Nieuws

Rob Groenevelds Phil Read helmen

Door de onvoorwaardelijke liefde voor een helmdesign doet een mens soms rare dingen. Robert Groeneveld zoekt niet alleen stad en land, maar de gehele (digitale) wereld af op zoek naar helmen van Phil Read. De teller staat nu op vijf. Twee daarvan zaten ooit op Reads eigen hoofd.

De iconische helm van Giacomo Agostini in het rood, wit, groen en goud doet Robert Groeneveld geen ene mallemoer. “Een niets betekenend Italiaans vlaggetje, meer is het niet”, zegt hij. De helm van Barry Sheene is niets anders dan een kunststof ondergrond om een zeven en een eend op te plakken. Mike Hailwood? “Een bonte verzameling van gouden en witte strepen.” Kenny Roberts? “Een wit vogeltje op een gele helm.”
De liefde voor Reads zwart-wit-helm gaat diep. Voor Groeneveld is er maar één helm, de rest van de wereld weet alleen nog niet dat zij er precies zo over denken. “De helm van Read heeft uitstraling en is met afstand de bekendste helm. Als iemand dat zwart-wit-patroon ziet, denkt hij direct aan Read. Het design is strak en simpel. Less is more. De helm wordt tot op de dag van vandaag nog altijd verkocht en er is geen tweede helm zo herkenbaar als deze. Dat maakt hem uniek.”

Tegenwoordig kosten Read-replica’s hem geld, maar vroeger verdiende Groeneveld er juist zijn boterham mee. “In 1975 had Jan Smit van Safe Motors een probleem; op zaterdag kon hij geen personeel vinden. Hij vroeg of ik hem wilde helpen en dat ben ik gaan doen op de kledingafdeling. We verkochten er onder meer integraalhelmen. Die begonnen vanaf 1971 vanuit de Grand Prix-wereld aan een onstuitbare opmars. De eerste integraalhelmen die gewone motorrijders konden kopen, waren van Nolan, Bell, Life en ook van Premier. Dat was toen nog Amerikaans en de helmen waren loodzwaar.”

De populariteit van de integraalhelm ontging Groeneveld niet en het spoorde de koopman in hem aan tot actie. Toen Phil Read eigenaar werd van de Premier-fabriek wilde hij daarom de import regelen bij de Britse coureur. “We verkochten die helmen als warme broodjes, dus ik wilde die natuurlijk dolgraag importeren. Op Schiphol heb ik met Phil Read afgesproken en hoe het me in mijn Steenkolen-Engels is gelukt, is me nog altijd niet duidelijk, maar toen ik hem beloofde exclusief Premier-helmen te gaan verkopen, was de deal al rond.”
Het succes van Premier in die tijd is volgens Groeneveld gemakkelijk te verklaren. “Dat waren de designs. Alles was er goed aan. De andere helmfabrikanten verkochten helmen in een effen kleur. Bij Premier hadden we al special paint, waarmee bijvoorbeeld Jos Schurgers en Bruno Kneubühler reden. We verkochten er duizenden.”
Van verkopen is in die jaren geen sprake, volgens Groeneveld, eerder van uitdelen. “Die dingen waren zo populair dat mensen zelfs helmen kochten die twee maten te groot waren. Als ze maar een integraalhelm hadden. Het was levensgevaarlijk, je draaide die helmen bij het passen zo achterstevoren op hun hoofd, maar ze wilden hem per se hebben.”

Als mens heeft Groeneveld Read hoog zitten. Drie keer spreken ze elkaar en altijd is de Britse coureur vriendelijk. Helaas kan zijn zakelijke talent niet tippen aan zijn talent als coureur. “Read begon de helmen te produceren in Ierland en daar is het faliekant mis gegaan. De kwaliteit van de Ierse helmen was echt bar slecht, het werden eerder pispotten. Daardoor was het imago zo naar de knoppen.”
Het imago mag dan in rook zijn opgegaan, maar Groenevelds liefde voor de Read-replica is onverwoestbaar. Dat weet ook Jos van Gent – de eigenaar van Lookwell Leathers – en die biedt Groeneveld daarom een door Phil Read gesigneerde Premier aan. Het is nog zo’n loeizwaar Amerikaans oudje met een enorm vizier. “Jos weet dat ik dol ben op die helm. Dat eerste exemplaar wakkerde de nostalgie en de verzamelwoede bij me aan. Net zoals elke verzamelaar begin je er met één en dan wil je automatisch meer.”

De huidige Nederlandse Premier-importeur is goed voor replica nummer twee. “Van Arno Gaalman kreeg ik een gloednieuwe Premier, dit keer uit Italië”, vertelt Groeneveld. Nummer drie is direct een heel speciale. Hij komt helemaal uit Amerika, maar veel leuker nog is dat Phil Read hem ooit droeg.
Met vier zwart-witte Premiers op de kast wil Groeneveld ook een Arai. Die vindt hij al snel en ook dit is een uiterst bijzondere helm. Hij is gesigneerd door Phil Read, die er (waarschijnlijk voor een dame) ook twee kruisjes bij plaatst. Die kusjes waren niet voor Groeneveld bedoeld, maar voor € 75,- kocht hij ze gewoon. Hij betaalt sowieso niet de hoofdprijs voor de helmen. “Mijn verhaal werkt blijkbaar zo aanstekelijk dat mensen het me gunnen.”

Heel complex is het verhaal van Groeneveld eigenlijk niet. Het komt neer op het plaatsen van een advertentie met de tekst ‘Gezocht: Premier-helm, Phil Read-design, maat niet belangrijk, mag beschadigd zijn’. Meer is het niet, maar het levert contact op en dan merkt Groeneveld dat mensen hem graag iets gunnen. “Zo plaatste ik laatst een advertentie voor een Cromwell, want die wil ik laten spuiten in Read-kleuren. Daarop kwam een reactie: ‘Heb er wel een aantal, kom maar halen.’ Kreeg ik zelfs twee Cromwell-helmen voor niets. Schrijf maar op dat Cor van Iperen een ontzettend aardige gozer is”, zegt Groeneveld. De spuiter moet nog aan de slag, maar het voelt meer dan waarschijnlijk dat ook met een zwart-wit Cromwell op de schappen de helmenhonger nog niet is gestild. Dus mocht iemand nog een zwart-wit-exemplaar hebben staan, dan is een kleurrijk mens daar zeker in geïnteresseerd.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-