisch van toepassing! Voor sommige rubrieken geldt een toeslagpremie en dat dient ook op het polisblad vermeld te staan.In grote lijnen kennen we de volgende rubrieken: SOS-kosten, reisongevallen, reisbagage, medische kosten en voertuighulppakket. Bij SOS-kosten moet je denken aan extra verblijfskosten en terugreiskosten bij ziekte, ongeval, vermissing en overlijden. Ook reisrechtsbijstand valt hier veelal onder. Onder reisongevallen vallen uitkeringen voor overlijden of algehele blijvende invaliditeit ten gevolge van een ongeval. Opvallend daarbij is het grote verschil tussen de verzekerde bedragen bij een motor- of scooterongeval. Diefstal, vermissing of beschadiging van persoonlijke bezittingen vallen onder de reisbagage. Medische kosten behelst de vergoeding voor dokters-, tandarts- en ziekenhuiskosten. Juist die laatste rubriek alsmede het voertuighulppakket dienen veelal afzonderlijk meeverzekerd te worden. Onder het voertuighulppakket valt de repatriëring van het motorvoertuig door ziekte of ongeval of voortijdige terugkeer in verband met een SOS-gebeurtenis van de verzekerde. Ook de berging, (nood)reparatie, toezending van onderdelen en vervangend vervoer bij het uitvallen van het voertuig door pech of ongeval, vallen hieronder. Kijk daarbij goed naar de polisvoorwaarden met betrekking tot het aantal dagen waarbinnen de motor hersteld kan worden. Dit verschilt nogal per maatschappij. De één spreekt over dagen en de ander over werkdagen. Dit is vooral van belang als er een weekend tussen zit. Dit ondervonden wij onlangs aan den lijve toen we in Italië op een vrijdagmiddag met twee testmotoren elkaar aan de zijkant raakten, waardoor onder andere de carterdeksels lek sloegen. Geen dealer die dergelijke onderdelen op voorraad heeft en bestellen was door het naderende weekend geen optie. Beide machines waren weliswaar all-risk verzekerd, maar over de repatriëring en het vervangend vervoer werd door de desbetreffende maatschappijen toch verschillend gedacht. Zo kwam de een via de all-risk verzekering en de ander via de reisverzekering terug. Dergelijke ‘Datzo-voorwaarden’ kwamen we ook tegen bij het vervangend vervoer, waarbij we bijzonder onder de indruk waren van de professionaliteit van de ANWB-alarmcentrale. Tot in de puntjes geregeld. Doe in ieder geval geen dingen op eigen houtje, maar treedt altijd in overleg met de alarmcentrale. Zorg dan ook dat je alle telefoon- en polisnummers bij de hand hebt en neem ook een Europees schadeformulier mee. Bij vervangend vervoer bestaat de mogelijkheid dat er minder vergoed wordt vanwege kostenbesparing op de eigen motor. Met betrekking tot medische zorg in het buitenland is het verstandig om via de website https://www.ehic.nl/web/default.aspx de gratis Europese Zorgverkeringskaart oftewel European Health Insurance Card aan te vragen. De EHIC wordt in een aantal andere landen binnen de EG al langer uitgegeven. Met de EHIC heb je recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EER (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), Zwitserland en Australië. De EHIC heeft als doel de procedure met betrekking tot het verkrijgen van medische hulp voor Nederlandse verzekerden in het buitenland en de afwikkeling rondom de verleende hulp voor buitenlandse zorgverleners te vergemakkelijken. Goede reis. [Bilder][Gross: IMG_7036]Check vooraf goed of de repatriëring van de motor is mee verzekerd in het geval van pech of een ongeval.