+ Plus

Test 11 allroad pakken

Multistrada, GS, Super Ténéré etcetera, machines wier namen al deels verraden dat ze zich in de vrije natuur net zo goed thuis voelen als op het asfalt. Motoren dus die niet voor één gat te vangen zijn, en dat zou in het ideale geval ook moeten gelden voor de outfit van hun berijders. Wij lieten daarom elf allroad combi’s aanrukken, die ons in Zuid-Frankrijk van hun veelzijdigheid mochten overtuigen.Eigenlijk hebben we allemaal dezelfde droom. Wij, de avonturiers van deze wereld, dromen ervan elke uithoek van onze aardbol op onze eigen twee wielen te verkennen en willen ons niet gedwongen beperken tot uitsluitend asfaltwegen. Nee, niet dat we iets tegen asfaltwegen hebben, per slot van rekening crossen we niet allemaal met lichte ééncilinders over velden en wegen, maar de echte uitdaging schuilt hem toch in het onverhard waar onze dikke tweepitters zand en stenen achteloos een paar metertjes naar achteren verplaatsen bij iedere draai aan het gas. We spelen met zand en modder, waarna we op het asfalt flink meters kunnen maken terwijl de machtige veerwegen iedere oneffenheid naadloos strak strijken. Die grenzenloze vrijheid heeft echter wel één probleempje: wat trekken we erbij aan?Er alleen maar goed uitzien, hoewel ook best belangrijk, is dan natuurlijk niet voldoende. Gaan we serieus van de gebaande paden af, dan praten we over sportief bezig zijn. Oftewel crosslaarzen, -handschoenen en –helm met daarbij een elastische textielbroek, stijlvol en luchtig shirt, bodyprotector en maximaal een dun jackie er overheen. Luchtig is het toverwoord bij deze praktische uitrusting. Tijdens het toeren over Alpenpassen en snelwegen, en in het bijzonder wanneer de regen met bakken uit de hemel komt, is diezelfde outfit in ene helemaal niet meer zo praktisch. Te koud en te nat bovendien. Feitelijk heb je dus twee volledige outfits nodig. En precies hier ligt dan het dilemma, want op reis heb je nu eenmaal niet de mogelijkheid een onbeperkte hoeveelheid bagage mee te nemen. Met toeren hebben we meestal wel genoeg aan een goed werkend klimaatmembraan van Gore-Tex of Sympatex, dat vocht wel naar buiten, maar niet naar binnen doorlaat. Oftewel waterdicht maar ademend. Neemt de lichamelijke inspanning evenwel toe, meestal het geval bij een ritje over het onverhard, dan worden dergelijke pakken opeens onaangenaam warm en klam. Hetzelfde is het geval wanneer de temperatuur echt zomerse hoogten bereikt. Simpele ventilatieopeningen kunnen dan uitstekend dienst doen, maar zijn veel minder effectief wanneer zich onder de opening een (rij)windstoppend membraan bevindt, zoals het geval bij de Dainese broek en de pakken van Dane, Hein-Gericke en Spidi. De meest gangbare oplossing voor dit probleem is een uitneembaar membraan, dat doorgaans onder de thermovoering een plaatsje heeft. Daarbij kunnen afhankelijk van de gekozen constructie een paar problemen om de hoek komen kijken, zoals lekkende ritsen of extra naden. Uiteindelijk moet het buitenmateriaal (in de regel een slijtvast polyamide weefsel) zoveel mogelijk rijwind doorlaten, terwijl het membraan je beschermt tegen de grillen van Pluvius. Dat dit niet altijd het geval is blijkt bij de broeken van Büse en Held, die tijdens de waterdichtheidtest dienst weigerden. Misschien slechts een momentopname, maar dergelijke verrassingen kunnen je motorvakantie grondig verpesten. Natuurlijk ook niet de bedoeling, maar strikt genomen moeten fabrikanten dergelijke problemen gewoon voor zijn. Nog een probleem: meerdere lagen kunnen onderling verschuiven en