+ Plus

Tips & Tricks

Door de corona-crisis was het de afgelopen maanden opvallend rustig op de wegen en werd er op het filenieuws vooral gemeld dat er geen files waren. Bijna ongemerkt werd in dezelfde periode ook de nieuwe snelheidslimiet van kracht. Dat sneeuwde in het nieuws volledig onder, aangezien het corona-virus het nieuws beheerste.

Een prachtig voorjaar maakte echter dat de motoren uit de stalling werden getrokken en dat we de weg op gingen. Meestal solo of met een maatje en een heel enkele keer in wat grotere groepen. Daar sprongen de media wel massaal op in, waarbij de nadruk werd gelegd op de geluidsoverlast die dat met zich mee bracht. Er werd soms redelijk ongenuanceerd gemeld dat onnodig geluid producerende motorrijders zich in grote groepen door onze prachtige natuur begaven. Daarbij werd niet geschuwd om een redelijk bevooroordeelde omwonende een podium te geven om zijn ongenoegen te spuien.
Ik heb beroepshalve de afgelopen tijd veel op de weg gezeten en ik moet zeggen dat mij van bovenstaande niets is gebleken. Wat mij de afgelopen tijd wel is opgevallen, is dat heel veel mensen zich zonder morren zijn gaan houden aan de nieuwe snelheidslimiet. In de spits kon er behoorlijk worden doorgereden omdat er veel minder verkeer was, maar iedereen hield zich, op een enkele uitzondering na, eigenlijk keurig aan de regels. Nu het echter weer drukker wordt, merk ik dat veel automobilisten de cruise control gebruiken om geen snelheidsovertreding te maken, want ik rijd nu vaak kilometers lang achter twee elkaar inhalende auto’s die beiden de cruise control hebben ingeschakeld. Blijkbaar weten ze niet dat je ook mét cruise control gas kunt geven om die motorrijder in hun spiegel weer wat ruimte te geven. Na de laatste versoepelingen denk ik echter dat we na de zomer gewoon weer stil staan in de ochtend- en avondspits, tenzij thuiswerken in zwang blijft.

 

En vermoedelijk zullen we ook niet zo snel van die eerder genoemde geluidsproblematiek af zijn.
Uiteraard moeten excessen worden aangepakt, maar over grens wordt er al rigoureus doorgepakt. Bij de oosterburen mag je de motor laten staan in een aantal provincies en in Oostenrijk worden verschillende Alpenwegen een seizoen afgesloten voor motoren met standaard uitlaten die meer dan 95 dB produceren. Wel of niet goedgekeurd en gehomologeerd maakt dus niet uit. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en wat de EU hier aan gaat doen. Voldoe je aan de regels, en dan mag het toch niet. Huh?? Vreemd in deze hele discussie is natuurlijk dat alleen motorrijders op de korrel worden genomen, maar automobilisten met open pijpen buiten schot blijven….

Reageren? Stuur een mail naar reageren@motoplus.nl

 

D3O GHOST
De Britse protectiefabrikant heeft met de Ghost-lijn een nieuwe serie extreem dunne, lichte en flexibele gewrichtsprotectoren uitgebracht. De protectoren voldoen aan de Level-1-norm. Info: www.d3o.com

GETEST: STYLMARTIN CHESTER
Comfortabele stappers
Toer- of racelaars, tot een jaar of tien geleden was de keuze op schoeiselgebied voor asfaltrijders vrij overzichtelijk. Met de komst van meer lifestyle-achtige motorkleding deed ook de motorschoen zijn intrede, en daarvan is deze Chester van Stylmartin een lichtend voorbeeld. Op het oog een reguliere vrijetijdsstapper, maar onderhuids voorzien van allerlei features voor het motorrijden. Zo is de lederen, CE-gecertificeerde Chester waterdicht, voorzien van enkelprotectie en reflectiemateriaal, evenals een stevige anti-slipzool. Na anderhalf jaar gebruik zijn het echter niet die praktische eigenschappen waarmee de schoen zich in de kijker speelt, het is vooral het enorm hoge draagcomfort en gebruiksgemak, waarmee hij zich ontpopt heeft tot favoriete schoeisel voor de dagelijkse woon-werk exercitie. Dankzij de lage schacht is de instap extreem gemakkelijk en bovendien draagt de schoen zeer aangenaam dankzij de zachte voering en uitstekende pasvorm. Niet alleen op de motor, je loopt er overdag ook probleemloos de werkweek mee vol. Enige minpuntje: de vetersluiting is weliswaar praktisch, maar er mist een klittenbandoverlap om de veters mee te fixeren. Als je niet oppast, kan de veter bij het afstappen zomaar aan de voetsteun blijven haken, wat voor hachelijke momentjes kan zorgen. Verder echter overtuigt de Stylmartin Chester op alle fronten! Info: www.grandcanyonbike.eu

MOTOPLUS-CHECK
4 sterren

+
Uitstekend draagcomfort, CE-gecertificeerd


Geen klittenbandsluiting voor fixeren veters, minder bescherming dan hoge laars

Maten: 36 t/m 47
Prijs: 189,-

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...