+ Plus

Tips & Tricks MP 08-2012

We hebben bij de KNMV veel vragen gekregen over nieuwe verplichtingen voor motorrijders in Frankrijk. Met het doorbreken van de zon is het vakantiegevoel zeker gaan kriebelen! Naast alle geneugten en de vaak schitterende snelwegen in Frankrijk kennen ze inderdaad enkele verkeersregels voor motorrijders die afwijken van wat we hier in Nederland gewend zijn. Sommige maatregelen gelden alleen voor Fransen, maar een aantal daarvan ook voor buitenlanders. Zo is het vanaf 1 juli voor alle motorrijders verplicht om twee alcoholblaaspijpjes bij zich te dragen. Deze attributen kun je in de autohandel en bij benzinestations kopen. Hou daar bijvoorbeeld rekening mee bij het plannen van een tankstop. Pas vanaf 1 november zal er door de politie worden bekeurd, maar de praktijk leert dat je beter je zaakjes voor elkaar kunt hebben, net zoals met je rij- en kentekenbewijs. In Frankrijk zie je motorrijders al enkele jaren met reflecterende stickers op hun helm rondrijden. Voor de Fransen is dit een permanente eis en de industrie is dan ook verplicht om bij de verkoop van een helm vier reflecterende stickers te leveren. Voor motorrijders uit het buitenland geldt deze regel niet. Vanaf januari 2013 moeten motorrijders op hun kleding minimaal 150 cm² reflecterend materiaal dragen (de afmetingen van een flinke armband); aan deze regel moeten wij als toeristen dan wel voldoen. Tenslotte is er het verbod op de weergave van radardetectie in je navigatie (geldt onder andere ook voor Zwitserland). Wie hiermee wordt gesnapt kan rekenen op een fikse boete en bovendien wordt je dure apparatuur, inclusief die prachtige met zorg uitgezette toertocht, in beslag genomen. Maar je ging op vakantie om te genieten, dus ik sluit af met: “Bon voyage! Arjan Everink (KNMV rijopleidingen) [deze laten overstaan] [Uit MRD 4 s. 118 midden links] GETEST: RICHA MOSCOW HEATED BLOEDHEET IN DE WINTER Voor € 199,- heb je met de Richa Mocsow set verwarmde leren handschoenen met Hipora membraan, Li-ion accu’s (laadtijd 6 tot 8 uur, werktijd 4 uur) met lader en stekker-adapter. Alleen de vingertoppen worden verwarmd (45/60° Celsius). Conclusie na twee maanden gebruik: afwerking en pasvorm top, eenvoudige bediening, waterdicht, schacht iets te kort, vizierwisser te stug, verwarmend vermogen rond de 0° Celsius goed. Info: www.grandcanyonbike.eu [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [Uit MRD 4 s. 120 links onder] GETEST: BAAS BA51 MOBI ACCU CHARGER MOBIELE SAPMACHINE Het probleem: de accu is leeg, een 220 volt stopcontact voor het laadapparaat is er niet en je heb geen zin om de accu uit en vervolgens weer in te bouwen. De oplossing: deze HBA51 MobiAccuCharger van Baas. Dit compacte laadapparaat zorgt er voor dat er een constante laadstroom van een Ampère van een ‘donoraccu’ naar de lege accu wordt getransporteerd. Voorbeeld: van een autoaccu rechtstreeks naar een lege motoraccu. Leegtrek- en overbelast-bescherming maken het zaakje helemaal safe. In de meest complete uitvoering is de set voorzien van alle denkbare aansluitkabels, klemmen en zelfs een kabelslot. Prijs: € 69,95 Info: www.mdi-online.nl [In logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [foto maken, busjes op bureau Eric] LEAKLOCK: HET WERKT De gemiddelde motorfiets in Nederland is vijftien jaar jong. Dan kan zo’n machine nog jaren mee, maar er bestaat al de kans op kleine ongemakken. Bij die motoren is lekkage langs een dichtring van krukas- of versnellingsbak-as niet ongewoon. De simmerring daar is mogelijk wat versleten of verdroogd door te weinig gebruik. Datzelfde geldt voor klepseal rubbertjes. De oplossing voor dat probleem zit in een flaconnetje en heet LeakLock. Het is geen wondermiddel, maar bevat oliegedragen weekmakers. Die maken keeringen weer soepel en laten ze een beetje zwellen. Het resultaat? Die eeuwige druppel olie verdwijnt. Uit eigen ervaring kunnen we melden dat het werkt. Verkrijgbaar bij automaterialenzaken als Brezan voor € 29,90. Info: www.leaklock.com [MRD 7 s. 132 linksonder] UIT DE MOTTENBALLEN De kans is groot dat je met het mooie voorjaarsweer het eerste ritje van het jaar alweer hebt gemaakt. Zo niet, dan hierbij een paar nuttige tips om goed van start te gaan. • ACCU: opgeladen weer inbouwen (de minpool altijd als laatste aansluiten); aansluitpunten pas na het monteren van de kabel met poolvet beschermen. • BANDEN: bandenspanning en profieldiepte checken (minimaal 1,6 millimeter); flanken van de banden controleren op scheurtjes. • REMMEN: vooraf controleren of de remzuigers niet blijven hangen. Ander aandachtspunten: slijtage van de remblokken en het remvloeistofniveau. • MOTOROLIE: oliepeil controleren (koud of warm, peilstok ingedraaid of niet – neem de aanwijzingen van de fabrikant ter harte); wanneer was de laatste oliewissel? Vervang indien nodig na de eerste rit de olie en het oliefilter. • KETTING: spanning