Nieuws

Tips & Tricks

Navigatiesystemen zijn bijna niet meer weg te denken. Ook tijdens het beoefenen van onze hobby of tijdens dagelijks gebruik van de motor hoort navigatie eigenlijk al bij de basisuitrusting. Ook de fabrikanten en importeurs zien de kracht van navigatie door ze bij speciale uitvoeringen van hun motorfietsen toe te voegen om de potentiële klant over de streep te trekken.

Op zich niets mis mee. Als gebruiker word je echter wel steeds gemakkelijker en vertrouw je volledig op je navigatie. Ik merk zelfs in mijn werk dat studenten zo gewend zijn aan navigatie dat ze niet altijd meer weten waar ze zich bevinden in ons land. Borden met weg en richting worden in het begin vaak niet of nauwelijks gelezen en als een route wordt gevolgd op de navigatie dan zien ze de andere aanwijzingen langs de weg vaak over het hoofd.

Onlangs pakte ik de motor op een mooie zondag voor een familiebezoekje. Vanuit mijn woonplaats is het volgens de navigatie ongeveer 35 kilometer naar het oosten. Ik had echter de tijd en nam me voor om op de ‘old skool’ manier te rijden. Voor het navigatietijdperk ging ik nog wel eens in de avond een stuk rijden met een maatje. We reden dan de zon tegemoet (westelijke richting), zorgden dat de zon rechts van ons stond (zuidelijk ritje) of we reden naar het noorden en hielden de avond zon links. Op die manier kwamen we op de mooiste plekken en weggetjes. Mijn maatje moest nog wel eens krachtige termen gebruiken om aan te geven dat hij met zijn Suzuki echt niet het onverharde in ging en we een alternatief moesten zoeken. Na enkele jaren en ook in het bezit van een GS lieten we ons echter niet tegenhouden door een onverhard stuk weg. Genieten geblazen. De S van ‘Strasse’ werd tenslotte meestal gebruikt, dus we vonden het mooi dat we af en toe ook de G van ‘Gelände’ konden checken. Helaas is hij veel te vroeg overleden en zijn die zomeravondritjes samen al weer jaren verleden tijd.

Op weg naar het familiebezoek was ik echter alleen en reed ik op de zon richting het oosten. Je staat dan nog te kijken op hoeveel plekken in Twente nog bordjes staan met de mededeling ‘geen doorlopende verharding’. Ik liet me dus niet weerhouden om die G van GS weer eens eer aan te doen. Geweldig om te zien en ervaren op hoeveel plekken in Twente nog gewoon legaal over zandwegen en trekkerpaden gereden mag en kan worden. Daarbij haalde ik natuurlijk de snelheid eruit en reed ik een versnelling hoger als ik andere mensen tegenkwam. Als je dan ook nog eens groet, krijg je bijna altijd een groet of duimpje terug.

In MotoPlus 5 stipte Jeroen in zijn Warmdraaien het gestegen aantal motorrijbewijzen en de eveneens gestegen verkoopaantallen van nieuwe en gebruikte motoren aan. Hij sprak in zijn voorwoord de hoop uit dat al die nieuwe motorrijders en heropstappers de voordelen van de motor zien of blijven zien. Ik kan dat alleen maar beamen. Dit jaar zag ik al vroeg in het seizoen dat motoren weer deel uitmaken van het verkeersbeeld. Wat mij in dit vroege seizoen is opgevallen, is het relatief grote aantal paardenstaarten onder de helm. Meiden die het motorrijden aan het ontdekken zijn. Goeie ontwikkeling! Laten we hopen op een prachtig motorseizoen. Hou het sociaal en geef de ‘wereldverbeteraars’ geen stof om te protesteren. Er wordt al meer dan genoeg gewezen en gemopperd naar elkaar. Geniet er van en hou de gepoetste kant boven!

GETEST: BROGER ALASKA
Vintage veterschoenen
Broger is een nog jong Pools motorkledinglabel dat zich heeft gespecialiseerd in vintage motorkleding. Naast jeans, jacks, shirts en handschoenen heeft het ook motorlaarzen en -schoenen in het gamma. De in Pakistan geproduceerde Alaska (op de website trouwens Alaska II genoemd) is net als de andere producten EN17092-gecertificeerd. De schoenen zijn voorzien van SAS-TEC-enkelprotectie en hiel en neus zijn versterkt. Daarnaast zijn alle naden dubbel of zelfs drievoudig gestikt. Dat zorgt voor een heel stabiel aanvoelende schoen, maar ook voor een heel stijve schoen – wat een lange inlooptijd vraagt. Een ritssluiting aan de binnenzijde moet de instap vergemakkelijken, maar de schacht is helaas dusdanig nauw dat je er maar heel lastig inkomt en je telkens de veters ook los moet maken. Daarnaast vallen deze stappers redelijk kleine uit. Maar als je ze eenmaal aan je voeten hebt, dan overtuigen de in zwart en bruin leverbare schoenen met een bijzonder aangenaam draaggevoel. Info: www.brogermoto.com

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-