+ Plus

Tips & Tricks

VERRASSEND TSJECHIË
Tsjechië is niet direct het eerste land waar ik aan denk als vakantieland. In mijn beleving is het daar grauw en somber en zijn de wegen een soort van lappendeken met gaten. Hoe anders kan het zijn. Begin vorig jaar werd ik gebeld door Herman Sietsma, die een paar jaar terug met me mee was geweest op een allroad-reis naar Marokko. Herman had inmiddels een motorzaak in Zwolle en was door diverse klanten gevraagd een motorreis naar Tsjechië te organiseren, een land waar hij al vaker was geweest. Blijkbaar had hij na mijn optreden in Marokko vertrouwen gekregen in mijn kwaliteiten als reisleider en wilde hij mij graag mee om die rol te vervullen.
Na de nodige voorbereidingen was het afgelopen juni tijd voor de pilot van de reis. Met vier man vertrokken we op een vrijdagmorgen vanaf een parkeerplaats net over de grens in Duitsland. Iedereen had er zin in, maar niemand wist eigenlijk wat we konden verwachten qua wegen en verkeer. Ik ook niet, alhoewel ik wel een keer met de auto in Polen was geweest. De meeste wegen waren me daar erg meegevallen en voorzien van een strakke plak asfalt met daarbij een bord dat het gesponsord was door de EU.
Na een nacht in een klein hotelletje in Duitsland zijn we zaterdag gestart met de eigenlijke reis. Ik drukte de deelnemers op het hart om de tijd te nemen om het land te leren kennen en voelen. Elke keer weer blijkt dat het buitenland toch anders is. De taal van de weg moet je eerst weer ontdekken, net als de infrastructuur en het gedrag van de andere verkeersdeelnemers. Over het algemeen mag je daar best een dag aan besteden voordat je gas gaat geven. De eerste dag heb ik daar dan ook voor gebruikt. Tijdens pauzes een tekeningetje maken of iets vertellen over positie en kijkgedrag. Dat wordt toch snel opgepikt.
In de namiddag kwamen we aan in het Tsjechische hotel, een prima plek met ruime en schone kamers en een restaurant met een prima kaart. Bijkomend voordeel is dat ze in Tsjechië het bier hebben uitgevonden, dus ook dat is prima voor elkaar.
Aansluitend hebben we veel in het Reuzengebergte gereden, waar je kunt genieten van de prachtige natuur en kleine dorpjes, waar de mensen nog grotendeels in hun eigen behoeften voorzien. Overal moestuinen en langs de weg staan fruitbomen, waaraan de kersen inmiddels mooi donkerrood kleurden en ook de appels en peren zich begonnen te vormen. Men eet hier dus veel uit de natuur in plaats van de supermarkt.
Het wegennet is enorm divers. Een van de eerste dingen die mij opvielen, was dat de doorgaande wegen er meters breder zijn dan bij ons en zijn voorzien van over het algemeen goed en strak asfalt en bovendien weinig lange rechte stukken kennen. Het onderliggende wegennet is erg verschillend. Mooi en strak, en inderdaad de eerder genoemde lappendekens en alle variaties daar tussenin.
Onder de streep hebben we vier dagen lang lekker en ontspannen kunnen rijden, waarbij we – als het gebied zich er voor leende – af en toe flink hebben gesport en verder van de prachtige vergezichten en flora en fauna hebben genoten.
Ik moet dus mijn aanvankelijke aanname, zoals in de eerste regel van deze column, herschrijven. Ook een land als Tsjechië is mooi om per motor te ontdekken, hoewel je vanaf de Nederlandse grens wel eerst enkele honderden kilometers snelweg moet rijden om er in één dag te komen. Fijne zomer gewenst en geniet vooral van je motor en het rijden.
René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...