+ Plus

Test 5 navigatiesystemen

Om er meteen maar even een cliché tegenaan te gooien: niet de bestemming is het doel bij motorrijden, maar de weg erheen. Natuurlijk, toch moeten ook motorrijders soms gewoon van A naar B. Bovendien is de grote opmars van moderne navigatiesystemen ook te danken aan het feit dat ze zichzelf presenteren als uiterst efficiënt hulpmiddel bij het rijden van de mooiste routes door de meest uiteenlopende omgevingen. Wij namen vijf moderne systemen onder de loep!

Aanrader van een bekende: in een nogal onbekend klinkend plaatsje zou een kleurrijk kroegje staan in een heerlijk landelijke atmosfeer. Een prima terrastip derhalve. Perfect ook als testcase in onze uitgebreide testroute voor de beoordeling van vijf actuele navigatiesystemen. Dus even de bestemming ingeven en…..helemaal niets. Het genoemde dorpje doet bij geen van de navigatiesystemen een belletje rinkelen. Gelukkig heeft de tipgever ook nog de naam van een naburige plaats genoemd, proberen we dat maar eens. Dat weten de systemen gelukkig wel te vinden, waarna het bewuste dorpje toch op het kaartmateriaal van de navigatiesystemen opduikt, als buurtschapje en helaas niet vindbaar in de adressendatabase. Tot zover alles…eh…niet goed. Laten we er maar eens heen rijden. Maar voor het zover is, staat er eerst een rit door druk stadsverkeer op het menu. Voor dit onderdeel hebben we een paar onoverzichtelijke kruispunten met verschillende rijbanen, rotondes, tunnels, onduidelijke afslagen en woonwijken met veel éénrichtingsverkeer uitgezocht. Mooi om te zien hoe goed en/of belabberd de op het stuur gemonteerde apparaten met de uitdagingen omgaan. Eén navigatiesysteem weet de bestemming daarbij niet goed te vinden, omdat deze hemelsbreed slechts op korte afstand ligt. Een privéhek verspert echter de toegang en de noodzakelijke slalom door de woonwijk herkent het systeem pas na lang verder rijden. Weer een ander navigatiesysteem wil ons midden in een tunnel links tegen de muur dirigeren. Wat is dat nu? De Lady Di-modus?

Maar genoeg gezeurd! Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de kandidaten van Garmin, TomTom, Becker en NavGear zich op deze onbarmhartige testroute, met doelbewust gekozen vallen en moeilijke opgaven, van een heel goede kant hebben laten zien. Zonder twijfel: navigeren kunnen deze systemen als de beste, onder normale omstandigheden leiden ze je probleemloos naar je doel. Met prijzen variërend tussen 270 en bijna 650 euro mag je overigens ook niet anders verwachten. Ter illustratie, een goed bruikbaar autonavigatiesysteem is er al vanaf zo’n € 150,00. Systemen voor de motor moeten echter over veel robuustere hardware beschikken, en dat heeft nu eenmaal zo zijn prijs. De behuizing alleen al bijvoorbeeld, moet stof- en waterdicht zijn (conform de IPX7-standaard, waaraan overigens alle kandidaten voldoen) aangezien het er op het stuur met regen en wind soms nogal heftig aan toe gaat. Daarnaast moeten de houder bestand zijn tegen constante en soms ronduit heftige vibraties. Wat betreft die montage heeft het Amerikaanse RAM Mount, waarop met uitzondering van NavGear alle fabrikanten uit de test terugvallen, zich de afgelopen jaren bewezen als een meer dan stabiele en betrouwbare partner. Ook goed: alle fabrikanten, wederom met uitzondering van NavGear, bieden tegenwoordig levenslange gratis kaartupdates aan.
Tot zover dus alles inderdaad wel goed. Het gaat daarentegen vaak mis met de verwachtingen die worden gewekt met motorspecifieke features als het laten uitzetten van een aantrekkelijke route. De beide jongste navigatie-exponenten uit de test, TomTom en Becker, beschikken weliswaar over individueel instelbare algoritmes, waarvoor alle lof, de uitkomsten daarvan waren echter niet heel opzienbarend.
Dan rest natuurlijk nog de belangrijkste vraag: werd het afgelegen kroegje nu uiteindelijk gevonden? Jazeker, dat werd het, zij het met moeite. Enkel de TomTom wist ons er uiteindelijk heen te loodsen. De overige apparaten stuurden ons naar bestemmingswegen voor landbouwverkeer, afgesloten voor reguliere voertuigen. Netjes in een rondje, dat wel, maar niet naar de bestemming. Hadden we geen kaart op zak gehad, dan hadden we er nu nog gereden!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-