+ Plus

Rij-impressie Hollister’s Custom Twin

Met hun gelimiteerde Custom Twin lijn maken de edelsmeden van Hollister’s de exclusiviteit van een op maat gemaakte custom bereikbaar voor het grote publiek. De prijs is namelijk, relatief gezien dan, best schappelijk. Wij gingen op pad met het instapmodel, de Standard, die in de folder staat voor € 29.500,-.De VS mag dan wellicht als bakermat van de custom gelden, dat wil niet meteen zeggen dat men buiten de Amerikaanse landsgrenzen het kunststukje niet beheerst. Integendeel, verscholen in een vakwerkhuis in het Duitse Horgen staan ettelijke tientallen custombikes, waaronder de Phantom. Met deze machine werd bouwer en Hollister’s oprichter en eigenaar Volker Sichler in 2002 wereldkampioen custombike bouwen in Daytona. Kijk, dan weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.Sichler staat gelaten tussen zijn creaties, weet niet eens hoeveel machines zijn handen de afgelopen jaren precies hebben geschapen. Wel dat ze allemaal uniek waren, geen twee hetzelfde. Maar daar is onlangs verandering in gekomen. De 45-jarige Schwarzwalder heeft een gelimiteerde en vooral betaalbare serie customs ontworpen onder het mom van individualiteit voor de massa.Twee zaken die in de basis lijnrecht tegenover elkaar staan natuurlijk, maar dat er met wat fantasie en doorzettingsvermogen een heleboel mogelijk is bewijzen de drie Custom Twin-creaties die representatief voor de deur staan geparkeerd. De drie uitvoeringen – Standard (€ 29.500,-), Special (€ 32.500,-) en Deluxe (€ 34.500,-) – schurken optisch bijzonder dicht tegen elkaar aan, maar onderscheiden zich in detail door onder meer lak, uitlaten, bandenmaat, velgen en tanks.Het zadel van de basisversie Standard waarmee wij het ruime sop kiezen zweeft op slechts 56 millimeter boven het wegdek. Het zitje oogt fraai, maar bewijst ook dat esthetiek en comfort vaak niet hand in hand gaan. De leren mini fauteuil drukt onaangenaam op de bovenbenen. Een klein manco waar Sichler al van op de hoogte is, op de definitieve versie moet het euvel dan ook tot het verleden behoren.Het RevTech blok maalt na een korte aansporing van de starter enthousiast in het rond. Een echte hoogvlieger is het op papier overigens niet, slechts een magere 60 pk en een eveneens weinig imponerende 77 Newtonmeter koppel smeert de 1.442cc V-twin over het asfalttapijt uit. Maar goed, de praktijk heeft al vaker geleerd dat papieren waarden zeker gevoelsmatig niet heilig zijn. Hup, de eerste versnelling inleggen, iets dat overigens niet in stilte gebeurt, en op weg dan maar. De twin hangt goed aan het gas, maar gaat toch enigszins plichtmatig te werk. Zijn favoriete werkgebied ligt zo rond de 3.000 toeren. Het motorkarakter past weliswaar bij deze Hollister, maar echt spannend wordt het niet. En dat ligt niet aan het feit dat de twin nog niet ‘los’ is. Alle Customs Twin verwisselen namelijk pas in ingereden toestand van eigenaar. Sichler zelf of één van zijn medewerkers zet de eerste duizend kilometer op de teller, zodat de tandwielen van de versnellingsbak goed op elkaar kunnen inlopen en de verschillende bouten en schroeven zich kunnen zetten. Zeker als je van een Japanse seriebouw custom overstapt, vergen de eerste meters op deze Hollister’s enige gewenning. De balhoofdhoek van 52º staat allesbehalve garant voor een flitsende handling, iets dat eveneens geldt voor de dikke 240 millimeter brede achterslof die uiterst doeltreffend zelfs de kleinste oprispingen in het wegdek opspeurt, met behoorlijk wat onrust in het rijwielgedeelte tot gevolg. Daar kun je moeilijk over doen, maar wie zich aan dergelijke eigenschappen stoort heeft sowieso niets op een fiets