+ Plus

Test zes paar toerlaarzen

Knelt het ergens wat je laarzen betreft? In de portemonnee wellicht? Daar zul je in dit geval weinig last van hebben, want wij testten zes paar toerlaarzen met een aantrekkelijk prijskaartje rond de honderd euro.Ben je toe aan een paar nieuwe deugdelijke laarzen, dan is honderd euro toch wel zo’n beetje het minimumbedrag waarmee je rekening zult moeten houden. Tuurlijk, er zijn zaken die een paar allround toerlaarzen in het schap hebben staan voor een tientje of vijf, maar wil je een beetje keus hebben, dan zul je in de regel toch echt iets dieper in de buidel moeten tasten. Zeker omdat allround vooral betekent dat de laarzen een breed inzetgebied moeten hebben en dan is waterdichtheid toch echt één van de eerste vereisten. De door ons geteste zes paar laarzen voldoen op papier in ieder geval wel aan deze eis: ‘100% waterdicht’ vermeldt de artikelbeschrijving van alle geteste exemplaren. Beweringen op papier en de praktijk lopen echter lang niet altijd in de pas, maar gelukkig legt onze laboratoriumtest (zie het kader pagina 70) eventuele gebreken genadeloos bloot. De waterdichtheid bleek overigens veelal de achilleshiel van deze laarzen uit het goedkopere segment. Er was zelfs maar één paar dat de test daadwerkelijk zonder problemen volbracht! De rest van het testveld liet minimaal een kleine steek vallen, maar in sommige gevallen was er ook sprake van eclatante gebreken. En goedkoop of niet, dat zou simpelweg niet mogen. Het membraan zelf is namelijk absoluut waterdicht en dus ligt er aan eventuele lekkages een constructieve fout ten grondslag. Ofwel, de afwerking is niet van het niveau dat het zou moeten zijn. Wanneer het bij de waterdichtheidtest een aantal keren fout gaat heeft dit zo z’n weerslag op het eindoordeel. Lekkages kosten in het ergste geval dertig punten. Zo slecht deed gelukkig geen van de exemplaren het, al scheelde het voor de Bullson Cycko III niet veel. Drie van de vier geteste laarzen van dit merk en type hielden het niet droog met als gevolg dat Bullson uiteindelijk het predikaat ‘onvoldoende’ kreeg opgespeld.Tot slot, ter vergelijking: bij een eerdere test met laarzen uit een iets hogere prijsklasse (rond de 150 euro) viel het eindoordeel gemiddeld veel hoger uit. En dat verschil is met name te danken aan de veel betere resultaten bij de waterdichtheidtest. Op dat vlak ging het bij de duurdere laarzen slechts in een heel enkel geval mis. De afwerking is dus een punt van waakzaamheid bij de aankoop van een paar laarzen uit de lagere prijsklasse. Simpel gezegd, wil je er zeker van zijn dat je niet bij het eerste regenbuitje wordt getrakteerd op een paar soppende sokken, test dan de waterdichtheid van je laarzen direct na de aankoop. Ofwel, de laarzen aantrekken en domweg een tijdje in een minimaal tot enkelhoogte gevulde bak met water gaan staan. In regel merk je al na een paar minuten of je het garantiebewijs voor de dag moet toveren en weer terug moet naar de leverancier.Nu zijn lekkages van wat waterdichte laarzen zouden moeten zijn relatief makkelijk aantoonbaar, dat geldt evenwel niet voor een gebrekkige pasvorm. Zittend op een krukje zal nagenoeg alle schoeisel comfortabel aanvoelen, maar pas wanneer je staat en loopt en de voet en de laars zich iets vervormen, komen eventuele gebreken aan het licht. Neem daarom ruimschoots de tijd voor het passen en test, indien mogelijk, de laarzen zittend op je motor uit. Dat is uiteindelijk toch de plaats waar je het meest met dit schoeisel vertoeft en dan is een beetje comfort nu eenmaal een basis vereiste. Houd er wel rekening mee dat laarzen moeten worden ingelopen. Het leer vormt zich tijdens het inloopproces naar de contouren van je voet waardoor pasvorm en draagcomfort na verloop van tijd beter zullen worden. Dat geldt uiteraard niet voor harde plastic versterkingen. In alle gevallen geldt wel: heb je geen goed gevoel bij het passen, bijvoorbeeld omdat de laars drukt op de wreef, hak of het scheenbeen, kijk dan gewoon rustig verder. Koop alleen laarzen die van meet af aan het comfort bieden dat jij zoekt, zelfs al moet je daarvoor toch iets dieper in de buidel tasten. Dat voel je misschien wel even in de portemonnee, maar die pijn is maar van zeer tijdelijke aard. Slecht zittende laarzen voel je nog minimaal een jaar lang!________________________________________[KASTEN][KASTEN DAS KÖNNEN HIGH END STIEFEL]WAAROM IS DUURDER BETER?Met een prijs van dik boven de tweehonderd euro speelt de Daytona Spirit XCR in de Eredivisie van de toerlaarzen-competitie. Maar betekent meer dan twee keer zo duur ook meer dan twee keer zo goed? Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar wel maakt zich de meerwaarde van zo’n duurdere laars al bij het passen in de winkel kenbaar. Pasvorm en draagcomfort zijn in vergelijking met de beste exemplaren uit deze test van een heel ander (lees: hoger) niveau. Daar draagt met name het hoogwaardige leer aan bij, dat beduidend soepeler en van een betere kwaliteit is dan dat gebruikt in de lagere prijsregionen. En soepeler betekent in deze dat de laars zich veel beter en makkelijker vormt naar de verschillende poses die het motorrijden met zich meebrengt. Een ander verschil zit hem in het gebruikte membraan en de verwerking ervan. Zoals gezegd, een membraan is waterdicht, maar alleen in combinatie met een zorgvuldige afwerking dient het ook echt enig nut. Bij de Spirit XCR, die bedoeld is voor gebruik bij wat hogere temperaturen, is het Gore-Tex membraan bijvoorbeeld gebruikt in combinatie met grote oppervlakken geperforeerd leer. Niet zozeer voor een goede ventilatie, maar voor een snelle afvoer van vocht uit het binnenste van de laars. Een membraan werkt immers maar één kant op, van binnen naar buiten. Niet geperforeerd leer houdt het water (net als geperforeerd leer uiteraard) dan wel buiten, het beperkt bij warme dagen ook de afvoer van vocht. Geperforeerd leer vereist echter een extra bewerking en is daarom duurder, dus zie je dergelijke luxe niet (of nauwelijks) terug in het lage prijssegment. Overigens, een veelvuldig misverstand is dat geperforeerd leer een negatieve invloed heeft op de isolerende eigenschappen van een laars. Een fabeltje, een membraan is namelijk naast water- ook winddicht. En ook niet onbelangrijk, de ervaring heeft geleerd dat bij een goede verzorging een membraan zelfs na jaren van intensief gebruik nog steeds wind- en waterdicht is. [Unterschrift]Dubbel zo duur dus dubbel zo goed? Dat is wel erg kort door de bocht, maar pasvorm, draagcomfort en afwerking zijn wel van een beduidend hoger niveau. ________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WIJPraktijk rijden(maximaal 30 punten): één van de twee belangrijkste criteria. We kijken onder andere naar de grip op de voetsteunen, of rem- en schakelpedaal makkelijk en snel bereikbaar zijn en – meer algemeen – hoe comfortabel de laarzen zich tijdens het rijden laten dragen.Waterdichtheid (maximaal 30 punten): veel punten te verdienen en veel punten te verliezen. Van twee paar laarzen kreeg er één dompelbad (tien minuten onder water) en werd de ander voor 24 uur gevuld met water. Lekkage betekende geen punten. In totaal waren er vijftien punten per paar, ofwel dertig totaal te verdienen.Veiligheid (maximaal 15 punten): gekeken is onder andere naar eventuele verstevigingen, de grip van de zool en gebruik van reflectiemateriaal.Praktijk lopen (maximaal 10 punten): waar drukt de laars wanneer je te voet onderweg bent en hoe is het comfort.Gebruiksvriendelijkheid (maximaal 10 punten): het volle pond punten alleen wanneer zowel instap als sluiting overtuigen.Afwerking (5 punten): hoe is het gesteld met de kwaliteit. Is de zool verlijmd, gestikt of allebei, zijn er lijmresten zichtbaar etc.[Unterschrift]Waterdicht? Niet altijd zo blijkt uit de test.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BULLSONCycko IIIImporteur: Hein-Gericke Nederland BV, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nlPrijs: € 99,95Maten: 36 t/m 47PLUSDankzij zeer ruime instap makkelijk en snel aan te trekken; goede grip op de voetsteunen.MINLaars drukt op gewrichten; ruime pasvorm rond de hak; glad voetbed biedt weinig houvast; drie van de vier laarzen bleken niet waterdicht; geen reflectiemateriaal gebruikt; weinig verstevigingen op valgevoelige plaatsen; klittenbandsluiting op de wreef sluit niet goed. CONCLUSIEWat gebruiksvriendelijkheid betreft een prima laars, maar de Bullson laat op andere vlakken toch wel steken vallen. Het comfort is in het algemeen genomen niet super, met name door dat de voeten geen houvast op het voetbed hebben. En natuurlijk is het uitvalquotum bij de waterdichtheidstest gewoon te hoog.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Unterschrift]Ondanks de verstelmogelijkheid op de wreef is de ruimte rond de voet in de laars te ruim. ________________________________________DRIVEDiscoveryImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 180-522 5785, www.polo-motorrad.dePrijs: € 89,95 (exclusief € 7,90 verzendkosten)Maten: 37 t/m 47PLUSUitstekende grip op de voetsteunen.MINErg krappe instap; geen reflectiemateriaal gebruikt; drukt op veel plaatsen; te ruime pasvorm rond de hak; neus erg spits en daardoor krap; tijdens het lopen erg oncomfortabel.CONCLUSIEAl bij het aantrekken gaat het mis door de erg krappe instap en dat oncomfortabele gevoel verdwijnt niet tijdens het rijden en/of lopen. Ook wat uitrusting betreft is de Drive geen hoogvlieger en bovendien bleek één laars niet waterdicht. Onder de streep een laars uit de middenmoot van de sinds kort in Nederland actieve postordergigant.