+ Plus

Tips & Tricks MP 11-2008

Het demonteren en weer monteren van de uitlaat is doorgaans een niet al te moeilijke klus. Toch is er een aantal zaken waar je goed op moet letten. Pakkingen controlerenLaat de motor lopen en hou een hand een centimeter of twee voor de bewuste pakking. Is de pakking lek, dan voel je uitlaatgassen tegen de hand blazen. Vaak kun je een lek ook makkelijk herkennen aan een zwarte verkleuring in de buurt van de pakking. Strakker aandraaien van de bouten heeft geen zin. Een lekkende pakking moet je hoe dan ook vervangen. Einddemper demonteren1. Draai de bout van de klem op de verbinding van uitlaatbocht en einddemper los. Deze bout is meestal smerig en sterk gecorrodeerd. Haal dus eerst met een staalborstel het ergste vuil weg en spuit vervolgens in met roestoplosser. Laat een paar minuten inwerken en draai de bout met een exact passende zeskantsleutel los. 2. Moer en bevestigingsbout van de einddemper aan de duovoetsteun met roestoplosser inspuiten. Moer met passende sleutel los draaien. Moerkop met sleutel tegenhouden. 3. Einddemper verwijderen. Als de pakking door veroudering of een verkeerde montage kapot is, is de demper vaak vrij eenvoudig te verwijderen. Zit de demper ter hoogte van de pakking erg vast, spuit er dan roestoplosser op en probeer de demper er vervolgens met beide handen af te draaien. Einddemper monteren 1. Pak de nieuwe pakking er bij. Met deze zwartzilveren huls moet voorzichtig worden omgesprongen; dus niet op drukken of verbuigen. 2. Verwijder de oude pakking en gebruik daarbij eventueel een zaag. Maak de plek waar de oude pakking heeft gezeten goed schoon. Corrosie en pakkingsresten met een staalborstel, schroevendraaier en schuurpapier proberen te verwijderen. 3. Smeer de nieuwe pakking aan binnen- en buitenkant in met koperpasta en schuif hem in de aansluitklem helemaal naar onderen tegen de aanslag. Let er op dat dit licht gaat, er mag niets klemmen. Is dat niet het geval, haal de pakking er dan weer uit en maak hem heel iets wijder.4. Einddemper in lijn met de uitlaatbocht aanbrengen. Zorg er voor dat dit recht gaat, anders kan de pakking beschadigen. Schuif de demper vervolgens met lichte draaibewegingen naar beneden.5. Positioneer de klem dusdanig dat de haakjes in de uitsparingen vallen en dat het klemgedeelte naar achteren/onderen richting de band wijst. Bout met ongeveer 20 Nm vastdraaien. 6. Bout en moer bij bevestigingspunt aan de duovoetsteun met ongeveer 25 Nm vastdraaien. Einddemper controleren* Zichtproef: zijn alle naden dicht?* Zijn alle popnagels voor en achter aanwezig?* Zitten er geen deuken of roest in het oppervlak?* Schudt de demper voorzichtig heen en weer. Er mag niets rammelen. Uitlaatbochten demonteren1. Indien nodig: stroomlijn demonteren, radiateur aan de onderzijde losmaken en voorzichtig iets naar voren trekken. Bouten uit onderste rubber lagering draaien. 2. Moertjes bij bevestiging bochten aan cilinderkop losdraaien.3. Uitlaatbochten aan bovenzijde vastpakken, voorzichtig heen en weer bewegen en naar voren lostrekken. 4. Oude pakkingen uit de gaten in de cilinderkop halen, gebruik een schroevendraaier als hulpmiddel. Uitlaatbochten monteren* Montage is tegengesteld aan demontage. * In principe moeten alle pakkingen worden vernieuwd. Smeer pakkingen en moeren goed met koperpasta in.* Zijn er niet voldoende pakkingen voorhanden, gebruik dan de oude maar smeer ze heel ruim met koperpasta in. Vervang ze bij de eerstvolgende gelegenheid. * Moeren en schroeven met het juiste moment weer aandraaien om krom trekken te vermijden. Draai eerst lichtjes aan en daarna pas goed vast. [Bilder + Unterschriften. Zeichnung auf Seite 136 brauchen wir nicht][Opener bild Seite 137, nur das grosse Bild, kein Unterschrift] [Detailbilder Seite 137 unter]Als de pakking moeilijk is te verwijderen, kunnen een kleine zaag en een schorevendraaier uitkomst bieden. Aansluitend het oppervlak met schuurpapier en staalborstel reinigen en goed met koperpasta insmeren. [Weitere Nachrichten][MRD 11/2008, Seite 6 unten]GETESTMICHELIN POWER RACE C/D/EMichelin presenteerde onlangs twee nieuwe specificaties van de Power Race achterband en een nieuwe versie van de Power Race C voorband. Het trio banden heeft een stijver karkas en de beide achterbanden, de voor korte races bedoelde Power Race D en de Power Race E met een wat langere levensduur, zijn leverbaar in de maten 180/55ZR17 en 190/55ZR17. De nieuwe banden leveren zeer goede feedback en hebben een licht stuurkarakter. De stuurprecisie en de prima grip waren goed voor snelle rondetijden op het Spaanse Calafat. Daarbij kondigden de banden het grensbereik vroegtijdig aan. De slijtage over twee dagen was gering, zeker in het geval van de E-compound. Info: www.michelin.nl [Unterschrift]Nieuwe compounds: Michelin Power Race voor circuitgebruik.[Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: aanbevelenswaardig [MRD 11/2008 Seite 137 oben]WOORDENBOEKVEERTECHNIEKHet afstellen van vering is voor veel motorrijders één groot abracadabra. MotoPlus belicht de belangrijkste begrippen. VEERBASISDe verhouding tussen positieve en negatieve veerweg. De veervoorspanning zo instellen dat bij statische belasting ongeveer een derde van de veerweg wordt verbruikt (negatieve veerweg). UITGAANDE DEMPINGWerkt het uitveren van voorvork of achterschokbreker tegen. INGAANDE DEMPINGWerkt het inveren van voorvork of achterschokbreker tegen. NEGATIEVE VEERWEGDat deel van de veerweg dat bij het uitveren beschikbaar is.POSITIEVE VEERWEGDat deel van de veerweg dat bij het inveren beschikbaar is. VEERCONSTANTEHeeft betrekking op de hardheid van de veer, dus de benodigde kracht om de veer tot een bepaalde waarde in te drukken. Weergave in kilogram per centimeter (kg/cm) of Newton per millimeter (N/mm). Heeft niets met veervoorspanning te maken. PROGRESSIENiet lineaire toename van de benodigde kracht om de vering in te drukken. Wordt bij de voorvork door progressief gewikkelde veren en bij de achterschokbreker meestal met een hevelsysteem bereikt. LUCHTKAMER VOORVORKVrije ruimte tussen het niveau van de vorkolie en de bovenkant van de vork. Wordt bij een volledig uitgeveerde vork en zonder vorkveren gemeten. Ondersteunt de ingaande demping.HIGHSPEED-DEMPINGHeeft geen betrekking op de snelheid van de motor, maar op de snelheid van het in- of uitveren. Alleen op hoogwaardige dempers instelbaar. LOWSPEED-DEMPINGTegenovergestelde van highspeed-demping. [MRD 11/2008 Seite 137 rechts unten]GOED AANKLEDEN BIJ REGENHet beste membraam heeft geen enkel nut als het niet op de juiste manier wordt gebruikt. Hieronder een aantal tips om ook onder slechte weersomstandigheden droog op je bestemming aan te komen. Sluit de kraag van het jack goed af. Deze moet dicht tegen de hals sluiten. De kraag mag niet over de helmrand komen, want anders heeft regenwater vrij spel. Draag de mouwen over de schacht van de handschoenen om te voorkomen dat er water van bovenaf in de handschoenen sijpelt. Bij mouwen met een labyrintsysteem moet de schacht tussen de nauw sluitende binnenmouw en de buitenlaag worden geschoven. De pijpen van de motorbroek horen eveneens over de laarzen te vallen. Ga in een winkel rustig met broek op een motor zitten om de beenlengte te checken. De onderkant van de pijp schiet verder omhoog dan je denkt. En tegen regenwater dat aan de bovenkant de laars in komt, is geen enkel membraam opgewassen. Let er tenslotte op dat alle ventilatieopeningen goed zijn gesloten. [MRD 11/2008 Seite 136, Kasten Helmanbieter brauchen wir nicht]TIPSBIJ DE AANSCHAF VAN EEN HELMBij de aanschaf van een nieuwe helm gaan veel motorrijders te gehaast te werk. Trek wat meer tijd uit voor deze belangrijk aanschaf en neem ook de onderstaande tips in acht. HELMNORMDe huidige norm is ECE-R 22.05. Aan het ingenaaide label kun je zien welk keurmerk een helm draagt. PASSENKoop nooit een helm zonder te passen. Niet iedere helm is geschikt voor ieder hoofd.PASVORMDe helm mag niet onaangenaam drukken of klemmen, maar mag ook niet te los zitten. Bij helmen met een dikke polstering moet je wat voorzichtiger zijn, aangezien het even duurt voordat deze zich heeft gezet. Draag een helm bij het passen, indien mogelijk, een minuut of twintig. SLUITINGOf je voor een helm kiest met kliksluiting, ratelband of dubbel-D-sluiting is in de eerste plaats een kwestie van persoonlijke voorkeur. Een dubbel-D is slank en zeer licht, maar wat omslachtig in de bediening. Een ratel is comfortabel, maar vraagt nogal wat ruimte en bij een kliksluiting moet je de riempjes nogal eens opnieuw afstellen. PROEFRITTips van anderen zijn goed, eigen ervaringen tien keer beter. Maak hoe dan ook een testrit met de helm op je eigen motor om de geluidsproductie te testen. Vergelijk bij voorkeur meerdere helmen met elkaar. BRILDRAGERSAls je brildrager bent, neem dan de bril mee die je tijdens het rijden draagt. Veel helmen hebben geen ruimte voor de pootjes van de bril. TOCHTMUTSEen tochtmuts is dikker dan je denkt. Trek hem bij het passen dus over je hoofd. ACCESSOIRESSchaf meteen ook een donker vizier of een Pinlock-binnenvizier aan. Informeer ook naar de prijs van vervangende onderdelen, want de prijsverschillen tussen de diverse helmfabrikanten zijn vaak erg groot. PRIJSWie niet zit te springen om het meest actuele replicadesign van de wereldkampioen, kan behoorlijk wat geld besparen. Daarnaast zijn er op grote beursen als de Motorbeurs Utrecht en bij grote dealers vaak enorme opruimacties om de schappen leeg te maken voor nieuwe producten. Wees echter voorzichtig met de goedkoopste helmen van twijfelachtige herkomst. Beschermende werking, onderdeelvoorziening, garantie, u weet wel….

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...