+ Plus

Test 14 zomerhandschoenen

De fijngevoelige grijpers aan het eind van onze armen behoren tot de meest kwetsbare lichaamsdelen bij een valpartij, vooral omdat je ze bijna altijd automatisch gebruikt om je val te breken. En ze zijn niet alleen kwetsbaar, het duurt ook nog behoorlijk lang voordat ze genezen zijn. Altijd handschoenen dragen dus, niet alleen als het koud is, maar ook als het zomers warm is.

Er is minimaal één groep motorrijders die je niet zal bestempelen als een belerende bovenmeester, wanneer je ze dringend adviseert om altijd handschoenen te dragen. Dat zijn motorrijders die al eens met verwondingen aan hun handen te maken hebben gehad. Het menselijk lichaam heeft op weinig andere plekken zoveel tijd voor genezing nodig. Ook de kans op complicaties en daaruit voortvloeiende beperkingen waar je elke dag last van hebt, is bijna nergens zo groot als bij de 27 botjes in je hand. In de hiërarchie van kledingstukken die je als motorrijder móet hebben, staan handschoenen met stip op de tweede plaats. Achter de helm en vóór de laarzen. Spijkerbroeken en lichte textieljacks? Niet verstandig, maar verhoudingsgewijs vergeeflijke zonden, want hoe pijnlijk schaafwonden ook zijn, mits niet al te groot qua oppervlak (infectiegevaar!) zijn deze meestal nog redelijk te behandelen en als het eindresultaat er niet fraai uitziet, dan kun je het altijd nog bedekken. Maar kapotte handen? Liever niet! En toch zijn er met name in de zomermaanden weer heel wat lieden onderweg die weliswaar een fraai leren jack dragen en de duurste van alle replica-helmen met het donkerste vizier dat er is, maar hun handen liever ‘lekker vrij’ houden. Vanwege de ventilatie, vanwege ‘een beter gevoel’ of gewoon uit gemakzucht. Vaak ook met het ‘eventjes’ argument: eventjes naar het tankstation, eventjes naar het centrum, even bij vrienden langs. Maar let op (belerend-vingertje-modus aan): ongelukken gebeuren zelden op de perfect voorbereide vakantietocht in de Alpen of op een snelle etappe van honderden kilometers op snelwegen. Ongelukken gebeuren meestal in ‘eventjes’ situaties, omdat één of andere kluns geen voorrang geeft of omdat er onverwachts een laag grit in je favoriete bocht vlak in de buurt blijkt te liggen.

Deze overwegingen vormen de leidraad bij de selectie voor deze handschoenentest. Geen noordpoolbestendige high-end handschoenen met vijflaags-membraanvoeringen en ook geen peperdure racehandschoenen voor drie kwartier voluit gaan op een circuit. Deze keer kiezen we hele gewone handschoenen voor de normale zomerse motorritten in de omgeving. In de uitnodiging die we rondstuurden luidde de omschrijving dan ook: zomerhandschoenen met schacht, geen ademend waterdicht membraan, dun of geheel ongevoerd; doelgroep sportieve toerrijders, met name in de categorie naked bikes, geen racehandschoenen. En zo druppelden er veertien paar handschoenen op de redactie binnen, met prijzen variërend van € .. tot € …, waarbij de eerste indruk varieerde van ‘een wat betere werkhandschoen’ tot ‘da’s toch een racehandschoen’. Laatstgenoemde verdenking bleek ongegrond, ook al zien enkele modellen er zeer sportief uit, vooral de testwinnaar. Ze voldoen allemaal namelijk wel degelijk aan de door ons gestelde eisen, waarbij comfort en praktische bruikbaarheid zeer wezenlijke rollen speelden. Dit jaar hebben we de testcriteria nog maar eens uitgebreid. Naast het criterium ‘draagcomfort’ beoordelen we nu dankzij de medewerking van een professionele handtherapeute, die zelf ook motorrijdt, ook de ergonomie. Iets waarmee in het algemeen wordt aangegeven hoe gebruiksvriendelijk een handschoen is gevormd (even simpel gesteld). Specifiek in dit verband duidt het erop  hoe een handschoen voldoet bij het langdurig rijden op een motor. Dus of het vasthouden van het stuur en de bediening van gas-, rem- en koppelingshendel al dan niet wordt beperkt en of vermoeidheidsverschijnselen als knellen en een doof gevoel optreden. Die zaken kunnen, maar hoeven niet persé, iets te maken hebben met een verkeerde inschatting van het draagcomfort bij de eerste indruk. Wat op een korte rit als mooi nauwsluitend passend en comfortabel aanvoelt, kan op de langere duur juist heel anders uitpakken. Bijvoorbeeld doordat er ongemerkt afknelling plaatsvindt of omdat protectoren niet op de juiste plaats zitten.

Met veel punten op het onderdeel draagcomfort en veel punten op ergonomie heb je al de helft van je mogelijke score binnen, dus deze onderdelen zijn belangrijk voor de einduitslag. Beslissend voor een goed eindresultaat is echter een hoge score op het criterium veiligheid. Met indrukwekkende (en hopelijk goed gepolsterde) protectoren op de knokkels alleen ben je er echter nog niet. De vingers en de handpalm hebben ook flinke bescherming nodig. De bovenkant van je hand heeft zelf nauwelijks een beschermlaag en die loopt dus ook gevaar, op z’n minst wil je hier een dubbele laag materiaal (leer of kevlar bijvoorbeeld). Dan is er bovendien nog je pols en een stukje onderarm dat om bescherming van de schacht van je handschoen vraagt. Verder willen we een goede voorziening tegen het losraken van de handschoen, zoals een polsriempje en/of glijstukken tegen losrukken bijvoorbeeld. Bij alle aandacht voor protectoren mag echter niet worden vergeten dat de vingers en duimen goed moeten kunnen worden gebogen om alles goed te kunnen bedienen, waarmee we weer bij de ergonomie komen. In de aparte kaderstukken per handschoen en in de tabel met resultaten vind je in hoeverre de verschillende handschoenen aan al deze criteria voldoen. Deze tabel kun je bij je persoonlijke zoektocht naar een passende handschoen mooi als leidraad gebruiken, een bindend oordeel kunnen we er echter niet aan hangen, want zoals bij alle kledingtesten geldt ook hier dat je ze zelf zult moeten passen om je persoonlijke favoriet te vinden.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-