+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
ERGERLIJK GEDRAG
We ergeren ons allemaal wel eens aan een andere weggebruiker. Soms gaan deze ergernissen gepaard met een middelvinger of een wijzende vinger naar het voorhoofd. We kennen allemaal wel voorbeelden uit de media van escalaties in het verkeer, waarbij een van de betrokken partijen letsel opliep of achter het hek werd gezet. En het kan iedereen een keer overkomen, hoewel ik steeds vaker bij mezelf denk: maak je niet druk. Hij heeft blijkbaar meer haast.
Niet zolang geleden was ik zoals gewoonlijk in de spits op de motor onderweg naar huis. Een stuk autosnelweg van dertig kilometer en daarna nog even via een dorp naar mijn woonplaats. Bij een kruispunt in dat dorp, waar het verkeer wordt geregeld middels verkeerslichten, stond een rijtje verkeer te wachten voor het rode licht. Ik was plan om te doen wat ik op dit punt wel vaker doe. Rechts ligt hier een zogenaamde fietsstrook die herkenbaar is aan het rode asfalt. Deze fietsstrook is middels een onderbroken streep gescheiden van de rijbaan. Op de rijbaan stonden ongeveer tien auto’s te wachten. De verkeerslichten werken volgens een vaste cyclus en door langzaam de rij wachtende auto’s rechts te passeren, probeer ik dan op het groene licht te timen. Deze keer kwam een lijnbus, die ook in het rijtje stond, echter plotseling naar rechts en zette zijn voorwiel tegen het trottoir.
Ik stopte en was van plan te wachten tot het licht groen werd. Terwijl ik me net bedacht dat de chauffeur wellicht iemand wilde laten uitstappen, zag ik dat het de chauffeur zelf was die uitstapte. Hij kwam met opgezette borst naar me toe en vertelde me ongezouten dat het niet de bedoeling kon zijn dat ik met mijn motor via het fietspad hem rechts wilde passeren. Hij had namelijk al twee keer eerder gezien dat ik dat had gedaan op die plek. Nu zag hij in zijn spiegel dat ik het opnieuw probeerde en wilde daar op deze manier een stokje voor steken, zich blijkbaar niet realiserend dat ik mogelijk ten val zou kunnen komen tegen de stoeprand. Eigenlijk was ik te verbaasd om te reageren, omdat ik me van geen kwaad bewust was. Ik kwam met een zeer lage snelheid langs stilstaand verkeer om vervolgens vooraan, bij het vallen van het groene licht, te vertrekken. Ook fietsers en bromfietsers komen hier rechts langs het verkeer.
Na het relaas van de chauffeur te hebben aangehoord, heb ik verder eigenlijk niet gereageerd. Hij stapte weer in en na het groene licht te hebben gekregen, ging hij verder op zijn route. Na de kruising bij het verlaten van de bebouwde kom haalde ik hem in. Hij had wederom goed gespiegeld en ook juist getimed, want in het voorbijgaan kreeg ik van hem nog even de volle laag van zijn ruitensproeier. Blijkbaar was zijn ergernis nog niet gezakt.
Wettelijk gezien wordt hier gesproken over voorbijrijden en niet over inhalen. Fileverkeer mag je rechts inhalen en bij een onderbroken streep mag je gebruik maken van de fietsstrook, mits je geen fietsers hindert. Kortom, je spreekt over een niet-geregelde-gedraging, maar vraag je dus wel af wat de wetgever heeft bedoeld en met name hoe het overkomt bij een andere weggebruiker. Je ziet wat het kan uitlokken bij een sommige bestuurders. Zo komen er nog wel eens wettelijke bepalingen voor, die niet helemaal zwart-wit zijn uit te leggen en waar je in je eigen voordeel een andere draai en uitleg aan kunt geven. Doe je dat, bedenk dan ook dat het door andere weggebruikers als asociaal kan worden ervaren en dat je mogelijk een conflict uitlokt.

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties
GETEST: SHIDO LITHIUM ION ACCU
Omdat we de tank van een endurance-R1 aan de achterzijde verlengden om tot 23 liter tankinhoud te komen, zochten we een compactere accu. Zo kwamen we bij Shido Lithium-Ion accu’s uit. Voor dit project is het handig dat deze in elke richting te monteren zijn. De gewichtsbesparing van de LTX12BS (12V-42W) is met 893 gram tegen 3.800 gram voor de originele lood-zuur accu enorm en eigenlijk is er geen goedkopere manier om 3 kilogram te besparen. Andere geclaimde voordelen zijn lagere zelfontlading en het ontbreken van ontploffingsgevaar. Dat laatste hebben we maar niet getest. Verdere winst is de snelle laadmogelijkheid (gebruik wel een L-ion acculader die nooit boven 15 Volt laadt!) en de hoge startcapaciteit. Kortom, deze accu’s zijn licht, compact en energiek. Adviesprijs is € 164,56 en alle info voor applicaties vind je op www.shido-batteries.com. Hier zijn ook conversietabellen te vinden. De compactere accu’s worden met vulstukken geleverd zodat ze precies in de originele accubak passen.

[in logo]
MOTOPLUS-oordeel: GOED

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-