+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
In een aantal van onze opleidingen zit ook een deel offroad rijden op onze locatie in Lelystad. We starten de basisopleiding in het trialgebied met lichte 125 cc crossmotoren. De oefeningen zijn gericht op het ontwikkelen van een goede beheersing van gas, rem en koppeling; het fundament onder de opleiding. Vaak horen we na die halve dag terreinoefeningen van de studenten dat ze het machtig mooi vonden en of het nog weer terugkomt tijdens de opleiding. Helaas moeten we ze dan teleurstellen.
Maar er is echter een opleiding, waarin we nog een dag offroad gaan. Dit doen we dan op een zware GS, geschoeid op Conti TKC noppenbanden. Die dag rijden we over zandpaden, bospaden, modderpaden, crossbanen en zandvlaktes. Hoe meer bagger en of stof, hoe mooier de cursisten het vinden. Voor mij is het prachtig om te zien hoe iemand in de ochtend nog verkrampt als ‘ie de verharde weg verlaat, om hem ’s middags enorm te zien groeien en voorzichtig driftend met een enorme grijns over de paden te zien gaan.
Over het algemeen gebruiken we hiervoor openbare zandwegen en boerenverbindingsweggetjes. Een crossbaan gebruik ik na toestemming en verder rijd ik op zo’n dag ook nog wel enkele keer door een natuurgebied, waar we gebruik maken van mountainbikeroutes. Daarbij ligt de aandacht op het trial-aspect en kun je amper zien dat we er gereden hebben. Soms wordt ik in zo’n gebied aangesproken door een boswachter. Gelukkig zijn de studenten en ik gekleed in een crosspak met heel herkenbaar daarop vermeld van welke overheidsdienst we zijn en in de regel kan de bopswachter zich dan prima vinden in mijn uitleg en kunnen we verder.
De laatste keer werd ik echter aangesproken door een schaapsherder, terwijl we hem stapvoets wilden passeren. Hij begon meteen foto’s van de kentekens te maken en deelde mee dat hij het zou doorgeven aan Staatsbosbeheer. Ook hem heb ik uitgelegd wie we waren en wat we deden. Hij was echter niet voor rede vatbaar en begreep niet dat wij moeten trainen. Ik hoop dan ook maar dat hij nooit onwel wordt in een groot natuurgebied en hulp nodig heeft.
Ik kan het jullie in ieder geval aanbevelen om met een paar vrienden eens een dagje van het asfalt te gaan, al was get maar voor je rijvaardigheid. Er zijn verschillende aanbieders waar je zoiets kan boeken en onder deskundige begeleiding de dag van je leven kunt hebben. Je zult op het asfalt dan bijvoorbeeld niet zo snel meer schrikken als je achterwiel eens een stapje opzij maakt. Je zit vaak een stuk relaxter op de motor en kunt daardoor meer genieten van het rijden. Het gevaar bestaat echter dat je na één keer al helemaal om bent en niet meer uit het zand bent te slaan….

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX

Eerste Test Ducati DesertX

reactie(s) - 12 mei, 2022

De DesertX markeert Ducati’s uitbreiding naar nieuwe, onontdekte gebieden. De eerste moderne Ducati met een ...
Eerste Test Royal Enfield Scram 411

Eerste Test Royal Enfield Scram 411

reactie(s) - 12 mei, 2022

De eigenzinnige Himalayan krijgt er een eveneens totaal afwijkend naked-broertje bij. De Scram 411 deelt frame, ...
Eerste Test GasGas ES700/SM700

Eerste Test GasGas ES700/SM700

reactie(s) - 12 mei, 2022

Het van origine Spaanse GasGas beweegt zich normaliter enkel in het terrein met cross-, enduro- en trialmotoren. ...
Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

reactie(s) - 12 mei, 2022

BMW blijft de R18-familie uitbreiden. Na de cruiser, de Classic en toerfiets Transcontinental volgt de B (van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-