+ Plus

Test 8 winterjacks

Buiten ijzig koud, binnen heerlijk warm. De komende maanden stelt het gure weer hoge eisen aan je kleding, daarom testten we een achttal all-season jacks, die met name geschikt zijn voor deze koude dagen. Laat de winter maar komen!Kent u hem nog? ‘De gevoelstemperatuur ligt beduidend lager dan de daadwerkelijke temperatuur.‘ Een klassieke uitspraak van het KNMI. Daarmee duiden de weerkundigen op het fenomeen dat het microklimaat van de huid onder bepaalde weerscondities compleet van slag raakt. Een verschijnsel dat bekend staat als het ‘windchill effect’, of in begrijpbaar Nederlands ‘huiveren door koude wind’. Door de snelheid van de wind verandert het warmteklimaat op onze huid, waarbij in feite warmte aan het lichaam wordt onttrokken. Ledematen worden koud en als gevolg daarvan daalt na enige tijd ook de lichaamstemperatuur zelf. Daardoor ervaar je de temperatuur als een stuk koeler dan het daadwerkelijk is. Onderschat dit effect niet, want ondanks dat er wordt gesproken over ‘gevoelstemperatuur’, koelt het lichaam dus wel degelijk af en kan het in erge gevallen resulteren in bevriezingsverschijnselen.Het ‘windchill effect’ treedt al op bij relatief milde temperaturen, zoals ook te zien was in de tabel in MotoPlus 24. Ga je met een graadje of vijf een stukje toeren door de stad, dan zorgt de rijwind ervoor dat de gevoelstemperatuur rond of net onder het vriespunt ligt. Bij 100 km/uur gaat het zelfs al richting de vijf graden onder nul. Reden genoeg dus om voor de wintermaanden niet te beknibbelen op goede motorkleding.Wij namen voor deze test acht all-season jacks tussen 250 en 400 euro onder de loep, die volgens de fabrikanten zelf geschikt zijn voor gebruik onder gure winterse omstandigheden. Daarbij moet gezegd worden dat het merendeel van de geteste jacks bij de rijtest over secundaire wegen en op de autosnelweg ook daadwerkelijk goed voor de dag kwam. Kleine kanttekening daarbij is wel dat een goed winterjack het beste functioneert in combinatie met goede onderkleding (zie ook het kader ‘thermokleding’ op pagina 62).Naast de thermische/isolerende eigenschappen, moet een goed winterjack uiteraard ook waterdicht zijn en ook hier viel het oordeel over het algemeen positief uit, was er al sprake van lekkages, dan betrof dit in nagenoeg alle gevallen de buitenzakken. Daarbij bleek trouwens ook dat je je niet enkel moet laten leiden door de waterdichte ritsen, de aanwezigheid daarvan is namelijk geen garantie dat je spullen ook daadwerkelijk droog blijven. Verder kwamen nog de volgende testcriteria aan bod: rij- en draagcomfort, veiligheid, pasvorm en uitrusting/afwerking. Hiermee vielen in totaal maximaal honderd punten te verdienen.Over het algemeen worden alle geteste jacks positief beoordeeld. Wat niet betekent dat de fabrikanten prinsheerlijk achterover kunnen leunen, want op het gebied van veiligheid, en dan met name waar het op protectoren aankomt, schort het namelijk nog steeds bij een aantal merken. Zo beschikt alleen de Spidi Voyager standaard over een geïntegreerde rugprotector, hebben veel protectoren nog altijd een te klein beschermingsoppervlak en blijkt bovendien ook dat een stabiele bevestiging van de protector in het jack niet vanzelfsprekend is. Jammer, want zo moeilijk hoeft dat in onze ogen helemaal niet te zijn!