+ Plus

Test acht rugzakken

Weinig motorrijders die er niet eentje hebben, een rugzak voor het meenemen van wat kleinood en proviand tijdens een fijn toertochtje. Maar natuurlijk moet een rugzak wel iets meer in zijn mars hebben dan enkel plaats bieden aan wat broodjes en een portemonnee. Wij testten daarom acht weersbestendige rugzakken op hun kwaliteiten als praktische dagelijkse hulp en/of doordachte reisbegeleider. Wie op zoek is naar een deugdelijk rugzak, hoeft tegenwoordig niet lang meer te zoeken. Het aanbod van producten dat onder de noemer ‘motorvriendelijk’ in de winkelschappen ligt, is immens. Dat is vooral een gevolg van een trendbreuk die de afgelopen jaren heeft doorgezet, waarbij meer en meer motorrijders hun spullen liever op hun rug dan op hun motor meenemen. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. De belangrijkste is wel dat moderne motorfietsen, met name sportief getrimde, nauwelijks nog opbergmogelijkheden hebben (bijvoorbeeld onder de buddy), laat staan een fatsoenlijke bagagedrager. Bovendien hebben veel motorrijders naast de koffers ook behoefte aan extra bergruimte voor snel toegankelijke zaken als de digitale camera, portemonnee en eten. Overigens zien niet alleen motorrijders er het gemak van in, de rugzak is tegenwoordig een vast onderdeel in het straatbeeld geworden, onder alle lagen van de bevolking en voor allerlei uiteenlopende doeleinden. Van het vervoeren van school- of werkspullen tot een eenvoudige boodschappentas. Wat dat aangaat heeft de rugzak zijn wat stoffige ‘vogelspot’ imago al lang van zich afgeschud. Voor motorrijders biedt het echter ook nog andere voordelen, een laptop bijvoorbeeld, voelt zich heel wat comfortabeler op je rug dan in een doorgaans veel vibratiegevoeliger top- of zijkoffer. Alleen dat al is voor velen, die de motor ook gebruiken om te forensen, een belangrijk verkoopargument. Die groeiende populariteit is natuurlijk ook de fabrikanten niet ontgaan. Zij hebben dan ook rond de volledig uiteenlopende eisenpakketten van de clientèle een breed scala aan verschillende typen en grootten ontworpen. Van tien tot dertig liter inhoud, maar ook waterdicht of met regenhoes, met borst- of taillegordel (of beide), met of zonder helmnet. De mogelijkheden en uitvoeringen zijn wat dat betreft eindeloos en dus is er ook voor werkelijk iedere portemonnee wel wat te vinden, of je nu een paar tientjes of honderd euro wilt uitgeven. Dat maakt dat de rugzak de nog altijd populaire tanktas meer en meer naar de achtergrond drijft. Aan die laatste kleven natuurlijk ook een aantal nadelen, zo hebben veel motorrijders graag vrij zicht op de cockpit. Bovendien heeft een rugzak doorgaans niet alleen meer, maar ook een beter bruikbaar pakvolume. Grootste nadeel van een rugzak daarentegen is weer dat je er nooit grote, harde, hoekige zaken in moet vervoeren, want dat kan bij een eventuele valpartij behoorlijk nare gevolgen hebben. Eén van de belangrijkste eisen van kopers is dat een rugzak honderd procent waterdicht moet zijn, je wilt immers niet dat je (vaak dure) spullen gaan zwemmen bij een onverwachte regenbui. Onze acht testkandidaten kregen daarom onder meer een waterdichtheidstest voor de kiezen. Maar ook op andere punten werd gekeken wie zich de kaas van het brood liet eten en wie zich als praktisch en comfortabel in de spotlights wist te rijden. Al onze bevindingen lees je op de volgende pagina’s. ________________________________________ [KASTEN DAS PERFEKTE DAYPACK] DE PERFECTE RUGZAK Welke rugzak voor wie? Een simpele vraag, waar geen eenduidig antwoord op is. Het hele verhaal begint namelijk met waar je de rugzak met name voor gaat gebruiken? Toerrijders die ook nog wel eens te voet onderweg gaan, evenals offroadrijders, moeten bijvoorbeeld heel kritisch kijken naar een geavanceerd, robuust draagsysteem met comfortabel gevoerde schouderbanden en eventuele ventilatiemogelijkheden. Rugzakken speciaal ontworpen voor fietsers en wandelaars bieden