+ Plus

Test 17 fotocamera’s

Voor het oog van de camera, zittend op de motor, is iedereen een ware actieheld. Achter de camera slagen hobbyfotografen er echter alleen in de actie goed op de gevoelige plaat vast te leggen, wanneer niet alleen de uitrusting kwalitatief goed is, maar ook de kennis ervan. Wij laten je zien hoe onscherpe foto’s tot het verleden kunnen behoren.
De ‘Vind ik leuk-knop’ op Facebook is bedrieglijk. Elke Henk en Ingrid kan zijn of haar fotokunsten tonen en omdat je op Facebook alleen ‘vrienden’ hebt, zijn de reacties louter positief. Kiekje van de drinkende kat, ‘aah, wat schattig!’ en de duim gaat omhoog. Maar mocht je vriendennetwerk de foto eens een keer extreem saai of gewoon slecht vinden, dan zoeken ze vergeefs naar de button met het symbool duim omlaag. Rijfoto’s worden natuurlijk eveneens sympathiek beoordeeld, maar de onverbloemde waarheid ziet er anders uit, zoals je bij de onderstaande afbeeldingen kunt zien en waarvoor we zelf maar even een ‘duim omlaag button’ hebben bedacht. Om de verschillen te illustreren hebben we bij goed weer, met drie verschillende camera’s een typische praktijksituatie voor amateurfotografen nagebootst. Op onze huispiste komt dezelfde motor met dezelfde rijder in totaal drie voorbij rijden en die proberen we met de verschillende camera’s zo mooi mogelijk vast te leggen. Misschien niet helemaal correct om te zeggen, maar de meest linkse foto, gemaakt met een compact camera van € 100,-, is ronduit bagger. Door vertraging tussen afdrukken en het daadwerkelijk vastleggen en problemen met de autofocus op bewegende objecten is het ondanks meerdere pogingen niet gelukt de motorrijder volledig in beeld te krijgen. Daarnaast laat ook de scherpte te wensen over. Hoewel de stralende zon de motorrijder perfect uitlicht, zijn de kleuren toch faal. De kleine sensor van camera legt teveel pixels (beeldpunten) op een te klein oppervlak vast waardoor, waardoor de kleuren niet echt tot bloei komen. De middelste foto daarentegen voldoet wel aan de belangrijkste aspecten. De grotere sensor en lichtgevoeliger lens in combinatie met de snellere elektronica van een hoogwaardige compact camera, verkrijgbaar vanaf zo’n € 450, resulteert in een goede beeldkwaliteit met realistische, heldere kleuren en een duidelijk scherper getekend hoofdmotief (motorfiets). Desondanks is er nog wat op aan te merken. De sportmodus van de camera, met een relatief korte belichtingstijd en sterk gesloten diafragma voor een grote scherptediepte, zorgt ervoor dat niet alleen het hoofdmotief , maar ook de achterliggende grasvlakte relatief scherp is afgebeeld. Dat geeft een weinig realistisch beeld van de werkelijkheid, met name omdat de korte sluitertijd van een duizendste seconde de wielen als het ware bevriest, die daardoor stil lijken te staan. Zo zijn motorfiets en rijder weliswaar scherp op de plaat gevangen (duim omhoog), maar mist de foto dynamiek en is ronduit saai (duim omlaag). Bij een handmatig instelbare digitale spiegelreflexcamera met krachtige telelens (bij elkaar meer dan € 1000,-) klopt het totaalplaatje daarentegen volledig: scherp op de belangrijkste elementen (motorfiets) gecombineerd met een bewust vervaagde achtergrond, terwijl ook de wielen dynamisch zijn vastgelegd. Duimpje omhoog. Wie zich op dit punt murw geslagen voelt door allerlei vaktermen en een broertje dood heeft sluitertijden en diafragma’s, maar desondanks nog graag af en toe een fraai plaatje van zijn motor wil schieten, doet er goed aan verder te bladeren naar onze aanbevelingen voor compactcamera’s voor beginners. Een ontnuchterende conclusie is wel dat een beter resultaat dan linksonder er bij geen van de geteste modellen in zit. Toveren kunnen de apparaten niet, al willen veel fabrikanten (en helaas ook veel verkopers) met fraaie marketingpraatjes je anders doen geloven. Je hoort het vaak: veel megapixels, dus een hogere resolutie, garandeert een betere beeldkwaliteit. Niet waar, of in ieder geval verkeerd uitgelegd. Een hogere resolutie betekent