het rijcomfort beperken. Sportief gesneden pakken bestaan daarom uit meer dunne, nauwsluitende lagen, die toch voldoende bewegingsvrijheid bieden bij staand rijden en zelfs een sprongetjes op zijn tijd niet in de weg staan (Difi, Held, IXS). Dat alles mag natuurlijk niet ten koste gaan van de veiligheid, of de isolerende werking. Hartje zomer mag een luchtig pak dan aangenaam zijn, maar slecht isolerende kleding leidt sneller tot onderkoeling dan menigeen denkt (symptomen: concentratieverlies, rillingen en kramp). Kleine tip, neem daarom als extra laag een lichte fleecetrui, windstopper of warmte isolerende onderkleding (bijvoorbeeld van merinowol) mee. De extra laag neemt relatief weinig ruimte in en is bij intensief offroad rijden onder sterke temperatuurschommelingen, vooral hooggelegen gebieden, een grandioos hulpmiddel.De meeste van de geteste textielcombinaties verdienen alle lof, omdat ze niet één, maar zelfs meerdere spagaten in één concept weten te verenigen. Waarbij met name de balans tussen sport en toeren heel verschillend uitviel (zie tabel eindoordeel). Maar onder de streep presenteert het gros van de pakken zich als een ware duizendpoot en zal daardoor niet alleen bij allroad rijders goed in de smaak vallen, maar ook bij de toerrijder die ’s zomers graag luchtig onderweg is.Desondanks is ook kritiek. Weliswaar is geen enkele protector op de testbank onderuit gegaan en zijn de gemiddelde schokabsortiewaarden in vergelijking met de test van een paar jaar geleden verheugend verbeterd, maar de positionering van de protectors blijft toch een hekel punt. De protectorzakken zitten vaak op de verkeerde plek zodat tijdens het rijden slechts een deel van het gewricht wordt afgedekt (Difi), of de protectoren kunnen door de ruime zakken licht verschuiven (Dane, Macna). Met name dit laatste is toch wel vaak een pijnpunt bij de, in vergelijking met leer, erg beweeglijke textiel outfits. Een eenvoudige oplossing zou bijvoorbeeld een verstelbare bevestigingsband zijn, maar buiten IXS biedt geen enkele fabrikant een oplossing die niet knelt of knijpt en toch effectief is. En als koper vraag je je wederom terecht af waarom de protectorvakken op heupen en rug vaak leeg zijn, of zijn gevuld met een zacht, ondeugdelijke schuimrubberen surrogaat. Enkel Spidi heeft op de heupen ook echte CE-protectoren zitten. “Kan je gewoon bijkopen”, zal het antwoord van de gemiddelde verkoper zijn. Bij prijzen tot soms bijna € 1.000,00 een weinig bevredigende geste natuurlijk. Sowieso zouden alle elf combi’s er wat betreft veiligheid best nog een schepje bij bovenop mogen doen. Dat is onze mening althans.Genoeg geklaagd, want natuurlijk zijn er ook meer dan genoeg positieve zaken te melden. Over de verscheidenheid aan maten en kleuren bijvoorbeeld, die in dit testveld over het algemeen voortreffelijk is. Lengtematen voor reuzen, korte maatjes voor dwergen en ook dames vinden net de als meer dan ruime XL-heren hier wel iets van hun gading. En in tegenstelling tot veelal conservatief ingestelde toerrijders, die graag zwart met zwart combineren, hebben de fabrikanten hier en daar een moedig kleuraccentje aangebracht. Maak je geen zorgen, zelfs erg lichte pakken zijn niet zo besmettelijk voor vuil als je zou verwachten. Bovendien laten de outfits zich simpel in de wasmachine wassen met behulp van speciaal wasmiddel dat bij iedere drogist verkrijgbaar is. Voor een optimale werking van het membraan is het overigens aan te bevelen om dat geregeld te doen en dit niet uit te stellen tot het seizoen ten einde is. Maar het maakt niet uit of het nu zwart, bont, vuil of schoon moet zijn, het kan niet al te moeilijk zijn om uit deze selectie van elf geteste pakken iets modieus en passends te vinden. En dan kun je weer lekker op pad. Komen we elkaar vast wel ergens tegen in een verre uithoek van onze aarde!