+ Plus

Roadbook-tour Zeeuws-Vlaanderen

We zitten weliswaar nog middenin de meteorologische winter, maar toch is het alweer tijd voor de eerste roadbook-tour van het jaar. En die voert grotendeels door misschien wel de meest toeristische provincie van Nederland, die tegelijkertijd door motorrijders vaak wordt overgeslagen: Zeeland! Op naar de achtertuin van Bløf!

Er kleeft een beetje mystiek aan Zeeuw-Vlaanderen. Waarom geen idee, misschien wel omdat dit meest zuidwestelijke deel van ons land tot 2003 vanuit Nederland enkel via de veerdienst bereikbaar was. Het ligt kortom niet naast de deur, ook het iets hoger, op Zuid-Beveland gelegen startpunt bij de McDonalds in Goes niet. Maar het gaat uiteindelijk om de reis en niet de bestemming, is het niet?
In Goes begint ook de spoorlijn naar Borsele, waar tegenwoordig een stoomtrein rijdt. De route loopt langs het fraaie stationnetje van Hoedekenskerke, vanaf daar rijdt de trein nog door naar het eindpunt Oudelande. Het spoor richting Borsele is niet meer geschikt om te berijden.
Vlak bij Vlissingen gaat de route een stukje over de N62, waar je door de Westerscheldetunnel gaat. Met 6,6 kilometer is dit de langste tunnel van Nederland, waarbij er voor motoren overigens een toltarief van € 2,50 wordt gehanteerd. Aansluitend gaat het verder en krijgt de dag een klein beetje een internationaal karakter. We passeren de grens met België en in het plaatsje Watervliet vind je het eerste MotoPlusPunt van vandaag bij café ‘t Dorpshart.

 

Vanaf het buurtschap Maagd van Gent rij je een hele tijd echt over de grens met Nederland. De grens ligt midden op de weg, of net achter de bebouwing aan de linkerkant van de weg. Op diverse plekken zie je bordjes met de waarschuwing ‘verkeerskussen’. Die borden zijn zeker geen overbodige luxe, want het zijn flinke jongens, de gemene drempels die hier asfalt ‘opleuken’. Ook rij je regelmatig over wildroosters, en bestaat er een gerede kans dat er schapen op de weg staan.
In Hulst is het tweede MotoPlusPunt van de route: Brasserie Oud Hulst. Omdat deze locatie niet elke dag open is, is er verderop in de route ook nog een derde MotoPlusPunt opgenomen.
Even voor die derde stop rij je langs de Hedwigepolder. Dit gebied is onteigend en alle woningen zijn gesloopt, zodat het gebied onder water kan worden gezet als natuurcompensatie. En dan zoals beloofd het derde MotoPlusPunt van vandaag, dat zich in een heel bijzonder dorp bevindt: Doel. Er zijn plannen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven op deze plek. Bijna alle woningen in dit dorp zijn opgekocht en staan leeg, waardoor het een spookachtige plek is geworden. Het uitzicht op de plaatselijke kerncentrale maakt het lugubere beeld alleen maar sterker. Bij de ingang van het dorp staat een barrière, maar met de motor kun je er echter gewoon langs. In de molen aan de Schelde bevindt zich vervolgens het derde MotoPlusPunt, die overigens enkel op zaterdag, zondag, maandag en dinsdag geopend is.

 

Kort na De Molen in Doel gaan we via de Liefkenshoektunnel onder de Schelde door. Ook dit is een toltunnel dus hou geld of een creditcard bij de hand. Het groene grensgebied weg heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de bedrijvigheid van het Antwerpse havengebied, een behoorlijk indrukwekkend schouwspel. Na het paseseren van de grens tussen Zandvliet en Leemberg wordt het gelukkig weer wat groener, niet veel later dient zich in Hoogerheid alweer het einde van deze bijna 170 kilometer lange tocht aan.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-