Nieuws

Roadbook-tour Watertorens

Rond 1840 werd in Nederland begonnen met het bouwen van watertorens. Deze hadden vooral een functie in de centrale drinkwatervoorziening, als buffer voor tijden waarin veel water werd gevraagd, maar ook om voldoende waterdruk te hebben. De karakteristieke bouwwerken zijn vaak prachtig om te zien, zoals je bij deze roadbook-tour zelf zult ondervinden

Het startpunt van deze bijna 180 kilometer lange route, die grotendeels door Zuid-Holland loopt, ligt vlak aan de A20. Bij deze McDonalds vestiging ligt ook een groot tankstation, prima gelegenheid kortom om met een volle maag en tank aan deze tocht te beginnen.

En die gaat zoals gezegd langs een flink aantal watertorens. Behalve voor drinkwater werden deze ook vaak gebruikt voor het vullen van stoomtreinen en voor de industrie. Omdat ze door hun formaat doorgaans echte blikvangers zijn, is er vaak veel aandacht besteed aan het uiterlijk. Soms betreft het een waar pareltje in het landschap, er zijn echter ook exemplaren die grijs en lelijk zijn. Inmiddels zijn veel watertorens niet meer als zodanig in gebruik en hebben ze een andere functie gekregen. Vaak als woning, B&B, uitkijktoren of expositieruimte. Door de bijzondere bouw vraagt het vaak veel creativiteit om een goede invulling te geven. Wil je hierover meer weten, kijk dan eens op www.watertorens.nl.
Een markant voorbeeld is de watertoren van Moordrecht. Deze 33 meter hoge, fraaie kolos valt al van ver op, wanneer je langs de dijk van de Hollandsche IJssel kronkelt. Dit rijksmonument is omgevormd tot een woning/atelier.
Dijkweggetjes zitten er trouwens erg veel in deze route. Normaliter de garantie voor veel verkeersdrukte, maar hier is het over het algemeen heerlijk rustig toeren.

Net buiten Ouderkerk aan den IJssel staat ook een watertoren, eentje uit de categorie ‘minder fraai’. Het gevaarte is puur een betonnen bak op een onderstel van baksteen, en heeft momenteel geen functie. Een mooier exemplaar krijg je op het netvlies wanneer je over de dijk bij Krimpen aan de Lek rijdt. Aan de ene kant zie je de hoge (leegstaande) watertoren, aan de andere kant de molens van Kinderdijk. Hoe Nederlands wil je het hebben!

Verreweg de mooiste watertoren van de route staat in Schoonhoven. Daarvoor moet je wel even echt een woonwijk in, maar het is zeker de moeite waard om te gaan kijken. Het gebouw lijkt wel een sprookjeskasteel en kan nu worden afgehuurd voor een overnachting op niveau.
In Schoonhoven bevindt zich ook het eerste MotoPlusPunt, vlak bij het pontje over de Lek. Verbaas je niet dat je er nog meer collega motorrijders tegenkomt. Om er te komen rij je namelijk via de Veerstraat, deze is afgesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, met een motor mag je dus wel in.
Aan de overkant van de Lek zie je al snel de witte watertoren van Meerkerk opduiken. Deze is omgebouwd tot kantoor, maar boven de ingang staat nog steeds een verwijzing naar de Drinkwaterleiding.

Het tweede MotoPlusPunt vind je in Dordrecht, deze is zelfs gevestigd in een watertoren. De toren bevat behalve een restaurant en een aantal hotelkamers ook een uitzichtplateau op de zevende verdieping.
In het laatste deel van deze tour kom je net voor Oud-Beijerland langs de kleinste watertoren van Nederland. Deze is slechts 18 meter hoog en oorspronkelijk bedoeld voor de watervoorziening van het dorp Heinenoord. Hij staat aan de buitenzijde van dijk , terwijl de bebouwing aan de binnenzijden een stuk lager ligt. Daardoor kon worden volstaan met een lage toren om toch voldoende waterdruk te krijgen.

Deze dwerg steekt flink schraal af bij de ruim veertig meter van de toren bij Brielle. Deze witte kolos is sinds 1984 niet meer in gebruik, maar krijgt momenteel een nieuwe bestemming. Brielle vormt tevens het eindpunt van deze route. In dit stadje zijn diverse plekken om nog even na te genieten van alle watertorens en dijkweggetjes.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.