+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
GOEDE VOORNEMENS

Wie maakt ze niet omstreeks de jaarwisseling: goede voornemens of een ‘to-do-lijstje’? Ook ik ben daarop geen uitzondering en zo heb ik me voorgenomen om dit jaar weer buiten de woon/werk-kilometers om ook enkele uitstapjes met de motor te maken. En dan bedoel ik niet de toertjes met mijn meisje achterop en familiebezoek, maar ook kortere vakanties. De overtocht naar Schotland is inmiddels geboekt. In mei ga ik tien dagen singletracks rijden, schapen ontwijken en whisky proeven. Dat heb ik jaren geleden ook al eens gedaan en dat was prima bevallen. Nu heb ik voorpret bij het zoeken van overnachtingsadressen en het maken van de routes.
Verder wil ik dit jaar weer eens een trialtraining gaan doen. Ik denk dat ik Bjorn Baveld maar weer eens een bezoek ga brengen op de Motorbeurs. Het beursbezoek staat natuurlijk al in de agenda. Sfeer snuiven, bekenden en relaties bezoeken en kletsen over motoren, reizen, trainingen en wat er nog meer voorbij komt als je gezamenlijke interesses hebt. Verder staat er dit jaar de aanschaf van een nieuwe motor op mijn lijstje. De eerste gesprekken met mijn dealer heb ik al gehad. Maar eens kijken of er voldoende in het spaarvarken zit.
Ook heb ik me voorgenomen om vaker mijn motor te wassen. Afgelopen maand met al het zout op de wegen heb ik toch geprobeerd om hem in elk geval elke week even af te spoelen (met koud water) om het zout te verwijderen. Dat is redelijk gelukt. Hij wordt door het vuil op de natte wegen echter binnen een dag weer smerig. Na de eerste vorstperiode heb ik de motor grondig gewassen en schoongemaakt en hij ziet er momenteel weer uit als om door een ringetje te halen. Binnenkort nieuwe bandjes er op en dan zijn we beiden weer blij.
De afgelopen tijd heb ik dus weer veel op de autosnelweg gereden, waar me enkele zaken zijn opgevallen.
Voorafgaand aan de spits als het wat drukker begint te worden, zijn er op de linker strook veel tempowisselingen en soms forse remacties van het verkeer. De rechter strook is veel gelijkmatiger qua snelheid. Daar rijdt het vrachtverkeer en die chauffeurs hebben er belang bij om zo gelijkmatig mogelijk de snelheid vast te houden. Menig automobilist die in de verte een vrachtauto ziet rijden, verplaatst zich al zeer vroeg naar links, omdat hij/zij bang is er later niet meer tussen te komen. Rechts heb ik dan alle ruimte om naar voren te schuiven en pas in de buurt van de vrachtauto naar links te gaan. Dat gaat allemaal vanuit rust en levert eigenlijk nooit problemen op. Een heel enkele keer probeert de auto achter mij dan het gat dicht te rijden door gas te geven. Als hij (het zijn altijd mannen) dan moet remmen voor de auto voor hem glimlach ik een keer en sluit achter hem aan. Daar is dan meer dan voldoende ruimte ontstaan door zijn actie. Na het passeren van de vrachtauto ga ik dan weer naar rechts en dan kan ik het niet laten om in het voorbijgaan even mijn schouders op te halen over zijn actie.
De wetgever heeft bepaald dat rechts inhalen onder andere is toegestaan bij fileverkeer. De omstandigheden bepalen wat fileverkeer is. Op de site van de politieacademie staat een scriptie van Brenda Alsemgeest over Nederlands recht (https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/40918.pdf) en daarin worden ook de wettelijke regels en de gedragscode over het rijden tussen de file door op duidelijke wijze besproken. Een aanrader als je er eens wat meer over wilt weten! Veel plezier, de dagen worden weer langer en de temperatuur langzaam maar zeker weer hoger. We gaan weer de goede tijd tegemoet!

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...