+ Plus

Test 9 paar winterhandschoenen

Binnenkort is er geen ontkomen meer aan, de koude winterdagen. Voor de doorrijders onder ons reden om een greep in de kast met motorspullen te doen op zoek naar de winterhandschoenen, warme handen zijn immers onontbeerlijk voor een veilige rit. Maar gaan een goede isolerende werking en prettige, strakke pasvorm wel hand in hand? Tijd voor een testvlucht met negen paar door de winterse kou. Zelfs in Australië kan het sneeuwen. Je gelooft het bijna niet, maar aan de andere kant van de wereld zijn het niet alleen de in het wild levende parkieten die in het koude jaargetijde zitten te rillen op hun stokje, ook de gemiddelde motorrijder aldaar zit dan allesbehalve behaaglijk op zijn machine. Die zouden maar wat graag een paar van de door ons geteste handschoenen willen hebben, ondanks dat de temperatuur ‘down under’ in praktijk nauwelijks onder de tien graden komt. Vergeleken met onze strenge winters is dat natuurlijk een lachertje, verbazingwekkend genoeg echter blijken in de praktijk alle door ons geteste winterhandschoenen meer te zijn toegespitst op de Australische dan op de Europese winter. Geen van de als ‘winterbestendig’ verkochte handschoenen weet zich namelijk raad met extremen als ijs, sneeuw en vorst. Niet echt uitzonderlijk in Nederland, maar daarentegen toch ook weer geen alledaagse weersomstandigheden. Dat laatste geldt echter niet voor temperaturen net onder de tien graden, toch blijken ook verschillende handschoenen tijdens wat langere snelwegritten rond de 130 km/uur ook dan moeite te hebben met het warm houden van de handen. Wanneer we daarentegen winter vervangen door ‘de koudere jaargetijden’, dan worden er geen valse verwachtingen geschept. Tenslotte kan het ook in de herfst en het vroege voorjaar nog behoorlijk fris zijn op de motor. Rijkelijk gevoerde handschoenen zijn dan een must, want rijden met onderkoelde en daardoor minder beweeglijke handen vergroot het ongevalrisico namelijk aanzienlijk. Je hebt immers minder controle over de motorfiets. Dat maakt het ook des te ergerlijker wanneer handschoenen niet honderd procent waterdicht blijken te zijn. Zelfs bij een gemiddeld rijtempo kunnen natte handen namelijk al binnen enkele minuten onderkoeld raken. Gelukkig daarom dat bij de waterdichtheidtest nagenoeg alle testkandidaten zich van hun beste kant lieten zien. Nagenoeg inderdaad, enkel de IXS en Rev’it hielden het niet helemaal droog in het dompelbad c.q. bij de vultest. Terug naar het veiligheidsaspect: bij een valpartij zijn de thermische eigenschappen niet echt meer van belang, maar tellen vooral de passieve veiligheidsfeatures. Het gros van ons testpanel heeft op dit vlak de zaken voortreffelijk in orde. Alle lof daarvoor! Een ander belangrijk onderdeel van beschermende eigenschappen van een handschoen wordt gevormd door de bescherming tegen afglijden. Door de relatief dikke voering geniet een winterhandschoen niet dezelfde strakke, bijna sportieve pasvorm als die van een toer- of sporthandschoen, en is daardoor ook gevoeliger voor afglijden. Met uitzondering van de Hein Gericke Phantan Evo 5, die zelfs met strak gesloten polsriem nog altijd te los zit, hebben alle fabrikanten op dit gebied hun huiswerk uitstekend gedaan. De handschoenen zitten aangenaam en desondanks toch rotsvast. Rotsvast is ook de grip van Held en Vanucci, die dankzij de speciale laminaat constructie (respectievelijk X-Traffit en Mcfit), waarbij membraan en buitenmateriaal één geheel vormen, een heel direct, bijna sportief gevoel met het stuur verzorgen. En dat bevalt prima. Ook Büse en Rev’it willen hun klandizie verwennen met een heel direct contact. Dat lukt ook prima dankzij een lekker sportieve pasvorm, maar het verhaal heeft ook een keerzijde: de isolerende werking van de handschoenen is maar matig. Goed genoeg overigens voor de Australische winter! ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE DE KOUDE START Het klinkt als een luxeprobleem: te mooi, te warm weer. Rijtests bij zomerse temperaturen in oktober zijn nauwelijks zinvol, een uitgebreide testcyclus in het laboratorium daarentegen niet. Daar stond al eerste het testen van de isolerende werking op de agenda. Daarvoor werd er een rubberen dummyhand in de handschoen ingebracht, die vervolgens met 60° warm water werd gevuld. De warmte die het afgeeft wordt daarbij voornamelijk ingedamd door isolerende kunstvezels in de binnenvoering. Op vooraf vastgestelde, voor iedereen gelijke tijdsintervallen werd vervolgens de temperatuur gemeten. Het steiler de temperatuurcurve van de verschillende metingen verloopt, des te lager is het isolerend vermogen van de handschoen. Als referentie werd overigens ook het isolerende vermogen van een allround handschoen gemeten. Uiteraard bleef het daar niet bij en werden er meer zaken onder de loepen genomen. Weersbescherming/isolerend vermogen (max. 40 punten): naast het isolerend vermogen werd ook de waterdichtheid van de afzonderlijke kandidaten getest. Per model gingen er twee monsters in een dompelbad, terwijl twee andere monsters juist met water werden gevuld om eventuele ondichtheden op te sporen. Veiligheid (max. 25 punten): een nauwkeurig onderzoek van alle relevante, valgevoelige plaatsen vertelt meer over de beschermende eigenschappen. Daarbij wordt onder meer gelet op de volgende zaken: welk materiaal is gebruikt (slijtvastvast, leerkwaliteit, verstevigingen, protectoren), hoeveel grip biedt de handschoen, hoe stijf is de constructie en natuurlijk hoe goed laat de polsriem zich vastzetten. Afwerking/uitrusting (max. 10 punten): naast de kwaliteit van de gebruikte materialen en hoe degelijk maar ook netjes deze geconstrueerd zijn, werd er ook gekeken naar handige gimmicks als vizierwissers en gebruik van reflecterend materiaal Pasvorm/draagcomfort (max. 25 punten): uiteindelijk ontkwamen we – gelukkig – natuurlijk ook niet aan een praktijktest. Op een vastgestelde route met een temperatuur van net boven de tien graden werd veel geremd en gekoppeld. Eventuele negatieve eigenschappen komen zo onherroepelijk boven drijven. [UNTERSCHRIFT KASTEN] Digitale meting: heet water koelt in de verschillend isolerende handschoenen binnen een bepaalde tijd af. Hoe langzamer, hoe beter. [TEXT IN GRAPHIK] Temperatuur in graden Celcius Tijd in minuten Allround handschoen Held Cold Champ Dane Billund ________________________________________ [KASTEN LÖSUNG FUR DEN HOCHWINTER] VOOR DE ECHTE DIEHARD MAAR WAT ALS HET VRIEST? Vrieskou en langere ritten (meer dan 30 minuten) gaan niet bepaald samen met de door ons geteste handschoenen. Op dergelijke momenten in grover geschut vereist: drievinger wanten (zie foto, € 59,95) isoleren weliswaar nauwelijks beter dan een vijfvinger variant, de elkaar aanrakende vingers warmen elkaar echter op. In combinatie met een set dunne thermo onderhandschoenen zijn deze ‘varkenspoten’ daarom heel geschikt voor lage temperaturen, ondanks dat het gripgevoel bijzonder indirect is. Voor de echt koude dagen is er maar één goede oplossing: verwarmde handschoenen. Bijvoorbeeld deze set van Gerbrings (€ 189,00), waarmee je zelfs met -15° nog aangenaam op de motor zit. Wat de handen betreft dan.. Hein Gericke Phantan 3 Gebring’s Hybride 12V motorhandschoen ________________________________________ [KASTEN AUFGEFALLEN BEI FAHRTESTS] WAT VIEL ER OP DE ERVARING SPREEKT Het zijn vaak details die je pas na aanschaf opvallen. Een goed werkende vizierwisser bijvoorbeeld, bewijst pas bij de eerste regenrit zijn meerwaarde. Een ander belangrijk facet, dat vaak wordt vergeten tijdens de koop, is hoe makkelijk de handschoenschachten zich laten wegstoppen onder de mouwen van de jas voor een optimale bescherming tegen regen. Bij sommige handschoenen, vaak met te lange schachten of onvoldoende