________________________________________[KASTEN RICHTIG ANZIEHEN]THERMOKLEDINGMEERDERE ISOLERENDE LAGEN Lage temperaturen vereisen naast een geschikte motorjas en –broek ook daaronder de juiste outfit. Een spijkerbroek in combinatie met katoenen trui is wat dat betreft verre van ideaal, want door vocht (ook tijdens rijden in de winter zweet je), wordt het katoen klam en koelt het lichaam extra snel af. Thermo-ondergoed is daarentegen speciaal ontwikkeld om de lichaamstemperatuur goed te reguleren, ondermeer door vocht snel af te voeren van de huid, waardoor het lichaam zelf goed droog en dus warm blijft. Al na gelang de weersomstandigheden en buitentemperatuur kun je zelfs meerdere lagen dunne thermokleding over mekaar dragen. De lucht tussen de verschillende lagen in, functioneert dan namelijk als een additionele en bijzonder effectieve isolerende laag. Het is dus veel effectiever om enkele dunne lagen kleding onder je motorpak te dragen, dan één dikke laag. Bovendien kun je bij meerdere dunne kledinglagen onderweg makkelijk één laagje uitdoen om de temperatuur ‘te regelen’.Als extra bescherming voor het kwetsbare bovenlichaam biedt verder een zogenaamd windstopperjack uitkomst. Veel fabrikanten bieden deze tegenwoordig al voor een relatief lage prijs aan en duurdere motorkledingmerken leveren hem zelfs standaard bij het motorjack. Zo’n dun windstopperjack is een goede investering want het beschermt door het weren van de rijwind de zo belangrijke borstpartij.Ook de handschoenen en mouwen verdienen wat extra aandacht, zeker in de regen. Nog steeds dragen veel motorrijders de handschoenschachten over de mouwen, maar bij een regenrit loopt het water dan zo van de mouw af in de handschoen! Dat zorgt in dit jaargetijde bovendien voor koude handen, en zoasl we in MotoPlus 24/2008 hebben gelezen: wanneer je handen koud zijn heeft je hele lichaam het koud. Welk een gefriemel het soms ook is: de mouwen van de jas moeten over de handschoenschachten, waarna de boord van de mouw middels de klittenbandverstelling strak aangetrokken moet worden, anders stuwt de rijwind water en kou naar binnen.[UNTERSCHRIFT]Een extra windstopperjack is erg comfortabel in de winter. Een must tijdens rijden in de regen: de handschoenschacht in de mouw en niet er overheen. ________________________________________[KASTEN HEIZBEKLEIDUNG FÜR DEN WINTER]VERWARMDE KLEDINGELEKTRISCHE WELDAADHelpen zelfs meerdere lagen thermische onderkleding niet meer om op temperatuur te blijven, dan kun je je heil zoeken in de elektrische hulpmiddelen. De bekendste is uiteraard handvatverwarming, die zijn er al vanaf zo’n zestig euro. Let erbij de zoektocht wel op dat ze in minimaal twee verschillende verwarmingsstanden instelbaar zijn. Waar handvatverwarming ophoudt, beginnen de verwarmde handschoenen. Dan zit de hitte niet in je handpalm, maar juist aan de buitenkant, waar je handen het koudste worden. Die zijn er met een spiraalkabelverbinding naar de boordspanning van je motor, maar tegenwoordig ook met een eigen stroomvoorziening in de vorm van een accuutje. Echt goedkoop zijn verwarmde handschoenen niet: aanbevelingswaardige exemplaren van ondermeer Baehr (kabel) of Held (accu) kosten meer dan 250 euro. Ook tegen koude voeten zijn er legio zaken verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld verwarmde inlegzooltjes. De benodigde elektriciteit wordt altijd geleverd door een accu, hetgeen sleutelen aan de motor overbodig maakt. De accu’s hebben een gemiddelde capaciteit voor drie tot vier uur verwarmen, kosten van de zooltjes bedragen zo’n 150 euro. Ga je echt langdurig onder koude omstandigheden met de motor de weg op, dan kun je denken aan verwarmde onderkleding. Ook deze sets zijn er zowel in een boordspanning- als accuvariant en wederom niet goedkoop. Reken op prijzen vanaf 350 euro voor een elektrische bodywarmer. De meest innovatieve oplossing op dit gebied wordt verzorgd door Thermoflash: in dit 1.100 euro kostende onderpak zitten slangetjes verwerkt waar een warme vloeistof doorheen circuleert. Het pak