+ Plus

Test: integraalhelmen met ge

Een rit tegen de laagstaande zon in, zo mogelijk ook nog op een nat wegdek, komt aardig in de buurt van blindvliegen zonder automatische piloot. Tenzij je natuurlijk beschikt over een helm met geïntegreerde zonneklep: met een simpele handbeweging laat je dan het donkere zonnevizier aan de binnenkant van het gewone vizier zakken. Wij testten negen actuele modellen, zowel in het testlaboratorium als op de straat.En opnieuw dansen seconden lang groene puntjes rond mijn blikveld, terwijl voor mij de route over een bergtop precies in de richting van de zon voert. Dan kan je maar één ding doen, gas geven, de ogen toeknijpen en hopen dat deze makke snel achter de rug is. Wie kent dat niet op de motor, dat je onverwacht verblind wordt door de zon.Bezitters van een helm met een geïntegreerd zonnescherm hebben dan genoeg aan een vlotte beweging van de hand richting de bedieningsschuif, zodat zij de rit met onverminderde snelheid en zonder zichtbelemmering kunnen voortzetten. Waar deze geïntegreerde zonnekleppen bij systeemhelmen inmiddels al bijna standaard zijn, passen tot nu toe slechts enkele fabrikanten deze nuttige accessoire ook toe op hun normale integraalhelmen. We lieten een negental in Nederland beschikbare modellen aanrukken en namen ze vervolgens middels de beproefde testmethode uitgebreid onder de loep. De geteste helmen waren verdeeld over zes fabrikanten, te weten Akira, Caberg, Givi, HJC, Schuberth en Scorpion.Maximaal 20 van de in totaal 100 punten konden de helmen in het laboratorium verdienen tijdens de gebruikelijke – officiële – schokabsorptietest. De overige tachtig punten werden over een achttal praktische eigenschappen verdeeld, die allemaal buiten – op de motor – werden getest. Zoals de pasvorm en het draagcomfort (20 punten). Zit de helm ook bij hoge snelheden stevig en stabiel op het hoofd, steken er onaangename drukpunten de kop op? Ook tellen het blikveld en de geschiktheid voor brildragers mee in dit criterium.De aërodynamica wordt beloond met 10 punten. Deze werd beoordeeld bij 150 en 200 km/uur en werd getoetst aan de benodigde kracht voor het rechtop houden en het draaien van het hoofd.De akoestiek (10 punten): hoe gehorig is de helm tijdens het rijden? Van onderen open helmen als de Givi X01 doen het hier slecht, terwijl de goed afgesloten helmen als de R1 en S1 Pro van Schuberth heerlijk stil blijken te zijn.De ventilatie krijgt maximaal 10 punten. Het is eigenlijk niet te begrijpen dat sommige fabrikanten er niet in slagen om voor nuttige ventilatie en koeling te zorgen. Ook de bedieningsknoppen van de ventilatiegaten en schuifjes zijn in sommige gevallen domweg onacceptabel. Een voorbeeldfunctie vervullen hier opnieuw de twee helmen van Schuberth, die eruit springen met een uitstekende ventilatie en waarvan de grote knoppen zich uitstekend laten bedienen.De gebruiksvriendelijkheid (10 punten) is een waarde voor het makkelijk op en afzetten en het functioneren van de sluiting. Ook tot de gebruiksvriendelijkheid behoren de bediening van het vizier en het verwisselen daarvan. Voor een zware bediening zoals bij de Akira geldt puntenaftrek, net als voor het gecompliceerde verwisselen van het vizier van de Givi X01, waar je gereedschap bij nodig hebt.Het functioneren van de zonneklep wordt beoordeeld met 5 punten. Hoe goed werkt de bediening van de klep? Zijn er ook tussenstanden mogelijk? Tot hoe ver wordt het blikveld bedekt? Is de zonneklep condensvrij? De volle mep aan punten krijgen de modellen van Schuberth en Scorpion. Het mechanisme van de HJC helmen kent geen tussenstanden