stelmogelijkheden, wil het onderbrengen van de schacht nog wel eens tot een hele hoop ergernis leiden, bijvoorbeeld het geval bij de Vanucci Winter handschoenen. Hoe het ook kan laat Rev‘it zien. Bij de aankoop is het dus geen kwestie van even snel aan- en uittrekken. maar probeer de handschoen altijd in combinatie met je jas. + Rev’it: klittenband- en ritssluiting om de flexibele schacht soepel te fixeren. + Held: solide knokkelprotector met prima pasvorm verhoogt de stabiliteit en veiligheid -Hein Gericke: de klittenband polsriem is veel te lang en sluit niet goed – Difi: nogal afwijkende proporties, de vingers krijgen veel te veel ‘lucht’________________________________________ [TEXT BEI ENDWERTUNG] CONCLUSIE De verschillen zijn indrukwekkend groot, voor de prijs van een stel Rev‘it handschoenen, heb je bij een ander twee paar te pakken. Is een directe vergelijking dan wel eerlijk? Ja, want besparen is goed wanneer je in de koude maanden slechts sporadisch op de motor kruipt voor een kort ritje. Zelfs de op de laatste plaats eindigende Hein Gericke is voor die rijders namelijk nog goed genoeg, en dat voor een schappelijk prijsje van € 59,95. Fanatieke doorrijders doen er echter goed aan iets dieper in de buidel te tasten, niet alleen de weersbescherming en het isolerend vermogen is dan beter, ook de beschermende eigenschappen. Daar is het verschil namelijk net zo groot als bij de prijs. De pijn zit ‘m dus in de portemonnee. Maar da’s nog altijd beter dan pijnlijke vingers! ________________________________________ BÜSE Narvik Importeur: Büse, tel +49 (0)247 112 690, www.buese.com Prijs: € 64,95 Maten: 7 t/m 14 Buitenmateriaal: rundleer Dikte van het leer: 0,8-0,9 mm PLUS Fantastische grip, sportief pasvorm door de verhoudingsgewijs dunne voering op de handpalm; soepel leer; schacht past goed in de mouwen en is met de klittenbandjes uitstekend te verstellen; reflecterende delen. MIN Beschermt matig tegen afglijden; spaarzaam voorzien van extra verstevigingen op de valzones; dunne voering; matige schokabsorptie; weinig gebalanceerde warmtehuishouding, voelt wat zweterig; geen vizierwisser; bescheiden uitrusting; isolerend vermogen voor temperaturen onder de 5° nauwelijks toereikend. CONCLUSIE De Narvik wordt dan wel als winterhandschoen aangeboden, maar voelt met zijn directe grip als een gewone toerhandschoen. De middelmatige isolatiewaarde volstaat voor herfstritten of korte excursies in de echte kou. Door de schappelijke prijs echter zeker een aanrader. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ DANE Billund Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 99,00 Maten: XS t/m 3XL (dames LXS tot LXL) Buitenmateriaal: mix van rundleer, geitenleer en polyamide Dikte van het leer: 0,7-0,8 mm PLUS Waterdicht; aangename voering; goede bescherming tegen afglijden; schachten laten zich goed in de mouwen wegstoppen; Gore-Tex membraan; grote wisser om vizier te reinigen aan linker wijsvinger; goed zichtbare reflectoren. MIN Laagste isolerende vermogen uit de test; ergonomische proporties niet optimaal, door de ruime snit in combinatie met dikke voering op de handpalm een matig gripgevoel bij het remmen; storende plooien onder de duimen. CONCLUSIE Een kleine tegenvaller: de isolerende werking van de Billund laat te wensen over en door de wat ruime snit mis je ook een direct, helder gripgevoel. Tijdens regenbuien daarentegen laat het Gore-Tex membraan zich van zijn allerbeste kant zien, en ook wat betreft uitrusting, afwerking en bescherming is er niets te klagen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ DIFI Quebec Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 59,95 Maten: M t/m 5XL Buitenmateriaal: rundleer Dikte van het leer: 0,6 – 0,75 mm PLUS Aangename voering; goede weersbescherming; voorbeeldig beschermd tegen afglijden; de relatief korte schachten laten zich strak afsluiten en daardoor