+ Plus

Test Scalarider Q2 Multiset

Telefoon, muziek en navigatie op de motorfiets wordt steeds gewoner en daarnaast willen we ook graag kunnen communiceren met de duopassagier en het liefst ook nog met je vriend die iets verderop rijdt, al was het maar om zonder handgebaren te kunnen melden dat je zo moet tanken. Met de nieuwste draadloze Bluetooth-techniek is dat allemaal geen enkel probleem meer, zo ontdekten we tijdens een test van de Cardo Scala Rider Q2.Cardo is een toonaangevende fabrikant van motor-communicatieapparatuur en dat blijkt meteen uit de keurige verpakking en de compleetheid van de set. Zelfs het inbussleuteltje om de Scala Rider aan de rand van je helm te klemmen en plakkertjes voor de bevestiging van de luidsprekers zitten bij de zeer complete set. De platte speakers blijken goed in de helm weg te werken, waarbij het trouwens wel erg belangrijk is dat ze heel precies voor de gehooringang worden geplaatst. Een centimeter te laag of te hoog zorgt voor een wereld van verschil qua volume en geluidskwaliteit, maar dat is iets waar je bij elk willekeurig systeem rekening mee moet houden! Voor het gebruik op onze jethelmen kozen we voor een systeem met een microfoon op een flexibel stangetje, voor vaste integraalhelmen bestaan er echter ook Cardo-sets met ‘bedrade’ microfoons.De handleiding is uitgevoerd in vele talen, waaronder gelukkig ook Nederlands. En dat is maar goed ook, want door de uitgebreide mogelijkheden van de Q2 Multiset moet je die handleiding zorgvuldig bestuderen en er nog wel eens bijpakken onderweg. Een beknopte ‘quick-start-handleiding’ voor onderweg zou wat dat betreft best welkom zijn. Het Multiset in de typeaanduiding staat trouwens voor de levering van twee complete systemen in één doos, dat is goedkoper dan het kopen van twee individuele systemen. De Q2 zelf is het topmodel van de Scala Rider-range: dit model heeft de mogelijkheid van draadloze communicatie van motor naar motor, volgens de fabrikant tot op wel 500 meter afstand onder ideale omstandigheden en effectief tot 250 meter. Verder is de Q2 uitgerust met een geïntegreerde FM-radio. Een enkele set kost € 199,95, een Multiset € 339,95. Als je minder opties wilt (bijvoorbeeld geen FM-radio of geen motor-motor-communicatie), dan is er al een Scala Rider vanaf € 129,95. De echte elektronica zit in een klein waterdicht kastje, ongeveer zo groot als een half ei. Deze kan heel makkelijk aan de helmklem worden vastgeklikt en ook weer worden verwijderd om het binnenshuis op te kunnen laden met de meegeleverde 230 V-adapter. Ondanks de zeer compacte afmetingen zijn de mogelijkheden van de Q2 bijna eindeloos. Als een heuse verbindingseenheid koppelt het apparaat via Bluetooth (dus draadloos) je navigatie en GSM. Daarnaast is er de koppeling met maximaal twee andere Q2-systemen en werkt het dus als draadloze intercom voor je duopassagier of als een soort ‘walkie-talkie’ naar een andere motor.Voor het gebruik moeten alle apparaten wel eerst ‘gepaard’ worden en dat koppelen lukt probleemloos, ook al vraagt het wel wat aandacht met het al dan niet enkele seconden ingedrukt houden van sommige bedieningsknoppen. Mocht je ook willen telefoneren met het systeem, dan geniet het de voorkeur om je GSM via je navigatie te laten lopen, zodat de telefoonbediening ook via de navigatie gaat, terwijl je telefoon veilig in je binnenzak of in de koffer zit.Na het paren van de twee Q2’s, de twee Garmin Zumo’s en twee Nokia-telefoons gaat alles vanzelf. De navigatie aanwijzingen komen duidelijk door en bellen via de Zumo werkt eveneens probleemloos. Bij snelheden tussen 80 en 100 km/uur merkt de beller aan de andere kant niet eens dat je vanaf motor belt, want de bijgeluiden worden netjes weg gefilterd. De Scala Rider is echt gemaakt voor gebruik in een luide omgeving, want zelfs met onze jethelmen (waarbij de microfoon toch in de wind zit) blijft het goed verstaanbaar. Voor de motor-motor-comminicatie is de Q2 zoals gezegd te koppelen aan maximaal twee andere Q2’s. Dat koppelen is een eenmalige procedure, daarna herkennen ze elkaar steeds automatisch zodra ze binnen elkaars bereik komen.De onderlinge communicatie is ‘voice-controlled’: de verbinding gaat automatisch open als één van de partijen begint te praten. In de praktijk mis je daarmee soms wel het eerste woordje van de openingszin, zeker als je de zin niet krachtig begint. Wij merkten dat het beter is om de verbinding even ‘open te blazen’ door even kort in de microfoon te blazen, waarna je dus probleemloos met elkaar kunt praten. De tegenpartij hoort in dat geval een ‘klik’ in de luidsprekers, ten teken dat het communicatiesysteem geactiveerd is. Het systeem werkt daarbij ‘full-duplex’: je hoeft dus niet op elkaar te wachten met spreken, maar kunt gewoon door elkaar heen praten, als in een normaal