Nieuws

Roadbook-tour Drents-Friese Woud

Het zal menigeen waarschijnlijk niet veel zeggen, het Drents-Friese Wold, maar toch is dit nationale park best een bijzonder stukje Nederland. Niet alleen omdat het een van de grootste aaneengesloten bosgebieden van ons land is, maar ook omdat je er zandverstuivingen, moerassen, heide en vennetjes tegenkomt. Klinkt goed, op weg dus maar!

Onderaan de A32 vlakbij Steenwijk vormt de plaatselijke McDonalds het startpunt van deze prachtige groene route. Niet een erg tot de verbeelding sprekend punt, maar al direct daarna begint het leuke werk, want de route duikt meteen een gebied in met een bijzondere geschiedenis. In de 19e eeuw is de Maatschappij van Weldadigheid opgericht, die als doel had om armoedige gezinnen, veelal uit de grote steden, te helpen met het opbouwen van een eigen bestaan als boer. De ‘paupers’ kregen een beetje grond met daarop een klein koloniehuisje, die op een regelmatige afstand langs rechte wegen stonden. De eerste huisjes vormden later samen het dorp Frederiksoord, waar ook het hoofdkantoor van de Maatschappij stond. Ook staat hier het museum De Proefkolonie.

Om de boeren-in-spé werd op te leiden, werden tuinbouwschool opgericht, waar ‘tuinhazen’ uit het hele land werden opgeleid. Deze tuinen zijn nog steeds openbaar toegankelijk. Het staat er allemaal prachtig bij en veel van de kenmerkende gebouwen in Frederiksoord en Wilheminaoord zijn sinds 2021 Unesco Werelderfgoed.
Een ander overblijfsel uit de tijd van de koloniën zijn de vele klinkerwegen. Het is nog steeds een gebied waar relatief weinig mensen wonen en het is daarom bij uitstek geschikt als natuurgebied. Je passeert dan ook regelmatig wildroosters en bordjes die je waarschuwen voor schapen en koeien op de weg. Bij het bezoekerscentrum van het natuurgebied in Terwisscha vind je tevens het eerste MotoPlusPunt van vandaag.

Eenmaal weer in het zadel zie je na een tijdje een enorm gevaarte opduiken. Dat is te zendmast van Hoogersmilde, ruim 300 meter hoog. Oorspronkelijk is deze mast gebouwd voor TV, maar inmiddels staan er legio masten voor allerlei doeleinden op de top en is er een datacenter in gevestigd.
Iets verderop staat een gebouw van een heel andere orde. Het kleine kappelletje van de Hervormde Gemeente Ebbenhäzer in Leggeloo. Aanvankelijk was dit kerkje nog kleiner, zodat de klompen buiten in een klompenrek moesten worden geplaatst. Daaraan dankt het de bijnaam ‘klompenkerkje’. Toen het in 1953 een voorportaal kreeg, stonden de klompen eindelijk droog.

De route gaat verder door een kleinschalig en liefelijk landschap, een afwisseling van weilanden, bossen en leuke dorpjes. Voor je het weet, heb je weer trek in koffie of iets anders. Dat kan uitstekend bij het tweede MotoPlusPunt: Talenti in Gees.
Zelfs de koffie is hier aangekleed met een leuk klein ijsje, gemaakt van de melk van de koeien die op de boerderij worden gehouden. Daarna merk je dat het landschap verandert: de wegen worden rechter, het landschap opener, er komen meer sloten en kanaaltjes en er is meer lintbebouwing. Dit duidt er allemaal op dat je in een veengebied bent terechtgekomen. Dit wordt bevestigd door namen als Verlengde Hoogeveense Vaart en Veeningen. De dagteller staat inmiddels alweer op ruim 150 kilometer en dat betekent dat het einde in zicht is. Dat bevindt zich in het dorp De Wijk, waar de motor bij Grand Café/Restaurant Mulino op de jiffy kan!

Gerelateerde artikelen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

4 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...
Eerste Test QJ Motor SRK800RR

Eerste Test QJ Motor SRK800RR

4 juli, 2024

QJMotor debuteert dit jaar op de Benelux-markt met meteen al een behoorlijk complete modellenlijn. Het sportieve ...
Compacttest Zero DSR

Compacttest Zero DSR

4 juli, 2024

Minimaal 161 kilometer zonder bijladen belooft de A2-vriendelijke Zero DSR. Die uitdaging nemen we graag aan, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-