________________________________________[INFOKASTEN SO TESTET MOTORRAD]ZO TESTEN WEVeelzijdigheidsexamenOp een gedefinieerde testronde in de Franse Provence met afwisselende trajecten (bochtige landwegen, snelle passages, passen, terrein) keken we kritisch naar zaken als pasvorm, draagcomfort en klimaatregulering. Tijdens een grondige inspectie van elk pak afzonderlijk bekeken we vervolgens specifiek de tops en flops op het gebied van uitrusting en afwerking (praktijk). Eén van de belangrijkste eigenschappen van een veelzijdige combi is natuurlijk de waterdichtheid. Om dit de testen werd een proefpersoon gedurende tien minuten in de rijhouding op een motor gezet waarna er een zware onweersbui werd gesimuleerd. Aan de hand van de onderkleding (die uiteraard bij elke test werd vervangen) en door middel van vochtabsorberend papier in de als waterdicht bestempelde zakken, werden vervolgens eventuele lekken opgespoord. Was dat het geval, dan leidde dit uiteraard tot puntenaftrek bij het criterium weersbestendigheid. Daarnaast werd eveneens bekeken of het buitenmateriaal een goede waterafstotende werking had of zich simpelweg vol zoog met vocht.De veiligheid werd beoordeeld aan de hand van de kwaliteit van het buitenmateriaal op valzones, de positionering van de protectoren (tijdens de rijtest vastgesteld) en natuurlijk door de schokabsortietest van de protectoren. Wederom uitgevoerd in het laboratorium conform ECE-richtlijnen, oftewel de gemiddelde restkracht van een protector mag niet meer dan 35 Kilonewton bedragen, terwijl de piekwaarde niet boven de 50 Kilonewton mag reiken. Puntenaftrek volgt wanneer een protector niet aan de gestelde eisen voldoet, maar ook wanneer de grootte van de protector niet strookt met de confectiegrootte van het pak.[BILDUNTERSCHRIFTE]Zon genoeg in Zuid-Frankrijk: een droomjob voor elke testrijder.De droomjob verwordt tot een natte droom van de verkeerde soort: veel water bij 8°.________________________________________[KASTEN MOTORRAD WÜNSCHLISTE]VERLANGLIJSTJEDe perfecte combiHelaas zul je de hier afgebeelde outfit niet in de rekken van je motorzaak aantreffen. Niet dat het een onbereikbare droom is, want eigenlijk hoeft een fabrikant voor deze perfecte combi alleen maar de meest praktische eigenschappen van enkele actuele outfits te verenigen in één nieuw concept. Op zich geen onoverkomelijke opgave zou je zeggen. Hieronder onze aanbevelingen voor de perfecte ‘100 punten’ combi. Men neme de beste details van onze geteste kandidaten en voegt daaraan naast draagcomfort en goede weerbescherming ook een volledige ECE protectorenuitrusting aan toe. En klaar is de topper die niet alleen bij ons hoog zou scoren.[Bildunterschriften von linksoben bis rechtsoben]Magneetsluitingen zoals bij Dane zijn tijdens het rijden goed te bedienen. Grandioos!Met veel praktische opbergmogelijkheden (IXS) verlies je nooit het overzicht.Met grote broekzakken (Büse) heb je al je benodigdheden binnen handbereik.Stroef antislipweefsel op de knieën (Held) vergemakkelijkt het staand rijden.Insnoeren: door klittenband stelriemen blijven de knieprotectoren stevig zitten (Vanucci).De lange, brede overlap maakt het aantrekken met crosslaarzen tot een makkie (Macna).Op de rug gezien: zak om het membraan of drinken op te bergen (Revit).Stelriemen houden bij IXS de elleboogprotectoren prima op hun plek.Luchtige oplossing deel 2: afneembare mouwen (Dainese) zijn een zomerhit.Luchtige oplossing deel 1: ruim, ventilerend rugoppervlak (Difi) voor sportieve trips.