wordt via een snelkoppeling en een regelbare warmtewisselaar op het koelcircuit van de motor aangesloten. Zo heb je dus een soort ‘centrale verwarming’ in je motorpak: het wordt vooral in Scandinavië gebruikt op sneeuwscooters en door reddingsdiensten, want de warmtewisselaar is er inmiddels ook ‘portabel’ en voorzien van een eigen minuscule cv-ketel. En de airco is in ontwikkeling, zodat je het pak ook kunt laten koelen voor motorrijden op hele hete dagen![UNTERSCHRIFT]Warmte door elektriciteit. Bij het aansluiten op de boordspanning wel de capaciteit van de dynamo in de gaten houden. En geen zin in omslachtige bekabeling, dan kun je ook voor de accuversies gaan.________________________________________[KASTEN PROTEKTOREN AUF DEM PRÜFSTAND]PROTECTORENTEST AUW!Zoals gebruikelijk bij elke kledingtest worden ook de protectoren aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. De richtlijn hierbij is de Europese Norm (EN) 1621-1 voor gewrichtsprotectoren en 1621-2 voor rugprotectoren. Alle standaard in de jacks aanwezige protectoren werden daarvoor aan een zogenaamde valproef onderworpen, waarmee de schokabsorberende eigenschappen worden getest. Zoals voorgeschreven door de richtlijn raakt een vijf kilo zwaar gewicht in een vrije val de protector op een vooraf bepaalde plaats, die afhankelijk is van de vorm en grote van de protector. De onder de protector geplaatste meetapparatuur registreert vervolgens de energie die de protector doorlaat. Omgerekend krijgt een gewrichtsprotector achttien ton voor de kiezen, waarvan hij gemiddeld 35 Kilonewton (kN) aan restkracht door mag geven. Bij rugprotectoren ligt die waarde afhankelijk van de beschermingsklasse (I of II) tussen de 9 en 18 kN. Dit gemiddelde wordt bepaald aan de hand van drie klappen die de protector te verwerken krijgt, één in het midden, één in het overgangsgebied en één aan de rand. Wordt de voorgeschreven grenswaarde overschreden, dan volgt er aftrek van punten.Over de daadwerkelijke bescherming bij een eventuele val, valt evenwel alleen maar te speculeren. Om een beetje een beeld te geven: menselijke botten kunnen al bij een kracht van minder dan 10 kN breken. De uitkomst van de test is in alle gevallen positief, want geen van de protectoren heeft de voorgeschreven grenswaarde overschreden. Wel viel op dat er verschillende benaderingen mogelijk zijn om ditzelfde doel te bereiken, zoals je in de grafiek rechts kunt aflezen. Goede protectoren verdelen de vrijgekomen energie namelijk over een langer periode, vergelijkbaar met de kreukelzone van een auto. Anderen verharden juist bij de impact en doen de lijn scherp stijgen. Deze ‘gebalde’ energie die plots vrijkomt is echter doorgaans de oorzaak van een botbreuk. Een ander manco dat we nog steeds veel tegenkomen bij textielkleding is de vaak gebrekkige plaatsing en bevestiging van de protectoren. Het gevaar bestaat dat de protector bij een val verdraait en doet dan helemaal niets meer, hoe goed de schokabsorberende eigenschappen ervan ook zijn.[UNTERSCHRIFT]Splinterpartij: al bij de eerste impact van het testgewicht gaat de Ixon schouderprotector volledig kapot. Ook altijd weer een kritisch punt: de grootte. Hoe groter de protector, hoe groter het beschermde oppervlak, alsmede het absorptievermogen bij een impact.