en dat levert puntenaftrek op.De afwerking en uitrusting levert 10 punten op. In de eerste plaats telt hier een nette afwerking van de helm. Bovendien vergeven we punten voor een condensvrij vizier, uitneembare binnenvoering en reflecterend materiaal.Tot slot is er nog het gewicht (5 punten). Dat helmen met een geïntegreerde zonneklep verbazingwekkend licht kunnen zijn bewijst de HJC FS-10 Carbon, die minder dan 1400 gram op de weegschaal brengt. Een gewicht dat veel gangbare integraalhelmen ruim overschrijden. Als slotconclusie mogen we stellen dat alle geteste helmen zich op een paar kleine details na presenteren als praktische en veilige metgezellen tijdens het motorrijden. En één ding hebben ze allemaal gemeen: de neergeklapte zonneklep bewijst zijn dienst regelmatig. En vooral in dit jaargetijde met zijn lastig laagstaande zon. Je kunt discussiëren over het uiterlijk van de helm met een naar beneden geschoven donker vizier, maar de werking van datzelfde zonnescherm is over het algemeen subliem! [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AKIRA IZUMI Aanbieder: Roleff Motorrad, tel. +49 (0)2761-929 307, www.roleff.deMaten: XS t/m XLKleuren: zwart/blauw, zwart/rood, zwart/zilverPrijs: € 99,00 (exclusief 10 euro verzendkosten voor de Benelux)PLUSUitstekende schokabsorptiewaarden; zeer goede pasvorm; sluit strak en gelijkmatig aan; ruim blikveld; goede aërodynamica; gemakkelijke bediening van de ventilatieknoppen; vizier erg gemakkelijk te verwisselen; functionele zonneklep; uitneembare voering.MINRuw aanvoelende voering; minder geschikt voor brildragers; ventilatie niet merkbaar; vizier beslaat; viziermechaniek gaat extreem zwaar; matige afwerking; erg zwaar.CONCLUSIEDe veruit voordeligste helm houdt zich best goed staande. Vooral de uitstekende schokabsorptiewaarden en de goede, strakke pasvorm weten te overtuigen. Ondanks wat mindere afwerking deugt de prijs-kwaliteit-verhouding.[Logo Motoplus]-oordeel: VOLDOENDE[Unterschrifte]De grote goed te bedienen schuif van de kinventilatie belooft meer dan hij waarmaakt.Vizierwissel met een druk op de knop en de schuif voor de zonneklep.________________________________________Caberg V2R Importeur: Motana, tel. 0318-561 280, www.motana.nl Maten: XS t/m XXLKleuren: zes standaardkleuren en drie designs in vijf kleurvariantenPrijs: vanaf € 239,00PLUSZeer goede schokabsorptiewaarden; goede pasvorm; sluit strak en gelijkmatig aan; ruim blikveld; goede aërodynamica; makkelijk op en af te zetten; vizier loopt soepel en beslaat niet; gemakkelijk te verwisselen; functionele zonneklep; goede afwerking; uitneembare voering.MINVoor brildragers minder geschikt; ventilatie nauwelijks merkbaar; ventilatieknoppen matig te bedienen; relatief zwaar.CONCLUSIEBehalve de ventilatie vertoont de mooi afgewerkte V2R geen echte zwakke punten en biedt vooral de tourrijders erg veel helm voor een heel redelijke prijs.[Logo Motoplus]-oordeel: GOED[Unterschrifte]Simpele vizierwissel en prima schuif voor de zonneklep.Te kleine en daardoor slecht te bedienen knop voor de vizierventilatie.________________________________________ GIVI X01Importeur: Motolux Specialities BV, tel. 0342-490 208, www.highwayhawk.nl Maten: XS t/m XLKleuren: zwart-mat, zilver-matPrijs: vanaf € 299,00PLUSZeer groot blikveld; goede aërodynamica; geschikt voor brildragers; ventilatie na ombouw (zie kader gedaanteverwisselaar) goed merkbaar; erg goed op en af te zetten; praktische (mager) instelbare snelsluiting; functionele zonneklep; goed afgewerkt; uitneembare voering; verwisselbare kinstukken die variabel ingezet kunnen worden.MINSchokabsorptie voor verbetering vatbaar; zit erg los zonder extra wangkussen; extreem rumoerig; tocht rond het gezicht; hoofdventilatie alleen na ombouw; vizier niet volledig condensvrij; vizier gaat wat hakerig en kan bovendien alleen met behulp van gereedschap verwisseld worden; zwaar.CONCLUSIEDe kameleon onder de testhelmen kan in een handomdraai veranderd worden in een zomerversie of een jethelm. Door meerdere kleine manco’s in de afwerking belandt deze kunstige helm toch op de laatste plaats in onze test.