________________________________________[TEXT BIJ EINDOORDEEL]CONCLUSIEEcht goed! Bijna alle kandidaten bleken duizendpoten zonder echte zwakke punten. Zelfs de beide ‘verliezers’ (Büse vanwege een misstap bij de waterdichtheidtest, Macna door zijn slechts doorsnee bescherming en draagcomfort) zijn door hun meer dan redelijke prijzen absoluut aanbevelingswaardig. Opmerkelijk: deze hoogtechnische pakken, die de moeilijke spagaat tussen offroad avonturen hartje zomer en schaduwrijke Alpenpasritten moeten overwinnen, liggen qua punten uiteindelijk redelijk dicht bij elkaar, terwijl het prijsverschil meer dan aanzienlijk genoemd mag worden. Het goede nieuws, de echte avonturier haalt al voor zo’n vierhonderd euro een evenwichtige allrounder in huis. Revit en Held zijn dan wel buitensporig duur, daarentegen ook het meest hoogwaardig uitgerust.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BÜSE Open RoadImporteur: Büse, tel +49 (0)247 112 690, www.buese.comPrijs: € 259,95 (jas); € 179,95 (broek)Maten: 48 t/m 64, broek ook in lengtematen 98 t/m 110 en kleine maten 26 t/m 32Kleuren: zwart, grijs/zwart (jas); zwart (broek)Gewicht: 4,16 kg (maat 56)DRAAGCOMFORT Passende snit, strak op het lichaam gesneden maar desondanks comfortabel. De bewegingsvrijheid blijft ook bij zeer sportieve rijstijl en offroad ritten dik in orde. Klasse!VEILIGHEID Standaard prima gepositioneerde protectoren met goede schokabsorberende waarden (knieën zelfs erg goed) op schouders, ellebogen en knieën. Op valzones daarentegen slechts matig slijtvast materiaal gebruikt.WEERBESCHERMING De broek hield het al na drie minuten in de test niet meer droog. Het water dat door het luchtige buitenmateriaal heen sijpelde zocht zich doeltreffend aan de voorkant een weg omhoog en kroop langs het te kort gesneden membraan naar binnen.AFWERKING/UITRUSTING Geen membraan van een gerenommeerd merk, wel is deze uitneembaar waarna het pak uitstekend en doeltreffend ventileert. Afwerking en materialen zijn gemiddeld. Erg goed daarentegen: grote, opgenaaide zakken met enorm veel bergruimte.CONCLUSIEDe opbouw van dit pak is in de basis best in orde, maar helaas hield de broek tijdens de waterdichtheidtest geen stand. Hierdoor zit er net geen ‘goed’ in voo de Büse combi, die overigens schittert met een uitstekend draagcomfort en bovenal faire prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________DAINESE D-SystemImporteur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)23-671 411, www.dainese.com Prijs: € 399,00 (jas); € 219,00 (broek)Maten: heren 44 t/m 60, dames 36 t/m 48Kleuren: groen, zwart, zwart/grijs, zwart/rood (jas); zwart (broek)Gewicht: 4,22 kg (maat 56)DRAAGCOMFORT Strak gesneden maar verrassend comfortabel tijdens het rijden. De kraag laat zich echter maar erg omslachtig sluiten.VEILIGHEID De Italianen gebruiken uitsluitend in het eigen laboratorium ontwikkelde protectoren (schouders, ellebogen, knieën) en wedden daarmee op het verkeerde paard. De initiële schokabsorptiewaarden zijn nog okay, maar de aanhoudende restkracht na de eerste impact is aan de te hoge kant.WEERBESCHERMING Een thermovoering zul je niet vinden, duidelijk een zomerpak dus. Dankzij ritssluitingen op de schouders kun je het jack in een handomdraai tot vest transformeren. Zo zit bij offroad gebruik niets de hitte meer in de weg. Prima!AFWERKING/UITRUSTING Hoogwaardige materialen, huiseigen membraan (alleen bij jas uitneembaar) dat honderd procent waterdicht blijkt en een uitstekende afwerking. Overtuigend optreden.CONCLUSIEQua uiterlijk komt het Dainese pak meer over als een wat brave toervriend. Wilde offroad spelletjes zijn dan ook nauwelijks aan hem besteed. De jas kan tot zomers vest worden omgetoverd, is doordacht en zit goed. Ook de broek is verder in orde.