+ Plus

Rij-impressie Confederate B120 Wraith

Een motor in zijn meest elementaire vorm. Ontdaan van alle techniek camoufl erende opsmuk. What you see, is what you get. Maar voor dat laatste moet je wel flink doneren, want de exclusieve pareltjes van het Amerikaanse Confederate Motorcycles zijn evenredig exclusief geprijsd. Deze minimalistische B120 Wraith rolt voor een slordige ton keiharde euro’s je schuur binnen.‘No takeaway’, luidt dan ook een belangrijk adagium in de Confederate-filosofie. Kost dus wat, maar dan heb je ook wat, met zo’n Confederate. Service met hoofdletters bijvoorbeeld. Niks geen moeilijk gedoemet een onderhoudsbeurtje bij een dealer. Nee,met een Confederate komt de service naar jetoe. Gewoon, omdat het kan en omdat je het alseigenaar van zo’n exclusief speeltje verdient,is de achterliggende gedachte. En zo kan hetdus dat je aan de keukentafel rustig je krantjezit te lezen, terwijl een privé-monteur je garageomtovert in een gelegenheidswerkplaats om jekostbare Amerikaan eens een paar uurtjes fl inkin de watten te leggen.Het had trouwens maar een miniem haartjegescheeld of er was abrupt een heel dikkestreep door die service en ook door de B120Wraith getrokken. Daarvoor moeten we eventerug in de tijd, naar 29 augustus 2005 omprecies te zijn. Op deze inktzware dag in demoderne Amerikaanse geschiedenis raasdede orkaan Katrina met een niets en niemandontziend venijn over de zuidelijke Amerikaansestaten, waarbij vooral de staat Louisiana hardwerd getroffen. Ook het onderkomen van Confederatein het plaatsje Baton Rouge ontkwamniet aan de genadeloze toorn van Katrina enwerd compleet verwoest. Net op het momentdat de B120 Wraith op het punt stond om defi nitiefin productie te gaan. Een dikke streep doorde rekening dus.Een streep die half december van hetzelfde jaarvoorzichtig kon worden weg gegumd toen Confederate-eigenaar Matt Chambers bekendmaaktedat er een nieuw onderdak voor de bouw vanzijn excentrieke machines was gevonden, inBirmingham, Alabama. Hier werd defi nitief afgerekendmet de nachtmerrie Katrina en kreeg deproductie van de B120 Wraith eindelijk gestalte,zeven jaar nadat daar de eerste plannen voorwaren gesmeed.En alsof de duvel er hoogstpersoonlijkmee speelt, lijkt Katrina – of in dit gevalbeter gezegd het kleinste zusje van de stormder stormen – de Confederate B120 Wraith teachtervolgen. Tot de zuidelijke boorden vanEuropa aan toe. Als de gezagvoerder van deBoeing 737 na een kort vluchtje meldt dat dedaling naar het Milanese vliegveld Malpensa isingezet, is er van de Italiaanse bodem namelijknog maar bar weinig te zien. Wel duidelijk is dathet er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheidbar en vast ook boos is, want onderde vleugels van de gestaag dalende kist is hetuitsluitend stemmig grauw en grijs wat de klokslaat.Eenmaal onder het dichte grijze plafond blijkter niet te ontkomen aan die bange vermoedens.Naast de landingsbaan worden dikke pakkensneeuw door sneeuwschuivers in een niet tedoorgronden loopgravenpatroon terzijde geschoven,en lijken we de plannen voor een testritmet één van ‘s werelds exclusiefste motorendrastisch te moeten bijstellen.Stik! Dagen van bellen en mailen in steenkolenItaliaans met de Europese distributeur van Con-

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-