+ Plus

Test 8 acculaders

Na een lange winter eindelijk weer met de motor de frisse lucht in, om na een korte druk op de startknop vast te stellen dat de accu niet voldoend energie meer heeft om de krukas in beweging te krijgen. Daar sta je dan… En totaal onnodig, want de jongste generatie accu-druppelladers houdt je accu de hele winter in topconditie. Althans, dat is de theorie. Hoe de praktijk is, wijst onze uitgebreide test met acht laders uit!

De tijd dat een eenvoudige ongeregelde acculader met zijn grote capaciteit, zoals je ze volop vindt bij de bouwmarkt een onschuldige motorfietsaccu helemaal dood kookt, zou tot het verleden moeten behoren. Het moge inmiddels algemeen bekend zijn dat moderne accu’s ook moderne laadtechniek vereisen (zie ook de reportage over accuonderhoud in MotoPlus 5-2015). Vooropgesteld natuurlijk dat je de accu gedurende een langere periode zonder constant toezicht aan de lader wilt hangen, zoals gebruikelijk tijdens de lange winterpauze.
Naast motorrijders die het koude jaargetijde overbruggen, kent de moderne accu-druppellader sinds enkele jaren nog andere doelgroepen: caravanners en kamperaars zorgen ervoor dat de accu met een goede druppellader de tijd in de winterstalling overleeft en ook automobilisten blijken de druppellader te ontdekken. Door de moordende combinatie van ‘veel verbruikers aan en veel korte afstanden rijden’ heeft al menig autoaccu vroegtijdig het loodje (leuke woordgrap) gelegd. Er zijn dus ook al steeds meer automobilisten die hun accu af en toe ‘bijtanken’ met een goede, geregelde acculader. Vandaar dat steeds meer druppelladers tegenwoordig ook de veel zwaardere autoaccu’s kunnen verwennen. Eén voor alles, alles voor één, of iets in die trant.
Een moderne acculader is uiteraard uitgerust met ‘intelligente elektronica’, die ervoor zorgt dat zowel heel conventionele accu’s (met vuldoppen), als de nieuwe generatie onderhoudsvrije- (zogenaamde Maintenance Free, kortweg MF), gel- en AGM-exemplaren (Absorbed Glass Matt, beter bekend als vliesaccu’s) kunnen worden bediend met een op maat gemaakt laadprogramma.
In het meest ideale geval gebeurt dat middels de zogenaamde IUoU-laadkarakteristiek: eerst wordt de accu rustig volledig opgeladen, waarna de lader automatisch omschakelt naar een na-laadfase en een zogenaamde onderhoudsmodus. De helft van de door ons geteste apparaten, die we allemaal bij online shops hebben besteld, werken volgens dit laadprotocol: meer specifiek de laders van Banner, CTek, Saito en TecMate. Desondanks lieten ook de overige kandidaten een solide indruk achter, unaniem beheersten ze namelijk het belangrijkste kunstje van alles: de juiste laadstroom leveren bij de respectievelijke laadtoestand.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...