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________DANE Korsør/Nyborg IIIImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 459,00 (jas) / € 279,00Maten: heren: 48 t/m 64, 98 t/m 114 (lengtematen), 25 t/m 30 (kleine maten); dames: jas 36 t/m 46 en broek 36 t/m 48 en 20 t/m 24 (kleine maten)Kleuren: zwart/grijs, zwart/geelGewicht: 4,15 kg (maat 56)DRAAGCOMFORT Kraag zit uitstekend, magneetsluitingen blijken bijzonder praktisch. Goede bewegingsvrijheid, maar de snit is over het geheel aan de ruime kant.VEILIGHEID Protectorenuitrusting (schouders, ellebogen en knieën) kan beter, het materiaal dempt maar net binnen de norm. Het robuuste, slijtvaste textielweefsel daarentegen laat wel een goede indruk achter.WEERBESCHERMING Als het buiten koel is isoleert het pak goed, maar is het zomers warm of duik je het terrein in dan ziet het er qua ventilatie niet goed uit omdat het membraan niet uitneembaar is. Bij regenachtig speelt de Dane echter zijn troefkaart uit.AFWERKING/UITRUSTING Gore-Tex membraan, zorgvuldige afwerking, robuust weefsel: de Dane combi is niet gierig waar het op hoogwaardige materialen aankomt. Verder een aantal praktische details (bijvoorbeeld effectieve wijdteverstelling), maar ook te weinig waterdichte bergruimte en te kleine zakken.CONCLUSIEHet begrip veelzijdig is niet helemaal van toepassing op de Dane door de te slechte ventilatie. Wil je daarentegen over asfaltwegen richting Noordkaap dan zul je je in dit pak echter meer dan okay voelen. Solide en hoogwaardig, maar niet bepaald goedkoop. Een aanbeveling voor de pure teorrijder.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________DIFI Sierra Nevada Importeur: Motoport, tel. 0413-385853; www.motoport.nl Prijs: € 239,95(jas); € 179,95 (broek)Maten: XS t/m 3XLKleuren: lichtgrijs/zwart/oranje, grijs/zwartGewicht: 4,18 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT Een wat strakke zit, maar desondanks prima bewegingsvrijheid, evenals goede overlapping van jas en broek. Bij de hals wat krap gesneden.VEILIGHEID De standaard protectoren op de schouder (type A) zijn te klein, bij de knieën en ellebogen is daarentegen alles wel in orde, ook de schokabsorptiewaarden. Het dunne textielweefsel zonder extra inzetstukken op valzones geeft weinig vertrouwen.WEERBESCHERMING De waterdichtheidtest doorstond dit luchtige pak met uitneembaar membraan goed, alhoewel de buitenstof na tien minuten gesimuleerde regen wel relatief veel water had geabsorbeerd. Voor ritten onder de 15° is thermo onderkleding aan te raden.AFWERKING/UITRUSTING Afwerking en kwaliteit van de materialen zijn niet van topniveau, maar voor deze prijsklasse alleszins redelijk. De uitrusting bewijst zich met zijn vele, goed bruikbare buitenzakken en een groot rugvak als zeer nuttig.CONCLUSIEOngelofelijk consequent toegespitst op variabele inzet in zowel terrein als op asfalt. Vooral de uitstekende ventilatie laat bij pittige offroad ritten nauwelijks iets te wensen over. En dat voor een meer dan goede prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HEIN GERICKE Desert TRGImporteur: Hein Gericke, tel. 020-4119269. www.hein-gericke.nl