doorgaans dat je de foto meer kunt vergroten (dus een grotere afdruk laten maken), maar het zegt helemaal niets over de beeldkwaliteit (detailweergave, scherpte, contrast, kleurweergave etc.). Met name wanneer de lichtverhouding te wensen overlaat komen de minisensoren capaciteit tekort met vage foto’s vol ruis tot gevolg. Hoogwaardige compactcamera’s zijn over het algemeen met sterkere sensoren uitgerust wat een veel betere beeldkwaliteit tot gevolg heeft. Ondanks dat sommige van de duurdere apparaten ‘slechts’ een maximale resolutie van 10 MegaPixel hebben, terwijl er ook goedkopere varianten van onder de honderd euro zijn die met 16 MegaPixel schieten. Belangrijkste reden: een goede foto vereist een goede lens (objectief). Voor verschillende motieven heb je bovendien vaak ook verschillende lenzen nodig, en dat kost nu eenmaal ruimte. De objectieven voor semiprofessionele digitale spigelreflexcamera’s wegen tussen de 500 en 1.500 gram, de lichtste compactcamera’s inclusief elektronica en behuizing leggen daarentegen slechts 100 gram in de weegschaal. En je hoeft geen professor te zijn om je voor te stellen dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit. Als een 50 cc scootertje het moet opnemen tegen een 1000 cc superbike zijn de kansen immers ook niet evenredig verdeeld. En, om in motortermen te blijven, net als in algemene zin geldt dat cilinderinhoud door niets te vervangen is, gaat diezelfde vlieger ook op voor camera’s: hoe meer licht op de sensor, des te beter de prestaties. Dat is echter slechts een deel van het verhaal. Met elektronische brandstofinjectie, een goede constructie, lichte onderdelen en dergelijke kunnen de prestaties van het blok, bijvoorbeeld door hogere toerentallen, omhoog worden geschroefd. Bij moderne digitale camera’s geldt dat voor de grootte en kwaliteit van de sensorchips in combinatie met de rekenkracht van de processor, die de beeldkwaliteit verbeteren. Opvallend is dat onder de acht ‘beginnerscamera’s’ tot maximaal € 200,- de beeldkwaliteit onderling enorm verschilt, terwijl in het duurdere segment tussen € 200,- en € 500,- bijna alle kandidaten ronduit uitstekende plaatjes schieten. Wil je je motorfiets op een mooie manier afbeelden op internet of in een fotoboek, dan heb je aan dergelijke camera’s een prima kameraad. Sterker nog, ook wij zoeken voor professionele doeleinden nog vaak onze heil tot deze handzame prijsschieters. Niet direct voor een complete reportage, maar tijdens reizen waar je even snel een snapshot wilt maken, of voor het onderweg snel documenteren van opvallende details van een motor. De meer hoogwaardige camera’s zijn dan wel twee tot vier keer duurder dan de beginners versies, de foto’s zijn echter, kort door de bocht, ook drie tot vier keer mooier. Bij een gemiddelde gebruiksduur van ongeveer vier jaar met rond de duizend foto’s per jaar, komt dat eindafrekening op slechts een paar cent per foto. Duidelijk een extra investering die zich loont dus. Wie de echte actiefotograaf wil uithangen, ontkomt niet aan een volledig uitrusting met digitale spiegelreflexcamera. Alleen al de enorme keuze aan verschillende lenzen (zie kader) schept de ruimte tot het maken van echt goede actiebeelden onder iedere denkbare omstandigheid. Naast de behuizing (body) van circa € 450,-, moet je amateuruitrusting minimaal brandpuntafstanden van 18 tot 200 millimeter afdekken. Professionele camera’s hebben een zogenaamde fullframe sensor (24 x 36mm), de prijs die je daarvoor betaalt is echter ook buitenproportioneel hoog. Bovendien nauwelijks van nut voor de gemiddelde hobbyfotograaf. Een goede amateur digitale spiegelreflex is uitgerust met een halfframe sensor, iets waar je bij de aankoop van een lens wel rekening mee moet houden. Sommige fullframe objectieven passen ook op een halfframe body, echter verandert in dat geval wel de brandpuntafstand met ongeveer factor anderhalf. Ofwel 18 millimeter wordt dan dik 30 millimeter, wat overigens nog altijd als groothoek mag worden bestempeld. Dat laatste houdt