[[TEXTE von die beiden Marken AUS DEM GRAPHIK HOLEN]]________________________________________[TEXTE UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARS [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]Space DrystarImporteur: Alpinestars Inc, www.alpinestars.comPrijs: € 279,95Maten: S t/m 4XLMateriaal: 600D polyesterKleur: zwart, zwart/beige, zwart/blauw en zwart/roodGewicht*: 2,6 kgPLUSZeer goede pasvorm; goede isolerende werking, met name aangenaam door de ver naar beneden lopende rugpartij; tochtvrij afsluitbare kraag; handschoenschacht laten zich probleemloos onder de boord stoppen; drukknopen en klittenbandsluitingen goed bedienbaar; jas laat zich zonder omslachtige handelingen makkelijk dichtritsen; goed gevormde en gepositioneerde protectoren bij schouder en elleboog.MINPlooit tijdens het rijden iets bij buik en borst; zoom is niet verstelbaar; buitenzakken bleken bij de test niet waterdicht.CONCLUSIEDe Alpinestars Space Drystar overtuigt niet alleen met een bijzonder aantrekkelijke prijs, ook de isolerende werking is dankzij de effectieve thermovoering en lange rugpartij van ongekende klasse. Bovendien is er ook op de afwerking, uitrusting, pasvorm en draagcomfort weinig aan te merken. Kortom: de MotoPlus kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[[UNTERSCHRIFT]]Niet standaard maar wel optioneel: de twee borstprotectoren. Ondanks de waterdichte ritsen zijn de buitenzakken niet waterdicht. ________________________________________DAINESEDawsonImporteur: Dainese SpA, www.dainese.comPrijs: € n.b. Maten: 44 t/m 60Materiaal: 500D corduraKleur: zwart, zwart/blauw, zwart/geel, zwart/grijs en zwart/roodGewicht*: 2,3 kgPLUSSoepel buitenmateriaal zorgt voor een hoge mate van beweeglijkheid; effectieve warme thermokraag die volledig tochtvrij afsluitbaar is; kraag in breedte verstelbaar; handschoenschacht laten zich probleemloos onder de boord stoppen; grote opvallende reflectoren; waterdichte buitenzakken.MINJas bolt tijdens het rijden op en verschuift naar boven, taillegordel drukt dan op de onderste ribben; werking thermovoering maar matig; CE-protectoren bij schouders en ellebogen laten zich niet goed vastzetten.CONCLUSIELichtgewicht thermojack waarvan met name de perfect afsluitbare kraag bijzonder hoge punten scoort. Bij borst en armen is de jas echter niet voldoende geïsoleerd en ook de protectoren, die niet strak aansluiten op schouder en elleboog, bevallen maar matig. Desondanks toch een positief eindoordeel.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[[UNTERSCHRIFT]]De breedteverstelling van de mouwen dient een optisch doel, brengt in de praktijk weinig extra. Dit in tegenstelling tot de wonderbaarlijk warme thermokraag. ________________________________________DIFISpectrum AXImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 289,95Maten: XS t/m 3XLMateriaal: 500D/1000D polyamidKleur: zwart en zwart/grijsGewicht*: 2,5 kgPLUSSoepel buitenmateriaal sluit nauw aan op het lichaam, daardoor tijdens rijden geen last van storende plooivorming; effectieve breedteverstelling van de bovenarmen; thermovoering als losse jas bruikbaar; CE-protectoren bij schouder en elleboog laten zich prima fixeren; zoom snel en stevig verstelbaar; waterdichte buitenzakken.MINKraag aan voorkant te laag gesneden; lange handschoenschachten laten zich niet onder de boorden wegstoppen; verstellen van taillegordel wat omslachtig; licht voelbare kou bij borst.CONCLUSIEFunctioneel all-season jack tegen een nette prijs. Valt nog eens extra op door de dubbele functie van de thermovoering, die ook als losse jas te dragen is. Helaas valt de isolerende werking een tikkeltje karig uit. Top zijn daarentegen de lange verbindingsrits en het extra achterpand dat zich tussen de benen door aan de voorkant laat bevestigen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed [[UNTERSCHRIFT]]Origineel: de dubbelzijdige ritssluiting van de ventilatieopening bij de mouwen. Eveneens origineel, de thermovoering die zich als losse jas ontpopt. ________________________________________HELDGTX-7Importeur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 