+ Plus

Praktijktest 5 paar budget laarzen

Het zijn niet uitsluitend jonge, startende motorrijders die uit budgettaire overwegingen vaak genoodzaakt zijn bij de aanschaf van toerlaarzen de hand op de knip te houden. Daarom is het goed te weten dat je tegenwoordig ook voor bedragen tussen de 100 tot 130 euro al een heel net paar volwaardige toerlaarzen in de winkel kunt aantreffen. Die worden uiteraard wel geacht tijdens regenritten je voeten droog te houden. Of vragen we nu teveel? Waterdicht, zo staat het althans op papier. Voor de toekomstige eigenaar betekent dit: met deze laarzen kan ik lekker gaan toeren en mocht het gaan regenen, dan geen probleem, want ik rij toch met droge voeten verder. En daarmee zijn we eigenlijk bij de spil van deze test aangekomen: de prijs. Wanneer de prijs van een paar door de fabrikant als ‘volwaardig’ omschreven toerlaarzen onder de magische grens van 100 euro blijft, dan begint er in de cortex van ons zuinige Hollanders een alarmbelletje te rinkelen. Direct gevolgd door een stemmetje dat van binnenuit fluistert: “Kopen, kopen, kopen, en wel nu meteen!” Niet verwonderlijk, zelfs armlastige studenten met een magere beurs en een krantenwijk hoeven voor de aanschaf ervan hooguit een dagje of twee te buffelen, maar ook financieel beter bedeelde motorrijders worden van de lage prijs spontaan koopgraag. Wat heb je immers te verliezen? Tot zover alles koek en ei dus. Ook wanneer je de verkopers mag geloven dat de voordelig geprijsde toerlaarzen tegenwoordig een echte verkoopknaller zijn. Ze worden zelfs veelvuldig online besteld, dus zonder de mogelijkheid ze te passen en zonder vakkundig advies. Wat natuurlijk ook een neveneffect van de prijs is, over een kleine investering is het immers wat makkelijker beslissen. Maar iedere weldenkende motorrijder weet dat de prijs alleen niet allesbepalend is, een oude volkswijsheid luidt niet voor niets ‘goedkoop is duurkoop’. En zeker wanneer je het hebt over een wezenlijk onderdeel van je veiligheidsuitrusting zijn er belangrijker zaken dan de cijfertjes op het prijskaartje. Reden genoeg om de zogenaamde superaanbiedingen eens wat beter onder de loep te nemen. Op naar de test! Wat het eerst opvalt bij het samenstellen van een geschikt testpanel is, even afgezien van naamloze internet aanbieders op Marktplaats en supermarkten als Lidl, dat het aanbod aan budget toerlaarzen onder de bekende merken meer dan overzichtelijk te noemen is. Naast de grote winkelketens zijn er nog oudgedienden als IXS en Modeka die aan de minder bedeelde motormedemens denken. Met enig zoekwerk zijn er overigens nog veel meer toerlaarzen te vinden voor een prijs rond de € 120,-, maar doorgaans betreft het dan een regelrechte prijsknaller: ‘Nu voor slechts € 119,-’ of ‘op = op’ en dergelijke verkoopstimulerende acties. Om de test zuiver te houden, hebben we ervoor gekozen deze tijdelijke prijsdalingen niet mee te nemen. Overigens kampten we ook nog met een aantal last minute afzeggingen, onder meer onder het mom van ‘leveringsproblemen, ‘laars gaat binnenkort uit productie’ of simpelweg een ‘liever niet’. Verfrissend eerlijk was overigens het volgende commentaar van een fabrikant (naam bij de redactie bekend) die graag aan de test had deelgenomen, maar de gewenste maat niet op tijd kon leveren. “Om heel eerlijk te zijn is het onmogelijk om in deze prijsklasse honderd procent waterdichte laarzen aan te bieden. De laarzen brengen niet dat wat ze beloven, maar desondanks doen ze het enorm goed in de verkoop. Dat is ook meteen de enige reden dat ik ze in mijn gamma heb.” Een uitspraak overigens die niet uit de lucht gegrepen bleek, een beetje rondvragen bij branchekenners leerde dat dit toch wel een algemene opvatting was. De realiteit is dus dat je voor zo weinig geld ook niet al te hoge verwachtingen mag hebben, zeker niet als het om de waterdichtheid gaat. Toch zijn er maar weinig mensen die achteraf hun geld terug willen. Hoe dat komt? Heel simpel, ook hier lijken fabrikanten en verkopers een heel plausibele verklaring voor te hebben: veel motorrijders rijden alleen bij mooi weer en dan vaak niet meer dan 200 