+ Plus

Tips & Tricks MP 12-2012

Voor de meeste mensen klinkt het nog ver weg, maar op 19 januari 2013 wordt de Derde Rijbewijsrichtlijn van kracht. In gewone mensentaal: dan gelden nieuwe leeftijden voor drie typen motorrijbewijzen. In heel Europa en ook in Nederland, of we dat nu leuk vinden of niet! De KGI’ers, de instructeurs van de KNMV, zijn uitstekend op de hoogte en weten precies wat hen te doen staat als belangstellenden zich bij hun rijschool aanmelden. Zij zullen de jonge aspirant-leerlingen zeker adviseren om nog dit jaar het A-rijbewijs ‘lichte categorie’ te halen, op een motor tot 25 kW. Waarom? Op dit document staat al de datum vermeld wanneer deze persoon automatisch na twee jaar het volledige rijbewijs krijgt. Dit valt onder de huidige afspraken en hij/zij hoeft daarvoor geen extra examen af te leggen. Wie wacht tot 2013 en dan op 18-jarige leeftijd begint met lessen, moet in totaal twee of drie examens afleggen, voordat hij op z’n 22e over het onbeperkte A-rijbewijs kan beschikken. Dat is dus een stuk ongunstiger zowel qua leeftijd en kosten dan het nu is. Ben je of word je binnenkort 21 en wil je opgaan voor het onbeperkte A-rijbewijs, dan kun je dat beter ook zo snel mogelijk doen. In de toekomst mag je voor de zwaarste categorie pas ‘instromen’ als je 24 bent. Hou je van motorrijden en wil je graag je rijbewijs hebben, aarzel dan niet: neem dit jaar les en ga afrijden. Het kan later in 2012 nog knap druk worden bij de rijscholen en de instructeurs kunnen uiteraard geen garantie afgeven of je tijdig slaagt voor je examen. Voor de kandidaten oude stijl geldt namelijk dat zij voor 19 januari 2013 in het bezit moeten zijn van een geldig rijbewijs. Wie dan nog les heeft, of in de molen zit, valt onder de nieuwe regeling. [STREAMER] GA DIT JAAR AFRIJDEN! DUITSE UITLAATPERIKELEN Met de vakantieperiode in aantocht ontstaan er altijd weer discussies over wat er in onze buurlanden wel en niet is toegestaan. Een hot issue bij onze oosterburen is ieder jaar weer het uitlaatvraagstuk. Mag je er nu wel of niet met een vervangende uitlaat rijden en wat klopt er van de horrorverhalen dat een vervangende einddemper bij een controle ter plekke moet worden gedemonteerd? We trokken de stoute schoenen en vroegen bij de Duitse Autobahnpolizei om opheldering en die kwam er. Wanneer je in Duitsland iets technisch aan je motor wijzigt, moet daar een ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis) voor zijn afgegeven. Klinkt heel gewichtig, maar het is in feite niets meer of minder dan een papier waarop staat vermeld dat het betreffende onderdeel ECE-gekeurd is. Dit zit standaard in de verpakking of moet anders te downloaden zijn van de website van de fabrikant. Als Duitse motorrijder moet je die bij je hebben. Monteert deze een niet voor straatgebruik gehomologeerde race-uitlaat of een eigen fabricaat, dan moet hij/zij de motor bij de TÜV ter keuring aanbieden. Valt de uitlaat binnen de decibel- en emissienormen, dan wordt er een stempel in het kentekenbewijs gezet (Fahrzeugbrief) ter bewijs dat de uitlaat tevens voor gebruik op de openbare weg is goedgekeurd. Als Nederlandse motorrijder heb je in Duitsland niet de verplichting om die ABE bij je te hebben, maar onder het mom ‘beter voorkomen dan genezen’ raadt de Autobahnpolizei het wel aan om het betreffende printje bij je motorpapieren te hebben. Heb je het niet bij je en word je toch aangehouden, is er geen man overboord aangezien de regelgeving op dit gebied nu eenmaal per land verschilt. Belangrijk is echter wel dat de einddemper ECE-gekeurd is en dat de geluidsproductie binnen de in Duitsland geldende norm valt. Maar dat laatste is met een ECE-gekeurd systeem doorgaans altijd het geval. Dus de verhalen dat een vervangende uitlaat zonder de juiste papieren per definitie gedemonteerd moet worden bij een controle in Duitsland is niet meer dan een broodje aap. Een blik op het ECE-keurmerkje op de uitlaat is voor een Duitse agent in de regel voldoende. [beeld uit MP 21 p. 72 links onderaan] Met een E-keur op je einddemper hoef je je ook in Duitsland geen zorgen te maken. [MRD 5/2012 s. 61 links boven] GETEST: AJS GLASGOW JACK Retro scoort goed tegenwoordig en zelfs het oude vertrouwde waxjack duikt de laatste tijd weer vaker op. Het Glasgow jack van AJS valt niet onder die laatste categorie, maar heeft er wel alle uiterlijke kenmerken van. Het € 179,95 kostende textieljack, met leren opzetstukken op schouders en ellebogen, oogt heel authentiek, heeft een goede pasvorm, is zeer praktisch met veel zakken (alleen jammer van de kleine drukknopen), is volledig waterdicht en heeft goed aansluitende protectoren. Minpuntjes zijn het wat plasticachtige gevoel van het jack en de wat grove leren opzetstukken. Info: www.motozoom.