daarbij doorgaans het beste draagcomfort, zijn echter vaak ook erg prijzig (meer dan € 100,-) en door flapperende stelriemen evenals onvoldoende gezekerde ritsen ook niet bijster geschikt voor snelle autobaanetappes. Bovendien zijn deze doorgaans erg licht en luchtig ontworpen exemplaren niet waterdicht, maar uitgerust met een uiterst dunne regenhoes. Een praktisch hulpmiddel bij een wandeling in het bos of rustige fietstocht door de heuvels, maar wanneer je met 130 km/uur over de snelweg rijdt, kent zo’n hoesje natuurlijk zijn beperkingen. Een regenhoes kan wel degelijk, maar dan moet het er wel één van een zware kwaliteit zijn, die goed gezekerd kan worden. De beste bescherming tegen regen bieden rugzakken gemaakt van een watervast weefsel met een kunststof (rubber) binnencoating, en voorzien van een honderd procent waterdichte rolsluiting, zoals je die ook van roltassen kent. Een effectieve constructie en bovendien heel eenvoudig, zonder rare toeters en bellen. Waar bij goedkopere sport- en schoolrugzakken de rondlopende rits vaak de achilleshiel van het geheel vormt, kan bij een rolsluiting buiten de stof (weefsel) en de (makkelijk vervangbare) kliksluiting eigenlijk helemaal niets kapot, wat in de praktijk ook nagenoeg nooit gebeurd. Vaak echter beschikken dergelijke rugzakken maar over weinig vakken. Forensen, die doorgaans op de dagelijkse gang van en naar werk verschillende spullen meenemen, bekritiseren dan ook het onoverzichtelijke karakter van de opbergruimte. Overigens zou die bergruimte maximaal 50 liter moeten bedragen, te grote rugzakken storen namelijk enorm tijdens het rijden. Te kleine daarentegen, minder dan 15 liter, bieden weer enkel ruimte aan kleine zaken, terwijl er toch minimaal altijd wel ruimte moet zijn voor een extra jas of iets dergelijks. Het optimale compromis tussen draagcomfort en pakvolume bieden wat dat aangaat rugzakken met een inhouden tussen de 25 en 30 liter. Sluiting: een rolsluiting, vaste banden met een solide kliksluiting, beschermt je spullen optimaal (Hein Gericke). Gevoerde compartimenten, bijvoorbeeld voor de laptop, zoals bij de Bags Connection zijn vooral voor dagelijks woon-werkverkeer een echte meerwaarde. Honderd procent waterdicht materiaal (bijvoorbeeld PVC) zoals bij de Zaino van Held het geval, beschermt het beste tegen harde regen. Nadeel: is erg zwaar. Een ruim gedimensioneerde buikgordel, bij Vanucci afneembaar, verhogen het draagcomfort enorm, zeker bij eventuele wandelingen. Een regenhoes moet ook bij snelwegtempo echt stevig vast zitten. Het exemplaar van Touratech zit dat ook daadwerkelijk. Zeer praktisch zowel bij dagelijks gebruik als tijdens een toertocht, een flinke helmtas die met gemak een integraalhelm slikt (Givi). Voor spullen die je graag snel binnen handbereik hebt, is een netvak ideaal. Uiteraard niet geschikt om mee te gaan rijden. Waterdichte rugzakken met een rolsluiting hebben de neiging zichzelf op te blazen tijdens het sluiten, ideaal daarom een ontluchtingsventiel (Dane). ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE Op vele schouders rusten Klemt of haakt het ergens? Is de indeling van de compartimenten doordacht en praktisch? Hoe droog blijven de spullen en hoe stabiel zijn de rugzakken wanneer je je met een flink tempo van A naar B gaat? Verschillende testrijders gingen met het achttal testexemplaren op pad om hun praktische kwaliteiten te beoordelen, nadat eerst uitgebreid de uitrusting en afwerking onder de loep was genomen. Met een praktijk conforme testbepakking van ongeveer vijf kilo (bestaande uit onder meer reservehandschoenen, thermovoering van de textielcombi, extra trui, proviand, digitale camera en portemonnee) is er eerst een afwisselende, vooraf bepaalde testronde op secundaire wegen gemaakt. De praktijktest werd afgesloten met een echte highspeed test, waarbij met tempo 180 km/uur snel duidelijk wordt hoe stabiel de rugzakken op hun plek blijven zitten en hoe aerodynamisch ze vormgegeven