4845, www.held-biker-fashion.dePrijs: € 261,95Maten: XS t/m 4XLMateriaal: 500D airguardKleur: zwart/grijs en zwart/roodGewicht*: 2,9 kgPLUSStrakke pasvorm, tijdens het rijden geen last van flapperen; goed en effectief geïsoleerd; goed bedienbare breedteverstelling aan de armen, waarmee de protectoren bij schouders en ellebogen zich goed laten vastzetten; waterdichte buitenzakken; jas laat zich zonder omslachtige handelingen snel en makkelijk dichtritsen.MINTocht iets bij de kraag; boorden van de mouwen erg krap, geen ruimte om de handschoenschachten eronder te stoppen; taillegordel zit wat te hoog, drukt tijdens het rijden op de onderste ribben; beschermingsoppervlak schouderprotectoren te klein.CONCLUSIEBudgettair erg aantrekkelijk jack met een zeer solide uitrustingspakket, jammer dat de winterse capaciteiten door de licht tochtende kraag iets wordt beperkt. Ook minder is de taillegordel die tijdens het rijden op de ribben drukt, dit in tegenstelling tot de perfect gepositioneerde protectoren met eersteklas schokabsorptiewaarden, die deels wel te klein uitvallen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[[UNTERSCHRIFT]]Stukje extra veiligheid, de schouderpartij is versterkt. Ideaal voor in de zomer, bevestigingshaakjes voor het rijden met geopende kraag. ________________________________________IXONHalloweenImporteur: Double D Designs, tel. 0548 – 366 724, www.doubleddesigns.nlPrijs: € 249Maten: S t/m 4XLMateriaal: 500D kerdex/riplanKleur: zwartGewicht*: 2,3 kgPLUSJas fladdert tijdens het rijden niet; aangenaam warme fleecekraag; zakken goed toegankelijk. MINBij borst duidelijk kou voelbaar; in z’n geheel te ruime pasvorm, tijdens het rijden schuift je jas omhoog, bovendien drukt de taillegordel op de onderste ribben; grote plooivorming bij borst; CE-protectoren zijn niet goed gepositioneerd; protectoren versplinteren bij impact; drukknopen van de breedteverstelling van de bovenarmen gaan makkelijk open; boorden zuigen zich vol water; buitenzakken niet waterdicht; lange handschoenschachten laten zich niet onder de boorden wegstoppen.CONCLUSIEHet enige jack uit de test dat met een onvoldoende huiswaarts keert. De warme fleecekraag weet te overtuigen, iets dat niet geldt voor de veel te grote opening tussen kraag en jas, waar de kou weer vrij spel heeft. Ook blijkt het beschermingsoppervlak van de protectoren, die bovendien tijdens de schokabsorptietest bij de eerste impact ook nog gevaarlijk versplinteren, veel te klein.[Logo MotoPlus]-oordeel: matig[[UNTERSCHRIFT]]De geïntegreerde reflectiebandjes op de bovenarm verhogen de zichtbaarheid van de verder gitzwarte jas enorm. De fleecekraag bewijst zich als heerlijk warm.________________________________________IXS [[LOGO MOTOPLUS TESTSIEGER]]Sirakus IIImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 329,95Maten: S t/m 5XLMateriaal: 500D corduraKleur: zwartGewicht*: 2,7 kgPLUSEersteklas pasvorm, past zich tijdens het rijden naadloos op elke lichaamshouding aan; isoleert bijzonder goed; thermovoering als losse jas bruikbaar; effectieve thermokraag, die zich indien gewenst snel laat verwijderen; CE-protectoren laten zich bij schouder en elleboog dankzij de breedteverstelling snel en zeker vastzetten; hoogwaardig uitgerust en erg netjes afgewerkt; waterdichte buitenzakken; handschoenschacht laten zich probleemloos onder de boord stoppen; zeer breed matenspectrum.MINSchouderprotectoren hebben klein beschermingsoppervlak.CONCLUSIEDoordacht en bijzonder goed gemaakte jas. De IXS Sirakus II weet in de test op bijna alle fronten te overtuigen, op het kleine beschermingsoppervlak van de schouderprotectoren na. De perfecte pasvorm resulteert in een eersteklas draagcomfort, niet alleen tijdens koude dagen. Dankzij de modulaire opbouw is de jas ook uitstekend in de zomer te gebruiken. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[[UNTERSCHRIFT]]Snel en makkelijk te bedienen, de breedteverstelling aan de onderarm. Uniek, de thermokraag loopt door tot ver onder de helm, het resultaat mag er zijn.________________________________________MODEKAMelville ProImporteur: Onderdelen Struik, tel. 071-512 0525, www.onderdelen-struik.comPrijs: € 299,9Maten: S t/m 4XLMateriaal: 500D Avertex, rundleerKleur: zwartGewicht*: 2,7 kgPLUSVeel ventilatieopeningen voor warme dagen; waterdichte binnenvoering compleet uitneembaar; CE-protectoren bij schouder laten zich stevig vastzetten; behandelt met een Nano-coating.MINDe borst bolt tijdens het rijden behoorlijk op, schouders komen omhoog; de borstzakken zetten uit en vangen daardoor veel wind; tocht bij de kraag; lichte kou merkbaar op de borst; lange handschoenschachten laten zich niet onder de boorden wegstoppen; beschermingsoppervlak van de schouderprotectoren te klein.CONCLUSIEDe isolerende eigenschappen van de Melville Pro van het Duitse Modeka zijn acceptabel. Tijdens het rijden heeft het jack veel plooivorming en de pasvorm rond de gebogen armen is niet optimaal. Een dikke pluim verdiend het feit dat de Melville als enige is behandeld met een vuilafstotende Nano-coating. In totaal zou de afwerking wel iets netter kunnen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[[UNTERSCHRIFT]]Mooi schoon: dankzij de Nano-coating ziet vuil en stof geen kans zich aan het oppervlak te hechten. Minder fraai: de aanwijzingen voor de naaisters staan nog op het materiaal.________________________________________SPIDIVoyagerImporteur: Moto-Matrix, tel. info@moto-matrix.nl, www.spidi.comPrijs: € 359Maten: M t/m 3XLMateriaal: 500D corduraKleur: zwart, zwart/rood en zwart/witGewicht*: 2,3 kgPLUSUitermate soepel buitenmateriaal, sluit naadloos aan op het lichaam, zonder dat de snit ergens te krap is; handschoenschacht laten zich probleemloos onder de boord stoppen; drukknopen en klittenbandsluitingen goed bedienbaar; jas laat zich zonder omslachtige handelingen makkelijk dichtritsen; rijk uitgerust met goed gepositioneerde CE-protectoren bij schouder, elleboog en rug, die bovendien stabiel vast te zetten zijn; waterdichte buitenzakken.MINBeschermingsoppervlak van de gewrichtsprotectoren te klein; thermovoering aan de dunne kant, voor de koele herfstdagen nog voldoende, maar niet voor de winter.CONCLUSIEDe aangenaam lichte Voyager valt met name op door z’n goede pasvorm en dito rij- en draagcomfort. Voor de echte koude winterdagen schiet de thermovoering echter net iets tekort. Erg positief daarentegen is de rijke uitrusting aan CE-protectoren. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed[[UNTERSCHRIFT]]Enig in z’n soort en veilig: de Voyager heeft een lichtstrip op de rug die werkt op een kleine batterij. Eveneens innovatief: verschuifbare drukknoop voor het verstellen van de kraagbreedte.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEHet algemene beeld aan het eind van deze test is overwegend positief. Het predikaat ‘zeer goed’ is echter enkel voor de Sirakus II van IXS weggelegd, die zich als comfortabel, bijzonder functioneel en rijk uitgerust all-season jack profileert. De Space Drystar van Alpinestars mist op een haar na het oordeel ‘zeer goed’, maar mag zich dankzij de vijf tientjes lagere verkoopprijs wel de MotoPlus kooptip noemen. Onderaan de lijst vinden we de Halloween van Ixon, die met name bij de schokabsorptietest van de protectoren te kort schoot.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-