+ Plus

Test 8 paar motorschoenen

Even een rondje rijden met de motor. Lekker langs de boulevard cruisen, korte wandeling maken en natuurlijk even een terrasje pakken. In plaats van de reguliere motorlaarzen trek je dan uiteraard een paar trendy motorschoenen aan, maar welke? Sneakers of een paar vintage leren stappers, welk concept komt het best tot zijn recht? Wij testten acht paar!

Oh nee, we zien de brieven van boze lezers alweer tegemoet. Want die komen er, gegarandeerd. De teneur? Hoe kunnen jullie nu een lage schoen aanprijzen in plaats van een degelijke, volwaardige motorlaars? Die laatste is het enige juiste schoeisel voor de motorrijder. Punt!
En in alle eerlijkheid, beste briefschrijver, daar heeft u inderdaad een punt. Bij een valpartij zijn de voeten altijd één van de meest kwetsbare lichaamsdelen, waarbij de verwondingen uiteen lopen van een simpele verstuiking tot gescheurde enkelbanden of, nog erger, breuken. Zijn voeten en enkels stevig ingebed, dan vermindert het risico op verwondingen drastisch. Dat is ook de reden dat onder meer circuit- en offroadrijders zeer harde kunststof laarzen prefereren, die onder meer dankzij hun torsiestijve karakter bij een val extreem veel bescherming bieden.
Maar nu even terug naar de dagelijkse praktijk. Wie hijst zich voor een kort avondritje richting strand of terrasje vol in het textiel met een paar Grand Prix-waardige, skischoen-achtige kunststofstappers aan de voeten? Ondanks dat deze ontegenzeggelijk de beste bescherming bieden. Niemand toch? Zelfs een paar hoge, relatief comfortabele toerlaarzen irriteren al snel door hun hoge schacht. Veel motorrijders grijpen daarom snel een paar comfortabele sportschoenen uit de kast. Maar dat is weer het andere uiterste van het spectrum, waar wij ons zeker niet in kunnen vinden!

Even vooropgesteld, de acht modellen uit deze test genieten allemaal de kwalificatie ‘trendy motorschoen’, maar desondanks kan geen van deze kandidaten tippen aan de reguliere high-end motorlaars waar het aankomt op de veiligheid. Daarvoor zijn de schoenen simpelweg te kort en te soepel. Wat ze ook moeten zijn natuurlijk, anders zou het draagcomfort voor wat langere wandelingen ernstig tekort schieten, waardoor de schoenen net als reguliere laarzen uiteindelijk thuis in de kast zouden blijven staan. Kortom, het draait uiteindelijk om het vinden van een sluitend compromis tussen comfort en veiligheid. Een hele kunst!
Gelukkig zijn fabrikanten de laatste jaren erg actief geworden in het op de markt brengen van talrijke motorschoen-concepten. Daarbij speelt uiteraard de opkomst van de zelfbouw- en retroscene een heel belangrijke rol. De eigenaren van dergelijke motoren maken zelden tot nooit een lange reis met hun machines, maar zoeken het vooral in kortere toeren waarbij het stijl-aspect misschien nog wel het belangrijkst is. Puur functionele motorlaarzen zijn echter zelden sexy en alleen al daarom absoluut geen optie.
Maar zoals gezegd, tegenwoordig is het aanbod van motorschoenen zo breed, dat het complete modieuze smaakpallet met gemak wordt afgedekt. Of het nu traditionele stoere stappers van dik leer betreft of lichtgewicht textielsneakers, er is voor elk wat wils.
Uiteraard wel allemaal voorzien van de nodige motorfunctionaliteiten zoals bijvoorbeeld protectoren, schakelpads en antislip zolen. Sommige zijn zelfs uitgerust met een waterdicht membraan, die qua weersbescherming weliswaar in het voordeel zijn, maar dat over het algemeen enkel bij kortstondige buitjes weten uit te buiten. Motorschoenen hebben over het algemeen geen hoge schacht en laten zich daarom niet of nauwelijks in de pijpen van een waterdichte broek wegwerken. In het meest gunstige geval blijven de voeten een paar minuten droog, maar dan houdt het ook op. Het controleren van de waterdichtheid vormt daarom geen onderdeel van deze test. Ook omdat kopers van dergelijke schoenen doorgaans vooral bij mooi weer op pad gaan en een membraan dan vaak zorgt voor een klam, warm binnenste, waardoor het functionele voordeel tot een comfort nadeel verwordt.

Belangrijk voor een goed resultaat is een EN 13634 keurmerk, dat door een erkende testlaboratorium als bijvoorbeeld TNO is afgegeven. Daaruit blijkt namelijk dat het een ‘beschermende schoen voor motorrijders’ betreft. Dat zegt echter slechts ten dele iets over de veiligheid van een motorschoen, want over de testcriteria valt best te discussiëren. Vier van de acht geteste modellen beschikken over het keurmerk, wat in ieder geval aangeeft dat de fabrikanten niet schuwen om ze door een onafhankelijk instituut te laten onderzoeken.
Dat betekent niet dat niet-gecertificeerde motorschoenen per definitie onveilig zijn, de test laat zien dat verschillende exemplaren schitteren met een ronduit doordachte constructie. Torsiestijve zolen, verstevigingen, protectoren op strategische plaatsen, solide en zeer slijtvast buitenmateriaal, veiligheidsnaden en ga maar door. De schoenen mogen dan een heel erg vrijetijdskarakter genieten en er modieus uitzien, een paar bieden door hun zeer doordachte constructie meer bescherming dan menig reguliere motorlaars.
Laat je bij de aankoop echter niet enkel leiden door de looks en maat, maar probeer de motorschoenen altijd aan. Verbazingwekkend genoeg namelijk lieten enkele van de meest comfortabel uitziende schoenen juist op dat punt flinke steken vallen. Dat de gemiddelde motorschoen niet de beste bescherming biedt, staat als een paal boven water. Dat het loopcomfort ook niet honderd procent optimaal is ook. Gelukkig echter zijn er diverse kandidaten die een prima compromis tussen beide bieden!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-