+ Plus

Tips & Tricks MP 12/2013

Deze vraag is afkomstig van de eigenaar van een snelle toermotor, waar hij volgens eigen zeggen best sportief mee rijdt. Hij vraagt zich dan ook af of hij met zo’n motor iets te zoeken heeft op de VRO Sportief. Nou, hij is van harte welkom, want het is niet verplicht om aan deze cursus met een (super)sportmotor deel te nemen. Ik zou wel afraden om met een custom in te schrijven, want dat type motor leent zich niet echt voor het betere bochtenwerk in Lelystad. Ook een hele lichte motor (A1-rijbewijs) is er niet geschikt voor, maar vanaf de A2-categorie (35 kW) doe je gewoon goed mee. Sommige mensen denken dat sportief rijden altijd te maken heeft met racen, maar je hoeft geen kneesliders te verslijten om lekker een bocht door te sturen. De VRO-instructeurs leren hun cursisten hoe ze goed gebruik kunnen maken van hun motor. Dan gaat het om mooi bochten rijden, de zithouding, weten wat de motor doet, vooruit kijken etc. Een hedendaagse sportmotor heeft een berg vermogen in combinatie met een laag gewicht en als je dan toch over zo’n motor beschikt is het handig om te weten hoe snel zoiets accelereert en wat er onder je zadel gebeurt. Of heb je wel eens een noodstop gemaakt met 140 km/uur? Daarbij gaat het niet alleen om de techniek hoe je zoiets doet, maar ook om de psychische grens waar je overheen moet. Je krijgt op zo’n dag diverse voorbeelden van de voor- en nadelen van bepaalde rijtechnieken. Die kun je zelf oefenen en dan is de keuze aan de cursist hoe hij daarmee omgaat. De KNMV staat er niet met een vermanend vingertje, maar we leggen wel uit dat er verschillende lijnen zijn om te rijden: een racelijn en een verkeersveiligheidslijn. Voor velen blijft een van de leukste onderdelen op die dag toch het bochten rijden. Daarbij krijg je dat heerlijke gevoel dat iedere motorrijder kent. Dat de voorrijder het tempo geleidelijk opvoert zorgt voor een extra dimensie, want de naam ‘sportief’ hebben we er niet voor niets opgeplakt. TOERROUTE VAN DE MAAND Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan wordt je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je die al hebt, krijg je hem cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekend gemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [Beeld jean02 + 1] GETEST: FURYGAN JEANS 02 GEEN KLEERSCHEUREN De motorjeans neemt in populariteit toe, zeker als de zon begint te schijnen. Toch wordt de ‘spijkerbroek’ nog steeds een beetje met argusogen bekeken door de goegemeente. Terecht? Dat hebben we grondig onderzocht. Letterlijk. Ieder zichzelf respecterende motorkledingfabrikant heeft tegenwoordig wel een speciale motorjeans in het gamma. Bij het Franse Furygan hebben ze er twee, heel toepasselijk Jeans 01 en Jeans 02 gedoopt. We reden een poos met de 02, waarbij we ‘de kans’ kregen om hem zeer grondig op zijn beschermende werking te testen. Over beschermende werking kunnen we inmiddels inderdaad spreken als het over een motorjeans gaat. Van buiten mag zo’n broek er dan wel uitzien als een doorsnee spijkerbroek – wat in dit geval natuurlijk een plus is – maar achter die alledaagse façade van denim-katoen gaat behoorlijk wat techniek schuil om de drager bij een val optimaal te kunnen beschermen. Zo zijn de delen die bij een val het kwetsbaarst zijn van driedubbele stiksels voorzien om scheuren te voorkomen. Level 1-gekeurde D3O-protectoren moeten de knieën beschermen tegen een impact en verder is er op de achterzijde, heupen en wederom de knieën in ruime mate slijtvast Kevlar-materiaal aangebracht. En dat zorgde er voor dat MotoPlus’s Jeroen Hidding het er zonder lichamelijke kleerscheuren vanaf afbracht na een val met een testmotor bij een gangetje van zo’n 70 à 80 km/uur. Kleerscheuren zaten er wel in de rechterknie van de Jeans 02, maar de knieprotector absorbeerde de impact afdoende, terwijl de onderliggende Kevlar-laag de ontstane wrijving opving en niet doorsleet. Goed werk dus. En netjes in de plooi op de motor is deze Furygan ook een aangename broek met een uitstekende pasvorm en zonder knellende eigenschappen. Bovendien is het draagcomfort ook naast de motor van hoog niveau, waardoor je ook wat makkelijker een terrasje op stapt. De Jeans 02 is er in de maten 36 t/m 50 en kost € 159,95. Info: www.jopa.