+ Plus

Roadbook-tour Hollandse Delta

Lange rechte wegen, niet het kleinste glooiinkje in het landschap te vinden en het waait er altijd! Ja, wie enkel op de heersende vooroordelen af gaat, zet niet snel koers richting Zeeland. Hartstikke zonde, want het is er heerlijk vertoeven met de zilte zeelucht die de neusvleugels streelt. De hoogste tijd voor een onvervalst Zeeuws reiske!

Het startpunt van deze route bevindt zich bij een groot tankstation aan de N59. Dus ook als je van verder weg komt, kun je vanaf hier met een volle tank én buik op weg. Het eerste eiland van de route is Goeree Overflakkee, wat officieel tot de provincie Zuid-Holland behoort, maar al heel Zeeuws aandoet. Oorspronkelijk waren dit twee aparte eilanden, waarvan alleen een paar hoger gelegen delen bewoonbaar waren. In 1761 werd de Statendam (ook wel Stellendam) aangelegd, waardoor het één aaneengesloten geheel werd, dat tevens beter was beschermd was tegen de machtige zee. Hier kun je genieten van prachtige vergezichten over landbouwgronden waar in de lente zelfs kleurrijke bloembollen staan.
Na een kleine veertig kilometer dient het stadje Goedereede op het voormalige eiland Goeree zich aan, hier vind je het eerste MotoPlusPunt van vandaag, eetcafé ’t Sas, Goedereede is een leuk en oud stadje, dat vooral in de zomer veel toeristen trekt. De pauzeplek bevindt zich aan het pleintje bij de haven. Sinds de watersnoodramp van 1953 heeft de haven geen verbinding meer met de Noordzee. De kerk zonder spits diende oorspronkelijk tevens als vuurtoren, maar in 1911 is het licht verplaatst naar de vuurtoren in Ouddorp, die we iets verderop langs de route zien. Dit was de eerste vuurtoren van gewapend beton in Nederland.

 

Via de Brouwersdam gaat de route naar het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Het eerste stuk loopt langs het Grevelingenmeer, dat erg in trek is bij onder andere duikers en andere watersporters. Een van de grootste plaatsen op dit eiland is Brouwershaven. Als je langs de haven rijdt, zie je iets verderop de prestigieuze gevel van het oude raadhuis. De route voert verder door een landbouwgebied met vergezichten waar je regelmatig typische Nederlandse wolkenluchten kunt aanschouwen. Het westelijke deel van Schouwen Duiveland wordt gedomineerd door duinen en recreatie met veel campings en bungalowparken. Een van de grotere trekpleisters is Burgh Haamstede, waar ook het tweede MotoPlusPunt, Graaf van Haamstede, te vinden is aan de lommerrijke Noordstraat.
Aansluitend verlaten we het eiland via de Oosterscheldekering. Halverwege rij je over het voormalige werkeiland Neeltje Jans, waar nog een overgebleven pijler van dit onderdeel van de Deltawerken staat. Het is tegenwoordig een themapark en er zijn betere plekken om dit wonder der techniek te bekijken of op de foto te zetten. Aan de andere kant van het water dient vervolgens Noord-Beveland zich aan. Je vindt hier geen grote plaatsen, maar wel een aantal leuke kleine dorpjes als Kortgene en Kats. Via de bekende Zeelandbrug gaat het weer terug naar Schouwen-Duiveland. Toen de brug in 1965 door Koningin Juliana geopend werd, was het met 5.022 meter de langste brug in Europa. Aanvankelijk was het een tolbrug maar sinds 1993 kun je gratis naar de overkant. Nadat de Zeelandbrug net uit de spiegels is verdwenen, kom je in Zierikzee aan. Deze stad heeft een beschermd stadsgezicht en kent enorm veel monumenten. De Sint-Lievensmonster – of ‘dikke toren’ – is het meest in het oog springend. Met zijn 62 meter is het de hoogste toren van de stad.

 

De route eindigt nabij Ouwerkerk bij het Watersnoodmuseum dat is gevestigd in een viertal caissons, die werden gebruikt voor het sluiten van het laatste dijkgat, dat ontstond de watersnood van 1953. Het geeft een mooie indruk van de strijd tegen het water die Nederland zo beroemd heeft gemaakt!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-