Prijs: € 199,95 (jas); € 149,95 (broek)Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart/beigeGewicht: 4,3 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT De snit valt over het geheel wat klein uit, in het bijzonder de broekspijpen die tijdens de rit daardoor nogal eens omhoog willen kruipen. Rond het middel zit hij daarentegen comfortabel.VEILIGHEID De werking van de protectoren op schouders en ellebogen is niet slecht en op de knieën zelfs prima. Waarom echter alleen de voor kleine maten bestemde protectoren van type A worden gebruikt, is ons een raadsel.WEERBESCHERMING Zonder uitneembaar (maar wel absoluut waterdicht) membraan zijn de ventilatieopeningen eigenlijk alleen voor de show, koeling is nauwelijks mogelijk. Veel sterker komt de TRG bij koud weer uit de bus, want de thermovoering doet zijn werk goed.AFWERKING/UITRUSTING Broek met ruime buitenzakken, goed toegankelijk zakken van de jas, daar is over nagedacht. De afwerking is goed, het buitenmateriaal en het huismerk Sheltex membraan laten bovendien ook een goede indruk achter.CONCLUSIEOndanks wat puntverlies bij draagcomfort en veiligheid is het eindoordeel over de TRG toch positief. Helemaal wanneer je de absolute bodemprijs erbij in ogenschouw neemt. Wie met de pasvorm kan leven, moet nu zijn slag slaan.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HELD Carese/TornoImporteur: Jos Haanepen, tel. 0547-850 527, tel. joshaanepen.nlPrijs: € 499,00 (jas); € 399,00 (broek)Maten: S t/m 5XL, broek ook in L-S t/m L-XXL (lengtematen) en K-M t/m K-2XL (kleine maten)Kleuren: zwart/grijs, grijs/rood.Gewicht: 4,86 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT Let’s go offroad! Turnoefeningen in het terrein zijn door de uitstekende bewegingsvrijheid geen enkel probleem. Hier drukt of knelt niets en de snit sluit prachtig strak aan op het lichaam. Zelfs bij hoge snelheid op de weg fladdert er niets.VEILIGHEID In dit testveld de combi met de beste protectoren, top waarden in combinatie met een goede zit. Perfect zou zijn als heup- en rugprotector(en) standaard zouden zijn en niet optioneel. Qua veiligheid zit je met de Held combi echter verder op de eerste rang.WEERBESCHERMING Het mag misschien een momentopname zijn, feit is dat de Torno broek het niet droog hield. Spijtig, want de gemiste punten kosten hem de overwinning. Wat betreft de warmteregulering bevindt dit pak zich met zijn doordachte ventilatie namelijk op het allerhoogste niveau.AFWERKING/UITRUSTING In één woord super. Veel goed bruikbare bergruimtes, makkelijk te bedienen ventilatie en magneetsluitingen, Gore-Tex membraan, uitneembare voering en hoogwaardig textiel.CONCLUSIEEen van de meest hoogwaardige en veilige kandidaten, met een zeer ruim maatspectrum, veel zinvolle details, geweldige uitrusting en zeer grote offroad deugdelijkheid. Hij valt door de mand bij de waterdichtheidtest en verspeelt daarmee misschien wel de overwinning.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________IXS [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]Montevideo/Caracas Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 329,95 (jas); € 269,95 (broek)Maten: S t/m 5XL (heren), broek bovendien LL t/m L2XL (lengtematen) en KL t/m K2XL (kleine maten)Kleuren: grijs/blauw, grijs/rood, grijs/zwart, zwart/grijs (jas); grijs/zwart, zwart/grijs (broek)Gewicht: 4,78 kg (maat 52)DRAAGCOMFORT Sluit voor een textielcombi bijna huidna aan, een perfecte wijdteverstelling draagt verder bij aan de sportieve zit. Dit zonder dat het ten koste gaat van het draagcomfort. Top! Ook