controleren, reinigen en smeren (dit laatste niet vlak voor vertrek, maar minimaal een half uur vooraf om het vet goed in te laten werken). • ELEKTRONICA: controleer de werking van de verlichting en vergeet het remlicht niet, zijstandaard en dodemansknop ook checken. [MRD 7 s. 132 boven] GETEST ROTHEWALD GEREEDSCHAPSET KIJK, DIE HEBBEN HET BEGREPEN! Het testoordeel ‘voldoende’ is niet bepaald een predicaat waar een bedrijf op zit te wachten. Eigenlijk betekent het namelijk niets meer of minder dan ‘hoef je niet per se aan te schaffen’. Dit oordeel kreeg deze Rothewald gereedschapset al eens bij een eerdere test. Matige ring/steeksleutels, niet goed werkende ratelsleutels, een niet goed sluitende combinatietang, klemgevaar bij de waterpomptang; de lijst met manco’s was aardig lang. Dat liet de fabrikant niet over zijn kant gaan en tikte zijn leveranciers eens flink op de vingers. Resultaat: een compleet nieuwe set als opvolger. Alle standaard doppen in alle gangbare en bruikbare maten zitten er nog in en ook de prijs is met € 109,95 gelijk gebleven, maar met name de ratels, tangen en schroevendraaiers zijn aanzienlijk verbeterd en hebben aan kwaliteit gewonnen. Het is geen set voor de echte profs, maar voor al het andere gebruik valt er ook niets meer te klagen. Dat zorgt onder de streep nu voor het oordeel ‘goed’, wat zoveel wil zeggen als: ‘dat kun je zonder problemen aanschaffen’. Info: www.motozoom.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED OMREKENEN MAAR! Aan de euro zijn we inmiddels aardig gewend, al zijn er waarschijnlijk nog genoeg mensen die het wekelijkse boodschappenkarretje argwanend blijven omrekenen naar de vertrouwde gulden. En niet ten altijd ten onrechte…. Afijn, omrekenen zit in de mensen, al komen we er in sommige gevallen niet onderuit. Bij bijvoorbeeld afstandsmaten, gewichten, volume of vermogen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste omrekenformules voor een motorrijder. Let op: dit zijn slechts snelle handgrepen voor de amateur en komen niet altijd volledig of per definitie overeen met de formele formuleringen. LENGTEMATEN 1 mijl = 1,609 kilometer 1 kilometer = 0,621 mijl (Niet met elkaar te verwisselen: 1 zeemijl is 1,852 kilometer) 1 inch = 25,4 mm GEWICHT 1 ounce = 28,35 gram (g) 1 pound = 0.454 kilogram (kg) TEMPERATUUR Celsius in Fahrenheit: °F = (1,8 x °C) + 32 Fahrenheit in Celsius: °C = (°F-32)/1,8 VOLUME 1 cubic inch (in³) = 16,4 kubieke centimeter (cm³) 125 kubieke centimeter (cm³) = 7,6 cubic inch (in³) Groot-Brittannië: 1 pint (pt) = 0,568 liter 1 gallon = 4,546 liter Amerika: 1 liquid pint (liq pt) = 0,473 liter 1 gallon = 3,785 liter DRUK 1 psi = 0,0689 bar 1 bar = 14,5037 1 atmosfeer = 0,9807 bar VERMOGEN 1 pk = 0,74 kW 1 kW = 1,36 pk 1 horsepower (hp) = 1,014 pk KOPPEL 1 kilopondmeter (kpm) = 9,81 Newtonmeter (Nm) 1 footpound [force] (ft-lbf) = 1,36 Newtonmeter (Nm) [afb. PKW-Maut] TOL OP DE STELVIOPAS Passenfans kunnen voorlopig opgelucht ademhalen. Het voornemen om op de Stelviopas tol te gaan heffen, waar we in deze rubriek in MotoPlus nummer 6 nog melding van maakten, is verschoven naar januari 2013. Meer info: www.stol.it [Beeld HYDROSPORT BLACK_YELLOW] GETEST: ALPINESTARS HYDRO SPORT DRYSTAR OPVALLEN DOE JE ZO! Het begon met een flapperend fluorescerend hesje, maar inmiddels is reflecterende motorkleding niet meer weg te denken. Ook de grote kledingfabrikanten anticiperen volop op het ‘zichtbaarheidsthema’ en breiden hun assortiment gestaag uit. Alpinestars heeft nu ook laarzen met een opvallende kleurtje: de CE-gecertificeerde Hydro Sport Drystar. Deze € 199,- kostende laarzen zijn aan de zijkanten voorzien van een fors fluorescerend oppervlak, wat uiteraard een stukje bijdraagt aan de zichtbaarheid op de motor. De laarzen met een volledig in leer uitgevoerd bovengedeelte hebben verder een prettige pasvorm, al voelen ze aanvankelijk vrij stug aan, en zijn wind- en waterdicht door een Drystar-membraan. Wat nog meer opviel: aangenaam warm bij temperaturen tussen 5° en 10° Celsius, goede schakelpads, redelijke ventilatie, degelijke sluiting met rits en velcro-strap en behoorlijke loopeigenschappen. MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 5/2012 s. 61 links boven] GETEST: AJS GLASGOW JACK Retro scoort goed tegenwoordig en zelfs het oude vertrouwde waxjack duikt de laatste tijd weer vaker op. Het Glasgow jack van AJS valt niet onder die laatste categorie, maar heeft er wel alle uiterlijke kenmerken van. Het € 179,95 kostende textieljack, met leren opzetstukken op schouders en ellebogen, oogt heel authentiek, heeft een goede pasvorm, is zeer praktisch met veel zakken (alleen jammer van de kleine drukknopen), is volledig waterdicht en heeft goed aansluitende protectoren. Minpuntjes zijn het wat plastic-achtige gevoel van het jack en de wat grove leren opzetstukken. Info: www.motozoom.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...