+ Plus

Tips & Tricks MP 01-2011

MotoPlus testte een aantal maanden lang twee stadse motorjacks: de IXS Detroit en de Held Hot Spot. Hoe houden deze jacks zich bij intensief gebruik op de motor?Snowboarders zijn de perfecte uithangborden voor de laatste kledingtrends, trends waar het motorwereldje doorgaans een paar jaar achteraan hobbelt. Maar kledingfabrikanten Held en IXS hebben die stijl doorgetrokken naar interessante stadse motorjacks voor de koudere dagen. Eigenlijk mikken beide merken een beetje op jonge scooterrijders die ook snowboarden, maar ook de niet sneeuwliefhebbers onder de motorrijders misstaan deze jacks natuurlijk niet. De vraag is uiteraard hoe deze jacks zich houden bij intensief stadsgebruik en langere forensritten. Zeker aangezien ze beide duidelijk cooler zijn geprijsd dan de peperdure outfits van snowboarders.IXS DETROITMooi op het lichaam gesneden pasvorm, praktische zakverdeling, CE-protectie op schouders en ellebogen (rugprotector optioneel), vuilafstotende bovenlaag en ook waterdicht. Het enige echte minpunt is dat het jack heel dik gewatteerd is. Lekker als het heel koud is, maar boven de 10° Celsius begin je er al snel in te zweten. Qua afwerking valt er op deze Detroit niets aan te merken. Conclusie: modieus, kwalitatief hoogwaardig en gezien de prijs heel goed uitgerust. Afgezien van stads gebruik bij winterse temperaturen te warm voor herfst- en lenteweer.Prijs: € 139,95Info: www.nerons.nl [BU bij IXS jack]Bergruimte voor kleine spullen: veel zakken op de IXS.[in logo]MOTOPLUS-oordeel: VOLDOENDEHELD HOT SPOTZeer goed sluitende kraag (nette weersbescherming voor de hals), aangename katoenen voering en voldoende regenprotectie door een membraan. De afritsbare capuchon (kraagje van nepbont is afneembaar) flappert niet bij gebruik op buitenwegen en daarnaast is het jack ook goed naast de motor te dragen en heeft het veel bewegingsvrijheid. Dat maakt deze Hot Spot tot een aanrader voor stadse motortoeristen, die in het weekend ook graag een afdaling op twee latten maken. Minpuntje: de vakken voor de protectoren voor schouders, ellebogen en rug zijn goed gepositioneerd, maar de bijbehorende CE-protectoren zijn alleen tegen meerprijs leverbaar.Conclusie: veelzijdig motorjack voor (winter-)vrije tijd en stadsverkeer. Aantrekkelijk geprijsd. Prijs: €Info: www.joshaanepen.nl [BU bij Held jack]Stevig: de capuchon zit het Held jack muurvast bevestigd.[in logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[KADERTJE, IN ANDERE VORM DAN RODE KADER IN MRD 26]ONGEVALPROTECTIEOok onze crash test dummy mocht voor deze test nog even in actie komen om het Held jack aan een grondige test bij 80 km/uur te onderwerpen. Resultaat: matige bescherming. De complete zijnaad van het jack scheurde open, waardoor een groot gedeelte ‘huid’ van onze dummy bloot kwam te liggen. Dit soort motorjacks is duidelijk niet geschikt om een crash op hogere snelheid op te vangen (nauwelijks veiligheidsnaden en weinig slijtvast oppervlaktemateriaal). Ze zijn dus maar beperkt te gebruiken als toerjack. Met CE-protectoren is de ongevalprotectie in stadsverkeer (max. 50 km/uur) in ieder geval voldoende, zeker gezien het feit dat de protectoren in beide jacks op de juiste plekken zitten. [2][mrd 25/2010 S. 111 rechtsboven] VEILIGHEIDSOFFENSIEFABS en tractiecontrole zijn tegenwoordig de toverwoorden bij nieuwe motoren, maar ook de kledingindustrie is begonnen aan een waar veiligheidsoffensief. Sinds een jaar of tien wordt er druk geëxperimenteerd met airbags in motorkleding, maar de systemen die tot dusverre voorhanden waren, werden allemaal via een koord tussen rijder en motor geactiveerd. Niet de meest ideale oplossing, aangezien de reactietijd vrij lang is. Als eerste introduceert Dainese komend voorjaar een elektronische en per telemetrie aangestuurde airbag