[Logo Motoplus]-oordeel: MATIG[Unterschrifte]Verwisselbaar kinstuk met grote openingen voor maximale ventilatie.Degelijke ventilatieknop aan het dichte kingedeelte.________________________________________HJC FS-10 Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.euMaten: XS t/m XXLKleuren: zwart; zilver; zwart-mat (meerprijs) en twee designs met vijf kleurvariantenPrijs: vanaf € 249,95PLUSgoede schokabsorptiewaarden; goede pasvorm; zeer ruim blikveld; geschikt voor brildragers; redelijk goede aërodynamica; relatief stil; ventilatie voelbaar; vizier volledig condensvrij en loopt soepel; viziervergrendeling in gesloten toestand; vizier erg goed te verwisselen; netjes afgewerkt; uitneembare voering.MINRuw aanvoelende voering; bedieningsknop voor hoofdventilatie zwaar te bedienen en klein; erg krappe opening voor op- en afzetten; zonneklep niet traploos instelbaar en vizierblokkering is erg luidruchtig; zwaar.CONCLUSIEDoorsnee integraalhelm met wat kleine manco’s, maar zonder echte zwakke punten. Aan de ongewone bediening van de zonneklep aan de achterkant van de helm moet je wel even wennen.[Logo Motoplus]-oordeel: GOED[Unterschrifte]De reusachtige schuif voor de zonneklep zit aan de achterkant.Te kleine, hoekige knop op het kingedeelte, daarentegen wel een goede ventilatie.________________________________________HJC FS-10 CarbonImporteur: Splash Design, tel. 0314-389 089, www.splashdesign.nl Maten: X t/m XXLKleuren: carbonPrijs: vanaf € 399,95PLUSZeer goede schokabsorptiewaarden; zeer goede pasvorm; sluit gelijkmatig aan zonder drukpunten; zeer ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; goede aërodynamica; relatief stil; ventilatie voelbaar; zeer goede lichtlopende dubbel D-sluiting; vizier volledig condensvrij en loopt licht; viziervergrendeling bij gesloten toestand; vizier zeer eenvoudig te verwisselen; goed afgewerkt; uitneembare voering; licht; hoogwaardige draagtas bijgeleverd.MINSchuif van de hoofdventilatie gaat zwaar en is klein; zonneklep niet traploos instelbaar; viziermechaniek luidruchtig.CONCLUSIEDeze absolute lichtgewicht onder de geteste helmen laat zich zeer plezierig dragen en vertoont geen gebreken. De bediening van de ventilatie is wel even wennen.[Logo Motoplus]-oordeel: GOED[Unterschrifte]De grote, afneembare ademafvoer is dankzij het condensvrije vizier eigenlijk overbodig.Perfect: lichtlopende dubbel D-sluiting met rode openingsriem.________________________________________HJC IS-16Importeur: Splash Design, tel. 0314-389 089, www.splashdesign.nl Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart-mat, zwart-metallic, zilver, drie designs in totaal acht kleurvariantenPrijs: vanaf € 179,95PLUSZeer goede schokabsorptiewaarden; zeer goede pasvorm; sluit gelijkmatig aan zonder drukpunten; strakke wangkussens; ruim blikveld; zeer geschikt voor brildragers; goede aërodynamica; relatief stil; ventilatie goed voelbaar; zeer gemakkelijk op en af te zetten; vizier loopt licht en is volledig condensvrij; viziervergrendeling bij gesloten toestand; vizier erg gemakkelijk te verwisselen; goed afgewerkt; uitneembare voering.MINSchuif van de hoofdventilatie gaat zwaar en is klein; viziermechaniek luidruchtig; erg zwaar.CONCLUSIEGloednieuw model dat zich vooral onderscheidt door de goede schokabsorptiewaarden en het draagcomfort. Enkele minpuntjes: het hoge gewicht en de bediening van de ventilatie vraagt gewenning.