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Unterschrift]Doordachte constructie van de zijkant van de zool, grip op de voetsteunen is voorbeeldig.________________________________________IXSAttackImporteur: Nerons Benelux, tel. 036-5471577, www.nerons.nlPrijs: € 99,95Maten: 35 t/m 48PLUSComfortabele instap; goede pasvorm door ergonomisch goed vormgegeven voetbed; perfecte grip op de voetsteunen; afgeronde zool comfortabel bij het lopen; goed zichtbare reflectoren; uitstekende pasvorm.MINDrukt iets op de wreef; schacht sluit niet goed aan.CONCLUSIEEen prima instapmodel van het Zwitserse IXS, die veel comfort biedt voor het geld. Ook de afwerking is van een kwaliteit die gezien mag worden. Eigenlijk maar twee kleine minpuntjes, de laars drukt iets op de wreef en één exemplaar bleek niet waterdicht. Wel het bewijs dat goedkoop niet altijd duurkoop is.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Unterschrift]Helaas niet standaard in deze budgetklasse: goed zichtbare reflectoren.________________________________________MODEKAMostImporteur: Modeka Motorcycle Equipment, tel. +49 2521-850 322, www.modeka.dePrijs: € 99,90Maten: 27 t/m 46PLUSBijzonder makkelijk aan en uit te trekken; goede pasvorm sluit strak op de voet aan; perfecte grip op de voetsteunen; relatief goede veiligheidsuitrusting met verstevigingen en goed zichtbare reflectoren.MINTwee van de vier exemplaren bleken niet waterdicht; drukt licht op het enkelgewricht; kleine gebreken in de afwerking.CONCLUSIEWaar het op pasvorm aankomt een heel behoorlijk paar laarzen, waarvan het comfort echter wel wat te lijden heeft onder kleine drukpunten die met name bij het remmen en schakelen de kop opsteken. Andere kritische punten zijn de wat magere afwerking en het feit dat twee laarzen letterlijk nat gingen bij de waterdichtheidstest.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Unterschrift]Positie van de opvallende enkelprotector is helemaal goed, drukt echter wel licht. ________________________________________PROBIKERTouring IIImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 cpm), www.motozoom.nl Prijs: € 99,95 (aanbieding, normaal € 109,95)Maten: 37 t/m 47PLUSRuime instap; makkelijke en snelle sluiting; sluit overal goed aan; drukt nergens; hoog draagcomfort; verstelbare schachtbreedte; perfecte grip op de voetsteunen; soepel met veel bewegingsvrijheid; ruime uitrusting met goed zichtbare protectoren.MINEén van de vier laarzen niet waterdicht.CONCLUSIEGoed allround toerlaars die schittert met een overtuigende pasvorm en een prima draagcomfort. Ook naast de motor is het prima vertoeven, door één niet waterdichte laars grijpt de Touring II naast de titel ‘zeer goed’. Al met al echter een zeer uitgewogen paar laarzen voor een eerlijke prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Unterschrift]Hybride constructie van leer en textiel, zorgt voor een uitgesproken bewegingsvrijheid.________________________________________RICHAImolaImporteur: IGM Trading, tel. 074–291 7700, www.igm-trading.comPrijs: € 109,00Maten: 36 t/m 48PLUSRijkelijk veel grip op de voetsteunen; draagcomfort van bijzonder hoog niveau; veel verstevigingen op de kritische plaatsen; hoge bewegingsvrijheid; absoluut waterdicht.MINKrappe instap; ritssluiting gaat moeizaam dicht; geen reflectiemateriaal.CONCLUSIEOp de krappe instap na een meer dan geslaagde toerlaars in deze lage prijsklasse. De pasvorm en het draagcomfort zijn domweg super en bovendien bleek de Imola als enige laars uit te test honderd procent waterdicht. Een echte aanrader voor de toerrijders, zowel met als zonder dikke portemonnee.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Unterschrift]Effectief gebruik van elastisch stretchmateriaal en prima pasvorm van de hele laars.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEEén keer het oordeel ‘zeer goed’ en twee keer ‘goed’, op zich helemaal geen slechte score. Het grootste manco in deze prijsklasse blijkt toch wel de waterdichtheid. Het hele testveld liet steken vallen met uitzondering van de Richa Imola laarzen, die honderd procent waterdicht bleken. En laat die nu ook de test winnen, gevolg door de uitgebalanceerde mix van de Probiker Touring II.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-