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [Beeld uit MRD 11 p. 118 bovenaan] GETEST: SCHUBERTH S2 ALLESKUNNER Een nieuwe allrounder moet bij Schuberth het gat tussen de systeemhelmen en de sportieve integraalhelmen opvullen. Is de nieuwe S2 daartoe in staat? Wie de C3 systeemhelm te oubollig vindt en op de supersportieve SR1 juist de zonneklep mist, wordt bij Schuberth met de nieuwe S2 nu op zijn wenken bediend. Rijders met toerambities zullen vallen voor de rijke uitrusting, inclusief geïntegreerd zonnevizier, terwijl de meer sportievere onder ons de goede aerodynamica en het lage gewicht zullen waarderen. Alhoewel dat laatste weer relatief is, want met 1.600 gram (maat XL) ligt de S2 nagenoeg op hetzelfde niveau als de S1 Pro, de eerdere sportieve toerhelm. Maar bij een eerste uitgebreide proefrit is al snel duidelijk dat Schuberth met de nieuwe S2 flinke voorwaartse passen heeft gemaakt. Zo is de micro lock ratelsluiting duidelijk verbeterd, is het geluidsniveau binnen in de helm aangenaam laag en het geoptimaliseerde zonnevizier blinkt uit in bedieningsgemak. Ook de ventilatie is van hoog niveau en de bij de S1 Pro al goede pasvorm is bij de S2 nog verder geperfectioneerd. En dat zonder afbreuk te doen aan het draagcomfort voor brildragers. Interessante gimmick: een in de helm geïntegreerde antenne voor aftermarket bluetooth- of radioapparatuur. Onder de streep is de S2 een frisse nieuwkomer, die in de maten 2XS t/m 3XL voor € 499, 95 leverbaar is in de kleuren zwart, matzwart en wit, voor € 559,95 in opvallend fluorescerend geel en voor € 579,95 in de decoruitvoeringen. Info: www.splashdesign.com MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 11 p. 118 onderaan links] JA ZUSTER, NEE ZUSTER Vanaf deze plek behandelt de MotoPlus-zuster een keer in de maand in willekeurige volgorde gezondheidsthema’s rond motorrijden. WAAROM MOTORRIJDERS ZOVEEL PLASPAUZES INLASSEN: Ho, snel een parkeerplaats op en een boom of struik opzoeken – iedere motorrijder kent het en schrijft die aandrang toe aan de motorvibraties. Maar dat is niet de oorzaak van die vele sanitaire stops, want het wordt door iets anders veroorzaakt. Motorrijden vraagt automatisch meer van je concentratie- en inspanningsvermogen dan autorijden, waardoor bloedsomloop veel intensiever werkt. De organen worden daardoor beter doorbloed en dus ook de nieren. Plasalarm! [MRD 11 p. 116 rechtsonder] GETEST: CAMONE INFINITY CAMERA LOOPT! Voor de hobbyfilmer onder motorrijders is er met de CamOne Infinity een nieuwe onboard camera. De slechts 88 gram (met beschermende behuizing circa 150 gram) wegende camera neemt videomateriaal Full HD (1920 x 1080 pixels) op maakt foto’s met 5 megapixels. De uitrusting is door de twee kaarthouders (ieder voor maximaal 32 GB SDHC kaarten), het 1,5 inch beeldscherm en de verschillende opnamemodi bijzonder goed. Voor de bevestiging op de motor biedt deze onboard camera slechts het hoognodige. De beeldkwaliteit wordt door wat lichte ruis weliswaar wat beïnvloedt, maar onder de streep is het goed te noemen. De CamOne Infinity is voor bedragen rond de € 250,- verkrijgbaar bij diverse (online) foto- en videoshops. Info: www.camonetec.com MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 11/2012 s. 116 links onder] DOORSTROMEN Om een mobieltje of navigatieapparaat in een tanktas van stroom te voorzien, was je tot voor kort aangewezen op dure en/of minder charmant ogende oplossingen. Dat het eigenlijk heel eenvoudig, solide en voordelig kan, bewijst deze ZA14 van Baas (www.mdi-online.nl). Het kant-en-klare systeem bestaat uit een kabel met een universele stekker voor een DIN/ZIG-12V-aansluiting, een daarmee verbonden ZIG-stekkerdoos met deksel en een plug voor een waterdichte doorvoering van de kabel in de tanktas. De universele stekker is verder

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-