in dat de beeldhoek groter is dan het menselijk oog waarneemt, simpel gezegd staat er op de foto meer dan je zelf ziet wanneer je op dezelfde plaats als de camera staat. Met grote brandpuntafstanden daarentegen kun je juist weer veel meer op objecten inzoomen. Zittend op de tribune bij de TT trek je een voorbijrazende Rossi daarmee net zo dicht naar je toe als staand naast een geparkeerde motorfiets. Ook op dit front zijn de compactcamera’s, met een gemiddelde maximale brandpuntafstand van ver onder de 200 millimeter, duidelijk in het nadeel. Een oude fotografenwijsheid zegt echter het volgende: de beste foto maakt nog altijd de camera die überhaupt aanwezig is. En dan ben je met de compacte klasse toch wel een stuk beter af. Een complete semiprofessionele camera-uitrusting inclusief rugzak weegt al snel acht kilo, en dat sleep je niet snel altijd en overal maar mee naar toe. Ondanks alle informatie en aanbevelingen in deze test, moet je je één ding heel goed realiseren: de fotograaf maakt de beelden, niet de camera. Veel camera’s zijn tegenwoordig uitgerust met doordachte, geavanceerde hulpprogramma’s (automatische gezichtsherkenning, macrofunctie voor het optimaal registreren van details, aangepaste kleurbalans, etc.), maar nog altijd geven een goed gevoel voor zowel motief als timing van de fotograaf de doorslag of een foto wel of niet slaagt. Deze hier aanbevolen camera’s vormen een uitstekende basis voor elke motorfiets fotograaf, maar wie niet gezegend is met een enorm talent zal zich toch omhoog moeten werken van leerling tot meester. Ofwel, cursussen volgen, vakliteratuur lezen en blijven oefenen! In tegenstelling tot het analoge tijdperk kosten digitale afbeeldingen naast wat opslagruimte helemaal niets. Afsluitend nog drie tips voor motor fotografie: – Zoom van een afstand in op je motor, de machine zelf en details komen dan veel duidelijk over. – Experimenteer met wisselende perspectieven, ga bijvoorbeeld eens op je knieën liggen. – De kunst van het weglaten, probeer niet altijd de volledige motor met rijder in beeld te vangen, maar zoom zover in dat delen daarvan buiten beeld vallen. Een paar simpele tips, maar op deze manier maakt zelf de grootste hobbyist foto’s die niet alleen door zijn Facebook-vrienden als ‘vind ik leuk’ worden beoordeeld. ________________________________________ [KASTEN DETAILS MIT PASSENDER SCHÄRFE WÜRZEN] DETAILS MET PASSENDE SCHERPTE VASTLEGGEN De lens met vaste brandpuntafstand (50 mm) beeldt met volledig geopend diafragma (f 1.8 met 1/60 sluitertijd en ISO 100) alleen het midden scherp af. Aan de randen en in de diepte ’zinken’ tank, kleppendeksel, carburateur, slangen en schroeven in een onscherpe periferie. Zij omringen het scherpe hoofdmotief, de benzinekraan, die hierdoor effectief naar de voorgrond in de spotlight treedt. ________________________________________ [KASTEN EIN GUTES REISEFOTO SOLLTE FERNWEH ERZUIGEN] EEN GOEDE REISFOTO WEKT VERLANGEN OP! De motor in overeenstemming met de natuur, speciale lichteffecten (sfeer) en perspectieven en een bewust gekozen motief (indeling): de garantie voor een goede reisfoto. Hier afgebeeld: Joshua-Tree National Park (VS), sterke wind. Gemaakt met: Canon EOS 50D camera, Canon EF 24-70 mm 1:2,8 L USM lens, 1/320 sluitertijd, ISO-waarde 320, f 5.0 diafragma en 35 millimeter brandpuntafstand. ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE STRAK IN HET VIZIER We weten hier heel goed hoe we motoren, kleding en accessoires moeten testen en beoordelen, maar camera’s? Omdat we ons vaktechnisch liever niet teveel in het diepe wilden gooien, hebben we de medewerking ingeroepen van enkele professionele fotografen. Die experts kunnen onder meer op meer dan vijftien jaar aan testervaring (deels in laboratoria) bogen en beoordelen nog altijd dagelijks nieuwe digitale camera’s. Daarbij wordt met name gekeken naar de waarden bij goede en slechte lichtverhoudingen (metingen onder gelijkwaardige omstandigheden met ISO-waarden van 100 en 400) onder groothoek- en telebereik, die