[IMG_9062]Verzekeringen in overvloed, maar niet iedere maatschappij hanteert dezelfde dekkingen en voorwaarden. [PICT0458’]Zelf kwamen we na een onschuldige botsing in het buitenland stil te staan en ontdekten dat verzekeringsmaatschappijen er verschillende werkwijzen op na houden. [MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is. [MRD 14/2008 Seite 137 unten]HELMPLICHT IN HET BUITENLANDDe helmplicht is in de hele EU van kracht, maar een aantal landen houdt er weer aparte regeltjes op na. De antwoorden op de meest gestelde vragen. ? Bij mijn nieuwe Shark helm zijn reflectoren meegeleverd, die volgens de fabrikant voor gebruik in Frankrijk zijn. Ben ik als motortoerist ook verplicht deze te gebruiken? Het Franse recht baseert zich op een lagune in de ECE 22-05-keurnorm, waarin landen afzonderlijk het gebruik van reflecterende stickers verplicht kunnen stellen. Maar deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig. ? Ik heb gehoord dat er in Italië zwaar wordt gestraft als je met een helm rijdt, die niet volgens de nieuwste ECE 22-05-keurnorm is gehomologeerd. Klopt dat?In Italië moet een helm uiteraard voldoen aan de ECE 22-norm, maar niet specifiek aan de nieuwste 05-variant. Zware sancties zijn er alleen voor diegenen die met niet ECE-gekeurde helmen als ‘braincaps’ en helmen van staal in het zadel zitten. [Unterschrift]Boven: De ogen openen – reflectiestickers in Frankrijk.Onder: Proefballon – in Italië moeten helmen aan de ECE-22-norm voldoen. ZUMO-TIPSVeel motorrijders maken tegenwoordig gebruik van de Garmin Zumo, in de praktijk een heel fijn navigatiesysteem voor de motor. Toch blijkt het apparaat soms ‘vast’ te lopen, maar dat is volgens Hans Vaessen van de GPS-shop in Notter meestal op te lossen door even de accu uit het apparaat te halen en opnieuw te plaatsen. De accu zit als een smalle strook tegen de achterkant van het apparaat en is geborgd met een piepklein inbusboutje (wordt meegeleverd met elke nieuwe Zumo). Door dat schroefje los te draaien, pak je de accu er zo uit. Als de accu is losgekoppeld, reset de Zumo zichzelf en werkt hij doorgaans weer normaal.De oorzaak van het vastlopen ligt veelal in de zogeheten ‘0 km-route’. Er gaat dan iets fout bij het importeren van de route en die lege route brengt de Zumo in verwarring. Heb je dus zo’n ‘lege route’ in de routelijst staan, verwijder deze dan meteen. Als andere oorzaak worden de routes van Vrij Uit Motorvakanties genoemd. Deze schijnen zo vaak uitgewisseld en gekopieerd te worden dat ze ‘vervuild’ raken. Deze routes kun je dus beter eerst in je computer laden, daar opnieuw laten berekenen en dan pas naar je Zumo overzetten.Tot slot wil het ook wel eens mis gaan bij het afkoppelen van de stroom. Als je bij de vraag doorgaan op interne accu voor ‘nee’ kiest, moet je het apparaat nog wel heel even in de houder laten zitten. Dan krijgt de Zumo namelijk de kans om netjes af te sluiten. Anders wil hij op zo’n moment wel eens vastlopen.[Bild: PICT0409]Problemen met een vastlopende Garmin Zumo zijn vaak eenvoudig te verhelpen. [MUSS MIT]GOED VOORBEREID OP REISDENK AAN VEILIGHEIDSVEST EN EHBO-SETEen zomerse reis door Europa in de agenda staan? Zorg er dan in ieder geval voor dat je een veiligheidsvest (ook voor de duopassagier) en een verbanddoos in je bagage stopt, want beide items worden in een groeiend aantal landen verplicht gesteld. Op het ontbreken er van staan in sommige gevallen flinke boetes. Mocht je onderweg met pech komen te staan, dan is een veiligheidsvest verplicht in de volgende landen: Oostenrijk, Kroatië, Slovenië, Hongarije, Italië, België, Luxemburg, Spanje, Portugal en sinds kort ook Frankrijk. De verbanddoos is verplichte kost in: België, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland. Het is niet altijd even duidelijk of deze verplichting ook voor buitenlanders geldt, maar het lijkt bij voorbaat verstandiger om vervelende discussies met de politie en uiteindelijk vaak toch nog een boete te voorkomen. Meestal kun je langs de snelwegen wel een veiligheidsvest of verbanddoos aanschaffen, maar het is vaak stukken goedkoper om vooraf even bij winkels als Kruidvat of Trekpleister te neuzen. [Bilder: veiligheidshesje und EHBO setje]In steeds meer Europese landen zijn het veiligheidshesje en de EHBO-set verplicht, ook voor motorrijders.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...