+ Plus

Test 7 regencombi’s

Boven zonder? Of onder? Of toch liever volledig beschermd tegen de regen op pad? Met een regencombi kun je je uitstekend wapenen tegen wisselvallige weersomstandigheden. En hoe basaal de functionaliteit van zo’n kledingstuk ook mag zijn, er wordt meer van verwacht dan enkel waterdicht zijn. Wij voelden zeven moderne combi’s aan de tand!

De zon schijnt volop, de contouren van donkere onweerswolken tekenen zich echter al tegen horizon af. Voor de zekerheid maar alvast de regencombi erover gooien? Nee joh, een paar kilometer kan nog wel. Zoals altijd draai je pas van de weg af wanneer de eerste druppels naar beneden komen. Met de kans dat een zeer plotselinge hoosbui je binnen drie tellen tot een verzopen kat transformeert, maar dat risico neem je voor lief. Het alternatief is immers jezelf rijkelijk vroeg in een regenpak wurmen. En zo’n ding staat nu niet bepaald bekend om zijn ademende eigenschappen. Gevolg: een buitengewoon oncomfortabel klam binnenklimaat, terwijl het aan de buitenzijde klappert en flappert wanneer je de teugels even lekker laat vieren. Het moge duidelijk zijn, een regencombi staat niet bekend om zijn hoge draagcomfort. Maar eerlijk is eerlijk, makkelijk hebben de kleermakers van dergelijk functionele motorkleding het natuurlijk ook niet bepaald. Het regenpak moet immers over het reguliere motorkloffie passen. Omdat een met volle protectie uitgerust leren pak echter duidelijk verschilt van een stijlvolle cruiseroutfit, mag het een wonder heten wanneer een fabrikant überhaupt een draagcomfort vriendelijke nauwsluitende pasvorm weet te combineren met een hoge gebruiksvriendelijkheid (lees: makkelijk aan- en uittrekken). En dan is er nog een bijkomend probleem: de kosten. Kopers van een regenoutfit zijn, netjes gezegd, prijsgevoelig. Dat betekent dat fabrikanten bij een beoogde verkoopprijs van onder de honderd euro doorgaans enkel terug kunnen grijpen op weliswaar goedkope, maar ook betrekkelijk eenvoudige constructie van een polyester of polyamide kunststof met een luchtdichte coating. Een keuze die het draagcomfort natuurlijk niet ten goede komt!

Het kan echter ook anders, met een klimaatmembraan bijvoorbeeld. De nieuwe modellen kiezen voor deze meer moderne benadering, die echter door deze praktische feature wel beduidend meer kosten dan reguliere regenpakken. Al is ‘beduidend meer’ ook relatief. Klinisch bekeken zit er tussen de duurste en goedkoopste combi uit de test € 94,00 verschil. Een aanzienlijk bedrag, zeker op een iets dat welbeschouwd slechts een kleine investering is, voor dat bedrag gooi je echter tegenwoordig ook net drie keer de tank vol. Uiteindelijk draait het vooral om de volgende vraag: betaalt die extra investering zich ook terug? Het antwoord op die prangende vraag: ja! De combi’s met een membraan schitteren met een bijzonder prettige klimaatregulering. Een klam, warm binnenklimaat voelt niet alleen bijzonder onaangenaam (actieve veiligheid!), wanneer het regenpak uitgaat koelt je lichaam ook snel en hard af. Wat betreft functionaliteit hebben alle geteste pakken één ding gemeen: ze zijn tweedelig. Dat heeft als voordeel dat je afhankelijk van je kledinguitrusting zelf kunt beslissen of je broek en jas beide, of slechts één van de twee aantrekt. Praktisch omdat je nu eenmaal niet altijd de behoefte hebt aan een volledige waterdichte tweede huid. Wie bijvoorbeeld een comfortabele motorjeans combineert met een waterdicht textiel jack, trekt daar niet nog eens een regenjas over aan. Overigens wel een punt om aandacht aan te besteden, mocht je om wat voor reden dan ook moeten kiezen tussen het meenemen van een regenjas- of broek (beperkte ruimte onder de buddy bijvoorbeeld), ga dan altijd voor de jas. Fysiek gezien is het bovenlichaam namelijk gevoeliger voor afkoeling dan het onderlichaam. Een gecombineerde jas en broek beschermt met voldoende overlap (in theorie althans) net zo goed als een eendelige regenoverall. In dat geval is een tweedelig regenpak dus net even een iets praktischer keuze. Ook voor doorgewinterde mooi-weerrijders, want zelfs in de woestijn kan het immers regenen. Bovendien staat één ding wat betreft het weer hier in Nederland als een paal boven water: het is wisselvallig!

ZO TESTEN WE
STORMACHTIG EN NAT
In de schoolbanken leek het werken voor een motorblad nog de perfecte stageplaats, onze Patrick weet inmiddels beter. Hij mocht zich namelijk opwerpen als levende testdummy (zie foto). Met een aangepaste hogedrukreiniger werden een hevig onweer, sproeinevel en een normale regenbui gesimuleerd, waarmee je in de praktijk doorgaans ook wordt geconfronteerd. De afzonderlijke pakken moeten bij iedere test het water enkele minuten buiten de deur zien te houden. Uiteraard werd er gelet op eventuele lekkages, maar ook op constructieve missers (bijvoorbeeld te weinig overlap tussen jas en broek) en de waterdichtheid van eventuele aanwezige buitenzakken. Een ander belangrijk testcriterium is de klimaatregulering van een pak. Waterdicht is één ding, een regenpak moet echter geen dienst doen als een veredelde broeikas. Een warm en bezweet lichaam is namelijk extra gevoelig voor afkoeling.
Naast de functionaliteit van de pakken, zijn uiteraard ook zaken van meer praktische aard onder de loep genomen. Hoe makkelijk laten jas en broek zich bijvoorbeeld over een gangbare rij-uitrusting (leren jack, motorjeans (beide volledig voorzien van met protector) en toerlaarzen)  aan- en uittrekken. Waarbij natuurlijk ook de snit en eventuele verstelmogelijkheden worden beoordeeld. En niet te vergeten, laat de outfit zich makkelijk en compact opbergen, zijn aanwezige zakken een beetje praktisch in gebruik en is de afwerking zoals je mag verwachten. Alles perfect, dan word je beloond met de volle honderd te verdienen punten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-