+ Plus

Techniek – Aprilia RS660

Aprilia geeft weer eens een visitekaartje af in de middenklasse. Met de 100 pk sterke RS660 en fascinerende techniek hebben de Italianen een supersport van de buitencategorie op de wielen gezet. Omdat de officiële presentatie nog even op zich laat wachten, werpen we vast een blik op de techniek van deze ranke Italiaan.

Heel veel hebben de Italianen nog niet losgelaten over hun nieuwe middenklasse supersport. Net als Harley-Davidson met de nieuwe Pan-America en Bronx doen ze bij Aprilia erg geheimzinnig als het over de nieuwe RS660 gaat. Een ding is in ieder geval duidelijk, want geen enkele fabrikant zou vandaag de dag zo’n enorm ontwikkelingstraject starten als het om slechts één motorfiets ging. De afgelopen najaar op de EICMA in Milaan gepresenteerde RS660 is dan ook pas de klap van Aprilia in deze inhoudsklasse. Er werd meteen ook al een prototype van een Tuono 660 geshowd en oplettende beursbezoekers konden met een beetje fantasie in een dichtbegroeide glazen vitrine op de Aprilia-stand ook al een allroad ontwaren. De naam van deze op zijn vroegst in 2021 op de markt te verschijnen concurrent van de Yamaha Ténéré 700? Aprilia Tuareg 660.
Kloppend hart van deze nieuwe Aprilia-modellijn is uiteraard het motorblok. Die zou zijn gebaseerd op de voorste cilinderbank van de V4 1100 van de Italianen. Deze 217 pk sterke krachbron mag 13.500 toeren draaien, en zou op halve kracht, als 550 dus, goed zijn voor een dikke 108 pk. De nieuwe twin draait beduidend minder toeren en vindt het bij 11.500 toeren welletjes. Maar de 110 cc extra longinhoud zorgt wel voor een afgetekende plus aan koppel. Vermoedelijk hebben de Aprilia-ingenieurs vergeleken met de V4-superbike de slag van het blok verlengd. De 81-mm-zuigers zullen samen met de bekende cilinderkop in ieder geval voor voldoende punch zorgen.

Behoorlijk spectaculair voor een middenklasser is het slim geconstrueerde frame. Het hoofdframe bestaat uit twee aan elkaar geboute helften en is daardoor makkelijk te gieten. Het blok is een dragend gedeelte, waarin ook de eveneens gegoten swingarm scharniert.
De RS is voorzien van de modernste lichttechniek met bochtenfunctie en uiteraard van bijzonder compleet elektronicapakket met onder andere een TFT-dashboard, 6-assige IMU en alle denkbare rij- en schakelhulpsystemen. Zo hoog is de lat in de middenklasse nog nooit eerder gelegd. Zelfs cruise control en een geïntegreerd navigatiesysteem kunnen worden aangevinkt in de optielijst. Ook de stroomlijn ontkwam niet aan foefjes, is voorzien van geïntegreerde aerodynamische hulpjes en is dubbel uitgevoerd.
Wat gewicht betreft laten de technische gegevens echter een ander beeld zien dan de euforische tekst in het officiële persbericht van Aprilia. Met 169 kilo weegt de 660 slechts acht kilo minder dan de twee keer zo sterke 1100 V4. Echt licht bouwen kost ontzettend veel geld en dat is in de middenklasse geen haalbare kaart. Onder de streep doet de nieuwe Aprilia dus bijna alles goed. Geweldig design, technisch top en wat prijs betreft hopelijk betaalbaar als opstap-supersport. In dat geval hebben ze bij Aprilia een potentiële hardloper in huis.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.