+ Plus

Test 8 leren combi’s

Goed, op het circuit zijn ééndelige pakken duidelijk de aangewezen keus, maar bij een sportief uitstapje op straat hebben veel motorrijders liever tweedelig leer als ‘trainingspak’. Het is immers gewoon duidelijk praktischer bij een toerrit met koffiepauzes. We testen acht combipakken op hun fitness.

Tienduizenden motorrijders rijden en razen met hun sportmotoren door stad en land. Bij races en circuitdagen zijn het er eerder enkele honderden. Hoe klein ook, deze groepen zijn zich er heel terdege van bewust dat je met een motorfiets kunt vallen en hullen zich dan ook in de veiligste kleding. Dus: leer. Omdat geen enkel ander materiaal beter beschermt wanneer je na valpartij een eind over het asfalt glijdt – of beter gezegd schuurt. De eerste keus is dan een ééndelige raceoverall.
Maar terug naar de straat. Daar wordt gelukkig relatief minder vaak gevallen, maar des te vaker gestopt. Om koffie te drinken, ijs te eten, benzine te tanken, sigaretten te roken, friet met frikandellen te bestellen en noem maar op. Dan is het minder plezierig om je deels uit je supercool uitziende en als een tweede huid zittende eendelige pak te wurmen, waarna het bovendeel als een onhandige staart aan je hangt en alles van de tafel van de buren veegt. Bij een tweedelige combi is het jack daarentegen met een geoefende beweging letterlijk in een handomdraai los geritst en uitgetrokken. Als zo’n tweedelig pak dan ook nog is uitgerust met zakken, heb je zaken als portemonnee, telefoon of een kleine camera onderweg altijd binnen handbereik. Erg praktisch is ook een kleine broekzak, om de contactsleutel altijd veilig bij je te houden.

De ritssluiting waarmee jack en broek van elkaar kunt scheiden is meteen ook de zwakke plek van tweedelige pakken. De leerkwaliteit en de protectoren doen bij combipakken doorgaans niet of nauwelijks onder voor die van eendelige overalls in dezelfde prijsklasse, maar als bij een valpartij jack en broek van elkaar losraken, dan word je in die zone alleen nog beschermd door je ondergoed. Daarom hebben we bij deze test niet alleen naar de leerkwaliteit en de gebruikte protectoren gekeken, maar ook gelet op sterke ritsen, stiknaden en een goede overlap tussen beide delen. Het is goed om te zien dat alle acht de merken wat dit betreft hun huiswerk goed hebben gedaan. In de hogere middenklasse met prijzen tot zo’n duizend euro mag je dat echter ook wel verwachten. Dat leren combipakken niet het comfort van textielpakken bieden, is eveneens duidelijk. Ze zijn meer bedoeld voor een actieve rijstijl, bieden duidelijke voordelen wat betreft luchtweerstand en (het ontbreken van!) geklapper, en worden het liefst zo vaak mogelijk gedragen!

ZO TESTEN WE
ALTIJD IN BEWEGING
De testroute lag niet op, maar in de omgeving van een circuit. In de buurt van het Franse Circuit Paul Ricard bij Le Castellet kronkelen fantastische wegen zich door het bergachtige achterland van de Provence. Ontelbare bochten, uiteenlopend van vloeiende snelle tot hairpins, vragen om de grootst mogelijke bewegingsvrijheid. Onder prettige voorjaarstemperaturen en veel zon konden meerdere testrijders duidelijk vaststellen waar druk- en schuurplekken ontstaan, waar het knelt, of het pak voldoende (of misschien teveel) ventileert. Ook de plaatsing en pasvorm van de protectoren kon onder praktijkconforme rijomstandigheden kritisch worden bekeken c.q. gevoeld. De voor de pasvorm belangrijke verhoudingen bij jack en broek (arm- en beenlengten in verhouding tot borst- en bandwijdte) konden in statische toestand worden beoordeeld. Andere taken voor de ‘binnendienst’: wegen, het beoordelen van de kwaliteit van de materialen en de afwerking, evenals het zoeken naar eventuele zwakke plekken in de veiligheid, zoals bijvoorbeeld een zwakke verbinding tussen jas en broek.
Met een diktemeter werd de dikte van de leren buitenlaag gemeten, waarbij vooral de typische valzones kritisch werden beoordeeld. Een belangrijke punt bij het onderdeel ‘veiligheid’ betreft de schokdempingswaarden: die hebben we in het laboratorium getest. In een verdere praktijktest werd gekeken naar eigenschappen als thermovoering, zakken, gemakkelijk aan- en uittrekken en de algehele gebruiksvriendelijkheid. Afhankelijk van een meer of minder uitgebreide uitrusting konden ook hier nog belangrijke punten voor de totaalscore worden verzameld.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-