+ Plus

Test 13 systeemhelmen

OK, in de racerij zijn systeemhelmen tot nu toe alleen dankzij wat fantasierijk Photoshopgebruik te zien, maar verder is dit praktische helmtype inmiddels door bijna alle soorten motorrijders geaccepteerd. Hoe goed de huidige generatie is, zal blijken uit deze test!

Voorafgaand aan deze test vroegen we ons af: gaan we een bovengrens stellen aan de prijs? Het spectrum qua aankoopbedrag is bij systeemhelmen inmiddels enorm, afhankelijk van aanbiedingen en acties beginnen de prijzen al ver onder de honderd euro, terwijl aan de andere kant afhankelijk van kleurschema’s en laksoort de prijs tot ver over de vijfhonderd euro door loopt. Kun je een lowbudget helm redelijkerwijs vergelijken met een highend hoofddeksel voor meer dan de vijfvoudige prijs?
Daarom hebben we het bekeken vanuit de reële praktijksituatie. Wat wil je: een opklaphelm, die voldoet aan de actuele helmnorm ECE-R 22.05, praktisch in gebruik is en eventueel is uitgerust met een geïntegreerde zonnevizier en/of anti-condensvizier. Als je een ruim gesorteerde motorzaak binnenloopt, dan kan de verkoper je doorgaans een bonte verzameling van helmen in de genoemde prijsrange voorschotelen. Dat duur niet automatisch beter betekent, weten de meeste ervaren motorrijders ondertussen ook wel. Daarom zou een (willekeurig getrokken) prijsgrens het testassortiment onnodig hebben beperkt. Om alvast in de richting van de einduitslag te gluren: de goedkoopste exemplaren uit deze test doen voor de duidelijk duurdere exemplaren niet automatisch zwaar onder. In sommige, niet eens onbelangrijke testonderdelen als slagdemping en/of gewicht liggen de prijsbrekers in sommige gevallen duidelijk voorin het veld. En ze hoeven zich ook qua uitrusting niet echt te schamen.

Dus ging de gebruikelijke uitnodiging weer naar de helmleveranciers: ‘We gaan systeemhelmen testen en nodigen u uit om met een helm uit uw programma deel te nemen.’ Uiteindelijk stuurden veertien leveranciers binnen de gestelde termijn een helmtype voor testdoeleinden op in de maten M, L en XL. De goedkoopste kwamen van LS2 en …, de duurste van Shoei en Schuberth (respectievelijk vanaf € 539 en € 595). Per helmmodel gingen twee exemplaren in maat M meteen door naar het laboratorium van de TÜV Rheinland in Köln, voor onze specifieke testmethode die we samen met helmexperts hebben ontwikkeld. Dat de helmen voldoen aan de Europese norm ECE-R 22.05 is een voorwaarde om aan deze test deel te kunnen nemen. Het domweg nameten van die meetwaarden volstaat ons inziens niet, temeer daar de branche zichzelf al controleert: zodra een nieuw type helm op de markt komt, hebben de concurrenten er al snel eentje in handen om hem bij testinstanties als TÜV Rheinland conform de ECE-richtlijn te laten onderzoeken. Onze test richt zich met de inmiddels gerenommeerde  ‘sigmapaaltest’ duidelijk meer op de praktijksituatie bij ongevallen. Dat wil zeggen: meten bij kamertemperatuur en een zijdelingse impact met lage en hoge snelheid (19,8 en 27 km/uur pure impactsnelheid) op een draagpaal van vangrails, de zogenaamde sigmapaal. Een typisch ongevalscenario, zoals ongevalsanalist en biomechanicus Florian Schueler – die ons bij de testen altijd weer terzijde staat – weet te bevestigen.

Bij de systeemhelmen of ‘klaphelmen’ komt er nog een bijzondere omstandigheid bij, die eveneens op de testbank wordt geanalyseerd: is het kindeel na een frontale klap (deze overigens op een ECE-conform hoekaambeeld) nog te openen? Een niet onbelangrijke eigenschap die het bijvoorbeeld voor eerstehulpverleners gemakkelijker maakt om bij een ongeval met een gewonde te praten, lucht te geven en ook om de helm af te doen. Drie helmen verzaakten op dit criterium en moesten punten inleveren, ondanks deels uitstekende HIC-waarden. Een helm wordt echter niet alleen maar gedragen om mee te vallen. Daarom speelt naast de passieve veiligheid ook de actieve veiligheid een belangrijke rol in deze test. Zit de helm stevig om je hoofd? Wiebelt of schudt hij op hoge snelheid? Hoe is de ventilatie? Sloopt een voortdurende herrie je concentratie en gehoor?
Behalve de beschermende werking telt natuurlijk ook het comfort. Wat heb je aan een fabelachtige HIC-waarde als de helm al bij 100 kilometer per uur niet meer te harden is? Honderden testkilometers op binnen- en snelwegen laten zien hoe de helmen op een typische motordag functioneren. En ook in dit opzicht worden sommige dure deelnemers door de goedkope concurrenten geklopt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...