duidelijk uitsluitsel geven over de beeldkwaliteit. Het zwaartepunt in de beoordeling ligt daarbij op het telebereik, omdat actiefoto’s in de regel met grotere brandpuntafstand worden genomen. Daarnaast tellen natuurlijk ook nog criteria als de omvang van de uitrusting, opnamefuncties (video, sport-/actiemodus, handmatige instellingen, enz.) en meer in het bijzonder de kwaliteit van de camera (bijvoorbeeld weersbestendig en schokvast), evenals de gebruiksvriendelijkheid ervan, ook met motorhandschoenen aan. [UNTERSCHRIFT KASTEN] Binnen en buiten: we kochten de camera’s in de vrije handel en testten of alle verkoopbeloften in de praktijk konden worden waargemaakt. ________________________________________ [KASTEN KAMERA-TRANSPORT] CAMERA TRANSPORT WAT, HOE, WAAR MEENEMEN? Tientallen kilo’s aan uitrusting voor mooie toerfoto’s hebben alleen profs nodig, wij niet. Compactcamera’s passen zelfs in de zakken van je outfit, voor de grotere apparaten zijn er speciale fotorugzakken verkrijgbaar, die je op de rug, in de koffers of op de bagagedrager kunt meenemen. Belangrijk om rekening mee te houden, zorg dat je uitrusting goed beschermd is tegen trillingen, schokken, water en stof en natuurlijk het dievengilde. In het kader wordt duidelijk dat de vier geteste rugzakken dat verschillend goed doen. Het kan ook anders, met speciale foto tanktassen, onder meer van Touratech (vanaf € 189,50), kun je snel bij je uitrusting en bovendien heeft het een gunstig effect op het zwaartepunt. [UNTERSCHRIFT KASTEN] De ideale oplossing: een foto tanktas. ________________________________________ [KASTEN BILD AUS DER FAHERPERSPEKTIV] FOTO’S UIT RIJDERPERSPECTIEF MEE AAN BOORD Opnames vanuit rijderperspectief geven je reportage net even dat extra beetje cachet. Het is echter niet bepaald raadzaam om tijdens het rijden de handjes vrij te maken om even snel wat leuke snapshots te maken, behoorlijk strafbaar wel. Er zijn gelukkig verschillende universele RAM-mount kits (vanaf € 65,-) voor camera’s met statiefschroefdraad in de vakhandel verkrijgbaar (foto rechts). Probleem: motorvibraties en extreme trillingen door slecht asfalt verpesten staan doorgaans een goed resultaat in de weg. Bovendien is het ook niet bepaald goed voor de delicate, nogal trillinggevoelige techniek. Toch gebruiken, monteer de camera dan niet langer dan uiterst noodzakelijk. Speciale onboardcamera’s, zoals de Go Pro Hero (€ 319,95, testwinnaar producttest onboard camera’s MotoPlus 19/2010) daarentegen kun je de hele rit op je motor laten zitten en deze hebben bovendien een heel behoorlijke beeldkwaliteit. Of het de extra investering waard is moet eenieder maar voor zichzelf beslissen. [UNTERSCHRIFT KASTEN] Spectaculaire beelden maak je heel simpel met speciale onboard camera’s of met behulp van een speciale RAM-mount voor je camera. Veel werk, dat zich echter loont. ________________________________________ [KASTEN TRÜBER, DUNKLER TAG – TROTZDEM VIEL DYNAMIK] NAARGEESTIGE, DONKERE DAG EN TOCH VEEL DYNAMIEK Lange sluitertijd (1/13 seconde bij ISO-waarde 100 en diafragma f 5.6) en losse flitser om het hoofdonderwerp scherp af te beelden. Een kleurenfolie voor de flitser zorgt voor de opvallende kleurbalans. Vervolgens de witbalans van de camera zo instellen dat de achtergrond een blauwe teint krijgt, terwijl het hoofdonderwerp neutraal wordt afgebeeld. ________________________________________ [KASTEN WELCHE KAMERA FÜR WELCHEN ZWECK? WELKE CAMERA VOOR WELK DOEL? Compactcamera’s Voor beginners: moderne, aantrekkelijk geprijsde compactcamera’s maken tegenwoordig heel behoorlijke foto’s. Zeker goed genoeg om de de vakantie vast te leggen of voor het maken van een fotoboek tot maximaal formaat A4. Problematisch wordt het echter wanneer je dynamische foto’s wilt maken, bijvoorbeeld ‘meetrekkers’ met motoren. Het gebrek aan manuele instelmogelijkheden en vertraging bij het afdrukken werken al snel op de zenuwen. Hoogwaardige compactcamera’s Voor gevorderden: door de hoogwaardiger uitrusting, onder meer een lichtgevoeliger