als deze te zoeken. Het draait hier niet om lichtvoetigheid of kwiek bochten ronden, wat hier telt is puur rijgevoel. En dat is zoals bekend een subjectieve waarneming. De echte toersportieve kilometervreter zal evenwel de 285 kilo zware mastodont waarschijnlijk al na twee kilometer aan de kant zetten en een taxi bellen. Net als alle diehard customs vereist de Custom Twin niet alleen een portie hartstocht, maar ook de bereidheid om figuurlijke klappen te incasseren. Zoals de keiharde vibraties die je de vullingen uit het gebit doen rammelen. Tegelijkertijd wordt het rechterbeen door de zijdelings uitgelijnde uitlaat geflambeerd, terwijl het eveneens rechts uitpuilende luchtfilter permanent de knie te lijf gaat. Het moge duidelijk zijn: de rijder past zich aan de grillen van de machine aan, en niet andersom.Wie zittend op de Hollister’s rept over veercomfort, heeft duidelijk altijd met een hardtail gereden. Het ding is hard geveerd. Echt hard. Duidelijk niets voor zachtgekookte eitjes, maar des te meer voor echte kerels die niet op een ruggenwervel meer of minder kijken. Echte kerels ook die op zoek zijn naar avontuur, voor wie de horizon onafgebroken lonkt.De unieke rijbeleving wordt kracht bij gezet door een zware, bijna betoverende roffel uit de kaarsrechte dubbelloops, waar zowel rijder als omstanders zonder twijfel door worden ingepakt. Je lijdt mee met de machine, voelt iedere vezel in je lijf stijf staan van de adrenaline bij elke rake klap van de zuigers. En dan maakt het feitelijk niet meer uit dat ‘ie vibreert als een nudist bij -10º en dat je bij het schakelen bij tijd en wijle tussengas moet geven. Je rijdt een vleesgeworden stuk wereldbeschouwing. Het is Sichler, wiens klandizie zich in alle uithoeken van deze aardkloot bevindt, al vaker gelukt om een stuk staal een ziel mee te geven en die gelukzaligheid is niet enkel voorbehouden aan zijn unieke zelfbouwprojecten, ook in deze Custom Twin seriebouw waart de geest van de meester rond. Je koopt dan ook geen motor, je betaalt voor liefde voor het leven.________________________________________[TECHNISCHE DATEN]HOLLISTER’S CUSTOM TWIN STANDARDMOTOR luchtgekoelde RevTech 088 tweecilinder V-motor, RT oliepomp, wet-sump smering, Mikuni HSR42 carburateur, HRC uitlaatsysteem, RT zesversnellingsbak.Boring x slag 92,0 x 108,0 mmCilinderinhoud 1.442 ccMax. vermogen 45 kW (60 pk) bij 3.800 tpmMax. koppel 77 Nm bij 2.400 tpmRIJWIELGEDEELTE Hollister’s Drag Style dubbel wiegframe van ST42 stalen buis, RST telescoopvoorvork, twee direct afgeveerde schokbrekers achter, lengte en veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor, Ø 290 mm, schijfrem achter, Ø 290 mm, zeszuiger remklauwen.Samengesteld wiel met aluminium velg 3.50 x 18; 8.50 x 18Bandenmaat 130/70R18; 240/40R18Banden in test Metzeler Marathon 880MATEN EN GEWICHTEN balhoofdhoek 52º, wielbasis 1740 mm, veerweg v/a 85/40-50 mm, zithoogte 560 mm, rijklaar gewicht volgetankt 285 kg, tankinhoud 14 liter.Garantie twee jaarKleuren alle RAL-kleuren, andere kleuren tegen meerpijsPrijs NL € 29.500,-INFO Hollister’s MotorCycles, tel. +49 (0)741-32268, www.hollisters.de________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Het RevTech 1.442cc V-twin blok, star gemonteerd in het frame, is goed voor een heel overzichtelijke zestig paarden. De Standard rolt achter op een dikke 240 millimeter slof.Fraaie details, nette afwerking, individueel design en veel chroom doen de Custom Twin schitteren vanuit elke ooghoek.De Standard is met € 29.500,- de meest gunstig geprijsde machine uit de Custom Twin stal. De bouw neemt zo’n drie maanden in beslag.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...