+ Plus

Test 12 acculaders

Een niet startende motor, dat is nooit fijn. Dus sluit je de accu, die een enigszins vermoeide uitstraling heeft, aan op een acculader. Daarmee kun je eenvoudig weer leven wekken in de zwarte doos. Alleen is de ene lader de ander niet. Daarom hebben we er twaalf aan een spannende test onderworpen.

Na een prachtige zomer en een veel te droge herfst hebben de meeste motorrijders hun stalen ros dan toch toegedekt voor een welverdiende winterslaap. Maar goed ook, want strooizout en een motorfiets is geen gelukkig huwelijk. Voor de accu is het echter minder plezant. Sterker nog, de pauze kan fatale gevolgen hebben voor het kastje. Je kent het vast wel. Laat in het voorjaar bedenk je je ineens dat je compleet vergeten bent je accu tijdens de donkere maanden van wat liefde en aandacht te voorzien, terwijl de motor in je koude schuur stond te wachten op de eerste zonnestralen.

Daardoor staat niet alleen de confrontatie met de kleding – want de jas zat vorig seizoen, zonder al dat lekker eten van de feestdagen, toch een stuk losser dan je je herinnerde – op het programma, maar ook een tripje naar de garage voor een nieuwe accu. Om dat te voorkomen kun je dus beter op voorhand actie ondernemen. Dus: kom van de bank af (als je de MotoPlus uit hebt uiteraard) en bekommer je om je energiecellen!

Wie ervoor zorgt dat de accu tijdens de winter middels een moderne acculader op spanning blijft, zorgt er namelijk niet alleen voor dat de motor in het voorjaar meteen kan starten, het voorkomt ook onnodige kosten. De levensduur van een accu neemt immers flink toe met goed onderhoud. Maar met welke acculader gaat dat het beste?

Om daar een antwoord op te krijgen hebben we samen met twee gerenommeerde onderzoeksbureaus twaalf acculaders getest die geschikt zijn voor motoraccu’s. Dit houdt in ieder geval in dat deze laders hun vermogen zo kunnen regelen dat lichtere accu’s op een zo efficiënt en zorgvuldig mogelijke manier opgeladen worden. Voor we tot ons oordeel kwamen, hebben we de testsubjecten aan zo’n twintig verschillende tests, verdeeld over zes categorieën onderworpen. Deze varieerden van elektronische en constructieve kwaliteitsproeven tot het ontwerp, de leesbaarheid van de handleiding en prijs/kwaliteitsverhouding. Uiteraard lag het zwaartepunt voornamelijk op de kwaliteit van het laden en het ladingbehoud. Denk bijvoorbeeld aan het met beleid laden tot de drempelspanning, om vervolgens naar een onderhoudsmodus om te schakelen waarbij de accu op een zo optimaal mogelijke spanning wordt gehouden. Door technici ook wel IUoU-laadkarakteristiek genoemd.

In deze laad-en-onderhoudstest wisten alleen de laders van CTEK en Dino het maximale puntenaantal te pakken. Het zijn ook deze twee laders, aangevuld met die van Gys en Bosch, die het detecteren van het te laden accutype geperfectioneerd hebben. Zo wordt de laadstroom verhoogd tot 14,7 volt bij het laden van een AGM-accu. Een noodzakelijkheid om dit soort accu’s weer goed op spanning te krijgen. CTEK en Dino gaan daarbij overigens nog een stapje verder met hun speciale reconditioneringsfunctie. Hiermee ís het zelfs mogelijk verwaarloosde accu’s een soort tweede leven te gunnen. Dat doen ze door de laadstroom gedurende een korte periode te verhogen tot maximaal 15,8 volt. Dit verhoogde voltage zorgt ervoor dat er op een gecontroleerde manier gassen ontstaan die een eventuele ontstane zuurlaag kunnen afbreken. Het resultaat is een toename in capaciteit.

Alle acculaders in deze test zijn in staat de laadstroom aan te passen aan de capaciteit van de accu, wat inhoudt dat ze allemaal uitermate geschikt zijn om een motorfietsaccu op te laden. Ook het opladen van een diepontladen accu is iets dat met alle testsubjecten mogelijk is. Daarbij is een minimum van 3 volt restspanning voor de meesten de ondergrens. Alleen bij Hi-Q, een eigenmerk van Polo, en de lader van Dino ligt dit iets hoger met respectievelijk 4,5 en 6 volt restspanning.

Naast de kwaliteit van laden, hebben we ook de constructie van de laders aan een test onderworpen. Bij deze zogenoemde valtest hebben we iedere lader vanaf één meter hoogte op een betonnen vloer laten vallen. Alleen wanneer de lader zonder uiterlijke schade en zonder functionaliteitsverlies de proef doorstond, kreeg hij het maximale puntenaantal. Liefst zeven laders lukte dat. Bij twee bleek de val echter fataal. Deze laders, van AED en Shido, weigerden dienst nadat ze hardhandig kennis hadden gemaakt met onze vloer. Iets dat ze uiteraard niet direct kwalijk te nemen is, want niemand gooit zijn acculader moedwillig op de grond. Waarom we de test dan toch uitgevoerd hebben? Omdat een soortgelijke val eenvoudig kan plaatsvinden in een schuur of werkplaats. Daarom is het wel prettig te weten dat je lader niet direct het loodje legt als hij een keer van de motor afvalt.

Na alle tests doorlopen te hebben, kunnen we concluderen dat de CTEK CT5 Powersport als winnaar uit de bus is gekomen. Niet gek aangezien de lader 453 van de in totaal 500 punten wist te scoren. Daarmee heeft de lader het predicaat ‘uitstekend’ meer dan verdiend. De top drie wordt verder compleet gemaakt door de Gys Gysflash 6.12 en Bosch C3 6V/12V. Dit duo wist, net als de zeven daaropvolgende laders, een ‘goed’ binnen te slepen. Het puntenverschil bij de apparaten in dit grote middengebied wordt vooral veroorzaakt door het onderscheid in laadmogelijkheden. Hekkensluiters zijn de Shido DC3 en Einhell CC-BC 6M. Deze scoorden een voldoende. Daarbij liet vooral de Einhell waardevolle punten liggen op het gebied van het voorkomen van kortsluiting/vonken. Zo ontstonden er zowel bij het aanklemmen als het verwijderen van de ingeschakelde lader, vonken. Ook was er veel spanningsverlies als de acculader, zonder ingeschakeld te zijn, aan de accu hing. Al is dat een situatie die je eenvoudig kunt voorkomen en eigenlijk geschaard kan worden onder het slecht onderhouden van je accu. Overigens kun je als consument prima uit de voeten met al deze laders. Zo lukte het alle geteste laders in een tijdsspanne van vijf uur onze testaccu, die ontladen was tot 4 volt restspanning, weer op te laden.

MOTOPLUS-oordeel
Het goede bericht is dat alle acculaders hun naam waarmaken, wat in de basis betekent dat al deze apparaten in staat zijn een accu weer op te laden. Daar hoef je als consument echter geen genoegen mee te nemen. Zo zijn de laders in het linker rijtje meer dan dat. Deze laders laten zien dat een acculader tegenwoordig een intelligente helper kan zijn die vermoeide accu’s een verdiende opfrisbeurt kunnen geven.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...