lens en snellere beeldprocessor, is de beeldkwaliteit van deze camera’s uit het hogere prijssegment beduidend beter. Vaak zelfs goed genoeg voor afdrukken groter dan A4 of publicaties in tijdschriften. De grootste voordelen: manuele instelmogelijkheden, hoge mate van gebruiksvriendelijkheid en relatief klein. Digitale spiegelreflexcamera’s Voor de hogeschool semiprof: dynamiek, meetrekkers, uiteenlopende lichtomstandigheden en maximale speelruimte wat betreft verschillende motieven door gebruik van verschillende lenzen. De mogelijkheid tot fotograferen in RAW-formaat maakt beeldbewerking achteraf bovendien tot een koud kunstje. Nadelen: gewicht, grootte en de vele onderdelen. Uitsluitend bedoeld voor motorrijders die hun hobby in alle facetten willen uitbeelden. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] CANON Ixus 115 HS Adviesprijs: € 199,00 Gekocht voor: € 115,00 Gewicht: 138 gram Afmetingen l x b x h: 93 x 56 x 20 mm Resolutie: 12 Megapixel Brandpuntafstand: 28-112 mm Diafragma: f 2.8-5.9 Afwerking/kwaliteit 15%: voldoende Gebruiksvriendelijkheid 15%: voldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: goed Conclusie Omslachtige zoomknop, met motorhandschoenen nauwelijks te bedienen. Gemiddeld scala aan functies, behoorlijke uitrusting en goede beeldkwaliteit. Absoluut het geld waard. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende Plaats: 3e plaats ________________________________________ Casio [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] EX-H30 Adviesprijs: € 279,00 Gekocht voor: € 154,00 Gewicht: 199 gram Afmetingenl x b x h: 105 x 61 x 29 mm Resolutie: 16 Megapixel Brandpuntafstand: 24-300 mm Diafragma: f 3.0-5.9 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15% : goed Functies 30%: zeer goed Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: goed Conclusie Schiet goede foto’s, veel praktische functies en groot zoombereik, daarmee geschikt voor motorfotografie. Voor minder dan € 200,- met afstand de beste keuze voor beginners. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed Plaats: 1e plaats ________________________________________ Nikon Coolpix S3100 Adviesprijs: niet bekend Gekocht voor: € 116,95 Gewicht: 115 gram Afmetingen l x b x h: 94 x 58 x 18 mm Resolutie: 14 Megapixel Brandpuntafstand: 26-130 mm Diafragma: f 3.2-6.5 Afwerking/kwaliteit 15%: onvoldoende Gebruiksvriendelijkheid: 15%: voldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: voldoende Beeldkwaliteit 30%: onvoldoende Conclusie Als camera voor feestjes en partijen nog best okay, maar het aanpassen van de brandpuntafstand is te traag voor een goede foto van (rijdende) motoren. Met te weinig licht weet de Nikon zich geen raad. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende Plaats: 7e plaats ________________________________________ Panasonic Lumix DMC-FS16 Adviesprijs: € 149,95 Gekocht voor: € 94,95 Gewicht: 119 gram Afmetingen l x b x h: 94 x 57 x 21 mm Resolutie: 14 Megapixel Brandpuntafstand: 28-112 mm Diafragma: f 3.1-6.5 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15% : goed Functies 30%: goed Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: goed Conclusie Beste beeldkwaliteit in zijn klasse, zeer licht, uiterst compact en goed afgewerkt. Sympathieke, goed doordachte camera die met een wat grotere brandpuntafstand nog hoger geëindigd zou zijn. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed Plaats: 2e plaats ________________________________________ Pentax Optio S1 Adviesprijs: € 149,00 Gekocht voor: € 99,95 Gewicht: 122 gram Afmetingen l x b x h: 90 x 54 x 21 mm Resolutie: 14 Megapixel Brandpuntafstand: 28-140 mm Diafragma: f 3.9-5.8 Afwerking/kwaliteit 15%: onvoldoende Gebruiksvriendelijkheid 15% : voldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: voldoende Conclusie De investering is klein, de resultaten echter navenant. De afwerking van de bedieningsknoppen is beneden gemiddeld en je moet je echt door een menu heen zien te worstelen. Maakt daarentegen wel goede foto’s. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende Plaats: 6e plaats ________________________________________ Rollei Powerflex 500 Adviesprijs: € 99,95 Gekocht voor: € 92,95 Gewicht: 128 gram Afmetingen l x b x h: 98 x 60 x 22 mm Resolutie: 16 Megapixel Brandpuntafstand: 28-138 mm Diafragma: f 2.4-4.9 Afwerking/kwaliteit 15%: voldoende Gebruiksvriendelijkheid 15% : voldoende Functies 30%: goed Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: voldoende Conclusie Kleine prijskraker, voor minder dan honderd euro krijg je een goede compactcamera. De beeldkwaliteit zal de gemiddelde beginner absoluut bevallen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende Plaats: 4e plaats ________________________________________ Samsung PL120 Adviesprijs: € 179,00 Gekocht voor: € 109,95 Gewicht: 126 gram Afmetingen l x b x h: 94 x 58 x 20 mm Resolutie: 14 Megapixel Brandpuntafstand: 26-130 mm Diafragma: f 3.3-5.9 Afwerking/kwaliteit 15%: voldoende Gebruiksvriendelijkheid 15% : onvoldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: voldoende Beeldkwaliteit 30%: onvoldoende Conclusie Mini zoomknopje dat alleen met een setje scherp gepunte nagels te bedienen is. De camera reageert extreem traag en bij weinig licht laat de beeldkwaliteit duidelijk te wensen over. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende Plaats 8e plaats ________________________________________ Sony W570 Adviesprijs: € 189,00 Gekocht voor: € 109,00 Gewicht: 120 gram Afmetingen l x b x h: 96 x 56 x 20 mm Resolutie: 12 Megapixel Brandpuntafstand: 26-105 mm Diafragma: f 2.8-5.9 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15% : voldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: voldoende Conclusie Zeer compact, dankzij de praktische functieprogramma’s maak je makkelijk heel behoorlijke foto’s. Menustructuur is echter ingewikkeld en het opslaan na afdrukken neemt opvallend veel tijd in beslag. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende Plaats 5e plaats ________________________________________ VOOR GEVORDERDEN Canon Powershot G12 Adviesprijs: € 549,00 Gekocht voor: € 419,95 Gewicht: 400 gram Afmetingen l x b x h: 112 x 79 x 48 mm Resolutie: 10 Megapixel Brandpuntafstand: 28-140 mm Diafragma: f 2.8-4.5 Afwerking/kwaliteit 15%: zeer goed Gebruiksvriendelijkheid 15%: goed Functies 30%: goed Uitrusting 10%: zeer goed Beeldkwaliteit 30%: zeer goed Conclusie Zeer veelzijdig, onder meer dankzij het praktische, volledig draaibare LCD display voor ongebruikelijke perspectieven. Geweldige beeldkwaliteit, ruim brandpuntspectrum. Eersteklas, robuuste camera met veel charme. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats: 2e plaats ________________________________________ Fuji Finepix F600-EXR Adviesprijs: € 399,00 Gekocht voor: € 259,95 Gewicht: 201 gram Afmetingen l x b x h: 104 x 63 x 33 mm Resolutie: 16 Megapixel Brandpuntafstand: 24-360 mm Diafragma: f 2.8-5.6 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15% : zeer goed Functies 30%: zeer goed Uitrusting 10%: zeer goed Beeldkwaliteit 30%: goed Conclusie Met het maximale 360 millimeter zoombereik haal je de MotoGP-sterren haarscherp vanuit de pitbox naar de tribune. Helaas doet de beeldkwaliteit niet op topniveau mee. Eerlijke prijs. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats: 3e plaats ________________________________________ Nikon [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] Coolpix P7100 Adviesprijs: € 599,00 Gekocht voor: € 409,95 Gewicht: 395 gram Afmetingen l x b x h: 117 x 83 x 48 mm Resolutie: 10 Megapixel Brandpuntafstand: 28-200 mm Diafragma: f 2.8-5.6 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15%: goed Functies 30%: zeer goed Uitrusting 10%: zeer goed Beeldkwaliteit 30%: zeer goed Conclusie Perfecte beeldkwaliteit, solide afwerking, groot zoombereik evenals het praktische draaibare display leiden tot een nipte, maar verdiende zege. De beste hoogwaardige compactcamera voor motorrijders. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats: 1e plaats ________________________________________ Olympus Tough TG-810 Adviesprijs: € 349,95 Gekocht voor: € 269,95 Gewicht: 220 gram Afmetingen l x b x h: 100 x 65 x 26 mm Resolutie: 14 Megapixel Brandpuntafstand: 28-140 mm Diafragma: f 3.9-5.9 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15%: voldoende Functies 30%: voldoende Uitrusting 10%: goed Beeldkwaliteit 30%: voldoende Conclusie Weer- en schokbestendige body, daar wordt de gemiddelde motorrijder vrolijk van. Wat ook geldt voor de compacte afmeting en relatief lage prijs. De beeldkwaliteit is helaas echter minder. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende Plaats 5e plaats ________________________________________ Panasonic LX5 Adviesprijs: € 439,00 Gekocht voor: € 375,95 Gewicht: 270 gram Afmetingen l x b x h: 118 x 66 x 43 mm Resolutie: 10 Megapixel Brandpuntafstand: 24-90 mm Diafragma: f 2.0-3.3 Afwerking/kwaliteit 15%: goed Gebruiksvriendelijkheid 15%: zeer goed Functies 30%: goed Uitrusting 10%: zeer goed Beeldkwaliteit 30%: zeer goed Conclusie Ligt comfortabel in de hand en schittert met name bij omstandigheden bij weinig licht met de beste beeldkwaliteit. De maximale brandpuntafstand van 90 millimeter is echter voor actiefoto’s nauwelijks voldoende. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats 3e plaats ________________________________________ UITRUSTING VOOR DE SEMIPROF DIGITALE SPIEGELREFLEXCAMERA Nikon D7000 Technisch gezien is de D7000 het beste dat Nikon te bieden heeft in het halfframe segment. De beeldkwaliteit kwam onder laboratoriumomstandigheden beter uit de verf dan die van de concurrent Canon EOS 7D, in de praktijk is dit voordeel echter te verwaarlozen. Belangrijker voor de veeleisende fotograaf zijn echter de betere ruisverhoudingen bij hogere ISO-waarden en het dubbele SD-geheugenkaartslot. Een ander voordeel voor motorrijders is de compactere behuizing in vergelijking met de Canon. Nadelen: de Nikon maakt ‘slechts’ zes beelden per seconde en de body is ‘slechts’ gedeeltelijk gemaakt van een hoogwaardige magenesiumlegering. Info: www.nikon.com, prijs body tussen de € 925,- en € 1.100,-, 16 Megapixel, Full HD, flitser. ________________________________________ DIGITALE SPIEGELREFLEXCAMERA Canon EOS 7D Bij Canon is de EOS 7D de top in het halfframe segment. Hij scoort punten met een automatische sensorreiniger, een stof- en vochtbestendige behuizing van magnesiumlegering en biedt actiefotografen een indrukwekkende acht beelden per seconde. Een prestatie die enkel door het fullframe topmodel EOS 1 geklopt wordt. De sluiter van de 7D zou het 150.000 opnamen (belichtingen) uithouden. De EOS 7D werkt en voelt professioneler dan de Nikon, maar de body is dan ook duurder. Info: www.canon.com, prijzen body tussen de € 1.150,- en € 1.400,-, 18 Megapixel, Full HD video, Life View, flitser. ________________________________________ TELELENS Sigma 70-200 De Sigma 70-200 APO DG HSM telelens (of telezoom objectief) heeft een aanzienlijke lichtsterkte van 1 : 2.8 en is geschikt voor het gros van de gangbare spiegelreflexcamera’s. Bij inzoomen en scherpstellen verandert de lengte van de 1.430 gram wegende lens niet. Info: www.sigmabenelux.com, prijzen vanaf € 1.100,-, beeldstabilisator, hyper sonic motor. ________________________________________ SPECIALE OUTDOOR CAMERA Pentax WG 1 Om deze camera hoeven motoravonturiers zich geen zorgen te maken. Volledig waterdicht tot tien meter diep (ook in zout water), bestand tegen zandstormen, valpartijen en drukbestendig tot 100 kilo, te gebruiken tot temperaturen tot minus tien graden en kwalitatief mooi afgewerkt (body van speciaal kunststof). Voordelen: GPS-functie, manuele instelmogelijkheden en diverse instelmogelijkheden. Nadelen: slechte videofunctie en de beeldkwaliteit is in directe vergelijking niet op het niveau van de topcamera’s. Andere outdoor camera’s: Sony Cybershot DSC-TX10 (vanaf € 275,-), Panasonic Lumix DMX-FT2 (vanaf € 239,-), Samsung WP10 (vanaf € 150,-), Ricoh PX (vanaf € 195,-). Info: