+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

DUUR LEERGELD
Nu we de zomer nagenoeg achter de rug hebben, wil ik een paar dingen kwijt over het belang van motorkleding bij warm weer en het op juiste wijze beladen van de motor. Ook in de afgelopen vakantieperiode heb ik weer minieme uitdossingen en enorme pakezels voorbij zien komen.
Zelf heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe verstandig het is om bij een temperatuur boven de 30 graden in het leer achter de kuip van mijn dienstmotor in het stadsverkeer te rijden. Het zweet loopt dan al snel uit je helm en loopt vanuit de mouwen van je jack zo de handschoenen in. Als je dan ook nog weinig drinkt, loopt de concentratie erg snel terug, met alle mogelijke gevolgen van dien. En dan kun je er ook nog van uitgaan dat de verkeersdeelnemers om je heen vaak ook niet al te fris van geest meer zijn.
Jaren geleden werd ik in de zomer bij een ongeval geroepen, waarbij een motorrijder betrokken was. De weg waarop het was gebeurd, was die week net van een nieuwe slijtlaag voorzien. De motorrijder reed op een voorrangsweg en werd over het hoofd gezien door een automobilist. De motor raakte de auto in de flank en de bestuurder ging gekleed in korte broek en T-shirt over de auto heen. Hij landde op zijn achterste en trok een bloederig spoor over de nieuwe slijtlaag. Geen fijn gezicht en met de juiste kleding was het wellicht beter afgelopen.
Zelf ging ik in het begin van mijn motorleven vaak met de motor op kampeervakantie. Ik herinner me nog een van de eerste keren. Met de motor en vriendin en vele kilo’s bagage trok ik niet gehinderd door enige vorm van kennis naar Zuid-Frankrijk. De motor was voorzien van nieuwe rubbers en ketting en tandwielen en de bagage had ik verdeeld over koffers, tanktas en bagagerek. Mij kon niets gebeuren, dacht ik. Het geheel was zo hoog opgetast dat mijn meissie klem zat tussen mijn rug, de bagage op het rek en de tent op de koffers. Tijdens een proefritje op de avond voor vertrek merkte ik dat de motor erg licht stuurde en dat het voorwiel bij iets te enthousiast accelereren al omhoog kwam, terwijl het vermogen van de motor rond de 75 pk lag. Maar ja, lichtgewicht kamperen was toen nog erg duur en van een maximum draagvermogen had ik nog nooit gehoord. Wat ik wel hoorde was een vervelende ‘knak’ in het rijwielgedeelte toen ik op de Route du Soleil reed. En ook niet te missen waren de vellen die al snel aan mijn nieuwe achterband hingen. Kwam vast door het ruwe Franse asfalt, dacht ik. Eenmaal op de camping verbaasde men zich over de enorme hoeveelheid bagage die van de motor kwam. Ik verbaasde mij meer over de versleten achterband en het ontbreken van twee rollen van de gloednieuwe ketting (het ‘geknak’). Achteraf kwam ik er uiteraard achter dat ik de motor had overbeladen, wat de doodsteek bleek voor de achterband en de ketting en tandwielen. Daar betaalde is dus duur leergeld voor. Ga je met de motor op vakantie, pluis dan eerst het instructieboekje eens uit over het beladen van de motor en bestudeer ook de beschrijving die bijvoorbeeld bij een kofferset zit. Ook uit de codering op je banden kun je afleiden wat de maximale belasting is. Je doet dan geen concessies aan je eigen veiligheid.
Om even terug te komen op kleding: tijdens vakantie in Frankrijk, jaren geleden, waren we in de buurt van de Tour de France, een mooie gelegenheid om met een vriend naar Alpe d’Huez te rijden om te kijken. Het was ongeveer 80 kilometer rijden vanaf de camping aan de andere kant van een bergketen. Omdat het die dag erg warm was, gingen we in korte broek en een dun jasje op weg naar de Alp. Ik herinner me dat het al niet echt goed voelde toen we wegreden, maar het was natuurlijk wel stoer, dacht ik. Bijna elke motorrijder reed toen in korte broek in die streek. Na de finish op de Alp duurde het nog wel even voor we terug konden. Het weer sloeg om en we moesten in de stromende regen terug. Eerst naar het dal en toen de berg weer over naar de camping. De temperatuur was gevoelsmatig gezakt tot rond het vriespunt en het onweerde met slagregens en hagel. Ik rilde van de kou en we moesten nog 80 kilometer. Eenmaal op de berg was het donker en zijn we gestopt. Het was te gevaarlijk om koud en nat in het donker met onweer die berg over te gaan. Terug naar het dal dus en op zoek naar een hotel en dat valt tijdens de Tour niet mee, lees: haast onvindbaar en peperduur. De volgende dag konden we vergezeld van een heerlijk zonnetje weer retour camping. Opnieuw betaalde ik duur leergeld en dat had ik met de juiste kleding kunnen vermijden. Wellicht iets om mee te nemen bij een volgende motorvakantie?

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...