zijn. Uiteraard openbaren zich hier ook de sterktes en zwaktes bij zowel pasvorm als draagcomfort. Uiteraard stond er ook een waterdichtheidstest op de planning. Meerdere minuten lang kregen de testrugzakken een sterke regensimulatie met rijwind voor hun kiezen, met slechts één vereiste: houd het droog! [UNTERSCHRIFT] Eén mening is onvoldoende, zowel het ‘droogzwemmen’ als de praktijktest werd door meerdere professionele testrijders gedaan. ________________________________________ [TEKST BEI FAZIT] CONCLUSIE Goed nieuws voor minder koopkrachtige motorrijders, je hoeft niet perse honderd euro of meer te investeren voor een goede, deugdelijke rugzak. Held en Hein Gericke laten zien dat je ook voor een redelijk bescheiden bedrag een uitstekende rugzak op de kop kunt tikken. Interessant is ook de spannende strijd tussen klassieke textielen rugzakken met compartimentindeling en regenhoes versus de echt waterdichte exemplaren met rolsluiting. Koplopers Touratech en Givi vertegenwoordigen de eerste lichting en zijn beide beloond met het oordeel ‘zeer goed’. Ze bieden niet alleen het hoogste draagcomfort, maar zijn ook nog uiterst variabel in gebruik, zowel voor een toer op de motor als een wandeling zijn ze uitermate geschikt. Rolrugzakken daarentegen zijn echt waterdicht en bieden heel veel pakvolume, ideaal voor rasechte motortrips. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] SW MOTECH Triton Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nl Prijs: € 115,95 Materiaal: thermoplastisch polyurethaan Gewicht: 1.228 gram Volume: 20 liter PLUS Gebruik hoogwaardige materialen; erg nette afwerking; gevoerd laptop vak; eersteklas draagcomfort en aerodynamica; hoofdcompartiment tijdens de test honderd procent waterdicht. MIN Relatief hoog eigengewicht; buitenvakken niet waterdicht; relatief gering pakvolume; redelijk kort gesneden buikgordel (tot 95 cm omvang nog voldoende). CONCLUSIE De Triton is de ideale partner voor motorrijders die niet al teveel of geen volumineuze spullen willen meenemen. Het compacte formaat van de solide en weer- en windbestendige, maar ook prijzige rugzak met rolsluiting valt meteen in goede aarde. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ BÜSE Hardschalen carbon Importeur: Büse, tel +49 (0)247 112 690, www.buese.com Prijs: € 94,95 Materiaal: polyamide en harde schaal van PVC Gewicht: 1.128 gram Volume: 20 liter PLUS Geïntegreerde regenhoes houdt de boel netjes droog; laptop vak; doordachte vakindeling; harde schaal beschermt je spullen goed. MIN De lipjes van de ritsen lieten al tijdens de eerste testrit los; relatief zwaar; draagcomfort onder de streep nogal middelmatig; pendelneiging vanaf 150 km/uur. CONCLUSIE Büse mikt met deze rugzak op sportieve motorrijders, in de praktijk lieten zich de beloofde optimale aerodynamische kwaliteiten dankzij de harde schaal evenwel niet gelden. Ook wat betreft draagcomfort en afwerking maar middelmatig. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ DANE Ikast Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 99,00 Materiaal: thermoplastisch polyurethaan Gewicht: 1.078 gram Volume: 45 liter PLUS Waterdichtheidstest met bravoure doorstaan, ook het zijvak met ritssluiting (bijv. voor portemonnee) hield het droog; aangenaam gevoerd en geventileerd op de rug; in heupbereik comfortabel gevoerde buikgordel; goed draagcomfort. MIN Vanaf 150 km/uur duidelijk voelbare turbulentie, met name onrust in schouderbereik; voor vervoer van enkel kleine spullen wat omslachtig in gebruik. CONCLUSIE Het enorme pakvolume is weliswaar prettig, maar voor een daypack eigenlijk ook bijna over gedimensioneerd. Dankzij de rolsluiting laat de honderd procent regenbestendige Ikast zich echter ook prima comprimeren tot een kleiner, meer handzaam volume. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ GIVI XS303 Importeur: Motolux Specialties, tel. 0342-490 208, www.motolux.com Prijs: € 107,95 Materiaal: polyamide Gewicht: 1.368 gram Volume: 24 tot 32 liter PLUS Bijzonder praktisch variabel pakvolume middels ristsluiting; doordachte vakverdeling; fixeermogelijkheid voor integraalhelm; gebruik van hoogwaardige, robuuste materialen; blijft ook bij tempo 180 km/uur heerlijk rustig. MIN Afzonderlijke, slechts matig te fixeren regenhoes; buikgordel te hoog gepositioneerd en niet al te stevig; relatief zwaar. CONCLUSIE Ontzettend rijk uitgerust, uitstekend afgewerkt en enorm veelzijdig: voor dagtoeristen en forensen met een uigebreide verzameling aan mee te nemen snuisterijen een echte topper. Bovendien ook er praktisch in gebruik. Wel relatief prijzig. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ HEIN GERICKE Streetline Backpack Importeur: Hein Gericke, tel. +49 (0)211-989 8800, www.hein-gericke.nl Prijs: € 49,95 Materiaal: polyamide Gewicht: 800 gram Volume: 30 liter PLUS Prima draagcomfort; relatief laag eigengewicht; voldoende gevoerd; meer dan voldoende plaats, ook voor wat grotere voorwerpen; praktisch toegankelijk buitenvak; hoofdcompartiment honderd procent waterdicht. MIN Buitenmateriaal wat verfrommeld; lichte onrust ter hoogte van de rolsluiting vanaf 150 km/uur; buitenvak ondanks de waterdichte ritssluiting compleet lek. CONCLUSIE De lichte en ruime Streetline Backpack met rolsluiting van Hein Gericke is wat betreft kwaliteit en draagcomfort een absolute aanrader voor motorrijders. De prijs-kwaliteitverhouding is zonder twijfel bovenmatig goed. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HELD Zaino Importeur: JH Sports, tel. 0547-850 527, www.jhsports.nl Prijs: € 59,95 Materiaal: PVC Gewicht: 940 gram Volume: 20 tot 30 liter PLUS Robuust buitenmateriaal (soort dekzeil van vrachtwagen, maar dunner); hoofdcompartiment honderd procent waterdicht; zeer goed aerodunamische eigenschappen; brede, prima gevoerde schouderbanden; hoog draagcomfort; compact, maar toch zeer bruikbaar pakvolume. MIN Vanaf 95 cm omvang buikgordel te kort; buitenvakken nogal klein en bovendien niet volledig waterdicht. CONCLUSIE De zeer compacte Zaino is een klein pakwonder en daardoor met name voor dagelijks gebruik een ideale reisgenoot. Ook op hoge snelheid gedraagt de rugzak zich prima en als kers op de slagroom is hij ook nog eens gezegend met een heel faire prijs. Uitstekend! [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ TOURATECH Adventure Importeur: Touratech Nederland, tel. 055-360 3347, www.touratech.nl Prijs: € 104,63 Materiaal: polyamide en polyester Gewicht: 1.098 gram Volume: 30 liter PLUS Rugpand sluit naadloos aan; uitstekend gevoerd en optimale ventilatie; prima gewichtsverdeling, ook bij zware last (>10 kilo); prima aerodynamische eigenschappen; geïntegreerde regenhoes die zich uitstekend laat fixeren; ritsen laten zich vastzetten (drukknopen); weersbestendig. MIN Relatief zwaar; buikgordel niet gevoerd; enkel fixeermogelijkheid voor fietshelm. CONCLUSIE Op de motor laat de door outdoorspecialist Deuter vervaardigde Adventure zich op hoge snelheid en bij regen absoluut van een zonnige kant zien. Niet alleen bij het motorrijden, maar ook bij andere buitensporten is de (prijzige) Touratech rugzak een aanrader. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ VANUCCI Tecnica Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: € 99,95 Materiaal: thermoplastisch polyurethaan Gewicht: 920 gram Volume: 20 liter PLUS Afneembare heupgordel rijkelijk en comfortabel gevoerd in het heupbereik; compact en licht draaggevoel; dun maar voldoende robuust buitenmateriaal. MIN Relatief stijve, ergonomisch minder optimaal gevormd rugpand; schouderbanden snijden licht; niet helemaal waterdicht; gering pakvolume; trekt licht bij tempo 180 km/uur. CONCLUSIE Een compacte, gemiddeld goede rugzak met rolsluiting die plaats biedt aan het hoognodige voor een dagje toeren. De spaarzame uitrusting evenals het op sommige punten mindere draagcomfort verhinderen een beter eindresultaat. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-