de kraag zit prima. VEILIGHEID De nogal lompe protectoren (alleen op schouders, ellebogen en knieën) van goedkoop schuimrubber dempen dan wel tamelijk goed, de krachtafbouw zou daarentegen een stuk beter kunnen. Daarbij zitten ze wel stevig op hun plek en dekken de gewrichten goed af. WEERBESCHERMING Regenbescherming honderd procent in orde, isolerend vermogen ook helemaal goed. Dankzij de wat oppervlakte betreft extreem grote variabele ventilatie op voorzijde en rug extreem goed geschikt voor zomers toeren en uitvoerige offroad trips.AFWERKING/UITRUSTING Een solide mix van goede, maar minder bekende materialen, die uitstekend zijn verwerkt. Erg praktijkgerichte uitrusting voor zowel weg als terrein en bovendien een prima afwerking.CONCLUSIEAl bij het passen geeft dit hoogwaardige pak je een goed gevoel. Bij de eerste rit, ook weg van het asfalt, word je definitief verliefd op de prettig zittende, aangenaam luchtige IXS. Geweldig veel waar voor je geld.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________MACNA Oasis/NomadeImporteur: Splash Design, tel. 0413-389089, www.splash-design.nl Prijs: € 229,95 (jas); € 169,95 (broek)Maten: S t/m XXL, broek bovendien in LM t/m LXXL (lengtematen) en KL t/m K3XL (kleine maten)Kleuren: grijs/oranje, lichtgrijs/blauw, lichtgrijs/bruin, lichtgrijs/rood, zwart (jas); grijs, lichtgrijs, zwart, zwart/geel (broek)Gewicht: 4,36 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT De proporties kloppen niet helemaal, jas en broek zitten te strak of zijn in een maat groter juist net iets te wijd. De breedteverstelling van de mouwen helpt overigens wel enigszins, maar met een passende wijdte knelt het dan bij de ellebogen.VEILIGHEID De werking van de protectoren op de schouders (te klein voor de geteste maat), ellebogen en knieën is ronduit prima, maar door de ruime zakken kunnen deze makkelijk verschuiven, iets dat je voor een deel kunt opvangen met de stelriemen.WEERBESCHERMING Heb je eenmaal de handschoenen in de mouwen weggestopt, dan is het pak honderd procent waterdicht. En dat is goed. Met membraan ventileert het pak niet optimaal, maar zonder is het ook uitstekend geschikt voor de warme zomer.AFWERKING/UITRUSTING Gezien de prijs een heel redelijke standaarduitrusting met enkele praktische, doordachte details. Wel een te korte verbindingsrits.CONCLUSIEDe Macna krijgt dan wel de rode lantaarn uitgereikt, een echte verliezer is hij nou ook weer niet. Bij pasvorm en veiligheid valt er wat te verbeteren, maar over het geheel genomen is het toch een uitgebalanceerde mix met een goede weerbescherming. Zeker gezien de heel redelijke prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________REV’IT DefenderImporteur: Rev’it, tel. 0412-696 732, www.revit.euPrijs: € 549,00 (jas); € 399,00 (broek)Maten: S t/m XYL, M t/m XXL (lengtematen), M t/mXYL (kleine maten)Kleuren: grijs/bruin, grijs/rood, grijs/zwart (jas), grijs/zwart, zwart (broek)Gewicht: 4,86 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT Relatief zwaar en volumineus aanvoelend (dikke thermovoering) pak, verder echter zeer comfortabel door uitstekende snit en erg comfortabele kraag. Daarnaast ook een uitstekende bewegingsvrijheid.VEILIGHEID Asymmetrisch geplaatste protectoren met uitstekende zit en erg goede werking, robuuste materialen en goed verstevigde valzones. Heup- en rugprotectie niet standaard, iets dat je bij deze prijs best mag verwachten, maar verder had hier zomaar de testwinnaar kunnen staan.WEERBESCHERMING Bij temperaturen onder de 15° lekker warm en ook als het warmer wordt