voor de hobbyracer. Prijs van deze op maat gemaakte ééndeler? Waarschijnlijk net iets onder de € 3.000,-. Eind 2011 introduceert Alpinestars een soortgelijk systeem. Clover gooit het over een andere boeg en zet in een op een extreem wrijvingsbestendige stof, dat onder andere in het nieuwe jack Tekno (€ 749,95) is verwerkt. Dit is het eerste motorjack met CE-keur (CE 13595, level 2) en dat betekent dat zowel de protectoren, het buitenmateriaal, de ritsen, de stiknaden en de knopen allemaal voldoen aan de hoge slijtage- en impactnormen. [BU’s]Clover: het jack Tekno moet extreem wrijvingsbestendig zijn (www.xtravus.nl)Alpinestars: de aansturing voor de airbag wordt in de ‘hump’ op de rug geplaatst. Dit systeem wordt in eerste instantie alleen voor racegebruik leverbaar tegen een meerprijs van een kleine € 2.000,-.Dainese: de airbag wordt in een leren ééndeler geïntegreerd. Aan een straatversie wordt inmiddels gewerkt. [3]DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS16MOTO GUZZI CENTAUROIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 16: de Moto Guzzi Centauro.Een vette derrière en een stoer kamerbreed stuur geven geen enkele garantie op succes. Dat weten ze sinds halverwege jaren negentig ook bij Moto Guzzi, dat met de Centauro een enorm trendy machine dacht te presenteren. Dat pakte even anders uit. Grootste boosdoener was het lijnenspel van de Italiaan, waarvoor Moto Guzzi buiten de fabriekspoorten winkelde. Luciano Marabese tekende voor het nogal opvallende design met de ronde vormen, dat voor het doorsnee motorpubliek destijds waarschijnlijk net even te veel van het goede was. Da’s een kwestie van smaak zou je zeggen, maar die twijfelachtige looks kon de Guzzi ook niet pareren met klinkende prestaties of stuureigenschappen. Een vlotte starter was het bijvoorbeeld niet en ook in koude toestand presteerde de Centauro grillig. Goed, eenmaal boven de 5.000 toeren gebeurde er best wat, maar onder de 4.000 toeren hield het niet bepaald over. Daar kwam bij dat er tussen die beide toerentallen een nog groter gat zat dan in de overheidsbegroting. Om goed op te schieten, moest je dus heel actief bezig met de versnellingbak met zijn ellenlange schakelwegen. Met de rechtuitstabiliteit van deze mastodont was, mede door de prima stuurdemper, weinig mis en daarnaast bleek de goed zittende Centauro verrassend lichtvoetig. Even wat druk van de bovenbenen was voldoende om vlot van richting te veranderen. Het probleem school evenwel in de WP-vering, die ondanks de vele stelmogelijkheden voor en achter maar lastig was af te stellen. Voor ging het vaak nog wel, maar de achterkant was altijd te hard. Doe er een stel matig presterende Brembo stoppers, met matige warme prestaties en een onduidelijk drukpunt, bij en je zult begrijpen dat het product Centauro moeilijk aan de man/vrouw te brengen was. [Beeld: Guzzi Centauro][4][UIT MRD 26 S. 113 BOVENAAN, ALLEEN BANDEN]RARE STREEP OP BRIDGESTONE BT023? Van diverse lezers kregen we mailtjes over een plotseling verschijnende dunne streep in het loopvlak van Bridgestone BT023’s. Niets om je zorgen over te maken. Dit is geen abnormale slijtage, maar – simpel gezegd – een bliksemafleider. Moderne silica-rubbermengsels zijn in de regel slechte stroomgeleiders. In een band kan door wrijving een elektrische lading ontstaan, die zonder hulpmiddelen slecht of zelfs helemaal niet kan worden weggeleid. Daarom is de nieuwste generatie Bridgestone banden voorzien van deze smalle, geleidende streep in het loopvlak, waardoor de motor geaard is. Deze streep wordt na een tijdje gebruik zichtbaar, maar heeft geen invloed op de kwaliteit van de banden en beïnvloedt ook de stuureigenschappen niet in negatieve zin.