[Logo Motoplus]-oordeel: GOED[Unterschrifte]Te klein uitgevallen, zwaar lopende schuif voor de hoofdventilatie.De strakke voering rond de wangen van de IS-16 is voor toerrijders misschien wat extreem.________________________________________SCHUBERTHR1 Importeur: Splash Design, tel. 0314-389 089, www.splashdesign.euMaten: XS t/m XXXLKleuren: zwart, zwart-mat, zilver-metallic (meerprijs), vier designs in dertien kleurvariantenPrijs: vanaf € 419,95PLUSZeer goede schokabsorptiewaarden; zeer goede pasvorm; sluit gelijkmatig aan zonder drukpunten; ruim blikveld; geschikt voor brildragers; goede aërodynamica; extreem stil; zeer goed voelbare ventilatie en uitstekende bediening van de schuif; instap lijkt wat nauw maar is toch goed op en af te zetten; comfortabele zachte voering; absoluut condensvrij; vizier loopt licht; vizier is erg gemakkelijk te verwisselen; functionele en condensvrije zonneklep; uitstekend afgewerkt; uitneembare voering; reflecterend materiaal.MINDe dubbel D-sluiting gaat wat stroef; zwaar.CONCLUSIEDe R1 eindigt bij alle belangrijke criteria in de top, vooral vanwege het goede comfort, de goede schokabsorptiewaarden en de geweldige akoestiek. Een welverdiende eerste plaats![Logo Motoplus]-oordeel: ZEER GOED[Unterschrifte]De keerzijde van een nauwe opening aan de onderzijde zijn de goede akoestische eigenschappen: de R1 is namelijk aangenaam stil.Het condensvrije vizier laat zich dankzij het snelwisselmechanisme makkelijk demonteren.________________________________________SCHUBERTH S1 PRO Importeur: Splash Design, tel. 0314-389 089, www.splashdesign.euMaten: XS t/m XXLKleuren: zwart, zwart-mat, wit, zilver-metallic, drie designs in twaalf kleurvariantenPrijs: vanaf € 519,95PLUSUitstekende schokabsorptiewaarden; zeer goede pasvorm; sluit nauw aan zonder drukpunten; ruim blikveld; goed geschikt voor brildragers; prima aërodynamica; erg stil; buitengewoon goed voelbare ventilatie en uitstekende bedienbare knoppen; absoluut condensvrij; lichtlopend pinlock vizier; vizier erg gemakkelijk te verwisselen; functionele condensvrije zonneklep; erg goed afgewerkt; uitneembare voering; reflecterend materiaal.MINErg nauwe opening aan de onderzijde; dubbel D-sluiting zit half verstopt en gaat stroef; zwaar.CONCLUSIEHet aangepaste vlaggenschip van Schuberth vaart een vertrouwde en succesvolle koers, hoewel hij wel door de R1 uit eigen huis wordt verslagen. De S1 PRO is niet goedkoop, maar biedt wel volwassen techniek en een hoge functionaliteit.[Logo Motoplus]-oordeel: ZEER GOED[Unterschrift]Een door de voering half afgedekte en stroef gangbare dubbel D-sluiting.De bediening en werking van de ventilatie is een voorbeeld voor de concurrentie.________________________________________SCORPIONEXO1000 Vanaf E.289.95Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nl Maten: XS t/m XXLKleuren: anthraciet-metallic, zwart, zwart-mat, design in vier kleurvariantenPrijs: vanaf € 289,95PLUSUitstekende pasvorm, de wangkussens kunnen met behulp van een geïntegreerd pompsysteem opgeblazen worden, waardoor de helm nauw aansluit; ruim blikveld; goede aërodynamica; stil; ventilatie voelbaar; ventilatieknoppen goed te bedienen; goed werkende snelsluiting; absoluut condensvrij en soepel lopend vizier; vizier erg gemakkelijk te verwisselen; functionele condensvrije zonneklep; erg goed afgewerkt; uitneembare voering.MINVertoont grote manco’s bij de schokabsorptietest; minder geschikt voor brildragers; zwaar.CONCLUSIEBij de criteria voor gebruik in de praktijk ligt de Scorpion ver voor op de rest. Opvallend zijn de opblaasbare wangstukken. Problemen bij de schokabsorptietest verhinderen echter een veel betere eindscore.