+ Plus

Roadbook-tour Rondje Utrecht

Voor de Motorbeurs, ja dan zetten we allemaal massaal koers naar het hart van ons land. Maar komt het gewoon op een leuk toertje rijden aan, dan staat Utrecht en omgeving niet bepaald op het netvlies van de gemiddelde motorrijder. Komt nu verandering in, we rijden namelijk een rondje om Utrèg!

Lees dit hele artikel inclusief de foto’s in ons digimagazine

En dat rondje begint op een vrij bekende plek. Iedereen die op de A1 rijdt, heeft het beginpunt van deze roadbook-tour wel eens gezien: Hotel De Witte Bergen bij Eemnes. Ondanks dat het direct aan de snelweg ligt, ben je die laatste snel vergeten. De route loopt namelijk direct door een heerlijk landelijke omgeving met veel grote huizen en kastelen. Zo kom je langs de kastelen Groeneveld en Hooge Vuursche, en de residentie van Prinses Beatrix: kasteel Drakensteyn. Daar hadden we een MotoPlusPunt willen maken, maar het was nog te vroeg in de route…. Het hele gebied De Vuursche is een 1.200 hectare grote lappendeken van landgoederen en bosgebieden.
Even verderop zie je de KNVB campus waar o.a. het Nederlands elftal regelmatig traint en ook de VAR voor de voetbalwedstrijden gehuisvest is. Een paar kilometer loopt de route door Austerlitz, dat zijn bekendheid vooral dankt aan het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug: de Pyramide van Austerlitz. Wil je deze bezoeken, dan moet je wel even een kleine omweg maken.
Na Driebergen verlaat je het bosgebied en wordt het landschap meer open. Daar rij je onder andere langs kasteel Sterkenburg, dat goed verscholen ligt tussen de bomen. Wat vooral opvalt is de duiventil die bij het kasteel hoort. Dit torentje stamt uit 1862 en staat middenin een weiland. Het is zelfs een rijksmonument. Het kasteel werd 850 jaar geleden al genoemd en wordt nog steeds bewoond door een particuliere familie. Wel kun je er vergaderen en zelfs overnachten in een B&B.

Je rijdt vervolgens het rivierengebied in met de bekende boomgaarden. In het seizoen staan hier overal kraampjes met kersen, appels en ander fruit. Aan de overkant van de Lek ligt het eerste MotoPlusPunt: ’t Veerhhuys in Beusichem. Parkeren kun je het beste aan de achterkant van het gebouw. Precies op deze plek verdronk in 1304 verdronk Jan van Renesse bij zijn overtocht over de Lek, tijdens zijn vluchtpoging na de moord op Floris V. Gelukkig is het veer nu een stuk veiliger en kun je in alle rust genieten van het mooie uitzicht vanaf het terras.
In 1995 stond het water in de rivieren zo hoog dat een kwart miljoen mensen moest worden geëvacueerd. Dit vormde de aanleiding voor grootscheepse werkzaamheden aan de dijken. Ook werd er veel nieuwe natuur ontwikkeld en is er ruimte voor water gemaakt. Bij Culemborg aan de dijk staan een tweetal kunstwerken ter ere aan deze werkzaamheden.
In dit deel van de route speelt de Lek een belangrijke rol, bij Hagestein bijvoorbeeld wordt het waterpeil bepaald middels een grote stuw en sluis. Om de Lek weer over te steken, pakken we bij Vianen een stukje A2, die je snel weer verlaat, waarna het Groene Hart zich aandient. Veel natuurschoon en je hebt helemaal niet het idee dat je slechts op een steenworp afstand van Utrecht rijdt.

 

Dan is het tijd voor het tweede MotoPlusPunt, Kortjak in Harmelen. Slechts zevenhonderd meter verder rij je langs Kasteel De Haar. Eind 19e eeuw stond hier niet veel meer dan een ruïne, maar doordat een van de erfgenamen trouwde met een telg van de Rothshield familie, kwam er geld voor de herbouw. Hiervoor werd de architect Pierre Cuypers in de arm genomen, die ook onder andere het Centraal Station in Amsterdam ontwierp.
Dat er veel geld was in deze streek is ook goed te zien aan de vele landhuizen langs de Vecht, Angstel en Gein. Langs de Angstel staat een opvallende blauwe theekoepel. Deze hoort bij de buitenplaats Valkenheining waarin ooit burgemeester Valckenier van Amsterdam en zijn vrouw Van Heyningen woonde. Net na Abcoude gaat de route over een smal weggetje langs de Gein. Helaas is dat afgesloten van maandag tot en met vrijdag tussen 16.00 en 18.00 uur. Maar omdat dit een erg mooi stuk is, hebben we het toch opgenomen in de route. Hou dus bij de planning rekening met de tijden dat je hier niet langs mag. Langs dit weggetje is duidelijk te zien dat ook dit water kunstmatig op peil gehouden moet worden. Er staat een aantal molens die daarvoor in het verleden werden gebruikt, waaronder de Broekzijdsemolen. Nadat je in Weesp nog langs Fort Ossenmarkt (onderdeel van de Hollandse Waterlinie) eindigt de route aan de Herengracht in Muiden, waar diverse horecagelegenheden zijn om de dag prettig af te sluiten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-