kilometer. Desondanks willen ze bij de aanschaf van goedkope laarzen wel het onderste uit de kan hebben. Dus het complete pakket voor alle wisselende omstandigheden, waaraan ze echter in de praktijk doorgaans nooit blootgesteld worden. Feitelijk vervullen de laarzen dus de rol van reisverzekering, compleet met een goed en veilig draaggevoel. Tegen kleinere regenbuien bieden de laarzen doorgaans afdoende bescherming, houden het zogezegd droog. Aan de andere kant, ook een reguliere leren laars zonder membraan gaat bij het eerste de beste regenbuitje niet direct door de knieën. Hoe dan ook, zolang de laarzen maar niet aan al te grote (weer)extremen worden blootgesteld, heb je er eigenlijk een prima partner aan. Het probleem met extremen is echter dat je daar vooraf met de planning natuurlijk geen rekening mee kunt houden. Iedereen is wel eens door een plotselinge wolkbreuk overvallen en als het membraan dan compleet door de mand valt, is het soppen geblazen. Ga je dan binnen de garantietermijn terug naar de betreffende motorzaak om je beklag te doen, dan krijg je zonder problemen je geld terug of een vervangend paar laarzen. Mosterd na de maaltijd, het leed is immers al geschied met een hoop ergernis als resultaat. En als je echt pech hebt, ook nog een hardnekkige verkoudheid. Overigens ligt de schuld zelden bij het membraan zelf, veel eerder bij een slordige afwerking of gebrekkige afdichting van kwetsbare plekken als de hak of overgang tussen zool en schacht. Wanneer de productie niet met de grootste zorgvuldigheid gebeurt en er van kwaliteitscontrole nauwelijks sprake is, het geld moet immers ergens vandaan komen, dan is het uitvalpercentage extreem hoog. Zoals ook uit deze test blijkt. Niet één van de geteste laarzen kwam namelijk ongeschonden uit de niet eens zo heel zware waterdichtheidtest. Dan nog een paar positieve woorden tot slot: wat betreft veiligheid, draagcomfort, uitrusting en afwerking doen de laarzen het heel redelijk eigenlijk. Het zijn natuurlijk geen premium producten, maar ze bieden zeker waar voor hun geld. Had er niet ‘waterdicht’ op gestaan (bij IXS ‘waterresistant’), dan zou de gemiddelde mooiweer-rijder er bijzonder mee in zijn sas zijn. En zouden de fabrikanten geen woord gelogen hebben! ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE LE TOUR DE TEST Bergpas in Zuid-Frankrijk: prima asfalt, de mooiste bochten en nauwelijks verkeer. Optimale testomstandigheden voor het ervaren van de pasvorm en het draagcomfort. En natuurlijk bijkomende zaken, want om de paar seconden moet de motor wel van het ene op het andere oor worden gelegd en vice versa en gaat het gas er op de spaarzame rechte stukken weer even vol op. De voeten dansen over de voetsteunen als een hyperactieve kleuter op het klimrek en hinderlijke gebreken als drukpunten, een te nauwe of juist te wijde snit of gebrekkige grip op de voetsteunen komen dan direct aan het licht. Aansluitend worden alle voors en tegens op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, uitrusting en afwerking genoteerd. Daarnaast wordt ook nog getest of de laarzen zich als meegaand bewijzen wanneer er eens een wandeling langer dan van de pomp naar de kassa gemaakt moet worden. Bij de waterdichtheidtest moeten twee tot net over de enkels met water gevulde monsters het water een paar uur binnen zien te houden. Een additioneel paar wordt in een dompelbad geplaatst en moet de boel aan de binnenkant tien minuten droog zien te houden. [UNTERSCHRIFTE] Bepaald geen straf: op zonnige bergpassen in Frankrijk al rijdend de pasvorm testen. Domper: nagenoeg geen van de testlaarzen hield het droog bij de waterdichtheidtest. ________________________________________ [KASTEN AUFFÄLLIGKEITEN IM DETAIL] DIT VIEL OP DRUK OP DE KETEL Op het eerste gezicht lijken de laarzen op elkaar, maar al na een paar stappen of gereden kilometers komen de verschillen al snel boven drijven. Met een iets nauwkeuriger blik laat zich ook snel vaststellen waar de schoen (zowel letterlijk als figuurlijk) wringt of juist niet. Bij de Bullson van Hein Gericke bijvoorbeeld, blijkt een simpele druk met de duim al voldoende om vast te