[Logo Motoplus]-oordeel: VOLDOENDE[Unterschrifte]In het kingedeelte zit het pompsysteem voor de wangstukken verstopt.Kinderlijk eenvoudig en supersnel verwisselen van het vizier dankzij een uitgekiend mechaniek.[Kasten BEIM TEST,]DE PRAKTIJKTESTVoor deze test gingen we op pad met een Moto Morini Corsaro en een bestelbus vol helmen. We zochten een mooi plekje op langs de snelweg, waarbij de testroute zowel autobaan als secundaire weg als een ritje door het centrum van een grote stad bevatte. Na de testroute werden onze praktijkervaringen meteen genoteerd op een testformulier.[KASTEN VERWANDLUNGSKÜNSTLER]GIVI’S KAMELEONEen uitzonderingspositie, niet alleen in deze test maar in de hele helmenwereld, neemt de X01 van GIVI zeker in. Met dit model laat de oorspronkelijke Italiaanse fabrikant van bagagesystemen de rest van de helmmakers zien wat er mogelijk is. Ze voorzien de X01 van twee verwisselbare kindelen: een gesloten met afsluitbare ventilatieschuif voor de koude dagen en één open variant voor toertochten bij zomerse temperaturen. De ECE gehomologeerde kindelen zijn kinderlijk eenvoudig en zonder gereedschap te verwisselen en bovendien voldoen ze aan de gestelde officiële eisen in de schokabsorptietest. Verdere bijzonderheden: als je het kinstuk van de X01 verwijdert, verandert de X01 in een open, luchtige jethelm. Wat minder praktijkvriendelijk manifesteert zich echter de hoofdventilatie. Voordat je aan de rit begint moet je eerst beslissen of je kiest voor de open of gesloten variant. En de afdekkingen met behulp van een speciaal klein sleuteltje te plaatsen of juist eraf te halen. Ondanks kleine manco’s hebben we hier wel te maken met een innovatieve nieuwe ontwikkeling, die een frisse wind door helmenland laat waaien![Unterschrifte]Kiest u maar! Jethelm of integraal met open of gesloten kinstuk?Dankzij de snelsluiting kunnen de kinstukken snel verwisseld worden.Tochtgevaar: met open kinstuk sluit het vizier niet meer perfect aan.Naar wens open of gesloten inzetstuk voor de hoofdventilatie.________________________________________[KASTEN HELMPFLEGE]HELMONDERHOUDInsecten aan de buitenkant, stof en zweet binnenin. Regelmatig onderhoud van de helm is bittere noodzaak. De buitenschaal laat zich het beste met warm sop en een zachte spons reinigen. Hardnekkige insectenresten laat je even met behulp van een natte doek inweken. Dat geldt speciaal voor het vizier om krassen te voorkomen. Tegen knarsende viziermechanieken helpen smeermiddelen op siliconenbasis of zuurvrije vaseline. In geen geval olie gebruiken: dat kan de kunststof aantasten. Bijzonder onaangenaam is een muffe, mottige binnenvoering. Het is dus erg handig als de binnenvoering uitneembaar is. Handwasje met zeepsop en langzaam laten drogen is dan kinderlijk eenvoudig. Niet uitneembare voering ga je het beste met speciale helmvoering-reiniger te lijf. Of met een sopje van fijnwasmiddel. Bijtende schoonmaakmiddelen zijn uiteraard niet geschikt: ze kunnen de voering en het dempende materiaal aantasten. En bovendien irriteren op je eigen hoofdhuid.