+ Plus

Test 10 waterdichte handschoenen

Moeten korte handschoenen überhaupt in overweging genomen worden door de veiligheidsbewuste motorrijder, of kun je dan net zo goed zonder handschoenen rijden? Nou nee, trek ze maar aan! Goede exemplaren bieden immers dezelfde bescherming als lange varianten, daarnaast zorgen ze ervoor dat je je handen lekker droog houdt. Lukt dat ieder paar korte handschoenen? Om daar antwoord op te krijgen hebben we tien paar korte waterdichte handschoenen voor je getest.

Een korte handschoen gecombineerd met een waterbestendig en ademend membraam. Meer stond er niet op het eisenlijstje dat we richting de deelnemers van onze MotoPlus-handschoenentest stuurden. En omdat we over zaken als een adviesverkoopprijs geen woord repten, is het deelnemersveld lekker verdeeld. Zo gaat de goedkoopste voor net geen 70,- euro over de toonbank, terwijl je voor de duurste meer dan het dubbele kwijt bent. Relatief onafhankelijk van de prijs, zijn ook de verschillen in design-filosofieën bij de fabrikanten goed zichtbaar. Een extra stripje rubber op de linker hand om regendruppels van het vizier te vegen is iets wat we vaak tegenkomen, maar niet bij iedereen.

Ook op het gebied van protectie worden uiteenlopende keuzes gemaakt. Kies je bijvoorbeeld voor textiel, leer of kunststof om de kwetsbare delen te verstevigen? En de is de knokkelprotector gemaakt van carbon, hard kunststof of stop je er juist helemaal geen protector in?

Om gecertificeerd te worden als motorhandschoen is dit namelijk niet noodzakelijk. Neem de in Frankrijk verkrijgbare toelating. Die stelt geen eisen voor de aanwezigheid van een knokkelprotector. Handschoenen zonder protector zijn overigens eenvoudig te herkennen aan de codering op het label. Deze motorhandschoenen hebben onder het motorfiets-pictogram alleen de aanduiding van het beschermingsniveau staan. De aanvullende afkorting KP, wat staat voor Knuckle Protection – oftewel knokkelprotector, ontbreekt. In onze test is dat zo bij de handschoenen van Macna en Spidi. Difi heeft daarentegen, geheel verassend, een handschoen zonder enige certificering toegezonden. Nu zal dat juridisch gezien niet voor problemen zorgen, aangezien je in Nederland niet verplicht bent met goedgekeurde motorhandschoenen te rijden. Maar het kan in het buitenland wel voor problemen zorgen. Over het buitenland gesproken: alle handschoenen in deze test zijn in Azië geproduceerd, ook als de ontwikkeling ervan in Duitsland, Italië of België heeft plaatsgevonden. Dat is uiteraard geen probleem, aangezien alle handschoenen van degelijke kwaliteit zijn. Tenminste, dat was zo op het eerste oog. Eenmaal nat vallen er toch een aantal door de mand. Zo blijken slechts drie handschoenen onze dompel- en vultest zonder enige problemen te doorstaan. En hoewel de andere kandidaten tot aan de middelsterke regenbui nog prima mee konden komen, is het toch een treurige constatering.

Een belangrijk veiligheidskenmerk in deze test – en een vaak genoemd argument tegen het dragen van korte handschoenen – is het gevaar dat de handschoen eenvoudig uitschiet bij een eventuele val. Zeker als je enkele meters over het asfalt glijdt. Dit nadeel viel ook in onze test op. Zo faalden vele polsriemen. Aan de andere kant zijn er ook exemplaren die absoluut niet onder doen voor handschoenen met een lange schacht. In dat opzicht kun je je als motorrijder dus best op een kort exemplaar trakteren.

Geteste handschoenen:

Held Madoc       € 99,95
Modeka Sonora Dry        € 79,90
iXS Tour ST-Plus Kurz      € 79,95
Richa City Gore-Tex        € 99,00
Alpinestars Belize Drystar            € 149,95
Dainse Solarys Short Gore-Tex  € 139,95
Rev’it Hydra H2O             € 84,99
Spidi Bora H2Out             € 89,90
Macna Passage € 69,95
Difi Troy Aerotex             € 74,95

Zo test MotoPlus

Ieder paar handschoenen moest zich eerst bewijzen in de praktijktest. Daarvoor reden drie redacteuren eerst in het voorjaar, in lenteachtige temperaturen, met de handschoenen rond. Dit werd midden juni, met het kwik op een stevige 35°C, herhaald. Bij beide rondes werd vooral gelet op pasvorm/draagcomfort (25 punten) en de ademende en isolerende kwaliteiten, die samen met de aparte watertest in het dompelbad, onder het criterium weersbescherming (30 punten) vallen. Aspecten als materiaaldikte, de kwaliteit van de polsband en schokabsorptie van protectoren zijn bij de proefopstelling van protectorenfabrikant Sas-Tec getest. Het resultaat van deze tests wordt samengevat in de categorie uitrusting/afwerking (15 punten).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-