+ Plus

Pro-Oiler kettingsmeersysteem

ZelfbevlekkingHet smeren van de ketting is een terugkerend klusje dat normaal gesproken niet al teveel tijd in beslag neemt, maar als je motor geen middenbok heeft, is het toch altijd een heel gedoe. Je bent dan al snel genoodzaakt hulp van buitenaf in te schakelen of het klusje met kunst en vliegwerk zelf te klaren. Het kan echter ook een stuk makkelijker, zoals met het automatische kettingsmeersysteem van Pro-oiler. Het moet gesmeerd lopen. Daarop hebben wij onze hoop gevestigd althans. Bij de montage van het volautomatische kettingsmeersysteem van de Belgische firma Pro-Oiler is dat echter niet geval. De Engelstalige handleiding is op z’n zachtst gezegd nogal cryptisch en biedt maar weinig hulp. Voor de montage zal de gemiddelde huis-tuin-en-keuken monteur dan ook zijn heil moeten zoeken bij een professionele werkplaats, ondanks de extra kosten die dat met zich meebrengt. De olie afgifte aan de ketting wordt namelijk bepaald door de afgelegde afstand, want zo redeneert Pro-Oiler: hoe groter de gereden afstand, hoe meer olie er op de ketting moet. Dat betekent dat je bij een mechanische snelheidsmeter zelf een magneetje met een sensor moet installeren of bij een elektronische versie het juiste signaal voor de regelunit moet zien op te sporen. In beide gevallen geldt dat een meer dan gemiddelde kennis van de materie, evenals de beschikking over goede meetapparatuur, een absolute must is. Wanneer het systeem echter eenmaal op de goede manier is ingebouwd en zijn werk naar behoren doet, heb je als motorrijder weinig meer te klagen. Het bedieningspaneel kan op het dashboard worden weggewerkt, zodat tijdens het rijden al na gelang de weersomstandigheden of rij-stijl de intensiteit van de dosering kan worden aangepast. In principe moet je bij een regenrit immers meer smeren dan bij een zonnig zomers ritje. Toch bleek in de praktijk dat je die regelmogelijkheid amper gebruikt, zodat je het in onze ogen ook best onder de buddy kunt monteren, mocht je geen goed plekje op het dashboard vinden. Voor een optimale smering kun je het reservoir het beste vullen met een speciaal voor dit soort systemen ontwikkelde olie. Deze is tegenwoordig bij de meeste motorzaken verkrijgbaar, aangezien er meer van dit soort automatische kettingsmeerders in omloop zijn. Op het bedieningspaneel kan gekozen worden uit vijftien standen, waardoor overéénkomstig de ingestelde waarde twee perfect te positioneren sproeiers meer of minder olie over de tanden van het achtertandwiel en aan de binnenkant van de ketting doseren. Ketting en tandwielen zijn hierdoor permanent verzekert van een perfecte smering, hetgeen de levensduur aanzienlijk bevorderd. Vooral in een lange regenrit is dat een zegen, anders moet je eigenlijk bij elke tankstop met de spuitbus in de weer. En wat betaal je voor deze luxe? Het Pro-oiler automatische smeersysteem wordt voor € 205,- inclusief verzendkosten bij je thuis afgeleverd. Niet goedkoop, maar zoals gezegd: je ketting gaat langer mee en je hoeft niet meer zelf op je knieën voor dit “smerige klusje” Zeker voor de veelrijders dus een zinvolle aanpassing tegen een eerlijke prijs. MotoPlus conclusie: goed

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-