www.pentax.nl, prijzen vanaf € 215,-, macro opnames mogelijk, oplichtende LCD’s rond de lens. ________________________________________ GROOTHOEKLENS Tokina AT-X 124 De Tokina AT-X 124 AF PRO DX heeft een brandpuntbereik van 12 tot 24 millimeter en speelt zich in de kijker met hoge contrastwaarden en fraaie beeldkwaliteit. Het objectief overtuigt verder met een robuust mechaniek en uitstekende afwerking. Info: www.tokinalens.com, prijzen vanaf € 499,-), grootste diafragma f 4.0. ________________________________________ STANDAARD LENS Tamron 28-75 mm De Tamron 2,8 XR DI LD ASL SP is een lichtsterke, universele standaard lens, die ook geschikt is voor fullframe camera’s. De Tamron speelt zich met name in de kijker door zijn uistekende prijs-kwaliteitverhouding. Kleinste en lichtste objectief in zijn klasse, goede afwerking. Info: www.tamron.eu, prijzen vanaf € 340,-, grootste diafragma 2.8. ________________________________________ SYSTEEMCAMERA Olympus EPL 2 Aanzienlijk kleiner, lichter en handzamer dan reguliere spiegelreflexcamera’s zijn de zogenaamde systeemcamera’s. Deze term beschrijft de nieuwe trend van spiegelloze digitale camera’s met verwisselbare lenzen, met onderling verschillende sensormaten en beeldkwaliteit. Digitale spiegelreflex resultaten hoef je er doorgaans niet van te verwachten, ze zijn daarentgen wel beter dan compactcamera’s. Voor de motorrijders zijn de systeemcamera’s voornamelijk interessant omdat ze een grote brandpuntafstand combineren met compacte afmetingen. Deze Olympus EPL 2 biedt samen zijn zussen EPL 3 en EPM 1 een goede prijs-kwaliteitverhouding. Info: www.olympus.nl, 12 Megapixel, prijzen in combinatie met 14-150 mm lenskit vanaf € 525,-. ________________________________________ CAMERARUGZAKKEN Crumpler Cupcake Prijs: vanaf € 120,- Gewicht: 1.200 gram Afmetingen l x b x h: 46,5 x 33 x 22,5 cm Afwerking/kwaliteit 30%: zeer goed Gebruiksvriendelijkheid 20%: goed Cameratransport 30%: zeer goed Draagcomfort 30%: goed Conclusie Gevoerd, vlakke bouw, robuust materiaal, veilige opening aan rijgzijde, aerodynamisch bijzonder goed, waterafstotend. Inclusief laptopvak, beschermnet en borstriem (geen heupgordel), een statiefhouder mist helaas. Info: www.crumpler.eu [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats 2e plaats ________________________________________ Cullmann Lima Daypack 600+ Prijs: vanaf € 89,00 Gewicht: 1.340 gram Afmetingen l x b x h: 44,5 x 33,5 x 21,5 cm Afwerking/kwaliteit 30%: voldoende Gebruiksvriendelijkheid 20%: goed Cameratransport 30%: goed Draagcomfort 30%: goed Conclusie Degelijk gevoerd, regenhoes, praktische, snel bereikbare zijopening, laptopvak, extra opbergvak, rugventilatie, heupgordel ergonomisch niet optimaal gevormd, statiefhouder. Info: www.cullmann.de [Logo MotoPlus]-oordeel: goed Plaats: 3e plaats ________________________________________ Lowe Pro Flipside 400 AW Prijs: vanaf 119,00 Gewicht: 1.600 gram Afmetingen l x b x h: 46 x 30,5 x 25,3 cm Afwerking/kwaliteit 30%: zeer goed Omgang 20%: zeer goed Cameratransport 30%: zeer goed Draagcomfort 30%: zeer goed Conclusie Uitstekend gevoerd, praktische compartimentenindeling, ruimte voor professionele uitrusting, veilige opening aan rijgzijde, regenhoes, statiefhouder, stevige constructie. Info: www.lowepro.com [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed Plaats: 1e plaats ________________________________________ Mountainsmith Borealis AT Prijs: vanaf € 215,00 Gewicht: 1300 gram Afmetingen l x b x h: 52 x 34 x 24 cm Afwerking/kwaliteit 30%: onvoldoende Omgang 20%: voldoende Cameratransport 30%: voldoende Draagcomfort 30%: onvoldoende Conclusie Goed gevoerd, gordelsysteem ergonomisch niet optimaal, kunststof vormboog tijdens test gebroken, gebruikte materialen niet altijd even overtuigend, regenhoes, statiefhouder, veel vakken. Info: www.mountainsmith.com [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende Plaats 4e plaats ________________________________________

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-