+ Plus

Tips & Tricks

De afgelopen maanden was het af en toe flink heet. Ik zag tijdens het rijden op de gekuipte dienstmotor zelfs 41 graden verschijnen op de temperatuurmeter. Het koelvest onder mijn hightech dienstjas voelde aan alsof er heet water in was gegooid. De zogenaamde doorwaaibroek deed niet veel achter de kuip en zorgde voor broekbroei. Het water uit mijn bidon, die standaard in de koffer zit, was nagenoeg klaar om er eieren in te koken en bracht ook geen verkoeling. Kortom, misschien was het wel te warm om motor te rijden.

Volgens de media was het hitteprotocol in werking getreden. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik van het woord protocol vlekken mijn nek krijg. Volgens mij zijn de meeste mensen wel in staat om zelf beslissingen te nemen bij dit soort temperaturen. Bij een stop zoek ik steevast de schaduw op, en zorg ik ervoor dat ik voldoende drink. Het viel me wel op dat veel mensen met warm weer in het verkeer soms een kort lontje krijgen. Wel iets om rekening mee te houden als je op weg bent.
Voor mijn werk heb ik de afgelopen tijd veel kilometers gemaakt over de autosnelwegen tussen het westen en oosten van het land. Daarbij heb ik weer de nodige stunts en bijna-ongevallen gezien. Daaronder uiteraard bestuurders, die met een telefoon in de handen of op schoot zitten te appen of bellen en dan alsmaar onnodig links blijven rijden. Ik kan het dan niet laten om een tijdje achter die mensen te blijven rijden en verbaas me dan steeds weer hoe men schrikt als ik na enige tijd rechts naast ze verschijn.
Daarnaast bestaan er blijkbaar ook legio manieren om in en uit te voegen op snelwegen. Soms gunt men elkaar domweg de ruimte niet om in te voegen. Een andere keer wordt er onvoldoende snelheid gemaakt om veilig in te voegen, waardoor de rest plotseling moet remmen of uitwijken. En soms wordt er juist meer snelheid gemaakt om een vrachtwagen via de invoegstrook rechts in te halen, om vervolgens meteen door te stoten naar de linker baan. Daarbij hebben ze dan vaak geen oog voor het verkeer dat die vrachtwagen op dat moment aan het inhalen is en door hen niet wordt gezien. Het kan natuurlijk door het warme zijn gekomen dat de concentratie iets minder was. Misschien een idee voor een nieuw protocol?
Ik heb wel genoten van de opleiding VTB (Verkeers Technisch Begeleiden) in en om Rotterdam. Deze opleiding maakt ervaren motoragenten competent om met de kleinst mogelijke gevaarzetting voor het overige verkeer veilig met een transport van A naar B te kunnen. Zo’n transport kan bestaan uit hoogwaardigheidsbekleders, leden van het koninklijk huis, ambulances of andere voertuigen die begeleid moeten worden. Prachtig om te zien hoe motoragenten in een split second een (grote) kruising oprijden, de kruising scannen en op tijd het verkeer zodanig regelen, dat het aankomend transport zonder te stoppen door kan. Alles moet dan kloppen, van voertuigbediening tot een grote mate van inzicht. Daarbij moeten ze ook nog eens het transport in de gaten houden en eventueel afwijkende situaties benoemen. Petje af bij deze hoge temperaturen!

Reageren? Stuur een mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...