+ Plus

Test 11 sportieve leren jacks

Ook voor het snelle rondje rond de kerk is er flitsend strak leer te koop. We testten elf sportieve leren jacks op hun draagcomfort op straat en op hun veiligheid in het laboratorium.

Gewoon een beetje uitwaaien. Er even uit, frisse lucht happen en het hoofd lekker leeg maken. Dat gaat prima op een vlotte rit door de natuur. Of op een ritje naar de espressobar in de stad. Rijders van sportieve motoren staan dan voor de vraag: wat trek ik aan, wanneer ik de complete overall liever in de kast laat hangen en de leren broek plaats maakt voor luchtige motorjeans? Bij een sportmotor of een snelle naked bike past een sportief leren jack, dat dan best felgekleurd mag zijn. Retrojacks passen niet in het plaatje en het bovenstuk van een tweedelig combipak is niet altijd geschikt om alleen gedragen te worden. Door het ontbreken van de bijpassende broek en bijbehorende ritsverbinding willen die jacks nog wel eens omhoog kruipen tijdens het rijden, waardoor zowel de veiligheid als het rijcomfort erop achteruit gaan.
Er zijn veel kledingfabrikanten die voor zulke ontspanningsritjes in stad en omgeving goede alternatieven in het programma hebben. We kregen op onze uitnodiging elf jacks voor een vergelijkingstest opgestuurd. Voor onze testritten op een KTM 1290 Super Duke werden unaniem passende jacks voor een naked bike opgestuurd. Passend niet alleen qua stijl, maar als het goed is ook qua beschermende werking. Naast het modieuze aspect kiezen rijders van dit soort motoren namelijk ook voor leren jacks vanwege een hele andere goede reden: veiligheid. Aangezien niet alle jacks standaard van rugprotector en borstprotector zijn voorzien, lieten we het aan de leveranciers over om voor passende extra uitrusting te zorgen. Dit resulteert in die gevallen natuurlijk wel in een hogere aanschafprijs.
Zo ontstond er een gevarieerd testveld: deels zware leren pantsers, deels luchtige zomerjacks. Nederland is vertegenwoordigd door Rev’it, Italië door Alpinestars, Frankrijk door Furygan, Amerika door Icon en Zwitserland door IXS. De overige merken komen uit Duitsland. Helaas liet het Italiaanse Dainese zonder opgaaf verstek gaan, terwijl dit merk toch diverse fraaie modellen in het programma heeft. Jammer.
Overigens voor alle duidelijkheid: of de jacks nou van Europese of Amerikaanse origine zijn, ze worden zonder uitzondering gemaakt in Azië. En dat is allesbehalve een korte weg…

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-