+ Plus

Rij-impressie Aprilia Mana 850 GT

Veelzijdig en praktisch, zo werd Aprilia’s Mana met automatische transmissie in 2007 aan het publiek gepresenteerd. Twee eigenschappen die op de nieuwe Mana GT verder worden uitgediept, want door de halve stroomlijn en standaard ABS komt de V-twin nu immers op toergebied veel beter uit de verf.Het motregent rond de toppen van de Alpen en de kou sluipt langzaam over de bergkammen. Deert me niet, de nieuwe Mana GT heeft een goed beschermend kuipje, dus het plezier is er niet minder om. Zeker omdat die goede bescherming tegen de elementen, met in hoogte verstelbare ruit die de romp prima uit de wind houdt, gepaard gaat met een comfortabele en rustgevende zithouding. Het GT staat duidelijk voor Grand Tourismo dus. Iets dat wordt onderstreept door het standaard ABS, dat vooral op natte ondergrond zorgt voor een stuk extra vertrouwen. Een mooie aanvulling op de potente reminstallatie in het voorwiel, waar twee radiale vierzuiger remklauwen – met een duidelijk drukpunt – gretig in de 320 millimeter bijten, als je rechterhand daarom vraagt.Eerlijk is eerlijk, de GT-deugden completeren de Mana prima. De machine die twee jaar geleden tijdens zijn introductie nog een beetje met argusogen werd bekeken. Niet zo vreemd wanneer je de Mana eens goed bekijkt. In het vooronder prijkt een 850 cc, 90 graden V-twin met 76 pk. Niets bijzonders, eigenlijk. Maar anders is dat met de overbrenging: Aprilia koos voor een gewaagde oplossing en koppelde het blok aan een variomatic-transmissie, een techniek die gemeengoed was en is in scooterland, maar in combinatie met een ‘normale motorfiets’ tot dusver eigenlijk vrijwel nooit is toegepast. De koppelingshendel ontbreekt dus en wat rest is eigenlijk een bijzonder comfortabele, kind-kan-de-was-doen-aandrijving: domweg gas geven en weg ben je.Om eventuele sceptici, die vraagtekens zouden zetten bij de ‘belevingsfactor’, op voorhand al de mond te snoeren, paste Aprilia wel een klein foefje toe. De in de basis traploze transmissie werd elektronisch in zeven sequentiële trappen opgedeeld, waardoor het voelt alsof de motor toch van versnelling wisselt. Ook kun je kiezen uit drie verschillende mappings, ieder met een compleet eigen karakter. In de regenmodus wordt het vermogen teruggeschroefd, in de sportstand draait het blok meer toeren alvorens te ‘schakelen’ en als laatste is er dan nog de gulden middenweg in de vorm van een touringmodus. Waarbij in de praktijk die laatste eigenlijk ook nagenoeg altijd de beste keus is. Naast de volautomaat, kun je er ook voor kiezen om de zeven voorgeprogrammeerde versnellingen manueel te selecteren. Middels duim (opschakelen) en wijsvinger (terug) van de linkerhand of op de conventionele manier met je linkervoet. Gaat allebei bliksemsnel en bijzonder gesmeerd.Omdat het toerental door de variomatic altijd op relatief hoog niveau bivakkeert, pakt de Mana lekker vlot aan. Drie seconden heeft hij nodig om van 60 naar 100 km/uur te komen, en dat is met zijn bescheiden 76 pk helemaal niet slecht. Eigenlijk is het enige dat ontbreekt een onderhoudsvriendelijke tandriem, want verbazingwekkend genoeg koos Aprilia voor een ketting voor de eindoverbrenging naar het achterwiel. Dat staat weliswaar ‘sportief’, maar vraagt ook het regelmatige gebruik van een spuitbus kettingvet. En cleaner om je achtervelg af en toe schoon te maken…Ten opzichte van de standaard Mana bleef het stalen buizenframe bij deze GT onveranderd. De upside-down voorvork met Ø 43 millimeter vorkpoten werd wel aangepakt en kreeg een wat stugger karakter om het extra gewicht te compenseren. Ook nieuw aan de GT is de hydraulische stelknop aan de achterzijde, waarmee de veervoorspanning van de direct afgeveerde achterschokbreker kan worden aangepast. Een nuttig verandering, aangezien de nieuwe GT zich uitstekend leent voor tripjes met passagier en bepakking.De afstemming van de veerelementen is zoals je van een GT mag verwachten, comfortabel. Zonder dat hij de neiging heeft tot nadeinen, gelukkig. Prima passend bij een toeristische tot redelijk sportieve rijstijl. Verder heeft de Mana GT ook nog wat andere handigheidjes achter de hand. De 16 liter tank ligt onder de buddyseat, zodat de dummytank nu dienst doet als opbergvak. Een bijzonder ruim opbergvak trouwens, met ruimte voor een helm en ook voorzien van een 12V-aansluiting. Ook goed: alle hendels zijn instelbaar, evenals rem- en schakelpedaal (via een mooi excenter).Al met al is de Mana GT een fraai uitgeruste en praktische GT. Een motorfiets die er zijn mag, zelfs als je de bijzondere – en fijn werkende – automatische transmissie buiten beschouwing laat. Eigenlijk kleeft er maar één nadeel aan deze Aprilia en dat is zijn prijs. De NA850S Mana GT staat immers in de boeken voor een niet misselijke 11.990 euro. En dat is voor de goede orde de prijs zonder zijkoffers, waarvoor (inclusief montageset) ook nog eens € 808,- neergeteld moet worden. Alleen daardoor al zal het lastig zijn om potentiële klanten ervan te overtuigen dat deze 850 twin wel degelijk een heerlijke toermachine is!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]APRILIA NA850S MANA GTMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, 12V/10Ah accu, traploze variabele automatische transmissie / sequentiële zevenversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 88,0 x 69,0 mmCilinderinhoud 839 ccCompressieverhuding 11,0 : 1Max. vermogen 56,0 kW (76 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 73 Nm bij 5.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, éénzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.463 mm, balhoofdhoek 66,0º, naloop 103 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte 830 mm, drooggewicht 230 kg, tankinhoud/reserve 16,0/3,0 liter.Garantie twee jaarService-interval elke 10.000 kmKleuren zwart, blauw, witPrijs NL € 11.990,- / B € 10.790,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Tricolore BV, tel. +31 (0)347 349 749, www.mototricolore.nl________________________________________[KASTEN + UND -]+ABS: standaard aanwezigZitpositie: absoluut langeafstandsvriendelijkPraktijk: rijk uitgerust en doordachte detailsAfwerking: hoog niveau-Prijs: erg hoogSound: kan de variomatic niet verbloemenMiddenbok: tegen meerprijsEindoverbrenging: onderhoudsgevoelige ketting________________________________________[UNTERSCHRIFTE]GT waardig: de veervoorspanning achter is makkelijk middels een stelknop aan te passen.Wat enkel een tophalf-kuip een verschil kan maken: de Mana oogt er een heel stuk volwassener door.Geinig en ook zeer praktisch: het ruime bergvak waar andere motoren de benzinetank hebben zitten.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.