+ Plus

Sleuteltips

Menigeen droomt er vaak van: toveren met gereedschap en kunnen sleutelen als een prof. De praktijk blijkt met woede, vertwijfeling en geschaafde knokkels vaak anders. Maar dat is geen reden om de schroevendraaier aan de wilgen te hangen. Iedere prof is ook ooit beginner geweest. Wat dat betreft is sleutelen net als klussen, al doende leert men! En voor je het weet sta je aan het begin van een heel nieuwe fase in je motorleven!

De weg naar een volleerd sleutelaar: beginnen als onwetende kluskneus en door het oplossen van veelal spannende raadsels steeds moeilijker opdrachten kunnen uitvoeren. Je leert toch het snelst door de handjes ook daadwerkelijk vies te maken. Maar opgepast, er zijn vele valkuilen, die je alleen met de juiste tips en trucs en met het juiste gereedschap kunt omzeilen! De voorbereiding: eerst reinigen, dan pas repareren! Bij een aantal werkzaamheden kan vuil later schade veroorzaken aan schroefdraad of pasvlakken. Zet de motorfiets op een vlakke, stabiele ondergrond en bedenk dat er bij sleutelwerk al snel olie, koel- of remvloeistof kan lekken. Dat vervuilt niet alleen de werkomgeving, maar is ook nog eens slecht voor het milieu. Leg daarom kranten, een oud stuk kleed of een milieumatje onder de motorfiets. Zorg er ook voor dat je voldoende poetsdoeken bij de hand hebt.
Bescherm jezelf tegen agressieve vloeistoffen als remreiniger en accuzuur. Handschoenen en een veiligheidsbril zijn niet voor watjes, ze laten zien dat jij een prof bent. Zorg er ook voor dat de ruimte voldoende verlicht is. Een paar TL-balken functioneren prima en zijn bovendien niet duur. Een extra tip: een mijnwerkerslamp, looplamp of verplaatsbare bouwlamp vergemakkelijken het werken in donkere hoeken en gaten. Leg voor je begint te sleutelen vast alle gereedschap klaar dat je denkt nodig te hebben. Wat je minimaal nodig hebt staat in de kaders van de betreffende klusjes aangegeven. Kies bij de aanschaf van gereedschap voor de meer gerenommeerde merken en koop geen gereedschap uit de knakenbak van je lokale tankstation. De kwaliteit is vaak zo beroerd dat ze er eigenlijk een wapenvergunning bij af zouden moeten geven. Merkgereedschap is onbeschrijflijk veel beter. Dat heeft uiteraard zijn prijs, maar in veel gevallen krijg je er levenslange garantie op, wat het toch een duurzame investering maakt.

Ook belangrijk om bij de hand te hebben voor je begint te sleutelen is een reparatie- of werkplaatshandboek van de betreffende motorfiets. Daarbij helpt het als je van tevoren al het goede hoofdstuk een keer aandachtig hebt doorgenomen. Een beetje voorbereiding kan geen kwaad tenslotte. In een goed werkplaatshandboek staan elektrische schema’s, gedetailleerde informatie over de benodigde hoeveelheid vloeistoffen, maten en gewichten en opengewerkte tekeningen of detailfoto’s. Ook zijn de meeste handelingen stapsgewijs beschreven. Het meest ideaal zijn de originele werkplaatshandboeken die bestemd zijn voor de dealers, deze zijn echter nooit via een uitgever aan particulieren verkocht. Intussen staan er al wel veel op internet, bijvoorbeeld op Ebay en Marktplaats. Er is gelukkig ook voldoende aanbod van commercieel uitgebrachte handboeken. Uitgeverij Peters verkoopt ze in het Nederlands, maar het aanbod van Duits- en Engelstalige boeken is veel ruimer. Clymer, Haynes en Bucheli zijn de belangrijksten op dit gebied. Heb je de juiste lectuur voor de reparatie gevonden, neem dan eerst alle stappen een keer rustig ‘droog’ door. Dat kan namelijk voorkomen dat je bij een bepaalde reparatie minimaal met z’n tweeën moet zijn en daar wil je niet halverwege het traject achterkomen.

Zorg er altijd voor dat je het overzicht behoudt en alles onder controle hebt. Ga niet naar een hoger stadium, wanneer je niet zonder woede-uitbarstingen en rondvliegend gereedschap de klusjes op het huidige niveau kunt klaren. Ga in dat geval eerst maar afkoelen met een bakje koffie. Zorg er wel voor dat de half gestripte motorfiets niet in de weg staat of in de regen achter blijft. Overigens, de vermelde reparatietijd betreft een richttijd, het uiteindelijke doel is om de klus naar behoren te klaren en dan maakt het niet uit of je er een paar minuten langer voor nodig hebt. Siert een fikse grimas je gezicht na het uitvoeren van alle werkzaamheden in een bepaald stadium, dan zijn felicitaties op zijn plaats en kun je doorstromen naar het volgende niveau.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-