[5, opener linker pagina]CONTACTLENZEN VOOR IN HET VERKEERNiets menselijks is ons motorrijders vreemd, dus ook onder de motorrijders zijn veel mensen met slechte ogen. Een bril is daarbij de meest voor de hand liggende oplossing, maar vooral voor het motorrijden zijn contactlenzen aan te bevelen. MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink weet er met twintig jaar ‘lenservaring’ alles van. Hij draagt sinds kort de nieuwe Soflens van Bausch+Lomb, die dankzij de asferische vorm vooral bij slechte lichtomstandigheden in het verkeer voordelen biedt.Gelukkig is het er met de komst van de systeemhelm een stuk beter op geworden, maar een bril dragen onder je helm is doorgaans geen pretje. Het opzetten van helm en bril is een gedoe en bij slechte weersomstandigheden bestaat de kans van beslagen brillenglazen. De contactlens is dan een heel goed alternatief, want die heeft deze nadelen niet. Al is het aan het begin altijd wel even wennen met contactlenzen en vraagt het in- en uithalen van de lens vaardigheid. Maar al snel weet je niet beter.Bovendien zijn de materialen van lenzen de laatste decennia enorm verbeterd, net als de schoonmaakvloeistoffen. Het ‘gepruts’ van een jaar of vijftien geleden is helemaal van de baan. Bovendien worden de zachte lenzen (het meest ideaal voor motorrijders omdat ze comfortabeler zijn en niet bij elk vuiltje problemen geven) tegenwoordig na een maand, veertien dagen, een week of zelfs een dag vervangen door een nieuwe. Vooral de ‘disposable’ daglenzen zijn in opkomst: die doe je ’s ochtends nieuw in en gooi je ’s avonds weg. Ze worden verkocht in handige strips per doosjes van 30 of 90, de kosten liggen daarmee rond een euro per dag per oog. Een goede opticien kan je hierover prima voorlichten. Uit ervaring weten we dat juist deze wegwerplenzen voor motorrijders ideaal zijn (zeker op een vakantietrip), omdat je verder geen vloeistoffen en potjes hoeft mee te nemen, enkel een paar strips lenzen. Bovendien heb je op die manier altijd reservelenzen bij je onderweg!Nu blijken contactlenzen en brillen bij slechtere lichtomstandigheden vaak niet ideaal te zijn. Bril- en lenzendragers hebben vaak problemen met hun zicht in het donker en zien in het verkeer vaak ‘halo’s’ en wazige vlekken. Vooral de verlichting van andere verkeersdeelnemers en de straatverlichting blijken in de praktijk problemen op te kunnen leveren vanwege hinderlijke schittering of kringen rond de lampen. Om dat probleem tegen te gaan ontwikkelde Bausch+Lomb nu een zogenaamde asferische, zachte daglens die het zicht bij slechte lichtomstandigheden verbetert. De SofLens Daily Disposable contactlens heeft een asferische vorm waardoor de lichtstralen – volgens de fabrikant – samenkomen op één punt op het netvlies, waardoor het beeld helder en scherp wordt geprojecteerd. De asferische lens is ontwikkeld naar aanleiding van diverse internationale onderzoeken en blijkt in de praktijk inderdaad goed te werken. Overdag merk je weinig verschil met andere goede lenzen, maar bij de huidige winterse grijze dagen en lange nachten blijkt de lens inderdaad altijd een prima zicht te bieden. Niet dat nu de zon ’s nachts opgaat, maar ze hebben wel een zeer helder beeld en minder last van schitteringen, wat ze dus bij uitstek geschikt maakt als ‘verkeerslenzen’. Waarbij we wel de opmerking willen maken dat een goed draagcomfort en comfortabele pasvorm eigenlijk minstens zo belangrijk zijn voor een goed zicht! Ook hierbij is dus het advies van een kundig opticien noodzakelijk. Kijk voor meer info over deze asferische zachte lenzen op www.wiljijechtalleszien.nl.[[bijschrift]][_MG_6226]Dat men tegenwoordig zoveel techniek is zo’n dun kunststof vliesje weet te stoppen…[SofLens packshot]De Soflens-lenzen zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 30 of 90 en ook voor mensen die een cilinder nodig hebben om astigmatisme te corrigeren.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...