+ Plus

Tips & Tricks

Voor het eerste ritje van het jaar is het belangrijk dat alle technische puntjes weer op de ‘i’ staan. Hieronder de belangrijkste tips voor de voorjaarscheck. In de meest ideale situatie zijn de belangrijkste werkzaamheden al na de laatste toerrit in de herfst verricht. Toch kan het bij de start van het nieuwe seizoen zeker geen kwaad om alle belangrijke punten nog een keer na te lopen. Hangt de ketting niet te slap en is ‘ie goed gesmeerd? Kijk ook even naar de armaturen. Is de stand van de hendels in orde? Functioneren alle knoppen en de kill switch? Hoe is de staat van de accu, zitten de aansluitingen goed vast en zijn de contacten licht ingevet? Ook het checken van de verlichting is verplichte kost na de winterslaap. Controleer daarom altijd de werking van stads-, dim- en grootlicht en natuurlijk ook de knipperlichten. Werkt het achterlicht en reageert het remlicht op remhendel en –pedaal? Tip: check de verlichting bij voorkeur met draaiende motor, zo ontzie je de accu. Bij de remmen is het van belang dat je het remvloeistofniveau controleert en alle leidingen nakijkt op mogelijke lekkages. Let verder op de staat van de remblokken en op een lichte werking van de remklauwen. Vergeet vooral ook de dikte van de remschijven niet tijdens de check. Vervang de schijven als ze krom of versleten zijn (de minimale dikte staat op de schijf aangegeven). Wat het rijwielgedeelte betreft, is het niet verkeerd om even naar de instelling van veervoorspanning en in- en uitgaande demping te kijken. Controleer ook de lagers van het balhoofd, de wielen en de swingarm op eventuele speling. Andere belangrijke aandachtspunten: het olie- en koelvloeistofniveau, de staat van het luchtfilter en uiteraard de bandenspanning. Kijk nadat je de bandenspanning hebt gemeten ook even naar de totale toestand van de band. Is er nog voldoende profiel (minstens 1,6 mm) en zitten er geen poreuze plekjes of scheurtjes in de wangen van de band? [Unterschriften][Beleuchtung]Zien en gezien worden: een verlichtingscheck is verplichte kost voor de start van het seizoen. [Reifen]Lekker rijden in het voorjaar? Dat kan alleen met de juiste bandenspanning. Bij een te lage spanning stuurt de motor zwaar, een te hoge spanning maakt hem juist nerveus. [MRD 7/2008 Seite 134 rechts oben]TIPS BIJ HET KOPEN VAN HANDSCHOENENBij het vastpakken van de handvatten mag de handschoen niet knellen bij de vingertoppen. Ook mogen er geen plooien aan de binnenkant van de handschoen zitten.Een strak afsluitbare klittenbandsluiting rond de pols voorkomt dat de handschoen tijdens een valpartij wordt afgerukt. (Harde) protectoren op de knokkels en versterkingen op de zijkanten en handpalmen verhogen de protectie bij een val. Een ritssluiting en/of een klittenbandsluiting bij de schacht vergemakkelijken het aantrekken en het onder de mouw van de jast stoppen van de handschoen. Kies winterhandschoenen bij voorkeur iets ruimer, waardoor je er makkelijk een setje onderhandschoenen onder kunt dragen. Bij waterdichte handschoenen is het handig als er een strookje rubber op de linker wijsvinger of duim zit om bij regen het vizier schoon te kunnen vegen. Koop hoogwaardige (kangoeroe-) lederen sporthandschoenen niet te groot, tijdens het dragen worden ze namelijk nog een stuk losser. Trek gevoerde handschoenen meerdere keren aan en uit met licht vochtige handen. Zo kun je controleren of de voering goed vast zit. [MRD 7/2008 Seite 135 rechts mitte]HOOG OLIEVERBRUIKWaar ligt het aan? Blauwe walmen uit de uitlaat zijn een duidelijke indicatie dat een motor olie verbruikt, olie die op een of andere manier in de verbrandingskamer terecht is gekomen. Maar er kunnen meerdere oorzaken voor een hoog verbruik zijn.1. Te veel speling op de zuigerveer2. Kapotte klepsteelafdichting3. Verlies door de carterontluchting (eventueel te hoog oliepeil)4. Inloopperiode: de onderdelen zijn nog niet helemaal op elkaar ingelopen5. Lekkage (bijvoorbeeld bij pakkingen)6. Defecten aan het koelsysteem, waardoor een te hoge bedrijfstemperatuur ontstaat7. Extreem gebruik (langdurig vollast rijden)[Fur ein Idee, siehe MRD 7/2008 Seite 135 rechts unten]WIST U TROUWENS DAT……het Koreaanse HJC met bijna twee miljoen verkochte helmen per jaar de grootste helmfabrikant ter wereld is?…een hoogwaardige motorlaars uit ongeveer honderd verschillende onderdelen bestaat?…de bij een helmtest, volgens de ECE-R22.05-norm, toegestane acceleratie (grenswaarde 275 gram) voor het bereik rond het hoofd een motorfiets in 0,01 seconde naar een snelheid van 100 km/uur kan katapulteren? [MRD 7/2008 Seite 134 unten]GETESTHEIN GERICKE MASTER VHet nieuwe textiel-vlaggenschip van Hein Gericke heet Master V en is voorzien van een Gore-Tex Pro-Shell-laminaat. We hebben deze nieuwe outfit duizend kilometer lang onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden getest en kwamen daarbij nauwelijks minpunten tegen. Eén buitenzak op de borst is niet helemaal waterdicht (alle andere binnen- en buitenzakken zijn dat wel) en bij een voorover gebogen zithouding heeft het jack de neiging om rond de schouders te plooien. Voor de rest overtuigt de Master V op alle fronten. Het pak is absoluut wind- en waterdicht en is zelfs bij een temperatuur van -5° C nog warm genoeg. Dankzij de uitstekende pasvorm, perfect zittende en hoogwaardige SaS-Tec protectoren op schouders, ellebogen, rug en knieën en het feit dat het pak niet fladdert bij hoog tempo, voelt de Master V bijna als een lederen combi – alleen dan veel comfortabeler. Verdere pluspunten scoort het pak met de talrijke reflectiestrepen, de afneembare stormkraag, de hoge en eveneens afneembare flap aan de voorzijde van de broek, de prima werkende ritssluitingen en een uitstekende afwerking. Jack en broek, beide ook los te koop, zijn er alleen in zwart. Conclusie: de Master V is een toppak dat je het hele jaar door kunt dragen. Door de uitstekende eigenschappen en het hoge draagcomfort is het daarnaast geschikt voor zowel toeristisch als sportief gebruik. [Preis folgt….]Importeur: Hein Gericke Benelux, tel. 076-5335577, www.hein-gericke.nl Prijs: jack € , broek € [Mit MotoPlus-logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[MRD 6/2008 Seite 175 rechts unter]5 FEITEN OVER BANDENSPANNING1. Wie zijn banden goed kent, kan al met een druk van de duim merken of de band aan spanning heeft verloren. Tip: je kunt voor iedere rit beter eenvoudig de spanning checken dan helemaal niet. 2. De correcte bandenspanning kan alleen bij een koude band gemeten worden. 3. Een te hoge bandenspanning maakt de motor oncomfortabel en nerveus.4. Een te lage bandenspanning maakt het rijwielgedeelte onnauwkeurig en sponzig. De banden kunnen oververhit raken en op den duur beschadigen. 5. De basis is altijd de opgave van de motor- en/of bandenfabrikant. Lichte rijders kunnen de spanning wat verlagen, zwaardere rijders verhogen.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...