stellen dat er met de beschermende werking van de laars wel gemakzuchtig is omgegaan. Wat oogt als een enkelprotector is niets meer dan een optische illusie. Overigens waren het niet enkel minpunten die we tegenkwamen! [Bildunterschriften] Bullson: ziet er uit als protectie, is echter niets meer dan een rondgestikte naad. Drive: door de plastic schakelpad vormt zich een dikke plooi in het leer op de wreef. IXS: het membraan reikt tot net boven de enkel, wel heel erg bijzonder krap bemeten. Modeka: grote protector, het scheenbeen zit goed beschermd achter een stootvaste vulling. Probiker: de prima gevormde hak geeft een goede grip op de voetsteun. Helemaal goed. ________________________________________ [KASTEN HÖHERWERTIGE ALTERNATIVEN] HOOGWAARDIGE ALTERNATIEVEN SPAREN VOOR LATER Als referentie lieten we parallel aan de budget laarzen ook nog een paar uit de middenklasse en hoogte prijsregionen in de test meelopen. Simpelweg om te kijken hoe de goedkope laarzen in verhouding presteren. Om een eerlijk beeld te geven zijn deze twee echter wel buiten het eindoordeel gehouden. De Hydro Sport van de Italiaanse laarzenexpert Alpinestars (www.alpinestars.com) positioneert zichzelf als slanke sporttoerlaars met een membraan uit eigen huis. Met een prijs van € 199,95 is de Hydro Sport bijna twee keer zo prijzig als de budget laarzen. Dat is overigens nog een schijntje in vergelijking met de premium kandidaat van A-lister Daytona (www.nerons.nl), voor de Traveller GTX met Gore-Tex membraan moet namelijk € 389,95 worden gegireerd. Auw, voor ons ‘zuunige’ Hollanders wellicht wat veel van het goede, maar wie van het serieuze toerwerk is en daarbij geen concessies wil, zou toch eens serieus moeten overwegen om wat verder te sparen. ALPINESTARS Hydro Sport Een heel mooie afwerking (4 punten), eersteklas manieren bij het rijden (26 punten), ook aangenaam tijdens het lopen (8 punten), bijzonder gebruiksvriendelijk (7 punten), een heel prettige pasvorm en ook aan het thema veiligheid is zorg besteed (13 punten). Een kleine faux pas bij de waterdichtheidtest (25 punten) verhindert het eindoordeel ‘zeer goed’. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed DAYTONA Traveller GTX Absoluut waterdicht (30 punten), uiterst comfortabel tijdens het rijden en bovendien top feedback op de voetsteunen (28 punten). Een wandeling vormt geen probleem voor de Traveller (8 punten) en samen met een prima bescherming (14 punten) en hoge mate van gebruiksvriendelijkheid (6 punten) maakt dat de robuuste Traveller GTX tot een absolute aanrader voor lange reizen. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ [TEXT BEI FAZIT] CONCLUSIE Met de Bullson, Drive en IXS is een korte pauze wanneer je door een regenbui wordt overvallen bijzonder raadzaam, doorrijders doen er derhalve goed aan even verder te sparen. Op zich spijtig, want in de basis bezitten de laarzen voldoende potentieel. De Bullson bijvoorbeeld heeft een bijzonder goede pasvorm, maar een miserabele score bij de waterdichtheidtest verhindert een beter resultaat. De wat minder waterschuwe Modeka en Probiker missen daarentegen juist het predicaat ‘goed’ omdat het duidelijk schort aan de pasvorm. Opvallend: op veiligheidsgebied doen alle laarzen het helemaal niet slecht. ________________________________________ [KASTEN KOMMENTAR] COMMENTAAR OVER GEMISTE KANSEN Een ruwe schatting: materiaal- en productiekosten rond de dertig euro, dan transport en opslag, marketing en natuurlijk nog een stukje winstmarge voor de dealer. Dat er geen geld meer is voor een gedegen kwaliteitscontrole moge duidelijk zijn. Gevolg: als klant krijg je een soort verrassingspakket, soms is de laars waterdicht, soms ook niet. Veel beter zou het dan zijn om dan maar helemaal geen membraan te gebruiken. Dat een laars niet waterdicht is, stoort namelijk alleen wanneer je door de fabrikant anders is beloofd. En wanneer het zo moeilijk, zo niet onmogelijk, is om tegen een dergelijk scherp tarief een gegarandeerd honderd procent waterdichte laars te maken, begin er dan simpelweg niet aan. Dan hoef je je klanten namelijk ook niets voor te liegen! ________________________________________ BULLSON Solid Importeur: Hein Gericke NL, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nl Prijs: € 79,95 Maten: 36 t/m 47 PLUS Gemakkelijke instap; bijzonder gebruiksvriendelijk door goed te bedienen rits- en klittenbandsluitingen; comfortabele, zachte voering; prima warmtehuishouding dankzij 3D meshweefsel; strakke, maar supercomfortabele zit; prettig tijdens wandelen. MIN Alle vier de testmonsters vielen bij de waterdichtheidtest door de mand, lekkages lijken eerder regel dan uitzondering. CONCLUSIE Na de praktijktest in Zuid-Frankrijk was de Bullson met afstand de favoriet van het testpanel dankzij zijn solide draagcomfort. Solide was echter allesbehalve het optreden bij de waterdichtheidtest: zeer waterschuw. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ DRIVE Touring Comfort-2 Importeur: Polo Express Versand, tel. +49 (0)216-5844 0300, www.polo-motorrad.de Prijs: € 99,95 (exclusief verzendkosten) Maten: 36 t/m 48 PLUS 3D Mesh als binnenvoering zorgt voor een uitstekende warmtehuishouding; soepel leer; uitstekende grip op de voetsteunen dankzij stroeve rubber zool; relatief strakke pasvorm. MIN Weinig loopcomfort; tijdens rijden weinig grip, voeten glijden bij remmen en schakelen veelvuldig weg; weinig feedback; op den duur pijnlijke schuurplekken; ritssluitingen gaan erg zwaar; op één testmonster na bleken alle laarzen lek. CONCLUSIE Bij regen hou je de voeten niet droog en op den duur irriteren de pijnlijke druk- en schuurplekken behoorlijk. Comfortabel leer, voldoende bescherming, maar onder de streep heeft de Drive toch te weinig te bieden. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht ________________________________________ IXS Pacific Importeur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 129,95 Maten: 35 t/m 48 PLUS Grootste matenspectrum van alle geteste laarzen, laars is er zowel voor extreem kleine als grote voeten; uitstekende grip op de voetsteunen; comfortabele instap; zeer gebruisvriendelijk. MIN Relatief korte schacht voor toerlaarzen, bieden geringe stabiliteit; bij het remmen en schakelen heeft voet weinig houvast; bij lopen weinig comfort door stugge zool; bij de vultest lieten de twee laarzen het volledig afweten en ook de dompeltest was ronduit treurig. CONCLUSIE Beschikbaar in veel maten, niet al te duur, redelijk comfortabel en tijdens het rijden ook gewoon goed. Potentie bezit de Pacific genoeg, maar een miserabel optreden bij de waterdichtheidtest gooit veel roet in het eten. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht ________________________________________ MODEKA Most Importeur: verkrijgbaar bij diverse motorzaken, tel. +49 (0)25-218 5030, www.modeka.com Prijs: € 99,90 Maten: 38 t/m 47 PLUS Zeer netjes afgewerkt; goede beschermende eigenschappen, onder meer door stevige en ruime scheenbeenprotector; prima grip op de voetsteunen; directe feedback. MIN Drukt op de wreef; tijdens schakelen en remmen sterke plooivorming met drukpunten op de gewrichten; weinig stabiliteit bij de hak; pijnlijk bij zelfs de kortste wandelingen; stugge overlap; zwaar lopende ritssluitingen; weinig meegaand in de omgang. CONCLUSIE Winnaar bij de waterdichtheidtest, hoewel ook de Modeka Most het niet volledig droog hield. De haperende pasvorm en de ronduit vervelende drukpunten werpen een flinke smet op het optreden. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ PROBIKER Street III Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: € 109,95 Maten: 38 t/m 47 PLUS Uitstekende grip op de voetsteunen door stroeve zool en goed vormgegeven hak; nette afwerking; solide leer; goede scheenbeenbescherming. MIN Moeizame, krappe instap; draaggevoel tijdens het lopen vraagt gewenning; twee van de vier testmonsters bleken niet geheel waterdicht; verschillende drukpunten, onder meer bij de hak; indirect gevoel bij schakelen en remmen. CONCLUSIE Goede grip op de voetsteunen, solide afwerking en een in deze test relatief acceptabele waterdichtheid. Waar het mis gaat? Het draagcomfort laat te wensen over en staat een beter resultaat in de weg. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.