+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

INHAHAHALEN
Uit de titel boven deze column kun je afleiden dat ik soms in de lach schiet van inhalende motorrijders. Op slechts enkele meters afstand rijden ze achter een auto, waardoor het zicht vooruit beperkt is. Regelmatig proberen ze dan om links langs het voor hen rijdende voertuig te kijken. Dat ze daarbij de asstreep van de weg passeren, hebben ze meestal niet in de gaten, laat staan dat ze merken dat tegenliggers op slechts enkele centimeters afstand passeren. Wij doen dit niet natuurlijk, dat zijn altijd anderen. Maar zonder gein, inhalen is soms noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan landbouwvoertuigen, fietsers en dergelijke. En het is ook prachtig om te doen. De acceleratie voelen en het inlaatgeluid horen. Vervelend is echter dat zo’n actie na een inschattingsfout nogal eens op gruwelijke wijze wordt afgestraft. Toch kun je genoeg doen om dat te voorkomen.
Laten we eens beginnen met langzaam rijdende (landbouw)voertuigen en fietsers. Fietsers en dan met name de fietsende jeugd zijn met van alles bezig, behalve het overige verkeer. Als ze dan ook nog eens naast elkaar fietsen en met de telefoon bezig zijn, kun je maar beter zo ruim mogelijk om ze heen rijden. Naderen er tegenliggers, blijf er dan maar achter. Hoe verleidelijk ook. Anders rijd je met meerdere weggebruikers naast elkaar en heb jij geen ruimte om uit te wijken als een van de fietsers een zwiep maakt. Ook zijn fietsers soms onvoorspelbaar als ze vanuit stilstand weg rijden. Let ook op als je een kruispunt nadert achter een fietser die zijn pedalen stil houdt. Hij kan namelijk zomaar links of rechts afslaan.
Landbouwvoertuigen zijn ook bijzondere weggebruikers. Moderne tractoren komen qua snelheid tegenwoordig aardig mee. Het gevaarlijkst zijn echter de langzaam rijdende voertuigen op smalle boerenweggetjes. Snelle voertuigen geven een waarschuwing als ze links of rechts willen door snelheid te minderen, maar de langzame doen dat niet. Probeer dus altijd te ontdekken of het voertuig op de plek waar jij wilt inhalen links of rechts af zou kunnen slaan. Dat doe je bijvoorbeeld door te kijken of de sloten langs de kant weg doorlopen en niet worden onderbroken door een toerit tot een weiland. En probeer via de spiegel van het voertuig ook oogcontact met de bestuurder te zoeken. Vaak stuurt zo’n bestuurder dan naar rechts om je er langs te laten.
Op doorgaande wegen met een hogere snelheid is afstand houden voordat je gaat inhalen de meest veilige manier. Twee seconden afstand is een redelijke basis. Je hebt dan goed zicht naar voren en hoeft niet over de asstreep om zicht te krijgen. Ook heb je dan al een aanloop om snelheid op te bouwen. De kunst is om je in te stellen op het juiste inhaalmoment. Het komt namelijk nogal eens op als poepen. Doe het dus niet meteen, maar houd even afstand en neem een moment de tijd om te kijken of parkeerplaatsen en zijwegen vrij en te overzien zijn. Het kan een onprettige ontmoeting worden met iemand die links uit een zijweg komt, terwijl jij inhaalt. Als alles vrij is en de voertuigen voor je niet af kunnen slaan, begin je aan je inhaalactie. Zo ver en vroeg mogelijk naar links is dan het devies. Je zicht vooruit is dan beter en je kunt nog terug. Maar veel motorrijders zetten hun actie pas vanaf de achterkant van de voorganger in en gaan er op vermogen voorbij. Nadeel is dan dat je meteen naast het in te halen voertuig zit en bij een kijk- of inschattingsfout niet terug kunt naar rechts. Maak dus lange lijnen van rechts naar links en terug, in plaats van achter een voorligger vandaan te hoeken. Een tegenligger schrikt zich dan rot, want je verschijnt als een duvel uit een doosje voor hem/haar. Haal bij twijfel niet in en blijf jezelf evalueren. Is het goed gedaan of goed gegaan?

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

GETEST: REGENPROTECTIESCHIJF
PROPELLERHEAD

Het ziet er niet uit en we dachten in eerste instantie dan ook met een verlate 1-april-grap te maken te hebben, maar niets is minder waar. Dit apparaat bestaat echt en moet voor beter zicht bij natte weersomstandigheden zorgen. En dat willen we natuurlijk wel eens proberen….

Het grotendeels verregende motorseizoen in Nederland was ideaal geweest voor deze accessoire. Deze draaibaar gelagerde ‘regenprotectieschijf’ van plexiglas wordt middels een zuignap op het vizier van de helm bevestigd. Vanaf ongeveer 30 km/uur laat de star daarop gemonteerde propeller de schijf draaien, waardoor regendruppels

Gerelateerde artikelen

Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-