________________________________________[KASTEN RICHTIG KAUFEN]DE JUISTE KOOPWie echt blij met z’n helm wil worden, moet bij de aankoop niet over één nacht ijs gaan. Het uiteindelijke ABC bij de aanschaf is de pasvorm, want alleen als je hoofdbescherming comfortabel draagt, kun je ontspannen rijden. Een te strakke helm of pijnlijke drukpunten geven uiteindelijk een minder lekker gevoel en kunnen daardoor je concentratie aanzienlijk beïnvloeden. Een te ruime helm kan bij hoge snelheid of bij een val verschuiven op je hoofd, wat weer een verhoogd risico betekent. Neem daarom rustig je tijd bij een erkende dealer om de beschikbare modellen uitvoerig uit te proberen. Zo mogelijk zelfs inclusief een proefrit. Dan weet je meteen hoe het gesteld is met de ventilatie en de geluidsdemping. Sowieso moet je eigenlijk alle ventilatieknoppen en de bediening van het vizier met handschoenen aan uitproberen. Brildragers moeten natuurlijk de helm ook passen met hun bril op. En wie regelmatig met een tochtmuts of helmmuts rijdt, moet rekening houden met de beschikbare binnenruimte: zet die tochtmuts dan ook in de motorzaak al op, hoe gek dat ook lijkt..________________________________________[KASTEN SONNENSCHUTZMITTEL]ZONNEWERINGGETINT VIZIERVOORDELEN: het gehele blikveld is afgeschermd tegen de zon en dus geen storende grens tussen licht en donker; indien nodig kan hij snel omhoog worden geklapt; voor de meeste helmen in veel kleurgradaties leverbaar.NADELEN: meestal zijn getinte vizieren niet ECE-gekeurd; niet geschikt voor gebruik bij nachtritten; bij opengeklapte toestand (zoals in een tunnel) tochtig en gevaar voor vuil in de ogen.ZONNEBRILVOORDELEN: afhankelijk van de sterkte grote bescherming tegen verblinding; ook bij omhoog geklap vizier en maximale ventilatie goede oogbescherming mogelijk.NADELEN: helm moet geschikt zijn voor brildragers; niet geschikt voor ’s nachts rijden; kan tijdens de rit niet op- en afgezet worden (gevaar in tunnels!); Bij open vizier kan er stof in de ogen komen; kan niet schoongeveegd worden zonder de bril af te zetten.NOLAN VPS SYSTEEMVOORDELEN: simpel en onafhankelijk van het vizier te bedienen buitenliggend zonnescherm; goede bescherming tegen verblinding.NADELEN: extra gewicht; er kan vuil tussen de beide vizieren komen te zitten (denk aan vliegen op je gewone vizier) en moet dus goed schoongehouden worden; in opgeklapte toestand veel windgeruis en luchtweerstand; alleen voor Nolan’s leverbaar.SUNAX ZONNEKLEPVOORDELEN: past in nagenoeg elke helm; zowel goede wering tegen zon als vrij zicht mogelijk door hoofd iets te kantelen; heel makkelijk te monteren en kan overgezet worden op andere helm; relatief goedkoop (vanaf € 19,95).NADELEN: de onderrand van het scherm bevindt zich in je blikveld; kan tijdens de rit niet verwijderd worden; scherm is vrij laag.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG, TABELLE ALS EXCEL DATEI]CONCLUSIEGeïntegreerde zonneschermen, of zonnekleppen zo je wilt, geven de helm in de praktijk een meerwaarde. Wanneer je bescherming tegen de zon nodig hebt laten ze zich éénvoudig naar beneden schuiven, zodat de zon geen kans krijgt je te verblinden.Dat integraalhelmen met dit extraatje niet loodzwaar hoeven te zijn, bewijst HJC met de FS-10 Carbon. Het beste totaalpakket levert echter Schuberth, die met twee modellen de eindranglijst aanvoert. Vooral met betrekking tot het geluid en de ventilatie mag Shubert zich een hoogvlieger noemen. Ook verheugend is trouwens de maximale score bij de schokabsorptietest van de allergoedkoopste helm in deze test, de Akira Izumi. Want eigenlijk is die schokabsorptie het belangrijkste item van een helm, ook al hoop je het eigenlijk nooit nodig te hebben!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-