Nieuws

Roadbook-tour Molentocht

Vraag een willekeurige buitenlandse toerist naar het meest bekende Nederlandse fenomeen en negen van de tien keer wordt er ‘molen’ geroepen. De Achterhoek en Twente tellen er ook veel, niet alleen de traditionele, alom bekende windmolens, maar ook veel watermolens. Deze roadbook-tour voert langs een aantal mooie exemplaren. Uitkijken voor de wieken hè!

Het startpunt is niet bij een molen, maar wel op een mooie plek: op een steenworp afstand van kasteel Twickel. Vanaf 10.00 uur kun je bij ’t Hoogspel al terecht voor een kop koffie om klaar te zijn voor alle molens.
Kasteel Twickel is zeker de moeite waard te bezoeken, maar ook zonder een bezoek zie je op veel plekken de invloed van de familie die hier woont. Veel boerderijen hebben witte luiken met zwarte randen, die aanduiden dat ze deel uitmaken van landgoed Twickel.
We gaan niet alle molens uitgebreid beschrijven, want daarmee kunnen we een volledige MotoPlus-editie vullen en dat is ook weer wat overdreven. Dus kijk onderweg goed rond om ze allemaal te ontdekken.

Bij Tubbergen rij je over een rotonde, waar motoren je tegemoet komen. Deze staan er ter herinnering aan de wegraces die in hier in het verleden altijd plaatsvonden. De richting van de motoren komt overeen met de rijrichting van de races.
Net voor het eerste MotoPlusPunt gaat de route een klein stukje over een zandpad. Als het niet erg nat is, is deze prima te berijden. Aan het eind van het pad bevinden zich twee watermolens: de Bels en Frans. De Bels is in 1725 gebouwd als papiermolen, maar toen het papier minder opbracht, werd er een tweede molen gebouwd. Deze werd gebruikt om cichorei te branden, destijds een goedkoop alternatief voor koffie. Het malen van koren was blijkbaar meer rendabel, want in 1860 werd het omgebouwd tot korenmolen. Nu is het een horecaplek waar de historie vanaf spat, het eerste MotoPlusPunt ook, van vandaag. Aan de overzijde van de weg bevindt zich het informatiecentrum ‘Es en ijs’, met een expositie over het glooiende landschap dat is gevormd door landijs, woestijn, zee en moerassen.

De route loopt nu een heel stuk vlak langs de Duitse grens en onderweg kom je molens tegen in Vasse, Lattrop en Denekamp. De meest bijzondere is zonder twijfel De Watermolen in Singraven. Deze molen heeft drie raderen die elk een eigen functie hebben: koren malen, hout zagen en olie persen. Samen met het landgoed vormt dit een erg rustieke plek.

Dan is het even voorbij met de molens, maar is er toch voldoende te zien. Zoals het Lutterzand, een natuurgebied dat is aangemerkt als aardkundig monument. Dit gebied is bijzonder omdat de verschillende aardlagen van de laatste 15.000 jaar er erg goed te zien zijn, zonder dat je hoeft te graven. Dit komt door de meandering van het riviertje de Dinkel.
Net ten zuiden van Enschede pak je een klein stukje Duitsland mee, en voor je weer in Nederland rijdt, kom je daar langs De Haarmühle. Dit is een zeer geliefde plek om wat te eten of te drinken, waardoor het vaak enorm druk is. Als je hier stopt kun je ook even de binnenkant van de eeuwenoude watermolen bekijken.

Dat je hier in een grensgebied rijdt, wordt helemaal duidelijk bij Hollandmarkt Ter Huurne. Deze winkel staat óp de grens en is zo ingericht dat bijvoorbeeld drank in het Duitse gedeelte staat en de koffie in het Nederlandse deel. Doe er je voordeel mee….
Een bijzondere molen staat er ook in Usselo: Wissink’s Möl. Niet alleen door zijn enorme afmetingen, maar vooral omdat het een standerdmolen is. Daarbij rust het hele molenhuis, inclusief wieken en de maalstenen op een eiken boomstam.
Ook het tweede MotoPlusPunt is weer bij een nostalgische molen, en wel de Mallumse Molen in Eibergen. Hier kun je je met een bootje door een oud sluisje laten vervoeren naar het dorp. Een motor mag helaas niet mee.

Dan gaat de route verder door Diepenheim. Dit is het kleinste stadje van Twente en de tijd lijkt hier stil gestaan te hebben. Veel kunstenaars hebben zich hier gevestigd in de oude huisjes.
Het centrum van Markelo, met de fleurig gele molen Van Buursink, vormt het eindpunt van de tocht. Draait het al voor de ogen?

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-