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [beeld flight_r5012_front] GETEST: ORTLIEB FLIGHT ALLES OP DE RUG Waterdichte rugzakken kunnen de optimale hulpjes bij bedenkelijk weer zijn. Speciaal voor motorrijders heeft Ortlieb de Flight in het programma. Twee speciale Tizip ritssluitingen zorgen er voor dat deze rugzak absoluut dicht blijft en hebben alleen af en toe wat smering nodig om er voor te zorgen dat ze soepel blijven lopen. De rugzak heeft een groot bergvak plus een klein buitenvak voor kleine spullen. Daarnaast zitten er aan de zijkanten nog twee netvakjes voor bijvoorbeeld een drinkfles, die je tijdens een wandeling meeneemt. In het hoofdvak zit ook nog een organizer in A4-formaat met drie vakken. Het ademingsactieve draagsysteem met heup- en borstgordel en een draagframe zorgt er voor dat de Flight ook bij snelwegsnelheden goed op zijn plek blijft zitten, mits de draaggordels goed strak worden aangetrokken. Na meer dan een jaar en 15.000 intensieve gebruikskilometers valt er nauwelijks slijtage aan de Flight te bespeuren. Waterdicht is ‘ie ook nog steeds. Door die geweldige kwaliteit is deze tas zeker geen koopje (€ 179,95 voor 22 liter inhoud; € 189,95 voor 27 liter), maar een lonende investering is het absoluut. De Flight is er verder in drie kleuren: grijs/zwart, rood/zwart en blauw/zwart. Info: MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 10 s. 123 links onder] GETEST: SIDI CROSSFIRE VOOR DE DIE-HARDS Uiteraard is € 389,95 (v.a.) een berg geld voor een paar laarzen. Maar die prijs valt goed te relativeren als de stappers goed perfect passen, als de beste beschermen en zo zijn gemaakt dat je er vele jaren plezier aan kunt beleven. Dat gaat allemaal op voor de Crossfire van Sidi, die we een seizoenlang onder de meest uiteenlopende omstandigheden hebben kunnen gebruiken. De pasvorm is geweldig, er zijn nergens hinderlijke drukpunten voelbaar en de laarzen zijn verder robuust van kwaliteit en constructie. Dat het aan- en uittrekken mede door het concept wat langer duurt, is niet echt verrassend. En mocht er eens een onderdeeltje sneuvelen in de strijd, dan is het goed om te weten dat alle nagenoeg alle onderdelen makkelijk te vervangen zijn en niet de wereld kosten. Leverbaar in de maten 40 t/m 50. Info: www.jopa.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [BU] Schoeisel voor de echte die-hards. Robuust van kwaliteit met een topafwerking. [MRD 12 s. 119 links onder] MINI STROOMCENTRALE Altijd sap bij de hand voor kleine elektronische apparatuur als een smartphone of een MP3-speler als er eens geen stopcontact voorhanden is. Met dit Brunton Bump accupaneeltje in de vorm van een sleutelhanger ben je in ieder geval altijd voorzien van stroom. De slechts 28 gram wegende lithium-polymeer accu met zonnecel is zo klein als een doosje lucifers en zit in een waterdichte behuizing. Capaciteit: 55 mAh en dat is voldoende om een paar belangrijke telefoontjes te kunnen plegen. Aansluiting: Micro-USB of Apple (iPhone 4). De Brunton Bump kost ongeveer € 35,- en is verkrijgbaar bij de goed gesorteerde outdoor-specialist. Info: www.bruntoneurope.com [MRD 12 s. 119 links midden] BESCHERMD MET SW-MOTECH Accessoirespecialist SW-Motech heeft nu ook voor verschillende motormodellen speciale valblokken ontwikkeld, die op de assen van voor- en achterwiel kunnen worden gemonteerd. Deze kunststof protectoren (doorsnee 50 millimeter) voor voor- en achteras moeten dure schade aan de voorvork en swingarm voorkomen bij een lichte valpartij of het omvallen van de motor. Prijzen: vanaf € 46,95. Info: www.splashdesign.com

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...