makkelijk in de mouwen wegstoppen; nubuk leren vizierwisser; refelctiemateriaal. MIN Ruime snit van de middenhand, zeker smalle handen voelen zich wat verloren; bij de handbal snit daarentegen aan de krappe kant en ook de proporties van de te lange vingers kloppen niet helemaal; indirect gevoel bij het remmen en koppelen; plastic gesp van de polsriem drukt; droogt extreem langzaam. CONCLUSIE Van de wat karige uitrusting met weinige gerenommeerde materialen en naamloos membraan val je in eerste instantie niet in een bijzondere juichstemming. De afwerking is echter netjes, terwijl de prijs een goede weerspiegeling is van het product. De tegenwaarde klopt dus. Een prima keus voor de gelegenheidswinterrijder met een beperkt budget. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HEIN GERICKE Panthan Evo 5 Importeur: Hein Gericke NL, tel. 020-4119269. www.hein-gericke.nl Prijs: € 59,95 Maten: XS t/m XXL Buitenmateriaal: mix van rundleer, geitenleer en polyester Dikte van het leer: 0,6- 0,65 mm PLUS Prima isolerend vermogen; erg lichte handschoen met soepel leer op de binnenzijde; schachten laten zich makkelijk in de mouwen wegstoppen; goed zichtbare reflectoren. MIN Erg wijde pasvorm, pink en ringvinger zijn te lang; plasticachtig draagcomfort, voelt al heel snel erg klam aan; matige bescherming tegen afglijden door slechte klittenband polsriem; valbescherming bij de duimen onvoldoende; geen vizierwisser; uitvoering en kwaliteit conform Oost-Europese standaard. CONCLUSIE De goedkope Panthan Evo 5 biedt een naar verhouding goede bescherming in koude tijden. Ondanks enkele misstappen bij de snit is de pasvorm over het algemeen nog niet eens zo heel slecht. Zeker gezien zijn beschaafde prijs een investering die zich loont. Desondanks is er nog duidelijk winst te behalen wat betreft pasvorm en bescherming. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ HELD [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] Cold Champ Importeur: JH Sports, tel. 0547-850 527, www.jhsports.nl Prijs: € 149,95 Maten: 7 t/m 12 Buitenmateriaal: mix van rundleer, geitenleer en polyester Dikte van het leer: 0,7 mm PLUS Zeer hoge veiligheidsgraad door onder meer zeer goede grip en uitstekend gepositioneerde knokkelbeschermers; perfect beveiligd tegen afglijden dankzij zeer stabiele, stevige klittenband polsriem; zeer slijtvast weefsel (Superfabric) op de binnenhand; directe, sportieve grip; prima thermische huishouding; goed isolerend vermogen; vizierwisser; Gore-Tex membraan; solide leer; reflecterend materiaal. MIN Vizierwisser op de wijsvinger verwijdert regenwater niet erg efficiënt; dikke voering op de ballen van de handen in combinatie met een aanvankelijk weinig flexibele constructie (hoge buigkracht vereist) behoeft gewenning. CONCLUSIE Niet de warmste, maar wel een honderd procent waterdichte, zeer doordachte High Tech handschoen met een rijke uitrusting en uistekende afwerking. Helaas prijstechnisch gezien ook behoorlijk High Tech. Met name de hoge beschermingsgraad in combinatie met het perfecte gripgevoel, dankzij de X-Traffit constructie, maken de Cold Champ tot onze testwinnaar. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ IXS Nordic Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 99,95 Maten: XS t/M 5XL Buitenmateriaal: mix van rundleer, polyester- en polyurethaan Dikte van het leer: 0,7- 0,8 mm PLUS Prima isolerend vermogen; droogt snel; extra wind- en regenbescherming aan de schachten; aangename voering; Gore-Tex membraan; effectieve vizierreiniger aan de duimen; reflecterend materiaal. MIN Binnenzijde hand extreem ruime gesneden, zorgt niet alleen voor plooivorming maar ook voor een bijzonder indirect grip gevoel; bescherming tegen afglijden beneden gemiddeld; laat duidelijk steken vallen bij de vultest; lange, dik gevoerde schachten zijn moeilijk in de mouwen weg te stoppen. CONCLUSIE Net geen honderd euro voor een stel echte Gore-Tex handschoenen met een prima isolerend vermogen, de vooruitzichten zijn goed. Helaas verhinderen missers op veiligheidsgebied en bij de waterdichtheidtest, evenals een wat indirect gripgevoel een beter resultaat. De in veel maten verkrijgbare, lichte IXS Nordic zijn absoluut okay, maar meer ook niet. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ REV’IT Bastion GTX Importeur: Rev’it Sport International BV, tel. 0412- 696 740, www.revit.eu Prijs: € 149,99 Maten: S t/m XZL Buitenmateriaal: geitenleer met polyamide Dikte van het leer: 0,8 mm PLUS Goed isolerend vermogen; zeer goed gelukte sportieve pasvorm met ergonomisch voorgevormde vingers; stevig en comfortabele grip; prima thermische huishouding; goede bescherming, onder meer dankzij gebruik van slijtvaste weefsels; goed beschermd tegen afglijden; dankzij een breed en deugdelijk stelbereik laten de schachten zich prima in de mouwen wegstoppen; Gore-Tex membraan; lange, effectieve vizierwisser; reflecterend materiaal. MIN Duidelijke missers bij de waterdichtheidtest, in dompelbad flinke lekkage bij de vingers en ook de vultest werd niet naar behoren afgerond; matige afwerking, voering tijdens de test gescheurd. CONCLUSIE Een zeer moderne interpretatie van het thema ‘winterhandschoen’, de Hollandse deelnemer bevalt prima door de sportieve en lekker strakke pasvorm. Gore-Tex membraan, Superfabric, goed leer, alles helemaal goed, wat niet geldt voor het optreden bij de waterdichtheidtest. Nalatige afwerking wellicht, iets dat gezien de hoge prijs natuurlijk nooit zou mogen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ RUKKA Mars Importeur: Hoco Parts BV, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.com Prijs: € 119,00 Maten: 7 t/m 13 Buitenmateriaal: rund- en geitenleer Dikte van het leer: 0,9-0,95 mm PLUS Opvallend licht draaggevoel; goede, nauwsluitende pasvorm die toch een hoge mate van comfort biedt; aangename, zachte voering; schachten laten zich makkelijk in de mouwen wegstoppen; hoogwaardig, in vergelijking dik leer; Gore-Tex membraan. MIN Gezien de in vergelijking redelijk hoge prijs wat karig uitgerust, vizierwisser mist bijvoorbeeld, evenals reflectoren; lichte lekkages bij de waterdichtheidtest; licht storende plooivorming op de handpalm; voering verschuift bij het remmen; indirect gripgevoel; bescherming tegen afglijden zou beter mogen. CONCLUSIE Niet echt goedkoop en helaas ook niet echt riant uitgerust. De met een Gore-Tex membraan uitgerust Mars biedt echter wel een hoog draagcomfort, evenals een prima isolerend vermogen en praktische allround kwaliteiten. De faux pas bij de waterdichtheidtest verhindert een plaats in de top. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ VANUCCI Winter Importeur: motoZoom, tel. 0900-294 1199 (45 ct/m), www.motozoom.nl Prijs: € 129,95 Maten: XS t/m 3XL Buitenmateriaal: rundleer Dikte van het leer: 0,95-1,0 mm Plus Hoogwaardige uitrusting met efficiënte, warmte isolerende kunstvezels (Primaloft), zeer goed isolerend vermogen; waterdicht; robuust, in vergelijking dik rundleer afgewisseld met zeer slijtvast Superfabric op de valzones; goede bescherming tegen afglijden; direct gripgevoel; grote reflectoren. Min Bij vingers wat ruime snit, beperkt de fijngevoeligheid bij het bedienen van schakelaars; volumineuze schachten zonder uitgebreide stelmogelijkheid laten zich moeilijk in de mouwen onderbrengen; geen vizierwisser; erg klamme warmtehuishouding. CONCLUSIE Met een prijskaartje van € 129,95 laveert Vanucci zich in het premium segment. Een belofte die het echter ook inlost. De constructie is met een gedeeltelijke verlijming van buitenmateriaal met voering en membraan helemaal goed en ook de mix van hoogwaardige materialen is passend. Enkel het goedkope, maar wel goed functionerende membraan valt wat uit de toon. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...