gesprek. De onderlinge afstand van 500 meter is inderdaad wel onder de allergunstigste omstandigheden, maar 250 meter is redelijk reëel en blijkt in de praktijk prima te voldoen. Samen toerend zit je doorgaans altijd in elkaar bereik. Vooral als je de weg zoekt in een drukke stad, als een bepaalde aanwijzing van de toerroute onduidelijk is, als je wilt gaan stoppen om te tanken, eten of een peukenpauze of gewoon even wilt kletsen over de omgeving is het ideaal. Nadelen zijn er ook, trouwens: je kunt met de Q2 niet meer ongegeneerd zitten zingen in je helm, want dan kan het zijn dat je reisgenoot bewust verder dan 250 meter bij je vandaan gaat rijden… Als extra hebben de Q2-headsets ook elk een stereo FM-radio, daarnaast bestaat het aansluiten van een afzonderlijke MP3-speler via een speciale ingang tot de mogelijkheden. Er is echter wel een prioriteitenlijst ingesteld: de GSM en navigatie-instructie hebben de hoogste prioriteit, daarna volgen de primaire en secundaire gesprekpartner, de FM radio en de MP-3. Best wel eens lastig als je net met elkaar aan het overleggen bent over bijvoorbeeld de route, een tankstop en/of pauzeplaats en er toch opeens een navigatie-aanwijzing doorheen komt en het gesprek wegdrukt. Maar ja, je moet nu eenmaal prioriteiten stellen in het leven, nietwaar?De FM-radio heeft een geheugencapaciteit voor zes voorkeurstations, die je één voor één kunt ‘oproepen’ met een druk op de knop. Dat bedienen vraagt – zeker met dikkere handschoenen – wel de nodige tastzin, want echt duidelijk voelbaar zijn de kleine knoppen niet. De FM-radio werkt op zich goed, al blijkt het jammer dat er geen RDS in zit: als je op doorreis bent, pikt hij dus niet automatisch een sterkere zender van het bewuste radiostation op. Rij je op een gegeven moment dus uit het ontvangstgebied, dan moet je hem handmatig naar een nieuwe zender laten zoeken. Voor de veiligheid is het beter om dat even op een parkeerplaats te doen. Dit probleem doet zich trouwens enkel voor als je op doorreis bent, als je veel in dezelfde omgeving rijdt, kun je dus zes zenders vast programmeren.Aangezien je niet kunt zien hoeveel stroom er nog in de ingebouwde oplaadbare accu zit (er gaat enkel een rood LED-je langzaam knipperen als de accu bijna leeg is), maakten we er een goede gewoonte van om elke avond na een rit de headset aan de oplader te leggen, zodat we de volgende dag weer met een volle accu konden vertrekken. Een volle accu (niet uitwisselbaar, je kunt dus geen ‘reserve-accu bij je steken) is voldoende zijn voor een dag normaal gebruik en tien dagen standby. Eén keer hebben we het opladen bewust overgeslagen en toen bleek de accu het ook twee toerdagen goed vol te houden.Velen van ons zijn nog van voor het draadloze Bluetooth tijdperk. Op menige toermotor steken er dus talloze stekkertjes uit de kuip of zijpanelen, waarop rijder, passagier, navigatie en radio of telefoon ingeplugd moeten worden. Om maar te zwijgen van de kabelspaghetti achter die kuip. Als je dan één keer een uurtje met de Scala Rider Q2 op pad bent geweest, gaat er een wereld voor je open en ontdek je welke sprong de draadloze techniek de afgelopen jaren gemaakt heeft. Het is even uitvogelen hoe alles onzichtbaar en in de juiste volgorde ‘gekoppeld’ moet worden en je moet ook even wennen aan de kleine bedieningsknopjes op de headset – die allen ook nog eens meerdere functies hebben – maar zodra je daarop ingespeeld bent, heb je werkelijk geen omkijken meer naar dit systeem en werkt het bijzonder multifunctionele apparaatje verbluffend goed. Wij zijn in elk geval helemaal om en willen nooit meer ‘aangelijnd’ door het leven.[[kasten]]Technische gegevens Scala Rider Q2 Multiset: multifunctionele intercom met Bluetooth-koppelingen naar navigatie, telefoon, MP3, duopassagier en/of andere motorrijder; Bluetooth V2.0, class 1; Chipfabrikant: Cambridge Silicone Radio; oplaadbare accu (230 V lader meegeleverd), spreektijd tot 8 uur, standby-tijd tot 10 dagen, laadtijd 3 uur; klemmontage op de helmrand, electronische unit afneembaar; microfoon en twee 4,7 mm dunne speakers voor in de helmvoering; berijder/passagier-communicatie tot 10 meter met alle scala-rider-modellen; motor-motor-communicatie tot effectief 250 meter, full-duplex en VOX-technologie voor activatie per stem; microfoon filtert omgevingslawaai weg; AGC-technologie voor automatische volume-aanpassing; voicedial-ondersteuning; re-dial mogelijkheid; FM-radio met 6 voorkeuzezenders.PRIJS: € 339,95 (Multiset met 2 exemplaren; solosets leverbaar vanaf €199,95)INFO: www.splashdesign.eu[[Bilder]]Als basis-bild: ein action-bild, wobei so eine Linie (wie ein Blitz) zwischen die beiden Helme gezeichnet wird, das man sehen kann das die beiden mit ein ander reden.Die BU’s folgen im PDF

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-