zelfs met membraan bijzonder aangenaam. Hartje zomer en in het terrein kun je thermovoering en membraan beter ergens opbergen.AFWERKING/UITRUSTING Eersteklas uitgerust met Gore-Tex membraan, hoogwaardig textiel en eersteklas sluitingen en ritsen. En dat alles puik afgewerkt. Alle lof!CONCLUSIEAan alle verplichtingen voldaan! De Rev’it is een extreem veelzijdig allroad toerpak voor alle weersomstandigheden, met als enige maare het forse prijskaartje van bijna duizend euro. Enige daarentegen dat te wensen overblijft is een volledige protectorenuitrusting.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________SPIDI Voyager 2/VTMImporteur: Nesmo BV, tel. 035-523 4024, www.nesmo.nlPrijs: € 299,95 (jas); € 239,95 (broek)Maten: M t/m 4XL (jas), S t/m 3XL (broek)Kleuren: grijs/blauw, grijs/zwart, zwart (jas); grijs/zwart, zwart/grijs (broek)Gewicht: 4,21 kg (maat XXL)DRAAGCOMFORT In het algemeen goed, al zal niet iedereen even gecharmeerd zijn van de wat krappe taille. Daarentegen wel een ruime overlap van broek en jas. Voor slanke types erg comfortabel.VEILIGHEID Een wat slappe gordel in plaats van een stevige verbindingsrits tussen jas en broek zit een betere score in de weg, want de Spidi combi blinkt verder uit met een uitstekende protectorenuitrusting (ook standaard op heupen), prima zit en goede werking. Enkel de rugprotector is niet standaard.WEERBESCHERMING Honderd procent waterdicht en uitstekend isolerend vermogen, bij slecht weer ben je het mannetje. De ventilatie daarentegen is door het niet uitneembare membraan maar matig.AFWERKING/UITRUSTING Bretels en eigen fabrikaat H2Out-membraan laten zich van hun goede kant zien, de gebruikte materialen en afwerking is eveneens okay, echter net niet op het niveau van de eredivisie.CONCLUSIEDe modieuze Italiaan is een aanbevelenswaardig toerpak. Offroad trips zijn misschien net iets te hoog gegrepen door de slechts matige ventilatie. Wel uitstekend: de enige combi met standaard deugdelijke heupprotectoren tegen een heel nette prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________VANUCCI OkovangoImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nl Prijs: € 359,95 (jas); € 299,95 (broek)Maten: 48 t/m 58Kleuren: beige/zwart/oranje, grijs/zwart, zwart (jas); beige/zwart/oranje, zwart (broek)Gewicht: 4,58 kg (maat 56)DRAAGCOMFORT Middelmatig comfortabele kraag en daarnaast zijn de mouwen ook erg krap gesneden. Dat was het dan ook wat betreft de kritiek, verder zit het allemaal prima.VEILIGHEID Leren opzetstukken op de valzones, klasse! En ook de protectoren (schouders, ellebogen, knieën) met een uitstekende werking en robuuste zit leveren flink punten op. Jammer van de korte verbindingsrits die bij een val problemen kan geven.WEERBESCHERMING Het membraan houdt bij hevige regen met gemak stand, de thermovoering houdt je daarnaast ook onder de 15° uitstekend warm. De ventilatieopeningen vallen wat gebrekkig uit waardoor het pak voor sportief gebruik in het terrein niet echt geschikt is.AFWERKING/UITRUSTING Kwalitatief hoogwaardig textiel in combinatie met een uitneembaar Sympatex membraan. Ook de afwerking mag gezien worden, net als de uitrusting met onder meer gegarandeerd waterdichte zakken.CONCLUSIEHet betrouwbare pak uit de premium lijn van Motozoom is geen koopje, maar daarvoor krijg je wel een uiterst weerbestendige outfit met een lekker rijke uitrusting, bijvoorbeeld leren opzetstukken en veel praktische details zoals de bruikbare zakken. Prima alternatief![Logo MotoPlus]-oordeel: goed

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.