Nieuws

Praktijktest RideVision Pro

Liefst 16.000 kilometer testte Motoplus het Ride Vision 2 Pro camerasysteem. Het afstands- en dodehoekwaarschuwingssysteem werkte in elke rijsituatie feilloos gedurende die gehele afstand. De montage van het systeem vereist echter absoluut sleutelvaardigheden.

Een idee is altijd zo goed als de uitvoering ervan. In dit geval wordt moderne cameratechnologie gebruikt om motorrijden veiliger te maken. We hebben de huidige versie van de Ride Vision 2 Pro met de nieuwste updates meer dan 16.000 kilometer getest op een langeduur testmotor.

Wat kan de Ride Vision 2?
Met twee camera’s, één naar voren gericht en één naar achteren, heeft de Ride Vision primair vijf functies. Het is een afstandswaarschuwingssysteem, dodehoekwaarschuwingssysteem, inhaalwaarschuwingssysteem, botswaarschuwingssysteem en een soort dashcam in één. De eerste twee genoemde functies zagen we het meest weergegeven in de twee achteraf gemonteerde buitenspiegels. In de spiegels ingebouwde LED’s lichten bij gevaar in verschillende kleuren op en waarschuwen de bestuurder.

Afstandswaarschuwing via camera
Het afstandswaarschuwingssysteem waarschuwt in rood licht in drie gevoeligheidsniveaus vanaf afstanden (in het middelste niveau) tot net onder de 40 meter tot de voorligger. De grootte en vorm van de voorligger beïnvloeden het waarschuwingsniveau.

Dodehoekwaarschuwingssysteem op de motor
Het dodehoekwaarschuwingssysteem en het inhaalwaarschuwingssysteem werken en waarschuwen in principe hetzelfde. Als een auto of motor zich in de dode hoek bevindt, wordt er een visuele waarschuwing in oranje gegeven. Als een voertuig je inhaalt, waarschuwt het systeem ook.

Botswaarschuwingssysteem van Ride Vision
Het botswaarschuwingssysteem heeft de functie en het escalatieniveau in zijn naam. De rode waarschuwings-LED in de spiegels gaan branden en hectisch flitsen. Dit vereist wel een zeer hoog snelheidsverschil tussen jezelf en de voorligger.

Dashcam op de motor
Het uitgebreide scala aan functies van de Ride Vision 2 bevat ook een dashcamfunctie. Tijdens de rit nemen beide camera’s op en koppelen de video aan een soort logboek. Inclusief een aantal parameters zoals gemiddelde snelheid, hellingshoek en topsnelheid en het aantal geregistreerde waarschuwingen. Daarbij is echter geen van deze parameters te zien in de video. De opslagruimte is beperkt en de gegevens moeten tijdig via WLAN worden geëxporteerd.

Pro-versie kan meer
De Pro-versie heeft meer softwarefuncties. De Bluetooth-verbinding, die de WLAN-functie aanvult, maakt gegevensoverdracht handiger. De Pro-versie slaat bij een ongeval de video permanent op, overschrijven is dan onmogelijk. Bovendien worden de rijgegevens automatisch overgezet naar de app en is er een video-editor geïntegreerd.

Ride Vision 2 Pro in de praktijk
Het goede nieuws: de waarschuwingen via de optionele spiegels zijn betrouwbaar en vooral begrijpelijk. Het is altijd duidelijk waarom het systeem met oranje of rood waarschuwt. Het dodehoekwaarschuwingssysteem en het inhaalwaarschuwingssysteem werken betrouwbaar. Zodra een object niet meer zichtbaar in de spiegel is, geeft Ride Vision een waarschuwing.

Afstandswaarschuwingssysteem vraagt gewenning
De twee functies die de voorste camera van de Ride Vision 2 biedt, vragen om redelijk wat gewenning. In het begin lijken de meldingen volledig willekeurig en is er geen herkenbare structuur te ontdekken. Pas na vele kilometers – of na het lezen van de bedieningsinstructies – wordt duidelijk dat het systeem onderscheid maakt tussen de voertuigen voor je. Het waarschuwt eerder voor vrachtwagens en bussen dan voor personenauto’s. Het systeem beredeneert dat de hoge carrosserie van deze zware voertuigen het moeilijk maakt om voor ze te zien en dat bemoeilijkt het inhalen. Bij een personenauto gaat dat gemakkelijker. Je raadt het al: het systeem herkent eveneens motoren die voor je rijden. Het waarschuwt alleen als de onderlinge afstand erg klein wordt. Het gebruikelijke dakpansgewijs rijden met wisselende afstanden herkent Ride Vision pas heel laat als gevaar. Dat is zeer realistisch en dus goed.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-